HSPBU10409 Psykososialt arbeid - ulike praksiser, teorier og etiske dilemmaer (Vår 2011)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse og velferd
Emneansvarlig:
Petter Andre Arvesen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i videreutdanningen Tverrfaglig videreutdanning i psykososialt arbeid med barn og unge (60 studiepoeng).

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Bestått emnene HSPBU10109 Psykisk helse hos barn, ungdom og unge voksne (15 studiepoeng), HSRVP10109 Tverrfaglige perspektiver innen rusproblematikk, psykisk helsearbeid og psykososialt arbeid med barn og unge (15 studiepoeng) og HSPBU10309 Organisering og samordning av tjenestetilbudet til barn, ungdom og unge voksne (15 studiepoeng).

Undervisningssemester

4. semester (vår).

Innhold

Hovedtemaer i emnet er:

  • ulike arbeidssteder- og måter med barn og unge med psykiske problemer
  • bruk av aktivitet, lek og kunst i psykososialt arbeid med barn og unge
  • psykososialt arbeid i skolen
  • å samtale og arbeide med risikoutsatt barn, ungdom og deres familier
  • om kriser, mekling og konflikthåndtering

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen er organisert som 3-4 samlinger á 2-4 dagers varighet (tilsammen ca. 8-10 dager). Undervisningen foregår på dagtid og er basert både på forelesninger og deltakelse i studie- og veiledningsgrupper. Fokus på bruken av erfaringer fra praksis og problembaserte læringsprinsipper vil benyttes. Som undervisnings-/læringsform er problembaserte læringsprinsipper lagt til grunn. Denne undervisningsformen vil danne grunnlaget for veiledning mellom undervisningssamlingene. 

Praksis

Det er ingen praksis knyttet til dette emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Presentasjon av skisse til prosjeketoppgave.

Arbeidskravet må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell prosjektoppgave som omfatter 4000 ord (+/- 10 %). Oppgaven vil være koblet til sentrale problemstillinger innen emnet. Oppgaven blir vurdert med karakteren A - F

Litteratur

Antonofsky, Aron (2003): Hälsans Mysterium. Natur och kultur (utdrag).

Gjærum, Bente (1998) Mestring som mulighet i møte med barn, unge og foreldre. Tano Aschehoug. (533s.).

Hauge, Hans & M. B. Mittelmark (red) (2006): Helsefremmende arbeid i en brytningstid. Fra monolog til dialog? Fagbokforlaget..

Lagerberg, Dagmar & C. Sundeling (2003): Risk och prognos i socialt arbete med barn. Forskningsmetoder og resultat. Gothia. (utdrag).

Larsen, Erik (2004) Miljøterapi med barn og unge. Organisasjonen som terapeut. Universitetsforlaget. (170s.).

Reichborn-Kjennerud, Ted & E. Falkum (2000) Grunnlaget for psykiatrisk behandling - fra tro til vitenskap I: Tidsskrift for Norsk Lægeforening 2000; 120: 1148-52. (10s.) .

I tillegg kommer 200-300 sider selvvalgt litteratur - ca 1000 sider pensum .

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. aug. 2024 02:36:26