HSPAR10507 Operativt ambulansearbeid (Vår 2011)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse og velferd
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i videreutdanningen Paramedic (60 studiepoeng).

Undervisningssemester

4. semester (vår).

Innhold

Operativ erfaring fra ulykkescenarioer bidrar til at studenten lettere kan identifisere seg med fagstoffet og følgelig integrere den nye kunnskapen i større grad. Kunnskaper og ferdigheter i operativt ambulansearbeid skal sette den spesialutdannede ambulansearbeider i stand til å løse også de mest kompliserte oppdrag som enheten rykker ut på. Han/hun må tilegne seg grunnleggende prinsipper for sikkerhet hos pasient, publikum og hos helsepersonell. Studenten må trene på forberedthet i enhver situasjon - inkludert den mentale forberedthet, egne reaksjoner og hvordan han/hun kan håndtere disse. Studenten må videre ha gode kunnskaper om egen rolle ved redningsoperasjoner skikket til å påta seg ansvar som operativ leder i større ambulanse- og redningsoperasjoner.

 

Faglige kjerneområder er:

  • Skadestedsbehandling
  • Ambulansepersonalets rolle på skadestedet og ved større redningsaksjoner
  • Ambulansepersonalets ulike lederroller
  • Samarbeidende etaters roller på skadestedet
  • Redningsetater i Norge - støttefunksjoner, ansvar, kommandolinjer og rekvirering
  • Ambulansepersonalets ulike roller ved vold og i kriminalsaker
  • Miljøkatastrofer og farlig gods
  • ROS -analyse ( risiko og sårbarhetsanalyse)
  • Katastrofepsykologi

Undervisnings- og læringsformer

Skolesamlinger i alt syv dager. Hospitering ved en intensiv avdeling, kommunal legevakt og selvvalgt hospitering. Undervisnings-/læringsform er problembasert læring. I tillegg kan nettstøttet undervisning bli benyttet, bl.a. i forbindelse med veiledning på arbeidskrav. Emnet omfatter også ferdighetsøvelser under samlingene.

Praksis

Under emnet hører følgende hospiteringer:

  1. Intensiv eller oppvåkningsavdeling, en uke. 
  2. Selvvalgt hospitering, i alt to uker (Ett sted i to uker eller to steder i en uke.)

Parallelt med videreutdanningen arbeider studenten i ambulansetjenesten.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Det er følgende arbeidskrav knyttet itl emnet:

  • Skriftlig innlevering med et omfang på 1200 - 1500 ord, som leveres innen fastsatt frist. Innleveringer som vurderes til 'ikke godkjent' kan omarbeides inntil to ganger.
  • Undervisning av medstudenter hvor teori skal være integrert
  • Det kreves tilstedeværelse på 85 % av tiden på høgskolesamlingene
  • Godkjent målsetting for praksis, som leveres innen fastsatt frist. Innleveringer som vurderes til 'ikke godkjent' kan omarbeides inntil to ganger.
  • Praksis må være godkjent. Dette skjer ved avslutning av emnet. Vurderingen skjer i samtale mellom student, oppnevnt veileder og lærer.

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Eksamensformen innebærer praktisk eksamen i gruppe - etterfulgt av individuell høring. Den praktiske delen tar utgangspunkt i et ulykkesscenario og den muntlige høringen skal kandidaten vise at han/hun har forstått helheter og sammenhenger og kan integrere teori og praksis.
Karakterregel A-F benyttes. Det gis individuelle karakterer.

Litteratur

Pensumlitteratur vil bli valgt ut i fra følgende: )

Dyregrov, Atle (2008) Katastrofepsykologi.Fagbokforlaget.

Haslerud, J. (red.) (2001) Psykiatrisk førstehjelp ved katastrofer, ulykker og kriser. Et hefte utgitt av Stiftelsen Psykiatrisk Opplysning.

Høgevold H. E. (red.) (2006) Traumemanual. Initialbehandling av den multitraumatiserte pasient ved Ullevål Universitetssykehus.

Lundelv, J. (2007) Seker utrykning. Krash och prevention vid utryckningskørning. Meyers Førlag, Gavle.

Mark, C., H., and Edward R., S. (2004)  EMT  ( Emergency Medical Technicians)Prehospital Care. Third Edition.

MIMMS Major Incident Medical Management and Support - på svenska!

Ett metodiskt sett att handtera allvarliga hendelser. 2002. Studentlitteratur.    

Nåheim, F. (2008) Blålys, blod og bøker. Om gjennomføringen av en ny akuttmedisinsk videreutdanning for ambulansepersonell. Høgskolen i Akershus.

PHTLS. Basic and Advanced Prehospital Trauma Life Support.  Fifth Edition (2007).

Richardsen, R. (2004) Ambulansens operative funksjoner. Yrkesopplæring Ans.  

Simensen, J.O. (2008) Dagfinn Enerly - så fort kan livet snu. Aschehoug.

Sanders M., J. (2005) Paramedic Textbook. Third Edition.

Schreiner, A. (red.) (2004) Kom i gang. Kvalitetsforbedring i praksis. Den norske legeforening - skriftserie for leger.

Kvalitetsforbedring i praksis. Den norske legeforening - skriftserie for leger.

Thompson, G. (2007) Situasjonsbestemt ledelse. Universitetsforlaget.

Thoresen, S. (2007) Mestring og stress hos innsatspersonell og journalister mobilisert til Tsunamikatastrofen. Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress. Rapport nr. 2/2007.

Waldenstrøm, E. (2005) Men livet må gå videre. Om kriser, ulykker og katastrofer. Et hefte utgitt av Stiftelsen Psykiatrisk Opplysning

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:36:02