HSOMB10209 Hvordan arbeide med overgrep (Vår 2011)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i videreutdanningen Tiltak mot seksuelle overgrep mot barn (30 studiepoeng).

Undervisningssemester

2. semester (vår).

Innhold

I dette emnet vil det bli gjennomgått ulike måter å møte incest og seksuelle overgrep på. Dette vil bli gjort på både individ, gruppe og samfunnsnivå. Studenten vil få opplæring i ulike behandlingsformer og ulike måter å drive forebyggende arbeid på. Det forventes at studentene arbeider med legger frem i undervisning egen erfaring med arbeid i forhold til barn utsatt for seksuelle overgrep, dersom de har slikt erfaring. Det stilles ikke krav til studentene at de har slike erfaringer. Det vil bli gjennomgått en dialogisk metode for å samtale med barn som har vært utsatt for incest og seksuelle overgrep, og studentene vil få øve på denne metoden i undervisningen. Til dette vil videoopptak bli benyttet, slik at studentene får erfaring både i samtaleteknikken og i det å anvende video som arbeidsredskap i blant annet i dokumentasjonsarbeid av overgrep.

Det vil bli arrangert en obligatorisk studietur til et incest-/krisesenter. Her vil det bli gitt en omvisning og en orientering om tjenestetilbudet.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen organiseres med fire samlinger á to til tre dagers varighet. Undervisningsformene er klasseundervisning, med vekt på forelesninger, seminarer og gruppearbeid.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • 80% deltakelse på undervisning
  • Deltakelse på studietur til incestsenteret i Vestfold

Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell hjemmeeksamen 3000 ord (+/- 10 %). Besvarelsen vurderes etter karakterskalaen A - F. Besvarelser ut over oppgitt lengde vurderes til ikke bestått.

Litteratur

Bøker:

Anstorp, Trine, Beate Indrebø Hovland og Elisabeth Torp (red.), 2003. Fra skam til verdighet. Oslo: Universitetsforlaget. Hele boken - 233 sider

Kirkengen, Anna Luise, 2009. Hvordan krenkede barn blir syke voksne. Oslo: Universitetsforlaget. Hele boken - 194 sider

Løvlie Schibbye, Anne-Lise, 2009. Relasjoner: et dialektisk perspektiv på eksistensiell og psykodynamisk psykoterapi. Oslo: Universitetsforlaget. Hele boken - 425 sider

Løvlie Schibbye, Anne-Lise, 2006. Livsbevissthet - om å være tilstede i eget liv. Oslo: Universitetsforlaget. Hele boken - 203 sider

Stern, Daniel, 2007. Her og nå. Øyeblikkets betydning i psykoterapi og hverdagsliv. Oslo: Abstrakt forlag. Hele boken - 222 sider

Til sammen: 1277 sider


Kompendium:

Faller, Kathleen, William Chalk Birdsall, James Henry, Frank Vandervort, og Peregrine Silverschanz, 2001. What Makes Sex Offenders Confess? An Exploratory Study, i Journal of Child Sexual Abuse, 10: 31-49. 19 sider

Johnson, Alexis, 2006. Healing Shame, i The Humanistic Psychologist, 34: 223-242. 20 sider

Nordbø. Ragnfrid H.S., Ester M.S. Espeset, Kjersti S. Gulliksen, Finn Skårderud og Arne Holte, 2006. The Meaning of Self-Starvation: Qualitative Study of Patients' Perception of Anorexia Nevrosa, i International Journal of Eating Disorders, 39: 556-564. 9 sider

Proeve, Michael J. og Kevin Howells, 2006. Effects of remorse and shame and criminal justice experience on judgements about a sex offender, i Psychology, Crime and Law 12: 145-161. 17 sider

Tilsammen: 65 sider

Totalt: Bøker 1277 sider
Kompendium:   65 sider
------------
1342 sider

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:36:22