HSVPD10211 Innføring i miljøarbeid (Høst 2011–Vår 2012)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse og velferd
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i bachelorstudiet i vernepleie, deltid.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Ingen.

Undervisningssemester

1. og 2. semester (høst/vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Etter avsluttet tema skal studentene være i stand til å:

  1. Redegjøre for konsekvenser ved utviklingshemming, funksjonsnedsettelser og noen av de vanligste tilleggslidelser ved utviklingshemming
  2. Beskrive kroppens anatomi og fysiologi
  3. Redegjøre for de mest sentrale kjennetegnene og de normative og deskriptive premissene for systematisk miljøarbeid.
  4. Beskrive empiriske sammenhenger som har betydning for miljøarbeid
  5. Redegjøre for innsamling og analyse av kliniske kartleggingsdata
  6. Anvende og begrunne valg av metoder og beskrive feilkilder for datainnsamling
  7. Framstille data grafisk
  8. Anvende empirisk støttet teori i argumentasjon
  9. Redegjøre for hvordan mål velges og formuleres
  10. Gjennomføre praktisk bistand i dagliglivets ferdigheter
  11. Anvende og begrunne bruk av ulike opplæringsteknikker
  12. Beskrive vilkårene ved bruk av tvang og makt gitt i lov om sosiale tjenester kapittel 4A og pasientrettighetsloven kapittel 4A
  13. Beherske livreddende førstehjelp etter gjeldende prinsipper
  14. Redegjøre for enkle planer for evaluering av endring

Innhold

  1. Utviklingshemming
  2. Sentrale utviklingsforstyrrelser og de vanligste tilleggslidelser
  3. Ulike organsystemer og deres funksjon
  4. Grunnbegreper og arbeidsmodeller
  5. Relevante sjekklister for identifisering av fysiologiske forhold
  6. Sentrale kvalitative og kvantitative datainnsamlingsmetoder
  7. Funksjonelle analyser
  8. Etiske og juridiske vurderinger ved målvalg
  9. Kriterier for målformuleringer
  10. Praktisk bistand ved personlig hygiene og tilrettelegging av måltider
  11. Ulike opplæringsteknikker
  12. Vesentlig skade og definering av tvang
  13. Førstehjelp
  14. N=1 design

Undervisnings- og læringsformer

Undervisning og læring skjer gjennom teoretiske forelesninger, forelesninger med innlagte øvelser, demonstrasjoner, arbeids- og caseseminar, ressurstimer og trening på ulike ferdigheter. I tillegg kommer obligatorisk veiledning, deltagelse i basisgrupper og nettdiskusjoner.

Vernepleierstudenter skal tilegne seg kunnskaper og ferdigheter i en rekke pleie- og omsorgsprosedyrer under tema helsefaglige emner. Undervisning, demonstrasjoner og veiledning gis i de prosedyrer som studentene skal tilegne seg og som de skal testes i.

Praksis

Det er ingen praksis i emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Innleverte notater basert på anvendelse av vernepleiefaglig arbeidsmodell ved tilrettelegging av et konkret tiltak gitt i situasjonsbeskrivelse. Til sammen skal ikke notatene overstige 3000 ord, minimum 500 ord i hvert notat. Notat 1: Kartlegging/registrering og analyse. Notat 2: Målvalg og tiltaksarbeid. Notat 3: Evaluering og drøfting. Notatene diskuteres i case-seminarer og i basisgruppeveiledning.
  • De 3 notatene sammenfattes til en skriftlig individuell oppgave på maks 3000 ord. Studentene gis skriftlig tilbakemelding på oppgaven. Oppgaven vurderes til godkjent/ikke godkjent. Det gis mulighet for 1 omarbeidelse ved ikke godkjent oppgave.
  • Obligatorisk deltakelse i ferdighetstrening, seminarer og basisgruppeveiledning.   
  • Godkjent ferdighetstrening
  • Innlevering av individuell leseplan og evaluering av leseplan - med muntlig tilbakemelding i basisgruppa

Obligatorisk basisgruppeveiledning 6 timer. Innhold:

  • 2 veiledningstimer knyttet til ferdighetstrening i praktiske prosedyrer i miljøarbeid.
  • 1 veiledningstime til prosessveiledning i forhold til arbeidskrav
  • 1 veiledningstime til arbeid med forventninger og krav til rollen som student og miljøarbeider
  • 1 veiledningstime til arbeid i grupper - roller og gruppeprosesser
  • 1 veiledningstime til faglige diskusjoner med forankring i teori.

    Godkjente arbeidskrav er gyldig i samme periode som studieplanen.
    Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen. 

Eksamen

4 timers individuell skriftlig eksamen. Ingen hjelpemidler tillatt.
Vurderes med karakteren A - F. Intern og ekstern sensor.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- Skriftlig sluttevaluering
- Resultatene behandles i studieretningsmøte og på kullets time

Litteratur

150.1943 Co
Cooper, J. O., T. E. Heron & W. L. Heward (2007). Applied behavior analysis, 770 s. (2. utg.) Upper Saddie River, N.J.: Pearson/Merrill Prentice Hall
Kap 4: Measuring Behavior
Kap 18: Imitatiion
Kap 19: Shaping
Kap 20: Chaining

616.89142 An
Eikeseth, S. & F. Svartdal (2010). Anvendt atferdsanalyse : teori og praksis, 518 s. (2. utg.) Oslo: Universitetsforlaget
Kap 1: Grunnleggende begreper: Operant betinging
Kap. 2: Grunnleggende begreper: Klassisk betinging
Kap. 3. Motivasjon
Kap. 10: Autisme

362.3 Ut

Eknes, J. et. Al. 2008 Utredning og diagnostisering utviklingshemming, psykiske lidelser og atferdsvansker. Oslo: Universitetsforlaget ISBN 978-82-15-01301-5 (8 sider)

Kap. 3: Diagnostisering av autisme Helverschou, S. B & K. Steindal

Kap. 9: Analyse av atferdsfunksjoner – en introduksjon J.A. Løkke (112-120)

362.3 Ek
Eknes, J. & Løkke, J.A. (2009). Utviklinghemming og habilitering. Innspill til habiliteringsprosessen, 283 s. Oslo: Universitetsforlaget ISBN 978-82-15-01342-8 (ca 30 sider)
Kap. 1: Perspektiver på helse og habilitering s. 19-30
Kap. 2: Livskvalitet s. 31-44

Kap. 7: Fysisk aktivitet, kropp og bevegelse s. 87-94

616.8 Hj

Gjærum, B. & B. Ellertsen (2006) hjerne og atferd: utviklingsforstyrrelser hos barn og ungdom i et nevrologisk perspektiv – et skritt videre, 659 s. (2. utg.) Oslo: Gyldendal Akademisk ISBN 82-05-30434-3; 978-82-05-30434-5 (ca. 85 sider)

Kap. 7: Psykisk utviklingshemming/mental retardasjon s. 206 - 251

Kap. 9. Epilepsi s. 286 – 300

Kap. 10: Cerebral parese s. 304 – 328

302.5 Gu

Gundersen, K. & L. Moynahan (2006) Nettverk og sosial kompetanse Oslo: Gyldendal Akademisk ISBN 13 978-82-05-30241-9 (ca. 50 sider)

Kap. 3: Nettverkskartlegging s. 42-58

Kap. 4: Nettverkets struktur s.59-77

Kap. 5: Samspillet i nettverket s. 78-102

Kap.17: Nettverkstrening s. 260-274

344.03 Kj
Kjønstad, A. & A. Syse (2008). Velferdsrett II. Barnevern og sosiale tjenester, 420 s. Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 978-82-05-34911-7 (6 sider).

Kap. 7.4 Vergemål og hjelpevergemål s.281-286

346.0138 Kr

Kroken, J. 2011 Bruk av tvang og makt sosialtjenesteloven kapittel 4A i praksis Oslo: Universitetsforlaget ISBN 978-82-15-01798-3 (ca. 60 sider)

Kap. 1: Psykisk utviklingshemning s. 15 - 29

Kap. 2: Veien fram mot lovreguleringene

Kap. 3: Tvang og makt iht. kapittel 4A

Internett

Lofterød, B. (2006) Down syndrom - mulighetenes syndrom
www.downsyndrom.no/om_down_syndrom/ mulighetenes syndrom (sjekket 16.02.2011)

Artikkel i tidsskrift
Løkke, J.A. & G. Løkke (2004). Kunnskaper om utforming av konkrete mål: hvor kom kunnskapene fra og med hvilket badevann forsvant de? I: Diskriminanten, vol. 31, nr. 3/4, s. 31-52. (ca 9 sider) www.atferd.no/nta/artikler.html (sjekket 16.02.2011)

372.21 Lø
Løkken, G. & F. Søbstad (2006). Observasjon og intervju i barnehagen, 155 s. (3. utg.). Oslo: Universitetsforlaget ISBN 978-82-15-00941-4 (71 sider)
Kap. 1: Innledning s. 10-23
Kap. 2: Vitenskapsteoretisk bakgrunn s. 24-40
Kap. 3: Generelt om observasjon s. 42-65
Kap. 6: Intervju s. 116-135

344.04 Mo
Molven, O. (2006). Helse og jus, 339 s. (5. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 978-82-05-35171-4. (36 sider)
Kap. 14: Krav om forsvarlig yrkesutøvelse og virksomhet s. 183-199
Kap. 18: Taushetsplikt og samarbeid s. 251-271

616.0252 No
Norsk førstehjelpsråd & Norsk resuscitasjonsråd (2006). Norsk grunnkurs i førstehjelp, 35 s. (5.utg). Stavanger: Åsmund S. Lærdal AS ISBN 82-91823-56-1. (31 sider)
s. 5-35

362.3 Se
Selboe, A. L. Bollingmo & K. E. Ellingsen (2005). Selvbestemmelse for tjenestenytere, 200 s. Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 82-05-34274-1. (79 sider)
Kap. 4: Selvbestemmelse, visjoner og målvalg
Kap. 5: Kvaliteter ved samhandling
Kap. 6: Omstillinger innenfor miljøarbeid - fra instruks til samhandling

612 Me

Sand, O. et al. 2006 menneskekroppen Fysiologi og anatomi, (2.utg.) Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 978-82-05-34807-3 (ca. 72 sider)

Kap. 4. Nervesystemet

Kap. 5: Sansene

616.9041 Tj

Tjade, T. 2008 Medisinsk mikrobiologi og infeksjonssykdommer (3. utg.) Bergen: Fagbokforlaget

ISBN 978-82-450-0736-7 (ca. 34 sider)

Kap. 2: Hvordan infeksjoner oppstår 21-42

Kap. 3:Infeksjonsforebyggende tiltak s 43 - 55

371.9043 Tu

Tuntland, H. (2011). En innføring i ADL: teori og intervensjon, Kristiansand: Høyskoleforlaget ISBN 978-82-7634-661-9 (hvikle kapitler og antall sider kommer senere)

Artikkel

Østby, M. (2010)"Så du kan ikke gå, men du kan ikke tvinge deg innpå ham heller, da!" – Utfordringer som kan oppstå når offentlige tjenester ytes på den private arena i Vernepleierboka 2010 – 20 år etter reformen Oslo: Fellesorganisasjonen (17 sider)

http://www.fo.no/vernepleiere/vernepleierboka-2010-20-aar-etter-reformen-article4001-147.html

Praktiske prosedyrer i sykepleietjenesten. .
Personlig hygiene: Vask og stell, munnstell
Ernæring: Servering av mat
www.ppsnett.no

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:36:19