HSVPD10211 Innføring i miljøarbeid (Høst 2011–Vår 2012)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse og velferd
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i bachelorstudiet i vernepleie, deltid.
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Ingen.
Undervisningssemester
1. og 2. semester (høst/vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Etter avsluttet tema skal studentene være i stand til å:
- Redegjøre for konsekvenser ved utviklingshemming, funksjonsnedsettelser og noen av de vanligste tilleggslidelser ved utviklingshemming
- Beskrive kroppens anatomi og fysiologi
- Redegjøre for de mest sentrale kjennetegnene og de normative og deskriptive premissene for systematisk miljøarbeid.
- Beskrive empiriske sammenhenger som har betydning for miljøarbeid
- Redegjøre for innsamling og analyse av kliniske kartleggingsdata
- Anvende og begrunne valg av metoder og beskrive feilkilder for datainnsamling
- Framstille data grafisk
- Anvende empirisk støttet teori i argumentasjon
- Redegjøre for hvordan mål velges og formuleres
- Gjennomføre praktisk bistand i dagliglivets ferdigheter
- Anvende og begrunne bruk av ulike opplæringsteknikker
- Beskrive vilkårene ved bruk av tvang og makt gitt i lov om sosiale tjenester kapittel 4A og pasientrettighetsloven kapittel 4A
- Beherske livreddende førstehjelp etter gjeldende prinsipper
- Redegjøre for enkle planer for evaluering av endring
Innhold
- Utviklingshemming
- Sentrale utviklingsforstyrrelser og de vanligste tilleggslidelser
- Ulike organsystemer og deres funksjon
- Grunnbegreper og arbeidsmodeller
- Relevante sjekklister for identifisering av fysiologiske forhold
- Sentrale kvalitative og kvantitative datainnsamlingsmetoder
- Funksjonelle analyser
- Etiske og juridiske vurderinger ved målvalg
- Kriterier for målformuleringer
- Praktisk bistand ved personlig hygiene og tilrettelegging av måltider
- Ulike opplæringsteknikker
- Vesentlig skade og definering av tvang
- Førstehjelp
- N=1 design
Undervisnings- og læringsformer
Undervisning og læring skjer gjennom teoretiske forelesninger, forelesninger med innlagte øvelser, demonstrasjoner, arbeids- og caseseminar, ressurstimer og trening på ulike ferdigheter. I tillegg kommer obligatorisk veiledning, deltagelse i basisgrupper og nettdiskusjoner.
Vernepleierstudenter skal tilegne seg kunnskaper og ferdigheter i en rekke pleie- og omsorgsprosedyrer under tema helsefaglige emner. Undervisning, demonstrasjoner og veiledning gis i de prosedyrer som studentene skal tilegne seg og som de skal testes i.
Praksis
Det er ingen praksis i emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Innleverte notater basert på anvendelse av vernepleiefaglig arbeidsmodell ved tilrettelegging av et konkret tiltak gitt i situasjonsbeskrivelse. Til sammen skal ikke notatene overstige 3000 ord, minimum 500 ord i hvert notat. Notat 1: Kartlegging/registrering og analyse. Notat 2: Målvalg og tiltaksarbeid. Notat 3: Evaluering og drøfting. Notatene diskuteres i case-seminarer og i basisgruppeveiledning.
- De 3 notatene sammenfattes til en skriftlig individuell oppgave på maks 3000 ord. Studentene gis skriftlig tilbakemelding på oppgaven. Oppgaven vurderes til godkjent/ikke godkjent. Det gis mulighet for 1 omarbeidelse ved ikke godkjent oppgave.
- Obligatorisk deltakelse i ferdighetstrening, seminarer og basisgruppeveiledning.
- Godkjent ferdighetstrening
- Innlevering av individuell leseplan og evaluering av leseplan - med muntlig tilbakemelding i basisgruppa
Obligatorisk basisgruppeveiledning 6 timer. Innhold:
- 2 veiledningstimer knyttet til ferdighetstrening i praktiske prosedyrer i miljøarbeid.
- 1 veiledningstime til prosessveiledning i forhold til arbeidskrav
- 1 veiledningstime til arbeid med forventninger og krav til rollen som student og miljøarbeider
- 1 veiledningstime til arbeid i grupper - roller og gruppeprosesser
- 1 veiledningstime til faglige diskusjoner med forankring i teori.
Godkjente arbeidskrav er gyldig i samme periode som studieplanen.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
4 timers individuell skriftlig eksamen. Ingen hjelpemidler tillatt.
Vurderes med karakteren A - F. Intern og ekstern sensor.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- Skriftlig sluttevaluering
- Resultatene behandles i studieretningsmøte og på kullets time
Litteratur
150.1943 Co
Cooper, J. O., T. E. Heron & W. L. Heward (2007). Applied behavior analysis, 770 s. (2. utg.) Upper Saddie River, N.J.: Pearson/Merrill Prentice Hall
Kap 4: Measuring Behavior
Kap 18: Imitatiion
Kap 19: Shaping
Kap 20: Chaining
616.89142 An
Eikeseth, S. & F. Svartdal (2010). Anvendt atferdsanalyse : teori og praksis, 518 s. (2. utg.) Oslo: Universitetsforlaget
Kap 1: Grunnleggende begreper: Operant betinging
Kap. 2: Grunnleggende begreper: Klassisk betinging
Kap. 3. Motivasjon
Kap. 10: Autisme
362.3 Ut
Eknes, J. et. Al. 2008 Utredning og diagnostisering utviklingshemming, psykiske lidelser og atferdsvansker. Oslo: Universitetsforlaget ISBN 978-82-15-01301-5 (8 sider)
Kap. 3: Diagnostisering av autisme Helverschou, S. B & K. Steindal
Kap. 9: Analyse av atferdsfunksjoner – en introduksjon J.A. Løkke (112-120)
362.3 Ek
Eknes, J. & Løkke, J.A. (2009). Utviklinghemming og habilitering. Innspill til habiliteringsprosessen, 283 s. Oslo: Universitetsforlaget ISBN 978-82-15-01342-8 (ca 30 sider)
Kap. 1: Perspektiver på helse og habilitering s. 19-30
Kap. 2: Livskvalitet s. 31-44
Kap. 7: Fysisk aktivitet, kropp og bevegelse s. 87-94
616.8 Hj
Gjærum, B. & B. Ellertsen (2006) hjerne og atferd: utviklingsforstyrrelser hos barn og ungdom i et nevrologisk perspektiv – et skritt videre, 659 s. (2. utg.) Oslo: Gyldendal Akademisk ISBN 82-05-30434-3; 978-82-05-30434-5 (ca. 85 sider)
Kap. 7: Psykisk utviklingshemming/mental retardasjon s. 206 - 251
Kap. 9. Epilepsi s. 286 – 300
Kap. 10: Cerebral parese s. 304 – 328
302.5 Gu
Gundersen, K. & L. Moynahan (2006) Nettverk og sosial kompetanse Oslo: Gyldendal Akademisk ISBN 13 978-82-05-30241-9 (ca. 50 sider)
Kap. 3: Nettverkskartlegging s. 42-58
Kap. 4: Nettverkets struktur s.59-77
Kap. 5: Samspillet i nettverket s. 78-102
Kap.17: Nettverkstrening s. 260-274
344.03 Kj
Kjønstad, A. & A. Syse (2008). Velferdsrett II. Barnevern og sosiale tjenester, 420 s. Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 978-82-05-34911-7 (6 sider).
Kap. 7.4 Vergemål og hjelpevergemål s.281-286
346.0138 Kr
Kroken, J. 2011 Bruk av tvang og makt sosialtjenesteloven kapittel 4A i praksis Oslo: Universitetsforlaget ISBN 978-82-15-01798-3 (ca. 60 sider)
Kap. 1: Psykisk utviklingshemning s. 15 - 29
Kap. 2: Veien fram mot lovreguleringene
Kap. 3: Tvang og makt iht. kapittel 4A
Internett
Lofterød, B. (2006) Down syndrom - mulighetenes syndrom
www.downsyndrom.no/om_down_syndrom/ mulighetenes syndrom (sjekket 16.02.2011)
Artikkel i tidsskrift
Løkke, J.A. & G. Løkke (2004). Kunnskaper om utforming av konkrete mål: hvor kom kunnskapene fra og med hvilket badevann forsvant de? I: Diskriminanten, vol. 31, nr. 3/4, s. 31-52. (ca 9 sider) www.atferd.no/nta/artikler.html (sjekket 16.02.2011)
372.21 Lø
Løkken, G. & F. Søbstad (2006). Observasjon og intervju i barnehagen, 155 s. (3. utg.). Oslo: Universitetsforlaget ISBN 978-82-15-00941-4 (71 sider)
Kap. 1: Innledning s. 10-23
Kap. 2: Vitenskapsteoretisk bakgrunn s. 24-40
Kap. 3: Generelt om observasjon s. 42-65
Kap. 6: Intervju s. 116-135
344.04 Mo
Molven, O. (2006). Helse og jus, 339 s. (5. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 978-82-05-35171-4. (36 sider)
Kap. 14: Krav om forsvarlig yrkesutøvelse og virksomhet s. 183-199
Kap. 18: Taushetsplikt og samarbeid s. 251-271
616.0252 No
Norsk førstehjelpsråd & Norsk resuscitasjonsråd (2006). Norsk grunnkurs i førstehjelp, 35 s. (5.utg). Stavanger: Åsmund S. Lærdal AS ISBN 82-91823-56-1. (31 sider)
s. 5-35
362.3 Se
Selboe, A. L. Bollingmo & K. E. Ellingsen (2005). Selvbestemmelse for tjenestenytere, 200 s. Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 82-05-34274-1. (79 sider)
Kap. 4: Selvbestemmelse, visjoner og målvalg
Kap. 5: Kvaliteter ved samhandling
Kap. 6: Omstillinger innenfor miljøarbeid - fra instruks til samhandling
612 Me
Sand, O. et al. 2006 menneskekroppen Fysiologi og anatomi, (2.utg.) Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 978-82-05-34807-3 (ca. 72 sider)
Kap. 4. Nervesystemet
Kap. 5: Sansene
616.9041 Tj
Tjade, T. 2008 Medisinsk mikrobiologi og infeksjonssykdommer (3. utg.) Bergen: Fagbokforlaget
ISBN 978-82-450-0736-7 (ca. 34 sider)
Kap. 2: Hvordan infeksjoner oppstår 21-42
Kap. 3:Infeksjonsforebyggende tiltak s 43 - 55
371.9043 Tu
Tuntland, H. (2011). En innføring i ADL: teori og intervensjon, Kristiansand: Høyskoleforlaget ISBN 978-82-7634-661-9 (hvikle kapitler og antall sider kommer senere)
Artikkel
Østby, M. (2010)"Så du kan ikke gå, men du kan ikke tvinge deg innpå ham heller, da!" – Utfordringer som kan oppstå når offentlige tjenester ytes på den private arena i Vernepleierboka 2010 – 20 år etter reformen Oslo: Fellesorganisasjonen (17 sider)
http://www.fo.no/vernepleiere/vernepleierboka-2010-20-aar-etter-reformen-article4001-147.html
Praktiske prosedyrer i sykepleietjenesten. .
Personlig hygiene: Vask og stell, munnstell
Ernæring: Servering av mat
www.ppsnett.no