HSVPD10111 Vernepleieren- faget og yrket: en introduksjon til studiet (Høst 2011)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse og velferd
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i bachelorstudiet i vernepleie, deltid.

Undervisningssemester

1. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

 Etter gjennomført emne skal studentene være i stand til å:

  1. Beskrive og benytte studiets læringsformer, og delta aktivt i basisgrupper og veiledningstimer
  2. Beskrive viktige kjennetegn ved ulike funksjonshemminger
  3. Beskrive ulike omsorgsideologier knyttet til arbeidet med mennesker med funksjonsnedsettelser
  4. Beskrive sentrale kjennetegn ved profesjonelt miljøarbeid
  5. Beskrive ulike problemløsningsmodeller
  6. Beskrive vernepleierutdanningens historie og vernepleierens roller
  7. Beskrive normative premisser for miljøarbeid
  8. Anvende de viktigste formkravene ved akademisk skriving

Innhold

  1. Problembasert læring (PBL), innføring i Høgskolens læringsplattform, generell IT - innføring, bibliotekundervisning med datasøking og studentrollen, forventninger, krav og mestring
  2. Ulike former for funksjonsnedsettelser
  3. Normalisering, empowerment og brukermedvirkning
  4. Miljøarbeid, inkludert fritidsaktiviteter
  5. Hovedtrekkene i vernepleierens arbeidsmodell og syv trinns-modellen
  6. Vernepleierutdanningens historie og vernepleieres funksjon og kompetanse
  7. Yrkesetiske retningslinjer
  8. Akademisk skriving og kritisk tenkning (validitetsproblematikk)

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er organisert etter prinsipper om studentaktive metoder med bruk av elementer fra problembasert læring. Undervisning og læring skjer gjennom selvstudier, forelesninger, obligatorisk deltakelse i seminargrupper, ferdighetstrening, veiledning, nettstøttede studier og arbeid i basisgrupper (se regler om fravær).

Praksis

Ingen praksis i emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

I løpet av emnet er det fem innleveringer og obligatorisk deltagelse i ulike undervisningsaktiviteter:

  1. Individuell leseplan - muntlig tilbakemelding i gruppeveiledning.
  2. Gruppenotat på 750 ord. Godkjent ved innlevering. Tilbakemelding i basisgruppeveiledning. 
  3. Individuelt notat 750 ord - med skriftlig tilbakemelding - vurderes til godkjent/ikke godkjent. Det gis en mulighet for omarbeiding.
  4. Evaluering av leseplan - muntlig tilbakemelding i gruppeveiledning.
  5. Logg fra nettdiskusjon - maks 300 ord- skriftlig tilbakemelding fra emneansvarlig.
  6. Obligatorisk deltagelse i ferdighetstrening

 Obligatorisk deltagelse i fire veiledningstimer i basisgruppe. Tema for veiledning er:

  1. Forventninger til studiet - studentenes målsetting med studiet.
  2. Gruppekontrakt og leseplan
  3. Veiledning på skriftlig notat.
  4. Tilbakemelding på gruppenotat og evaluering av leseplan

Godkjent arbeidskrav er gyldig i samme perioden som studieplan. Arbeidskravene må være godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

3 timers skriftlig eksamen. Ingen hjelpemidler tillatt.

Eksamensbesvarelsen vurderes etter en karakterskala med karakterer fra A - F. Det benyttes to interne sensorer ved vurdering av emnet.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

- Skriftlig sluttevaluering
- Resultatene behandles i studieretningsmøte og på kullets time

Litteratur

362.3 As
Askheim, O. P. (2003). Fra normalisering til empowerment: ideologier og praksis i arbeid med funksjonshemmede, 224 s. Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 82-05-30242-1. ( sider)
Kap. 1: Skandinavisk normaliseringstradisjon: Levekårs- og rettighetsorientering s. 17-27
Kap. 2: Verdsetting av sosial rolle (VSR) s. 28-51
Kap. 3: VSR og skandinavisk normtradisjon: Skillelinjer og likhetspunkter s. 52-60
Kap. 5: Livskvalitet som overordnet mål for arbeidet med funksjonshemmede s. 71-88
Kap. 6: Normaliseringstenkningen møter motbør s. 89-101
Kap. 7: Empowerment s. 102-125
Kap. 10: Empowerment - profesjonelle utfordringer s.166-186

Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet. Mennesker med utviklingshemming skal heller ikke diskrimineres! Informasjons- og utviklingsprogram 2010 – 2015 (26 s). www.publikasjoner.dep.no. Publikasjonskode: Q-1176 B http://www.regjeringen.no/upload/BLD/Rapporter/2010/info_og_utvikl_program_210_2013.pdf

362.3 Ek
Eknes, J. & Løkke, J.A. (2009). Utviklingshemning og habilitering. Innspill til habiliteringsprosessen, 283 s. Oslo: Universitetsforlaget ISBN 978-82-15-01342-8
Kap 7 - Fysisk aktivitet, kropp og bevegelse s. 87 - 95 - 8 s.

361.3 Om
Fellesorganisasjonen (FO) (2008). Om vernepleieryrket, 19 s. Oslo: Seksjonsrådet for vernepleiere. http://www.fobsv.no

361.3 Ve
Fellesorganisasjonen (FO) (2008). Vernepleierens helsefagkompetanse – et juridisk perspektiv, 16 s. Oslo: Seksjonsrådet for vernepleiere. http://www.fobsv.no

174.2 Yr
Fellesorganisasjonen (FO) (2002). Yrkesetisk grunnlagsdokument for barnevernpedagoger, sosionomer og vernepleiere. 16 s. Vedtatt på kongressen 2002, revidert nov. 2010 http://www.fobsv.no

Jacobsen, T. (2007). Vi vil, vi vil, men får vi det til? Levekår, tjenestetilbud og rettssikkerhet for personer med utviklingshemming. 60 s. Sosial- og helsedirektoraktet. IS-1456 Rapport. http://www.helsedirektoratet.no

361.32 Li
Linde, S. & I. Nordlund (2006). Innføring i profesjonelt miljøarbeid, 135 s. (2. utg.) Oslo: Universitetsforlaget ISBN 978-82-15-00917-9
Del I: s. 15-51
Del II: Byggesteiner i profesjonelt miljøarbeid s. 55-78
Del IV: Fra problemløsningsmodell til problemløsningsprosess s. 97-134
Del V: Problemløsningsprosess - Stine s. 137-176 142 s.

Martinsen, A.-K. 2003. Et yrke og en profesjon vokser fram i Helsefagene i vernepleierutdanningen. En historisk, profesjonssosiologisk og empirisk analyse. Oslo: Institutt for helsefag UiO (Deles ut) 20 s

808.066 Pe
Pettersen, R. C. (2008). Oppgaveskrivingens ABC: veileder og førstehjelp for høgskolestudenter, 163 s. Oslo: Universitetsforlaget ISBN 978-82-15-01302-2 Kap. 1: Oppgaveskriving: Introduksjon og overblikk s. 9-24
Kap. 2: Hva skal oppgaven handle om? s. 25-48 Kap. 3: Så var det skrivingen s. 49-74
Kap. 4: Oppgavens disponering og struktur s. 75-96
Kap. 5: Litt mer om ulike oppgavesjangere s. 97-134
Totalt 120 s.

371.39 Pe
Pettersen, R. C. (2005). PBL for studenten: en introduksjon til PBL for studenter og lærere, 186 s. (2. utg.). Oslo: Universitetsforlaget ISBN 82-15-00750-3; 978-82-15-00750-2. (109 sider) s. 5-114

361.65 Rø
Rønning, R. & L. J. Solheim (1998). Hjelp på egne premisser? : om brukermedvirkning i velferdssektoren, 181 s. Oslo: Gyldendal Akademisk ISBN 82-00-1270-9 (24 s.)
Kapittel 2: brukermedvirkning – et mangslungent fenomen s. 21-44

Salthe, G. (2007) "Noen teorier om det gode liv" (16 s.) Pdf-fil på http://koff.hiof.no/~gunnars/

Skau, G. M. (2011). Gode fagfolk vokser - personlig kompetanse i arbeid med mennesker. (4. utg.) Oslo: Cappelen Damm Akademisk. 80 s. (ny utgave kommer i juni)

362.401Tø
Tøssebro, J. (2010). hva er FUNKSJONSHEMMING, 141 s. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-01422-7, h 141 s

Totalt: 933 s.

Lover:
Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven (antidiskrimineringsloven) http://www.lovdata.no/index-lov.html

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:36:18