HSVOL10111 Hvordan forstå vold i nære relasjoner (Høst 2011)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Studiested:
Fredrikstad
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i videreutdanningen Vold i nære relasjoner.

Undervisningssemester

Emnet undervises i første semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

 

Mål

Kunnskaper

Kandidaten:

  • kan definere ulike former for vold
  • har inngående kjennskap til hjelpeapparatet for personer som har vært utsatt for vold
  • har innsikt i de kompliserte forholdene som ofte ligger bak vold i nære relasjoner

Ferdigheter

Kandidaten:

  • kan analysere saker om vold i nære relasjoner sammen med andre fagpersoner
  • kan treffe beslutninger om hjelpetiltak
  • kan gjennomføre samtale både med de som utøver vold og de som er utsatt for vold i nære relasjoner
  • kan forholde seg til sosiale emosjoner som skyld og skam

Generell kompetanse

Kandidaten:

  • har inngående kunnskap om relasjonsarbeid
  • kan vise en dyp forståelse av anerkjennelsens betydning for personer som har opplevd vold i nære relasjoner.

Innhold

I dette emnet vil det bli gjennomgått ulike måter å definere vold på, og sette disse i et moralsk, juridisk, sosialt og helsemessig perspektiv. Det vil bli fremlagt ulike forskningsprosjekter som anvender forskjellige definisjoner, og vise hvordan disse da gir ulike resultater i forhold til utbredelse og omfang. Kriminalloven og kriminalstatistikk vedrørende vold vil bli gjennomgått. Det finnes et stort utvalg i fagbøker om emnet og studentene vil få opplæring i søking etter relevant litteratur.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen organiseres med fire samlinger á to til tre dagers varighet. Undervisningsformene er klasseundervisning, med vekt på forelesninger, seminarer og gruppearbeid. For at studentene skal få øvelse i oppgaveskriving før eksamen, vil det bli gitt en oppgave som skal besvares skriftlig. Det vil bli gitt en muntlig tilbakemelding til de studenter som leverer dette.

Praksis

Det er ikke praksisperiode i dette emne.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Det er ikke arbeidskrav i dette emnet.

Eksamen

Individuell hjemmeeksamen 3000 ord (+/- 10 %). Besvarelsen vurderes til Bestått/Ikke bestått. Besvarelser ut over oppgitt lengde vurderes til ikke bestått.

Evaluering av emnet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og at du deltar i evaluering av studiene. Dette studieprogrammet blir jevnlig evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten i programmet:

  • HiØs studiekvalitetsutvalg gjennomfører årlig en evaluering av studiekvaliteten ved et utvalg av høgskolens studieprogrammer (kalt EVA2)
  • Det enkelte fagmiljø har ansvar å etablere faste og allment kjente evalueringsrutiner

Litteratur

Videreutdanningen Vold i nære relasjoner: PENSUM Høst 2011

Bøker:

Eriksson, Maria (2007). Barn som upplever våld – Nordisk forskning og praktik. Stockholm: Gothia Förlag. Hele boken: 231 sider.

Eriksson, Cater, Dahlkild-Öhman og Näsman (2010). Barns stemmer om vold – å tolke og forstå. Oslo: Gyldendal Akademisk. Hele boken: 204 sider.

Johansen, Ann-Kristin (2009). Familieterapeuters møte med voldsproblematikken i parforhold. Mastergradsoppgave i familieterapi og systemisk praksis. Diakonhjemmet Høgskole. Hele avhandlingen: 67 sider

Kjørholt, Anne Trine (2010). Barn som samfunnsborger – til barnets beste? Oslo: Universitetsforlaget. Kap-1-6: 106 sider.

Mullender, Audrey (2002). Children's Perspectives on Domestic Violence. London: Sage. Hele boken: 232 sider.

Turner, Jonathan H. (2007). Human Emotions. A sociological theory. London: Routledge. Hele boken: 208 sider

Steinsvåg og Heltne (2011). Barn som lever med vold i familien – Grunnlag for beskyttelse og hjelp. Oslo: Universitetsforlaget. Hele boken: 239 sider

Artikler:

Bagshaw & Shea Hart (2008) The idealized post-seperation family in Australian family law: A dangerous paradigm in cases of domestic violence. Journal of Family Studies, 14: 291 – 309. 19 sider.

Bourassa, C., C. Lavergne, D. Damant, G. Lessard, og P. Turcotte (2008). Child welfare workers' practice in cases involving domestic violence. Child Abuse Review, 17: 174-190. 10 sider.

Buckley, Helen (2000). Child protection – an unreflective practice. Social work education, 19: 253-263. 9 sider.

Hydén, M. og C. Överlien (2009). Childhood – Children´s Actions when Experiencing Domestic Violence. Childhood, 16:479-496. 17 sider Bøker: 1284 sider Artikler: 55 sider

Til sammen: 1339 sider

Anbefalt litteratur:

Isdal, Per, 2000. Meningen med volden. Oslo: Kommuneforlaget. Sogn, Hanne og Ole Kristian Hjemdal (2010). Vold mot menn i nære relasjoner. Kunnskapsgjennomgang og rapport fra et pilotprosjekt. Norsk kunnskapssenter om vold og traumatisk stress (NKVTS)

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 02:35:57