HSVIP10110 Innføring i ulike perspektiver på psykisk helsearbeid (Høst 2011)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse og velferd
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Bjørn Roald Larsen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i videreutdanning i psykisk helsearbeid.
Undervisningssemester
Emnet undervises i 1. semester (høst).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskaper
Kandidaten
- har inngående kunnskap om tegn på psykososiale problemer og psykisk uhelse hos voksne, barn og ungdom
- har avansert kunnskap om ulike risikofaktorer for utvikling av psykiske problemer
- har omfattende kunnskap om og kan benytte ulike perspektiver og forståelsesmodeller på individers psykososiale utvikling
og hvilke faktorer som fører til helse og uhelse
Ferdigheter
Kandidaten
- kan utvikle strategier som fremmer god psykisk helse hos individer og deres familier
- kan anvende klassifikasjon og psykiatrisk diagnostikk av enkeltindivider, bruksområder, utfordringer og fagetiske dilemmaer
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan anvende sine kunnskaper om voksne, barn og ungdoms psykiske helse, de historiske utviklingslinjer, nåtidige problemstillinger
og framtidige utfordringer i refleksjon rundt eget arbeid - kan analysere de samfunnsskapte utfordringene knyttet til psykisk helse
Innhold
Hovedtemaer i emnet er:
- Enkeltindivider og familiers psykiske helse
- Ulike risikofaktorer for utvikling av psykososiale problemer
- Tegn på psykososiale problemer og psykisk uhelse hos det enkelte individ
- Perspektiver på psykososial utvikling
- Trivsel og forhold som fremmer god psykisk helse
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen er organisert som 3-4 samlinger á 2-4 dagers varighet (tilsammen ca. 8-10 dager). Undervisningen foregår på dagtid og er basert både på forelesninger og deltakelse i studie- og veiledningsgrupper. Det legges vekt på bruk av erfaringer fra praksis. Som undervisnings-/læringsform er problembaserte læringsprinsipper lagt til grunn. Det vil bli gitt opplæring i IKT- basert læring. Denne læringsformen vil danne grunnlaget for veiledning mellom samlingene.
Det gis mulighet til to timer med veiledning i forbindelse med skriving av semesteroppgaven.
Praksis
Det er ingen praksis knyttet til emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Minimum 80 % deltakelse i undervisning. Fravær på inntil 30 % kan kompenseres for ved innlevering av individuell arbeidsoppgave som dokumenterer kunnskap på det området som ikke er dekket av tilstedeværelse på undervisning. Høgskolen utformer en relevant oppgave. Fravær ut over 30 % godkjennes ikke uansett grunn.
Eksamen
Arbeidskrav må være godkjent før kandidaten kan fremstille seg til eksamen.
Studenten skal skrive en individuell semesteroppgave. Tema for oppgaven skal knyttes til emnets hovedområder. Retningslinjer for skriftlige arbeider skal følges. Oppgaven skal ha et omfang på 3000 ord (+/- 10 %). Oppgaven vurderes etter karakterskala A - F. Det kan medføre trekk i karakteren dersom besvarelsen ikke er innen oppgitt lengde.
Evaluering av emnet
For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og at du deltar i evaluering av studiene. Dette studieprogrammet blir jevnlig evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten i programmet:
- HiØs studiekvalitetsutvalg gjennomfører årlig en evaluering av studiekvaliteten ved et utvalg av høgskolens studieprogrammer (kalt EVA2)
- Det enkelte fagmiljø har ansvar å etablere faste og allment kjente evalueringsrutiner
Litteratur
Litteraturliste for Videreutdanning psykisk helsearbeid, Emne Høst 2011: Innføring i ulike perspektiver på psykisk helsearbeid
Haugsgjerd, S., Jensen, P., Karlsson, B., og Løkke, J., (2009) Perspektiver på psykiske lidelser. Gyldendal Norske Forlag 3. utgave, 2. opplag 2010. Kapittel 1, 2, 3 og 7. Til sammen 121 sider.
Borg M., og Topor, A., (2007) Virksomme relasjoner: om bedringsprosesser ved alvorlige psykiske lidelser. Oslo. Kommuneforlaget. Hele boken 124 sider.
Norvoll, R., (red) (2002) Samfunn og psykiske lidelser. Samfunnsvitenskapelige perspektiver – en introduksjon. 1. utgave, 4. opplag 2009. Kapittel 1 -7. Til sammen 140 sider.
Skårderud, F., Haugsgjerd,S., Stänicke, E. (2010) Psykiatriboken: sinn - kropp – samfunn. Oslo Gyldendal Akademiske. 538 s.
Ulvestad, K., A., Henriksen, A. K., Tuseth, A.,G., og Fjeldstad, T., (2007) Klienten – den glemte terapeut. Brukerstyring i psykisk helsearbeid. Gyldendal Akademiske. Kap. 1-7, til sammen 124 sider.