HSTFS40208 Etiske perspektiver på brukermedvirkning og tverrfaglig samarbeid (Høst 2011)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse og velferd
- Studiested:
- Fredrikstad
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Masterstudium i tverrfaglig samarbeid i helse- og sosialsektoren (120 studiepoeng), kull 2010.
Undervisningssemester
3. semester (høst).
Innhold
Emnet vil gi studentene en innføring i:
- Etisk handlingskompetanse
- Ulike menneske- og kunnskapssyn
- Positivismen
- Utfordringer innen tverrfaglig samarbeid og brukermedvirkning
- Distinksjonen mellom allmenn etikk og yrkesetikk
- Etikk som interaksjon i den konkrete virkelighet
Undervisnings- og læringsformer
Emnet vil bli gjennomført i løpet av ett semester. Emnet gjennomføres i form av 3 samlinger à 3 dagers varighet. Som undervisnings-/læringsform er problembaserte læringsprinsipper lagt til grunn, og undervisningen gis som forelesninger, seminarer og grupper. Det vil bli gitt opplæring i IKT-basert læring. Denne undervisningsformen vil danne grunnlaget for veiledning mellom undervisningssamlingene.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- 80 % deltakelse i undervisning.
- Gruppearbeid: fremstilling av video og manus til den. Fremstillingen godkjennes av faglærer.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Et individuelt refleksjonsnotat på 1500 (+/- 10 %), knyttet til prosessen i gruppen, egen fremtreden i gruppen og fremtreden på video. Besvarelsen blir vurdert til Bestått/Ikke bestått.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres med en sluttevaluering og resultatene behandles i koordinatormøer for studiet.
Litteratur
@ = finnes i kompendium
Bengtsson, J. 2001. Sammanflätningar: Husserls och Merleau-Pontys fenomenologi. Gøteborg: Daidalos. href="https://www.hiof.no/neted/admin/44 sider.
Bubeck, D. 1998. Ethic of Care and Feminist Ethics. I Women?s Philosophy Review, (18): 22-50
Christoffersen, S.A. (red.). 2005. Profesjonsetikk. Oslo: Universitetsforlaget. 138 sider.
@ Connell, R.W. 1995. The Science of Masculinity. I Connell, R.W.: Masculinities. Cambridge: Polity Press. S. 3 - 44.
@ Humerfelt, Kristin. 2001. Begrepene brukermedvirkning og brukerperspektiv ? honnørord med lavt presisjonsnivå. I Elisabeth Willumsen (red.): Brukenes Medvirkning! S. 15 - 33
@ Kvalnes, Ø. 2008. Sokrates og Gorillaen. I Kvalnes, Ø.: SeGorillaen! Etikk i arbeid. Oslo: Universitetsforlaget. S. 23-42
Pausewang, E.A. 2001. Syk og frisk, yter og nyter - likhetsdilemmaer i et helsefremmendefellesskap. I Lien, M.E., Lidén, H. og Vike, H. (red.): Likhetens paradokser: antropologiske undersøkelser i det moderne Norge. Oslo: Universitetsforlaget. S. 170 - 190.
Skærbæk, E. 2003. Anerkendelse, frihed og faglighed: en forskningsrapport. Del av serien Rapport (Høgskolen i Østfold). Bind nr: 2003:5. Halden: Høgskolen i Østfold. (135 s)
@ Skærbæk, E. 2007. Who's Afraid of...Ethical Dilemmas in Qualitative Research I NORA, 15 (1): 64-74
@ Skærbæk, E. 2008/2009. On Equal Terms? I Heterotopic Citizen. Vandenhoeck & Ruprecht
@ Tranøy, K.E. 1998. God moral i går, dårlig moral i dag? I Tranøy, K.E.: Det åpne sinn: moral og etikk mot et nytt årtusen. Oslo: Universitetsforlaget. S. 163 - 183.
Vike, H. 2001. Likhetens Kjønn. I Lien, M.E., Lidén, H. og Vike, H. (red.): Likhetens paradokser: antropologiske undersøkelser i det moderne Norge. Oslo: Universitetsforlaget. S. 145 - 168.
@ Wackerhausen, S. 1998. Accounting for and changing Practice. Aarhus: Institut for Filosofi, Center for Sundhed, Menneske og Kultur. 20 sider.
Wackerhausen, S. 2002. Humanisme, Professionsidentitet og uddannelse i sundhedsområdet. Hans Reitzel: København. 93 sider.
@ Walker, M.U. 1998. The Subject of Moral Philosophy. I Walker, M.U.: Moral understandings: a feminist study in ethics. New York: Routledge.S. 3 - 28.