HSSPL20110 Sykepleie- helse, sykdom og lidelse II (Høst 2011)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse og velferd
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i bachelorstudiet i sykepleie, heltid for alle klassene (kull 2010).
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Bestått eksamen i følgende emner:
- HSSPL10108 Grunnleggende sykepleiekunnskap (20 studiepoeng)
- HSFEL08 Innføring i profesjonell kommunikasjon, tverrprofesjonell samhandling og etikk (10 studiepoeng)
- HSSPL40109/HSSPL40110 Grunnleggende sykepleie - praksis (15 studiepoeng)
- HSSPL10208 Sykepleie - helse, sykdom og lidelse I (15 studiepoeng)
Bestått praksisstudier høst 2010.
Undervisningssemester
3. semester (høst) for alle klassene.
Innhold
1:
Sykepleiens vitenskapsteoretiske grunnlag, fagutvikling og forskning i sykepleie
- Fenomenet
- lidelse
- håp
2:
Sykepleierens funksjon og oppgaver i spesialist- og kommunehelsetjenesten
- Helse, sykdom og sykepleie i et kulturelt perspektiv
- Å være kronisk syk
- Sykepleie til mennesker:
- med kroniske sykdommer
- hjerneslag
- med cancer, inkludert sviktende immunforsvar
- som er terminalt syke
- med sykdommer i fordøyelsessystemet
- med sykdommer i det endokrine system (se emne HSSPL10208)
- med revmatiske sykdommer
- med hudsykdommer
- med kroniske smerter
- Svangerskaps- og barselomsorg
- Sykepleie til barn
- Sykepleie til eldre med atferdsmessige og psykiske symptomer ved demens, depresjon og delir
- Lindrende omsorg
- Sykepleierens funksjon og oppgaver ved hjertestans i sykehus
- Ledelse og organisering av sykepleietjenesten på avdelingsnivå
3:
Generell patologi, sykdomslære og farmakologi
- Epidemiologi
- Apoplexia cerebri
- Cancer
- Sykdommer i fordøyelsessystemet
- Endokrine sykdommer (se emne HSSPL10208)
- Revmatiske sykdommer
- Hudsykdommer
- Alderspsykiatri med vekt på atferdsmessige og psykiske symptomer ved demens, depresjon og delir
- Pediatri
- Psykiske lidelser hos barn (Asberger syndrom, ADHD og autisme)
- Hjerte- og Lunge Redning med bruk av halvautomatisk hjertestarter (DHLR)
Mikrobiologi, infeksjonssykdommer og hygiene
- Sykehusinfeksjoner
- Smitteregimer
- Infeksjonsutsatte pasienter
- Pasienter med svekket immunforsvar
- Infeksjonsforebygging i samfunnet
4:
Psykologi og pedagogikk
- Kriser
- Sorg
- Å møte det syke barnet
Sosiologi og sosialantropologi
- Sykdom i et sosialantropologisk perspektiv
- Kultur og helse
- Totale institusjoner
- Hospitalisering - depersonalisering og institusjonsalisering
- Rolleteoriens nøkkelbegreper
- pasientrollen
Stats- og kommunalkunnskap, helse- og sosialpolitikk
- Pasientrettighetsloven
- Barns særegne rettigheter (kap. 6)
- Forskrift om barns rettigheter i helseinstitusjon
Undervisnings- og læringsformer
Aktuelle læringsformer: formidlingsundervisning, seminar, veiledning individuelt og i gruppe, selvstudier, arbeid med oppgaver.
Praksis
2 uker observasjonspraksis.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Obligatorisk oppmøte, jf Utfyllende bestemmelser og retningslinjer og praktiske opplysninger for eksamen for bachelorustudiet i sykepleie.
- Test i DHLR ferdighet
Arbeidskraveene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen i emnet.
Eksamen
Individuell skriftlig eksamen (4 timer).
Ingen hjelpemidler tillatt.
Besvarelsen vurderes etter gradert skala A - F.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
· Underveisevaluering
· Sluttevaluering
Resultatene behandles i:
· Lærergruppe
· Programråd
Litteratur
Pensumlisten er oppdatert 28.10.2011
1.
610.73 Gr
Kristoffersen, N. J., F. Nortvedt & E. A. Skaug (red.) (2005). Grunnleggende sykepleie. Oslo: Gyldendal akademisk. 82-05-31605-8
Bind 3 Kap. 20: s. 157-205
(49 s.)
2. 610.73 Kl
Almås, H. (red.) (2010). Klinisk sykepleie, bind 1, bind 2 (4. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk
ISBN 978-82-05-39136-9, 978-82-05-39135-5
Kap. 3: s.61-104, Kap. 11: s. 355-394, kap. 14: s.431-445, Kap. 22: s.103-132, Kap. 24: s.169-190. Kap. 27: s.261-284, Kap 32: s.401-437
(212 s.)
Campinha-Bacote, J. (2002). The Process of Cultural Competence in the Delivery of Healthcare Services: a model of care. I: Journal of Transcultural Nursing, vol. 13, nr. 3, s. 181-184
(3 s.)
618.9200231 Gr
Grønseth, R., T. Markestad & A. M. Markestad (2011). Pediatri og pediatrisk sykepleie, 343 s. (3. utg.). Bergen: Fagbokforlaget ISBN 978-82-450-1104-3.
Kap 1- 17: s 9-183
(174 s.)
618.2 Ny
Holan, S. & M. Hagtvedt (red.) ( 2010). Det nye livet: svangerskap, fødsel og barseltid. (2. utg.). Bergen: Fagbokforlaget. ISBN 978-82-450-0671-1
Kap. 3, 7, 8, 18, 19, 20, 21
(84 s.)
610.73 Gr
Kristoffersen, N. J., F. Nortvedt & E. A. Skaug (red.) (2005). Grunnleggende sykepleie. Oslo: Gyldendal akademisk. 82-05-31605-8
Bind 4, Kap.26: s.184-189, 196-206
(17 s.)
610.73068 Or
Orvik, A. (2004). Organisatorisk kompetanse - i sykepleie og helsefaglig samarbeid. Oslo: Cappelen Akademisk forlag. 978-82-02-22650-3
Del I, Kap. 3: s. 70-92
(23 s.)
616.9940231 Kr
Reitan, A. M. & T. K. Schjølberg (red.) (2010). Kreftsykepleie : pasient - utfordring - handling. (2. utg.). Oslo: Akribe ISBN 82-7950-083-9. Kap 18: s.269-280, Kap 28: s.440-447, Kap 43: s.592-599
( 28 s.)
3.
618.9200231 Gr
Grønseth, R., T. Markestad & A. M. Markestad (2011). Pediatri og pediatrisk sykepleie, 343 s. (3. utg.). Bergen: Fagbokforlaget ISBN 978-82-450-1104-3.
Kap 18-31: s. 187-323
(137 s.)
Artikkel i tidsskrift
Gustafson, Y. et al. (2002). Delirium hos gamla människor kan förebyggas och behandlas. I: Tidsskrift for den Norske lægeforening, 122 (8): 810-814
http://tidsskriftet.no/article/513576
(5 s.)
613.04 Mæ
Mæland, J. G. (2010). Forebyggende helsearbeid. Oslo: Tano Aschehoug. ISBN 978-82-15-01608-5, h.
Kap. 2: s. 26-27, Kap. 3. 34-43, Kap. 4: s.45-57, Kap 13: s.149-162
(39 s.)
616.0252 No
Norsk resucitasjonsråd (2006). Norsk grunnkurs i bruk av halvautomatisk hjertestarter. (5 rev. utg.). Stavanger : Åsmund S. Lærdal A/S ISBN 82-91823-58-8
(39 s.)
Norsk resucitasjonsråd (2010). Retningslinjer 2010. Bruk av hjertestarter (DHLR)
http://www.nrr.org/wp-content/uploads//2010/12/3.-DHLR-retningslinjer-2010.pdf
(s.1-2)
616.07 Ri
Ringstad, Ø. (2008). Arbeidsbok til det syke mennesket. Oslo: Akribe.
ISBN 978-82-79-50124-4
616.89 Sn
Snoek, J. E. & K. Engedal (2008). Psykiatri : kunnskap, forståelse, utfordringer. (3. utg.). Oslo: Akribe
ISBN 978-82-7950-131-2.
Kap. 12, 13: s. 172-177, 193-199, 204-210
(45 s.)
616.07 Wy
Wyller, V. B., P. A. Brodal & K. C. Toverud (2009). Det friske og det syke mennesket: cellebiologi, anatomi, fysiologi : mikrobiologi, patofysiologi, farmakologi, klinisk medisin. Oslo: Akribe ISBN 82-7950-129-9.
Det friske mennesket
Bind V Kap. 21: s.102-133
(32 s.)
Det syke mennesket
Bind III Kap. 9: s.13-98, Kap. 10: s.101-137
Bind IV Kap.12: s.15-40, Kap.13: s.60-78,102-110,122-125 (13.1, 13.3, 13.5), Kap.16: s. 244-253 (16.2.5-16.2.10) Bind V Kap.17: s.13-58, 65-70 (17.7), Kap. 18: s.108-121 (18.3), Kap. 21: s.221-223, 231-235 (21.2.8, 21.2.9)
Bind VI Kap. 23: s. 126-129 (23.7.7-23.7.8), Kap. 24: s.185-189 (24.4.1-24.4.3)
(271 s.)
4. 150 Hå
Håkonsen, K. M. (2009). Innføring i psykologi. (4. utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk.
ISBN 978-82-05-39070-6
Kap. 15: s. 271-284
(14 s.)
155.93 Fa
Falk, B. & A.-M. Smith (1999). Å være der du er: samtaler med kriserammede. Bergen: Fagbokforlaget ISBN 82-7674-510-5.
Kap. 2: s.17-57
(41 s.)
610.73089 He
Helgesen, A. K. (2005). "Det gjelder å finne et felles ståsted": norske sykepleieres erfaringer fra samhandling med eldre fremmedkulturelle pasienter på sykehjem.
Oslo: Ann Karin Helgesen.
s. 19-30, s. 67-86
(32 s.)
303.482 Ma
Magelssen, R. (2008). Kultursensitivitet: om å finne likhetene i forskjellene. Oslo: Akribe
ISBN 978-82-7950-109-1
Kap. 1: s.17-25, Kap. 3: s.40-56, Kap. 4: s.57-67
(37 s.)
306.462 Sv
Svensson, R., N. (2001). Samfunn, medisin, sykepleie Oslo: Ad notam Gyldendal ISBN 82-417-0944-7
Kap. 6: s.136 - 151
http://www.nb.no/utlevering/contentview.jsf?&urn=URN:NBN:no-nb_digibok_2008080604087
(16 s.)
302.5 Fy
Fyrand, L. (2005). Sosialt nettverk: teori og praksis. Oslo: Tano ISBN 978-82-15-00747-2
Kap.1: s. 40-45
(5 s.)
302.5 Re
Repstad, P. (2004). Sosiologiske perspektiver for helse- og sosialarbeidere. Oslo: Tano Aschehoug ISBN 978-82-15-00382-5
Kap. 4: s.47-81, Kap. 7: s.139-142, Kap 9: s.171-175
(44 s.)