HSSPL10211 Anatomi, fysiologi, biokjemi, mikrobiologi og hygiene (Høst 2011)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse og velferd
- Studiested:
- Fredrikstad
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i bachelorstudiet i sykepleie, heltid.
Undervisningssemester
1. semester (høst) for alle klassene.
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskaper:
Studenten skal ved avsluttet emne kunne:
- beskrive menneskekroppens mikro- og makroskopiske anatomi
- gjøre rede for normale fysiologiske prosesser og organsystemenes fysiologiske samspill
- beskrive cellens ulike biokjemiske prosesser og sette prosessene i sammenheng med kroppen som helhet
- beskrive førstehjelpers rolle ved akutt skade og sykdom
- beskrive ulike mikroorganismer og deres betydning for sykdom
- gjøre rede for smittekjeden og hvordan den brytes
Ferdigheter:
Studenten skal ved avsluttet emne kunne:
- anvende kunnskap om kroppens normale funksjoner til sykepleiefaglige vurderinger og tiltak
- utføre hjerte-lungeredning (HLR) på demonstrasjonsdukke
Generell kompetanse:
Studenten skal ved avsluttet emne:
- vise respekt og samarbeide med medstudenter og lærere i studiearbeidet
- kunne skrive oppgave etter prinsipper for akademisk skriving
- vise forståelse for at kunnskap i naturvitenskaplige tema har betydning for å gi god sykepleie
Innhold
3:
Anatomi, fysiologi og biokjemi (9 stp):
- Celler og vev: anatomi og fysiologi
- regulering av cellens indre miljø
- proteinsyntese
- arv
- Organsystemer: anatomi og fysiologi
- nervesystemet og sansene (- øyet og øret, se emne HSSPL40510)
- muskler og skjelett
- hormonsystemet
- sirkulasjonssystemet og blodet
- respirasjonssystemet
- fordøyelsessystemet
- urinveissystemet
- immunsystemet
- forplantningssystemet og seksualfysiologi
- Energiomsetning
- Temperaturregulering
- Syre-baseregulering
- Grunnkurs i førstehjelp
- å være førstehjelper
- basal hjerte-lungeredning (HLR)
Mikrobiologi, infeksjonssykdommer og hygiene (1stp):
- Bakteriers og virus´ oppbygning og egenskaper
- Sopp og parasitter
- Eksponering, smitte, invasjon og celleskade
- Antibiotika og resistens
- Smittesirkelen og teoretisk grunnlag for smitteforebygging
- De vanligste bakteriene i klinisk praksis
Undervisnings- og læringsformer
Aktuelle læringsformer: formidlingsundervisning, seminar, veiledning i gruppe, bruk av ikt, selvstudier og arbeid med oppgaver.
Praksis
Det er ingen praksis i emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Prøve i BHLR ferdighet.
Obligatorisk oppmøte, jf Utfyllende bestemmelser og retningslinjer og praktiske opplysninger for eksamen for bachelorstudiet i sykepleie.
Gjennomføringen vurderes til godkjent/ikke godkjent.
Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen i emnet / få eksamensresultatet registrert. Se Forskrift om eksamen og studierett ved Høgskolen i Østfold av 25.1.2010.
Eksamen
Skriftlig eksamen (4 timer) i anatomi, fysiologi, biokjemi, mikrobiologi og hygiene. Ingen hjelpemidler tillatt. Besvarelsen vurderes etter gradert skala, A -F.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- Underveisevaluering
- Sluttevaluering
Resultatene behandles i:
- Lærergruppe
- Programråd
Litteratur
3.
613.7 Ak
Bahr, R., red. (2009). Aktivitetshåndboken: fysisk aktivitet i forebygging og behandling. [Oslo]: Helsedirektoratet
URL: http://www.helsedirektoratet.no/vp/multimedia/archive/00105/Aktivitetsh_ndboken_105169a.pdf
(Lesedato: 01.06.2011)
Del 1.Kap. 1
(29 s.)
616.0252 No
Norsk førstehjelpsråd og Norsk resuscitasjonsråd (2006). Norsk grunnkurs i førstehjelp. (5. utg.). Stavanger Åsmund S. Lærdal AS ISBN 82-91823-56-1
(35 s.)
616.9041 Mi
Steen, M. og Degre, M. (2009). Mikrober, helse og sykdom. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag
ISBN 978-82-05-32367-4
Kap.6: s. 95-99.
(3 s.)
Artikkel i tidsskrift
Rognlien, B. (2009). Hygiene har med holdning å gjøre. I: Sykepleien Forskning. Vol. 2, nr. 3, s. 185. URL: http://www.sykepleien.no/ikbViewer/page/sykepleien/vis/ytring-innspill?p_document_id=279191
(Lesedato: 01.06.2011)
(1 s.)
Artikkel i tidsskrift
Aasbrenn, M. og Lid, R. (2009). Korleis kan sjukepleiarstudentar erfare at retningslinjene for handhygiene er korrekte? : eit randomisert, kontrollert forsøk utført i hygieneundervisningen : er handdesinfeksjon betre enn handvask? I: Sykepleien Forskning. Vol. 2, nr. 3, s. 177-184.
URL: http://www.sykepleien.no/ikbViewer/Content/279258/artikkel_aasbrenn_2704.pdf
(Lesedato: 01.06.2011)
(7 s.)
612 Me
Sand, O. et al. (2006). Menneskekroppen: fysiologi og anatomi. (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 978-82-05-34807-3
s. 30-158, 180-252, 266-519.
(460 s.)
Alternativt:
612 Wy
Wyller, V. B., P. A. Brodal og K. C. Toverud (2009). Det friske og det syke mennesket : cellebiologi, anatomi, fysiologi( 2. utg.). Oslo: Akribe
Det friske mennesket.
Bind I s. 27-126
Bind II s. 9-104
Bind III s. 9- 46, 69-110
Bind IV s. 9-99, 131-198
Bind V s. 9- 100
Bind VI s. 63-92
(600 s.)
616.07 Wy
Wyller, V. B., P. A. Brodal og K. C. Toverud (2009). Det friske og det syke mennesket : cellebiologi, anatomi, fysiologi : mikrobiologi, patofysiologi, farmakologi, klinisk medisin. (2. utg.). Oslo: Akribe
Det syke mennesket
Bind I s. 80 - 109, 151-154, 251-259
(40 s.)