HSSPD10211 Anatomi, fysiologi, biokjemi, mikrobiologi og hygiene (Høst 2011)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse og velferd
Studiested:
Fredrikstad
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i bachelorstudiet i sykepleie, deltid.

Undervisningssemester

1.  semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper:
Studenten skal ved avsluttet emne kunne:

  • beskrive menneskekroppens mikro- og makroskopiske anatomi
  • gjøre rede for normale fysiologiske prosesser og organsystemenes fysiologiske samspill
  • beskrive cellens ulike biokjemiske prosesser og sette prosessene i sammenheng med kroppen som helhet
  • beskrive førstehjelpers rolle ved akutt skade og sykdom
  • beskrive ulike mikroorganismer og deres betydning for sykdom
  • gjøre rede for smittekjeden og hvordan den brytes

Ferdigheter:
Studenten skal ved avsluttet emne kunne:

  • anvende kunnskap om kroppens normale funksjoner til sykepleiefaglige vurderinger og tiltak
  • utføre hjerte-lungeredning (HLR) på demonstrasjonsdukke

Generell kompetanse:
Studenten skal ved avsluttet emne:

  • vise respekt og samarbeide med medstudenter og lærere i studiearbeidet
  • kunne skrive oppgave etter prinsipper for akademisk skriving
  • vise forståelse for at kunnskap i naturvitenskaplige tema har betydning for å gi god sykepleie

Innhold

Anatomi, fysiologi og biokjemi (9 stp):
- Celler og vev: anatomi og fysiologi
  - regulering av cellens indre miljø
  - proteinsyntese
  - arv

- Organsystemer: anatomi og fysiologi
  - nervesystemet og sansene (- øyet og øret, se emne HSSPL40510)
  - muskler og skjelett
  - hormonsystemet
  - sirkulasjonssystemet og blodet
  - respirasjonssystemet
  - fordøyelsessystemet
  - urinveissystemetImmunsystemet
  - forplantningssystemet og seksualfysiologi

- Energiomsetning
- Temperaturregulering
- Syre-baseregulering
- Grunnkurs i førstehjelp
  - å være førstehjelper
  - basal hjerte-lungeredning (HLR)

Mikrobiologi, infeksjonssykdommer og hygiene (1stp):

- Bakteriers og virus´ oppbygning og egenskaper
- Sopp og parasitter
- Eksponering, smitte, invasjon og celleskade
- Antibiotika og resistens
- Smittesirkelen og teoretisk grunnlag for smitteforebygging
- De vanligste bakteriene i klinisk praksis

Undervisnings- og læringsformer

Aktuelle læringsformer: formidlingsundervisning, seminar, veiledning i gruppe, bruk av ikt, selvstudier og arbeid med oppgaver.

Praksis

Det er ingen praksis i emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Prøve i BHLR ferdighet.
Obligatorisk oppmøte, jf Utfyllende bestemmelser og retningslinjer og praktiske opplysninger for eksamen for bachelorstudiet i sykepleie.

Gjennomføringen vurderes til godkjent/ikke godkjent.

Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen i emnet / få eksamensresultatet registrert. Se Forskrift om eksamen og studierett ved Høgskolen i Østfold av 25.1.2010.

Eksamen

Skriftlig eksamen (4 timer) i anatomi, fysiologi, biokjemi, mikrobiologi og hygiene. Ingen hjelpemidler tillatt. Besvarelsen vurderes etter gradert skala, A -F.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

  • Underveisevaluering
  • Sluttevaluering

Resultatene behandles i:

  • Lærergruppe
  • Programråd

Litteratur

3.
613.7 Ak
Bahr, R., red. (2009). Aktivitetshåndboken: fysisk aktivitet i forebygging og behandling. [Oslo]: Helsedirektoratet
URL: http://www.helsedirektoratet.no/vp/multimedia/archive/00105/Aktivitetsh_ndboken_105169a.pdf
(Lesedato: 01.06.2011)
Del 1.Kap. 1
(29 s.)

616.0252 No
Norsk førstehjelpsråd og Norsk resuscitasjonsråd (2006). Norsk grunnkurs i førstehjelp. (5. utg.). Stavanger Åsmund S. Lærdal AS ISBN 82-91823-56-1
(35 s.)

616.9041 Mi
Steen, M. og Degre, M. (2009). Mikrober, helse og sykdom. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag
ISBN 978-82-05-32367-4
Kap.6: s. 95-99.
(3 s.)

Artikkel i tidsskrift
Rognlien, B. (2009). Hygiene har med holdning å gjøre. I: Sykepleien Forskning. Vol. 2, nr. 3, s. 185. URL: http://www.sykepleien.no/ikbViewer/page/sykepleien/vis/ytring-innspill?p_document_id=279191
(Lesedato: 01.06.2011)
(1 s.)

Artikkel i tidsskrift
Aasbrenn, M. og Lid, R. (2009). Korleis kan sjukepleiarstudentar erfare at retningslinjene for handhygiene er korrekte? : eit randomisert, kontrollert forsøk utført i hygieneundervisningen : er handdesinfeksjon betre enn handvask? I: Sykepleien Forskning. Vol. 2, nr. 3, s. 177-184.
URL: http://www.sykepleien.no/ikbViewer/Content/279258/artikkel_aasbrenn_2704.pdf
(Lesedato: 01.06.2011)
(7 s.)

612 Me
Sand, O. et al. (2006). Menneskekroppen: fysiologi og anatomi. (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 978-82-05-34807-3
s. 30-158, 180-252, 266-519.
(460 s.)

Alternativt:

612 Wy
Wyller, V. B., P. A. Brodal og K. C. Toverud (2009). Det friske og det syke mennesket : cellebiologi, anatomi, fysiologi( 2. utg.). Oslo: Akribe
Det friske mennesket.
Bind I s. 27-126
Bind II s. 9-104
Bind III s. 9- 46, 69-110
Bind IV s. 9-99, 131-198
Bind V s. 9- 100
Bind VI s. 63-92
(600 s.)

616.07 Wy
Wyller, V. B., P. A. Brodal og K. C. Toverud (2009). Det friske og det syke mennesket : cellebiologi, anatomi, fysiologi : mikrobiologi, patofysiologi, farmakologi, klinisk medisin. (2. utg.). Oslo: Akribe
Det syke mennesket
Bind I s. 80 - 109, 151-154, 251-259
(40 s.)

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:35:55