HSSOS10107 Sosionomen. Faget, yrket og samfunnet (Høst 2011)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse og velferd
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne for bachelorstudiet i sosialt arbeid.

Undervisningssemester

1. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Etter gjennomført emne skal studentene være i stand til å:

  1. Beskrive sosialt arbeids historie, egenart og plass i samfunnet
  2. Redegjøre for yrkesgruppens samfunnsmandat og fagets analytiske perspektiv
  3. Redegjøre for sentrale temaer som velferdsstatens tjenester og brukergrupper innenfor fagområdet
  4. Innhente og oppdatere sin kunnskap innenfor fagområdet
  5. Drøfte og anvende ulike yrkesetiske prinsipper relatert til brukers situasjon
  6. Planlegge og gjennomføre oppgaveskriving i tråd med Retningslinjer for skriftlige arbeider ved Høgskolen
  7. Beskrive hovedtrekkene i PBL som pedagogisk metode

Innhold

  1. Introduksjon til faget sosialt arbeid
  2. Introduksjon til yrkesrollen
  3. Generell innføring i velferdsstatens tjenestetilbud og brukergrupper
  4. Generell IT innføring og bibliotekundervisning med datasøk
  5. Introduksjon til Yrkesetisk grunnlagsdokument og trening i å bruke dette i refleksjon og oppgaveskriving
  6. Skrivekurs
  7. Trening i seminar- og basisgruppearbeid

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er organisert med studentaktive undervisningsmetoder med elementer fra problembasert læring med selvstudier, forelesninger, obligatorisk deltakelse i seminargrupper, veiledning og arbeid i basisgrupper.

Det er 4 timer obligatorisk basisgruppeveiledning i emnet. De to første timene vil brukes til å skrive gruppekontrakt og lede studentene inn i studiesituasjonen. De to siste vil ha fokus på arbeidekravene og målene i emnet.

Praksis

Det er ingen praksis i emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

    • Innlevering av et individuelt notat på maks 700 ord.  Arbeidskravet er godkjent ved innlevering til fastsatt tid i Fronter. Det gis tilbakemelding i Fronter fra basisveileder.
    • Innlevering av et gruppenotat på maks 1000 ord. Arbeidskravet er godkjent ved innlevering til fastsatt tid i Fronter. Det gis tilbakemelding i Fronter fra emneansvarlig.
    • Deltakelse i obligatorisk undervisning. 

    Arbeidskravene er gyldig ett semester etter at de er godkjent.
    Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

    Eksamen

    To dagers hjemmeeksamen. Studentene skriver en individuell oppgave på maks 1600 ord.  Besvarelsen vurderes etter karakterskala A - F.  Det benyttes to interne sensorer i vurderingen av besvarelsen.

    Evaluering av emnet

    Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
    - Skriftlig sluttevaluering
    - Resultatene behandles i studieretningsmøte og på kullets time

    Litteratur

    361.3 Aa
    Aamodt, L. G. (1997). Den gode relasjonen: støtte, omsorg eller anerkjennelse?, 211 s.
    Oslo: Ad notam Gyldendal ISBN 82-417-0756-8. Hele boka

    174.2 Gr
    Grønningsæter, A. (2007). Rett eller galt – eller noe midt i mellom: et studiehefte om yrkesetikk fra Fellesorganisasjonen (FO). Oslo: Fellesorganisasjonen for barnevernspedagoger, sosionomer, vernepleiere og velferdsarbeidere 110 s. www.fobsv.no

    174.2 Yr
    Yrkesetisk grunnlagsdokument for barnevernspedagoger, sosionomer og vernepleiere. (2002). Oslo: Fellesorganisasjonen for barnevernspedagoger, sosionomer og vernepleiere www.fobsv.no

    362.5 Fa
    Hardsløf, I og S. Seim, red. (2008). Fattigdommens dynamikk. Oslo: Universitetsforlaget ISBN 978-82-15-013444-2 Kap 8. 34 s

    361.301 Le
    Levin, I. (2004). Hva er sosialt arbeid, 150 s. Oslo: Universitetsforlaget ISBN 82-15-00598-5 (124 sider)

    808.066 Pe
    Pettersen, R. C. (2005). Oppgaveskrivingens ABC: veileder og førstehjelp for høgskolestudenter, Oslo: Universitetsforlaget ISBN 978-82-15-01302-2

    371.39 Pe
    Pettersen, R. C. (2008). PBL for studenten: en introduksjon til PBL for studenter og lærere, 186 s. (2. utg). Oslo: Universitetsforlaget ISBN 82-15-00750-3 (105 sider) s. 9-114

    361.65 Rø
    Rønning, R. & L. J. Solheim (1998). Hjelp på egne premisser?: om brukermedvirkning i velferdssektoren, 181 s. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN 82-00-12710-9. (72 sider) Kap. 2, 3 og 4: s. 21-93

    Lover
    Lov om kommunale helse og omsorgtjenester www.lovdata.no

    Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:36:14