HSRUS20109 Forståelsemodeller og ferdighetstrening (Høst 2011)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse og velferd
Studiested:
Fredrikstad
Emneansvarlig:
Ulf Dahl
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i videreutdanningen Rusproblematikk 2 (30 studiepoeng).

Undervisningssemester

Høst 2011

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper

Kandidaten:

  • kan gjøre rede for medisinske, psykiske og sosiale forståelsesformer og deres idémessige utgangspunkt
  • kan identifisere forhold som påvirker interaksjonen mellom rusmisbrukeren og det sosiale systemet rundt ham eller henne
  • har inngående kunnskaper om motivasjonsteorier og teorier om endringsarbeid
  • kan drøfte ulike faglige tilnærminger hun har observert på hospiteringsstedet

Ferdigheter

Kandidaten:

  • kan benytte sentrale teorier som grunnlag for praktisk yrkesutøvelse
  • kan kombinere et flerfaglig perspektiv for å identifisere forhold som påvirker interaksjonen mellom rusmisbrukeren og det sosiale systemet rundt ham/henne
  • kan fremstille teorier og metoder som er erfart under hospitering

 Generell kompetanse

 Kandidaten :

  • kan integrere erfart og/eller ny kunnskap i eget praktisk arbeid
  • kan vise respekt for ulike faglige tilnærminger
  • kan vurdere egne verdier og deres innvirkning på faglig arbeid

Innhold

Perspektiver og forståelsesformer:
- Perspektiver på helse og sykdom
- Teorier for forskjellige nivåer
- Forståelsesformer hos ulike aktører i rusfeltet

Refleksjoner over egen yrkesrolle:
- Profesjonell relasjonsbygging
- Interaksjon og kommunikasjon i klientarbeid
- Refleksjoner over egen yrkesrolle

Hospitering
100 timer hospitering på selvvalgt arbeidssted gjennomføres i løpet av emnet

Undervisnings- og læringsformer

Både tradisjonelle undervisningsformer og problembaserte læringsprinsipper benyttes.

Praksis

I emnet inngår en hospitering på egnet tiltak innenfor det fordypningsområdet studenten har valgt. Den har et omfang på 100 timer og styres av studentens læringsbehov i forhold til fordypning og skriving av prosjektoppgave i siste semester. Studentene skal selv finne egnet sted for praksisgjennomføring for å sikre at praksis knyttes opp mot studentens egen erfaring og interesseområde. Høgskolen godkjenner veileder og lærekontrakt mellom studenten og hospiteringsstedet. Studenter som ikke har funnet egnet hospiteringssted for praksisgjennomføring, må gjennomføre dette på et sted som anvises av høgskolen.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Gjennomført hospitering med ekstern veiledning.
  • Obligatorisk deltakelse i undervisningen. Ved fravær fra undervisning på over 20 %, kan studenten søke dekan om gjennomføring av alternativt arbeidskrav for å kunne gå opp til eksamen.
  • Godkjent lærekontrakt med hospiteringssted.

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Eksamen består av to deleksamener som begge må bestås for at emnet skal være bestått: 

  • Ett skriftlig individuelt notat som omfatter ferdighetstrening og refleksjoner over egen yrkesrolle. Notatet skal ha et omfang på 1500 ord (+/- 10 %). Notatet skal leveres til nærmere fastsatt frist.
  • Praksisrapport på 1200 - 1500 ord etter gjennomført hospitering. Rapporten skal leveres til nærmere fastsatt frist.

Begge deleksamener vurderes til Bestått/Ikke bestått. Dersom én av deleksamenene vurderes til ikke bestått, må denne deleksamen avlegges på nytt ved utsatt eksamen.

Evaluering av emnet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og at du deltar i evaluering av studiene. Dette studieprogrammet blir jevnlig evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten i programmet:

  • HiØs studiekvalitetsutvalg gjennomfører årlig en evaluering av studiekvaliteten ved et utvalg av høgskolens studieprogrammer (kalt EVA2)
  • Det enkelte fagmiljø har ansvar å etablere faste og allment kjente evalueringsrutiner

Litteratur

Antonovsky, Aaron (2007): 'Hälsans mysterium'. Forlaget Natur och kultur, 234 s. 

Borg, Marit og Topor, A. (2007): 'Virksomme relasjoner: om bedringsprosesser ved alvorlige psykiske lidelser'. Oslo, Kommuneforlaget, 124 s. 

Brumoen, Hallgeir (2007): 'Vanen, viljen og valget: en psykologibok om avhengighet og mestringstillit'. Oslo, Gyldendal akademisk, 260 s.



Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:35:53