HSGER10111 Akuttgeriatri (Høst 2011)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse og velferd
Studiested:
Fredrikstad
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i videreutdanningen Akuttgeriatri.

Undervisningssemester

Emnet undervises i første semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper

Kandidaten:

  • har inngående kunnskap om, og kan vurdere hvordan livserfaring og opplevelse av situasjonen påvirker samhandling mellom helsepersonell og den akutt syke geriatriske pasient
  • kan vurdere betydningen kunnskap om aldring, akutt sykdom og polyfarmasi har for diagnostisering, behandling og rehabilitering
  • kan bedømme hvordan psykososiale forhold og tilrettelegging av miljø kan fremme økt mestring og helse

Ferdigheter

Kandidaten:

  • kan evaluere egne kommunikasjonsferdigheter i møte med den akutt syke geriatriske pasient og deres pårørende
  • utvikler handlingskompetanse slik at han/hun kan bidra til en kvalitativ bedre omsorg overfor den akutt- og kritisk syke eldre.
  • kan vurdere svikt i vitale organer og iverksette livreddende behandling
  • kan identifisere behov samt treffe beslutninger om når, og hvilke hjelpemidler som skal tas i bruk for å erstatte funksjonstap og fremme mestring
  • kan gjennomføre intervju med helsepersonell om deres vurderinger av faglige utfordringer i akuttgeriatrien 

Generell kompetanse

Kandidaten:

  • kan dokumentere kunnskap som bidrar til å utvikle fagfeltet akuttgeriatri

 

Innhold

Emnet går over ett semester med 4 samlinger a 2 dager.

Hovedformålet med emnet er at studentene utvikler handlingskompetanse slik at de kan bidra til en kvalitativ bedre omsorg overfor den akutt- og kritisk syke eldre. I utdanningen legges det derfor vekt på at studentene tilegner seg forsknings- og erfaringsbasert kunnskap om akutt sykdom, behandling og omsorgstiltak. Det blir også lagt vekt på betydningen av et godt samarbeid med pårørende og andre yrkesgrupper.

 Sentrale temaer vil bl.a. være:

  • normale aldersforandringer fysisk, psykisk og sosialt 
  • utvikling av akutt sykdom og svikt i vitale organer (respirasjonssvikt, sirkulasjonssvikt, nyresvikt, endokrin svikt, nevrologi og skader)
  • bruk av forskjellige kartleggingsverktøy
  • diagnostisering, differensialdiagnostisering og behandling
  • tiltak overfor pårørende og personalet
  • ferdighetstrening (hjemmerespirator, maskebehandling, sårbehandling, peritonealdialyse etc)

Undervisnings- og læringsformer

Undervisning og læringsformer som benyttes er forelesninger, basisgruppearbeid, refleksjon knyttet til relevante kliniske situasjoner og individuelt studiearbeid. Det avsettes tid til et basisgruppemøte pr. samling.

Praksis

Det er ingen praksis lagt til emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Minimum 75 %  tilstedeværelse. Fravær på inntil 30 % kan kompenseres for ved innlevering av individuell arbeidsoppgave som dokumenterer kunnskap på det området som ikke er dekket av tilstedeværelse på undervisning. Høgskolen utformer en relevant oppgave. Fravær ut over 30% godkjennes ikke uansett grunn.
  • Skriftlig innlevering.

Eksamen

Hjemmeoppgave 3000 ord +/- 20 %. Eksamen vuderes etter karakterskala bestått /ikke bestått. Oppgavene besvares individuelt.

Evaluering av emnet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og at du deltar i evaluering av studiene. Dette studieprogrammet blir jevnlig evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten i programmet:

  • HiØs studiekvalitetsutvalg gjennomfører årlig en evaluering av studiekvaliteten ved et utvalg av høgskolens studieprogrammer (kalt EVA2)
  • Det enkelte fagmiljø har ansvar å etablere faste og allment kjente evalueringsrutiner

Litteratur

Almås H, Stubberud D-G, Grønseth R.(2010). Klinisk sykepleie 1. Oslo: Gyldendal Akademisk

 

Almås H, Stubberud D-G, Grønseth R.(2010). Klinisk sykepleie 2. Oslo: Gyldendal Akademisk

 

Bondevik M, Nygaard H A. (1999). Tverrfaglig geriatri. Bergen: Fagbokforlaget

 

Engedal K, Bruun Wyller T.( 2003). Aldring og hjerne-sykdommer. Oslo: Akribe forlag

 

Gulbrandsen T, Stubberud D-G. (2010). Intensivsykepleie. Oslo: Akribe forlag

 

Jacobsen D, Kjeldsen SE, Ingvaldsen B, Buanes T, Røise O. ( 2009). Sykdomslære, Indremedisin, kirurgi og anestesi. Oslo: Gyldendal Akademisk

 

Kirkevold M, Brodtkorb K, Ranhoff AH. (2008). Geriatrisk sykepleie. Oslo: Gyldendal Akademisk

 

Nordeng H, Spigset O. (2007). Legemidler og bruken av dem. Oslo: Gyldendal Akademisk

 

Simonsen T, Aarbakke J, Lysaa R. (2010). Illustrert farmakologi. Bind 1. 3. utgave.

Bergen: Fagbokforlaget

 

Simonsen T, Aarbakke J, Lysaa R. (2004). Illustrert farmakologi. Bind 2. 2. utgave.

Bergen: Fagbokforlaget

 

Viidik A. (2002). Boken om kroppens åldrande. Stockholm: Liber

 

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:35:53