HSGER10111 Akuttgeriatri (Høst 2011)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse og velferd
- Studiested:
- Fredrikstad
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i videreutdanningen Akuttgeriatri.
Undervisningssemester
Emnet undervises i første semester (høst).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskaper | Kandidaten:
|
Ferdigheter | Kandidaten:
|
Generell kompetanse | Kandidaten:
|
Innhold
Emnet går over ett semester med 4 samlinger a 2 dager.
Hovedformålet med emnet er at studentene utvikler handlingskompetanse slik at de kan bidra til en kvalitativ bedre omsorg overfor den akutt- og kritisk syke eldre. I utdanningen legges det derfor vekt på at studentene tilegner seg forsknings- og erfaringsbasert kunnskap om akutt sykdom, behandling og omsorgstiltak. Det blir også lagt vekt på betydningen av et godt samarbeid med pårørende og andre yrkesgrupper.
Sentrale temaer vil bl.a. være:
- normale aldersforandringer fysisk, psykisk og sosialt
- utvikling av akutt sykdom og svikt i vitale organer (respirasjonssvikt, sirkulasjonssvikt, nyresvikt, endokrin svikt, nevrologi og skader)
- bruk av forskjellige kartleggingsverktøy
- diagnostisering, differensialdiagnostisering og behandling
- tiltak overfor pårørende og personalet
- ferdighetstrening (hjemmerespirator, maskebehandling, sårbehandling, peritonealdialyse etc)
Undervisnings- og læringsformer
Undervisning og læringsformer som benyttes er forelesninger, basisgruppearbeid, refleksjon knyttet til relevante kliniske situasjoner og individuelt studiearbeid. Det avsettes tid til et basisgruppemøte pr. samling.
Praksis
Det er ingen praksis lagt til emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Minimum 75 % tilstedeværelse. Fravær på inntil 30 % kan kompenseres for ved innlevering av individuell arbeidsoppgave som dokumenterer kunnskap på det området som ikke er dekket av tilstedeværelse på undervisning. Høgskolen utformer en relevant oppgave. Fravær ut over 30% godkjennes ikke uansett grunn.
- Skriftlig innlevering.
Eksamen
Hjemmeoppgave 3000 ord +/- 20 %. Eksamen vuderes etter karakterskala bestått /ikke bestått. Oppgavene besvares individuelt.
Evaluering av emnet
For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og at du deltar i evaluering av studiene. Dette studieprogrammet blir jevnlig evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten i programmet:
- HiØs studiekvalitetsutvalg gjennomfører årlig en evaluering av studiekvaliteten ved et utvalg av høgskolens studieprogrammer (kalt EVA2)
- Det enkelte fagmiljø har ansvar å etablere faste og allment kjente evalueringsrutiner
Litteratur
Almås H, Stubberud D-G, Grønseth R.(2010). Klinisk sykepleie 1. Oslo: Gyldendal Akademisk
Almås H, Stubberud D-G, Grønseth R.(2010). Klinisk sykepleie 2. Oslo: Gyldendal Akademisk
Bondevik M, Nygaard H A. (1999). Tverrfaglig geriatri. Bergen: Fagbokforlaget
Engedal K, Bruun Wyller T.( 2003). Aldring og hjerne-sykdommer. Oslo: Akribe forlag
Gulbrandsen T, Stubberud D-G. (2010). Intensivsykepleie. Oslo: Akribe forlag
Jacobsen D, Kjeldsen SE, Ingvaldsen B, Buanes T, Røise O. ( 2009). Sykdomslære, Indremedisin, kirurgi og anestesi. Oslo: Gyldendal Akademisk
Kirkevold M, Brodtkorb K, Ranhoff AH. (2008). Geriatrisk sykepleie. Oslo: Gyldendal Akademisk
Nordeng H, Spigset O. (2007). Legemidler og bruken av dem. Oslo: Gyldendal Akademisk
Simonsen T, Aarbakke J, Lysaa R. (2010). Illustrert farmakologi. Bind 1. 3. utgave.
Bergen: Fagbokforlaget
Simonsen T, Aarbakke J, Lysaa R. (2004). Illustrert farmakologi. Bind 2. 2. utgave.
Bergen: Fagbokforlaget
Viidik A. (2002). Boken om kroppens åldrande. Stockholm: Liber