HSFEL08 Innføring i profesjonell kommunikasjon, tverrprofesjonell samhandling og etikk (Høst 2011–Vår 2012)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse og velferd
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i
- bachelorstudiet i arbeids- og velferdsfag
- bachelorstudiet i barnevern
- bachelorstudiet i bioingeniørfag
- bachelorstudiet i sosialt arbeid
- bachelorstudiet i sykepleie, heltid
- bachelorstudiet i vernepleie, heltid
Undervisningssemester
1. og 2. semester (høst og vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Studentene skal ved avsluttet emne kunne:
- beskrive hva respekt for kollegaer er, inkludert dem fra andre profesjoner
- beskrive minst to kommunikasjonsmetoder
- beskrive hva respekt og empati er, for brukere og pasienter
- beskrive minst to utfordringer i kommunikasjon med brukere eller pasienter
- beskrive hvordan egen og andres atferd påvirker gruppeprosesser på minst to måter
- anvende kommunikasjonsteori til å begrunne valg av målrettet kommunikasjon i yrkesrelevante situasjoner
- skille mellom normative og deskriptive utsagn
- gjengi hovedpunktene i etikken til Aristoteles, Kant, Rawls, utilitarismen, eller omsorgs- og nærhetsetikken
- beskrive minst to etiske aspekter ved sosialpolitikk og helse- og sosialfaglig arbeid
- anvende minst en normativ etikkteori til å vurdere på en systematisk måte hva som er en god handlemåte i yrkesrelevante situasjoner der rett svar ikke er opplagt
- ta standpunkt til om resultatet av å anvende en normativ etikkteori i en yrkesrelevant situasjon kan godtas som eksempel på god etikk
Innhold
- Grunnleggende begreper i kommunikasjon
- Praktiske kommunikasjonsferdigheter:
- Verbal og nonverbal kommunikasjon
- Strukturere en samtale
- Den vanskelige samtalen
- Omsorg og humor i kommunikasjon
- Kommunikasjon og fordommer
- Interkulturell kommunikasjon
- Konflikt, konfliktmestring og konfliktbearbeiding
- Metaetikk
- Omsorgs- og nærhetsetikk
- Normativ etikk:
- Dydsetikk
- Pliktetikk
- Konsekvensetikk
- Paternalisme og autonomi
- Rettferdighetsteori
- Arbeid med yrkesrelevante problemstillinger
- Tverrprofesjonelt samarbeid
Undervisnings- og læringsformer
Emnet inneholder flere arbeidskrav og en gruppeoppgave. Forelesningene tar sikte på å dekke kunnskapsmålene. Deltakelse i basisgrupper, seminarer og arbeid med gruppeoppgaven tar sikte på å dekke ferdighetsmålene. Gruppene er tverrfaglige og nedsettes av høgskolen. Veiledning gis i basisgrupper og i seminarer. Det er 3 timer obligatorisk basisgruppeveiledning i emnet.
Praksis
Det er ingen praksis i emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Deltakelse i arbeidet med gruppeoppgaven
- Deltakelse i seminarer og basisgruppeveiledning.
Godkjent arbeidskrav er gyldig i samme periode som studieplanen.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Skriftlig gruppeoppgave, maks. 4 deltakere. Oppgaven presenterer yrkesrelevante situasjoner. Besvarelsen skal være på maksimalt 3000 ord og leveres innen gitt frist ved emnets avslutning. I vurderingen av besvarelsene, vektlegges alle målene i emnet, men særlig ferdighets- og holdningsmålene. Emnet vurderes til Bestått/Ikke bestått.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- Underveisevaluering
- Sluttevaluering
Resultatene behandles i:
- Lærergruppe
- Programråd
Litteratur
185 Ar
Aristoteles og A. Stigen (1999). Etikk: et hovedverk i Aristoteles' filosofi, også kalt "Den nikomakiske etikk", 115 s. (3. utg). Oslo: Gyldendal ISBN 82-05-26691-3.
s. 19-32
(13 s.)
174.2 Ch
Christoffersen, S. Aa. (2005). Handling - person - samfunn: innføring i etikk for helse- og sosialfagene, 169 s. (2. utg.) Oslo: Universitetsforlaget ISBN 978-82-15-00744-1
Utdrag fra kap. 3 (s. 86-104)
303.482 Da
Dahl, Ø. (2001). Møter mellom mennesker: interkulturell kommunikasjon, 248 s. Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 82-00-45368-5.
Kap. 1-3 og 6, (s. 15-81 og 129-175)
610.730699 Ei
Eide, T. og H. Eide (2007). Kommunikasjon i relasjoner, 443 s. (2. utg.) Oslo: Gyldendal akademisk
ISBN 978-82-05-32689-7
Kap. 1, 6-16 (s. 12-28, 165-418)
160 Fø
Føllesdal, D. et al. (2000). Argumentasjonsteori, språk og vitenskapsfilosofi, 287 s. (7. utg.). Oslo: Universitetsforlaget, ISBN 82-00-12994-2. (20 sider)
side 242-262
174.2 He
Henriksen, J.-O. og A. J. Vetlesen (2006). Nærhet og distanse: Grunnlag, verdier og etisk teori i arbeid med mennesker, 285 s. 3. utg. Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN 978-82-05-35554-5
Kap. 8 (s. 114-131)
174.2 Jo
Johannessen, K.I. (2007). Godt, rett, rettferdig : etikk for sykepleiere, 375 s. Oslo: Akribe
ISBN 978-82-7950-117-6
Utdrag av Kap. 11 (s. 236-248)
170 Jo
Johansen, K. E. og A. J. Vetlesen (2000). Innføring i etikk, 235 s. (Rev. utg.). Oslo: Universitetsforlaget.
ISBN 82-00-12993-4.
Kap. 1, 4 og 6-10 (s. 12-34, 54-73 og 100-180)
Artikkel i tidsskrift
Lindholm, T. (1989). Hva bør studenter til Examen Philosophicum lære om internasjonale menneskerettigheter? : et foreløpig forslag til pensumtekst. I: Mennesker og rettigheter, vol. 7, nr. 1, s. 42-47.
174.2 Li
Lingås, L.G. 2008. Etikk- og verdivalg i helse- og sosialfag, 280 s. (4.utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk ISBN 978-82-05-38783-6
Kap. 3-4 (s. 49-73)
371.4 Pe
Pettersen, R. C. og J. A. Løkke (2004). Veiledning i praksis : grunnleggende ferdigheter, 278 s. Oslo: Universitetsforlaget ISBN 82-15-00494-6.
Kap. 13, s. 214-227 (13 s.)
174.2 Ru
Ruyter, K.W. (2007). Medisinsk og helsefaglig etikk, 344 s. (2. utg.) Oslo : Gyldendal Akademisk ISBN 978-82-05-36260-4
Utdrag fra Kap. 3 (s. 123-141)
174.2 Et
Slettebø, Å. og P. Nortvedt, red. (2006). Etikk for helsefagene, 220 s. Oslo: Gyldendal Akademisk ISBN 978-82-05-34249-1
Kap. 11 (s. 193-215)
170 Me
Kapittel i bok
Wetlesen, J. (1992). Hva slags verdi er menneskeverd? I: J. Wetlesen, red. Menneskeverd : humanistiske perspektiver.
Utdrag s. 7-28 (21 sider)