HSBVP30108 Tiltaksarbeid og organisering i barnevernet (Høst 2011)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
30
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse og velferd
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i bachelorstudiet i barnevern.

Tema B gjennomføres med felles undervisning og med tverrfaglige grupper (bachelorstudiene i bioingeniørfag, barnevern, sosialt arbeid, sykepleie og vernepleie).

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Bestått eksamen i emnet HSBSO20308 Psykisk helse, barnvern og familiarbeid (30 studiepoeng).

Undervisningssemester

5. semester (høst), 18 uker.

Innhold

Tema A:

  1. Profesjonenes rolle og oppdrag i samfunnet
  2. Sosioøkonomiske forhold. Selvoppfyllende profetier, samfunnsendringer
  3. Makt i kraft av rolle, profesjon og systemmakt. Makt, avmakt og motmakt i arbeidslivet. Makt, avmakt og motmakt i brukermedvirkning/brukerinvolvering. Brukererfaringenes konsekvenser for organisering av tjenestetilbud og profesjonell tjenesteutøvelse
  4. Fordeler og ulemper ved bruk av ulike beslutningsmodeller
  5. Samhandling i institusjoner, roller, relasjoner, struktur, kultur og nettverk
  6. Anvende yrkesetikken og elementene i Nasjonal kvalitetsstrategi
  7. Identifisere og diskutere ulike dilemmaer som oppstår i et flerkulturelt samfunn i forhold til identitetspolitikk, sosial integrasjon, inkludering og deltagelse.
  8. Ulike kriminologiske forklaringer
  9. Forskningens konsekvenser for styringssignaler og brukergrupper
  10. Politiske styringssignaler og politiske prioriteringer; Nasjonalbudsjett, statsbudsjett, styringshjulet, St. meldinger, NOUer, lover, forskrifter, retningslinjer, veiledere, kommuneplaner og budsjetter. Økonomiske overføringer fra staten, egenandeler skatter og avgifter.  Organisering, planlegging og finansiering. Sosialøkonomi. Kommuneloven, plan- og bygningsloven, forvaltningsloven, særlovene, antidiskrimineringsloven
  11. Rutiner, generell saksbehandling og tjenestevei
  12. Institusjon som hjem og arbeidsplass
  13. Politiske prioriteringers påvirkning på tjenesteytingen og de konsekvensene dette får for brukere
  14. Kvalitetssikring, kvalitetsutvikling, dokumentasjon og brukerinvolvering
  15. Profesjonenes faglige forpliktelser
  16. Ulike organisasjonsmodeller og reformer i ny offentlig styring
  17. EU, Europarådet, WHO, Nordisk Råd, Nordisk Ministerråd, FN etc.
  18. Oppfølging av tiltak etter barnevernloven
  19. Plasseringer og samværsordninger i henhold til barnevernloven
  20. Metoder og teknikker i miljøarbeid i barnevernstiltak
  21. Barns rettigheter under opphold i barnevernsinstitusjon
  22. Barnevernets ansvar for enslige mindreårige asylsøkere etter barnevernloven kap 5a
  23. Akuttplasseringer etter barnevernloven
  24. Tiltak for barn og unge med alvorlige atferdsvansker, barnevernloven §§ 4-24 til 4-27
  25. Fosterhjemplasseringer og adopsjon etter barnevernloven
  26. Ettervern i barnevernet
  27. Planlegging og gjennomføring av aktiviteter overfor barn og unge
  28. Utvikling av egenferdigheter i forhold til aktivisering
  29. Konvensjoner og lovverk som omhandler barns rettigheter
  30. Strafferettslige og straffeprosessuelle særordninger for barn og unge
  31. Rettslig overprøving av barnevernets vedtak


Tema B:

  • Forskningsprosessen
  • Vitenskapsteori
  • Forskning i et etisk perspektiv
  • Design og validitet
  • Datainnsamling
  • Bearbeide data
  • Litteratursøk


Undervisnings- og læringsformer

Tema A: 

I dette temaet er undervisningen organisert både som profesjonsspesifikk undervisning for barnevernspedagogutdanningen og som felles undervisning for bachelorstudentene på avdeling for helse- og sosialfag, samt bachelorstudentene i bioingeniørfag.
Ukene er organisert som følger:
De tre første ukene er undervisningen profesjonsspesifikk. De neste tre ukene er det felles undervisning med bachelorstudiene i vernepleie, sosialt arbeid, sykepleie og bioingeniør. 5 uker felles undervisning med bachelorstudiene i vernepleie og sosialt arbeid. De siste 6 ukene er det profesjonsspesifikk undervisning

Undervisningen vil bli gitt i seminarer og forelesninger og arbeid i mindre grupper som forutsetter aktiv deltakelse fra studentene.

Tema B: 

Egenstudier. Arbeid i basisgruppe. Seminarer. Veiledning. Forelesninger. Gjennomføring av prosjektarbeid basert på egne innsamlede data. Framlegg i seminargruppe.


Praksis

Én dag forberedelse til ekstern praksis i vårsemesteret 3. studieår i emnet HSBVP30207 Praksis 3 - Barneverntiltak (15 studiepoeng).

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Tema A:

Fellesdel av emnet:

  • Gruppeoppgave på 2500 ord. Innlevering og skriftlig tilbakemelding i Fronter.
  • To oppgaver i gruppe med presentasjon og tilbakemelding fra opponentgruppe og seminarledere i seminar.

Profesjonsspesifikk del av emnet:

  • En individuell oppgave i form av utarbeidelse av en barnevernfaglig rapport på inntil 3000 ord.
  • Deltakelse på ferdighetstrening.

Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen. Ved ikke godkjent kan arbeidskravene omarbeides 1 gang.
Se også Utfyllende bestemmelser for bachelorutdanningene i barnevernspedagog, sosialt arbeid og vernepleie.

Tema B: 

  • Gjennomføring av prosjektarbeid basert på egne innsamlede data som legges fram i seminargruppe. Vurderes til godkjent/ikke godkjent. Fagartikkel på maks 2000 ord. Artikkelen kan omarbeides 1 gang. Deltakelse i obligatorisk undervisning.Manglende deltakelse i obligatorisk undervisning medfører innlevering av individuell fagartikkel på maks 2000 ord.
  • Deltakelse i basisgruppeveiledning.

Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

6 timer individuell skriftlig skoleeksamen. Ingen tillatte hjelpemidler.
Vurderes med bokstavkarakterer (A-F). Interne sensorer.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- Skriftlig sluttevaluering
- Referansegruppe
- Resultatene behandles i studieretningsmøte og på kullets time

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 26.08.2011

Tema A:

305.8 Br
Brochmann, G (2002). "Velferdsstat, integrasjon og majoritetens legitimitet" i Brochmann, G, Borchgrevink, T og J. Rogstad (red), Sand i maskineriet. Makt og demokrati i det flerkulturelle Norge. Oslo: Gyldendal Akademisk (s. 27 - 55)
(28 sider)

Artikkel i tidsskrift
Dybvik, K. A. og G. V. Hansen (2009) Betydningen av tilrettelagt arbeid for funksjonshemmedes tilfredshet med deres dagligliv i forhold til andre livskvalitetsområder. SOR-rapport nr 2 2009 s 8-25
http://www.samordningsradet.no
(17 sider)

Artikkel i tidsskrift
Evensen, Ø. (2009) Ikke-vestlig minoritetsungdom og kriminalitet. Tidsskrift for ungdomsforskning, nr 2 2009, s 63-89. (26 sider).

364 Kr
Finstad, L. & C. Høigård (red.) Kriminologi (2007) Pax. Oslo 336s
Kap. 1: "Hva er kriminologi?". Cecilie Høigård. s. 13
Kap. 5: "Sosial kontroll". Nils Christie. s. 91-98.
Kap. 6: "Kjønn og kriminalitet". Berit Vegheim. s. 99-115.
Kap. 11: "Vold". Hedda Giertsen. s. 178-198 (56s)

Garsjø, O. (2008). Institusjon som hjem og arbeidsplass- et arbeidstaker- og brukerperspektiv, Oslo: Gyldendal Akademisk, 262 s

361.65 Ma
Kapittel i bok
Hatland, A. (2003). Skjønn i gammel og ny sosialpolitikk.
I: Benum, E. et al. (red.), Den mangfoldige velferden. S. 227-237. (11 sider)

361.6 Ha
Haug, E. & K. M. Paulsen (2006). Mellom fag, forvaltning og politikk i helse- og sosialtjenesten. Oslo: Universitetsforlaget ISBN 82-15-00919-0.
Innledning + kapittel 1- 4 og kapittel 6 (56 sider)

365.66 Hj
Hjelmeland, I. (2007). Miljøterapi i forvaringsanstalter: en kvalitativ empirisk analyse av miljøterapeuters erfaringer med miljøterapi i forvaringsanstalter. Oslo: HIO. (100 sider)

362.10685 Hv
Hvordan holde orden i eget hus: internkontroll i Sosial- og helsetjenesten (2004)
34 s. Oslo: Sosial- og helsedirektoratet ISBN 82-8081-043-9 (IS-1183)
www.shdir.no

658.4 Ir
Irgens, E. J. (2007). Profesjon og organisasjon: å arbeide som profesjonsutdannet, 237. Bergen Fagbokforlaget 978-82-450-0528-8 224 s
Del 1: Å lede seg selv s. 13 - 90
Del 3: Å arbeide i en organisert virksomhet s. 149 - 221 (149 sider)

362.10685 Og
-og bedre skal det bli! : nasjonal strategi for kvalitetsforbedring I Sosial- og helsetjenesten (2005)
49 s. Oslo: Sosial- og helsedirektoratet 978-82-8081-072-4 (IS-1162)
www.shdir.no

362.10685 Og
Hvordan kommer vi fra visjoner til handling? Og bedre skal det bli! Praksisfeltets anbefalinger for å oppnå god kvalitet på tjenestene i sosial- og helsetjenesten (2007) 56 s. Oslo: Sosial- og helsedirektoratet 978-82-8081-096-0 (IS-1162)
www.shdir.no

..og bedre skal det bli, ved å involvere brukerne og gi dem innflytelse (2008). "Metode for kvalitetsforbedring" 68 s. Oslo: Kunnskapssenteret.
www.kunnskapssenteret.no

361.3 Du
Repstad, P. (red) (2004). Dugnadsånd og forsvarsverker: Tverretatlig samarbeid i teori og praksis. (2.utg.) Oslo: Universitetsforlaget. Kap 1 og 2 (s 19-112) (93 sider)

361.65 Rø
Rønning, R. & L. J. Solheim (1998). Hjelp på egne premisser? : om brukermedvirkning i velferdssektoren, 181 s. Oslo: Universitetsforlaget ISBN 82-00-12710-9. (79 sider)
Kap. 5: Hjelpeapparatet som et trehodet troll s. 94-123
Kap. 6: Brukermedvirkning som politisk krav s. 124-149
Kap. 7: Brukeren i sentrum s. 150-167
Kap. 8: Vil vi ha brukermedvirkning? s. 168-173

361.32 So
Solheim, L. J. & B. Øvrelid (2001). Samhandling i velferdsyrke, 247 s. Bergen: Fagbokforlaget ISBN 82-7674-445-1. (48 sider)
Kap. 6: Klienten: aktør eller produkt? s. 107-129
Kap. 7: Makt og medverknad s. 131-155

338.6 Ra
Ramsdal, H. & E, J. Skorstad (2004). Privatisering fra innsiden, om sammensmeltning av offentlig og privat organisering. Fagbokforlaget. Bergen.
Kap. 1: Mot et nytt arbeidsliv s. 13 - 29
Kap. 2: Modernisering av offentlig sektor s. 31 - 44
Kap. 7: Kommunene fra komplekse samfunnsinstitusjoner til tjenesteytende miniorganisasjoner s. 119 - 140 (50 sider)

362.10685 Kv
Sosial- og helsedirektoratet (2004). Kvalitet i pleie- og omsorgstjenestene, 42 s. Oslo. En veileder.
ISBN 82-8081-054-4
www.helsedirektoratet.no

Artikkel i tidsskrift:

Ørstavik, Sunniva (2008). Tid for endring i kunnskap, makt og kultur. Tidsskrift for psykisk helsearbeid nr 2 2008 s. 112-119 (7sider)

362.3 Ek
Øverland, S & E. Revis (2009) Utviklingshemming og kriminalitet. I: Eknes, J og Jon Løkke (red). Utviklingshemming og habilitering: innspill til habiliteringsprosessen. Oslo: Universitetsforlaget.
ISBN 978-82-15-01342-8
Kapittel 23 s. 266 - 283. (17 sider)

Artikkel i tidsskrift:

Aamodt, Laila Granli (2003) Sosialt arbeid og anerkjennelse. En problematisering av grunnlagstenkningen i sosialt arbeid. Nordisk sosialt arbeid nr. 3 2003 s. 155 – 161 (7 sider)

Lover
Lov om forbud mot diskriminering på grunn av etnisitet, religion mv. (diskrimineringsloven).

Sum pensum 1267 sider

Fagspesifikt pensum
Arner, E & Tellgren, B. Barns syn på vuxna, 140 s. Studentlitteratur. ISBN 91-44-04345-7
(123 sider) Kap 1- 9.

362.7 Ba
Bartley, K. (1998). Barnpolitik och barnets rättigheter, 289 s. Göteborg: Göteborgs universitet. (Avhandling doktorgrad) ISBN91-628-3037-6 (48 sider)
Kap. 3-5

362.733 Bu
Bunkholdt, V. (2005) Fosterhjemsarbeid: fra rekruttering til tilbakeføring, 239 s. Oslo:
Gyldendal akademisk ISBN 978-82-05-33181-5 (65 sider)
Kap. 6: Samvær og kontakt (28 sider)
Kap. 8: Ungdommer i fosterhjem (18 sider)
Kap. 9: Adopsjon (6 sider)
Kap. 10: Tilbakeføring (13 sider)

346.017 Li
Lindboe, K. (2008) Barnevernrett. Oslo: Universitetsforlaget.
ISBN: 978-82-15-01332-9, ib. Utgave: 5. utg. (121 sider)
Kap. 14 Adopsjon
Kap. 15 Tiltak for barn og unge med alvorlige atferdsvansker
Kap. 16 Enslige mindreårige asylsøkere s. 133-154
Kap. 18 Ettervern ut over 18 år
Kap. 19 Akuttvedtak s. 159-169
Kap. 26 Rettslig overprøving i barnevernssaker
Kap. 27 Parter i retten og saksbehandlingen
Kap. 28 Fosterhjem, fosterforeldre og fosterbarn
Kap. 29 Institusjoner. Rettigheter under opphold s. 211-256
Kap. 31 EMK og FN' s barnekonvensjon
Kap. 32 Barnevernets erstatningsansvar for feil og forsømmelser
Kap. 33 Strafferett og barnevern
Kap. 34 Internasjonal barnebortføring og menneskehandel
Kap. 35 Fri rettshjelp i barnevernssaker s. 261-296

341.48572 Ba
Høstmælingen, N., E. S. Kjørholt & K. Sandberg (red.) (2008) Barnekonvensjonen: barns rettigheter i Norge. Oslo: Universitetsforlaget ISBN: 978-82-15-01193-6, ib. (123 sider)
Kap. 3 Hensynet til barnets beste s. 46-62
Kap. 5 Barns rett til å bli hørt s. 77-96
Kap. 6 Sivile rettigheter og friheter s. 97-115
Kap. 8 Barns rett til familie etc. s. 131-153
Kap. 11 Retten til materiell velferd s. 190-204
Kap. 13 Retten til lek og fritid s. 219-231
Kap. 15 Rett til beskyttelse mot vold etc. s. 254-276

362.73 An
Andreassen, T. (2003). Behandling av ungdom i institusjoner: hva sier forskningen? Oslo: Kommuneforlaget. ISBN: 82-446-0989-3, h. Sidetall: 373 s. (232 s)
Kap. 1. del 1.3 Atferdsvansker, del 1.4 Institusjoner s. 26-60 (34 s)
Kap. 3 Problemstillinger i institusjonsbehandling s. 117-158 (41 s)
Kap. 4 Hvilken betydning har trekk ved ungdommene? s. 159-174 (15 s)
Kap 5 Hva kjennetegner god institusjonsbehandling? s. 175-234 (59 s)
Kap. 6 Hva virker for hvem? s. 235-270 (35 s)
Kap. 7 Forhindring av behandlingssammenbrudd s. 271-304 (25 s)
Kap. 8 Opprettholdelse av atferdsforandring s. 305-328 (23 s)

371.93 At
Nordahl, T. et al. (2005). Atferdsproblemer blant barn og unge : teoretiske og praktiske tilnærminger, 296 s. Bergen: Fagbokforlaget. ISBN 978-82-450-0119-8 (22 sider)
Kap. 1: Atferdsproblemer: interaksjonen mellom individ og kontekst

Sagberg, S. & Steinsholt, K. Barnet. Konstruksjoner av barn og barndom, 258 sider. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN 82-15-00385-0 (97 sider) Del I Konstruksjoner av barn og barndom i pedagogisk virksomhet - veiledende eller villedende?

362.7083 St
Storø, J. (2001). På begge sider av atten: om ungdom, barnevern og ettervern, 227 s. Oslo: Universitetsforl. ISBN 82-518-4040-6 (212 sider)

344.03 Kj
Syse, A. & A. Kjønstad (2008). Velferdsrett II: Barnevern og sosiale tjenester,
464 s. (3. utg). Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 978-82-05-34911-7. (111 s)
Kap. 2: Forvaltningslovens bestemmelser, særlig om saksbehandlingen i første instans s. 61
98 (37 s)
Kap. 3: Klage over tildelingsvedtak etter tjenestelovgivningen s. 99-138 (39 s)
Kap. 8: Menneskerettigheter og diskrimineringsvern s. 309-344 (35 s)
Holm Hansen, T, Haaland, T og Trine Myrvold (2007) Flerkulturelt barnevern. En kunnskapsoversikt. NIBR Rapport 2007:10 Oslo: NIBR
Kap. 6 Tiltak og metoder for flerkulturelt barnevern- oversikt og vurdering av forskningen 137-225
Kap. 11 Konklusjoner og anbefalinger s 296 - 318
(totalt 110 s.)

Forskrift:
Forskrift om krav til kvalitet og internkontroll i barneverninstitusjoner
BLD (Barne og likestillingsdepartementet) FOR-2008-06-10-580

Tema B:

300.72 Ja
Jacobsen, D.I. (2010). Forståelse, beskrivelse og forklaring. Innføring i metode for helse- og sosialfagene. 280 s. (2utg). Kristiansand:
Høyskoleforlaget ISBN 978-82-7634-857-6

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:36:13