HSBVP30108 Tiltaksarbeid og organisering i barnevernet (Høst 2011)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 30
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse og velferd
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i bachelorstudiet i barnevern.
Tema B gjennomføres med felles undervisning og med tverrfaglige grupper (bachelorstudiene i bioingeniørfag, barnevern, sosialt arbeid, sykepleie og vernepleie).
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Bestått eksamen i emnet HSBSO20308 Psykisk helse, barnvern og familiarbeid (30 studiepoeng).Undervisningssemester
5. semester (høst), 18 uker.
Innhold
Tema A:
- Profesjonenes rolle og oppdrag i samfunnet
- Sosioøkonomiske forhold. Selvoppfyllende profetier, samfunnsendringer
- Makt i kraft av rolle, profesjon og systemmakt. Makt, avmakt og motmakt i arbeidslivet. Makt, avmakt og motmakt i brukermedvirkning/brukerinvolvering. Brukererfaringenes konsekvenser for organisering av tjenestetilbud og profesjonell tjenesteutøvelse
- Fordeler og ulemper ved bruk av ulike beslutningsmodeller
- Samhandling i institusjoner, roller, relasjoner, struktur, kultur og nettverk
- Anvende yrkesetikken og elementene i Nasjonal kvalitetsstrategi
- Identifisere og diskutere ulike dilemmaer som oppstår i et flerkulturelt samfunn i forhold til identitetspolitikk, sosial integrasjon, inkludering og deltagelse.
- Ulike kriminologiske forklaringer
- Forskningens konsekvenser for styringssignaler og brukergrupper
- Politiske styringssignaler og politiske prioriteringer; Nasjonalbudsjett, statsbudsjett, styringshjulet, St. meldinger, NOUer, lover, forskrifter, retningslinjer, veiledere, kommuneplaner og budsjetter. Økonomiske overføringer fra staten, egenandeler skatter og avgifter. Organisering, planlegging og finansiering. Sosialøkonomi. Kommuneloven, plan- og bygningsloven, forvaltningsloven, særlovene, antidiskrimineringsloven
- Rutiner, generell saksbehandling og tjenestevei
- Institusjon som hjem og arbeidsplass
- Politiske prioriteringers påvirkning på tjenesteytingen og de konsekvensene dette får for brukere
- Kvalitetssikring, kvalitetsutvikling, dokumentasjon og brukerinvolvering
- Profesjonenes faglige forpliktelser
- Ulike organisasjonsmodeller og reformer i ny offentlig styring
- EU, Europarådet, WHO, Nordisk Råd, Nordisk Ministerråd, FN etc.
- Oppfølging av tiltak etter barnevernloven
- Plasseringer og samværsordninger i henhold til barnevernloven
- Metoder og teknikker i miljøarbeid i barnevernstiltak
- Barns rettigheter under opphold i barnevernsinstitusjon
- Barnevernets ansvar for enslige mindreårige asylsøkere etter barnevernloven kap 5a
- Akuttplasseringer etter barnevernloven
- Tiltak for barn og unge med alvorlige atferdsvansker, barnevernloven §§ 4-24 til 4-27
- Fosterhjemplasseringer og adopsjon etter barnevernloven
- Ettervern i barnevernet
- Planlegging og gjennomføring av aktiviteter overfor barn og unge
- Utvikling av egenferdigheter i forhold til aktivisering
- Konvensjoner og lovverk som omhandler barns rettigheter
- Strafferettslige og straffeprosessuelle særordninger for barn og unge
- Rettslig overprøving av barnevernets vedtak
Tema B:
- Forskningsprosessen
- Vitenskapsteori
- Forskning i et etisk perspektiv
- Design og validitet
- Datainnsamling
- Bearbeide data
- Litteratursøk
Undervisnings- og læringsformer
Tema A:
I dette temaet er undervisningen organisert både som profesjonsspesifikk undervisning for barnevernspedagogutdanningen og som felles undervisning for bachelorstudentene på avdeling for helse- og sosialfag, samt bachelorstudentene i bioingeniørfag.
Ukene er organisert som følger:
De tre første ukene er undervisningen profesjonsspesifikk. De neste tre ukene er det felles undervisning med bachelorstudiene i vernepleie, sosialt arbeid, sykepleie og bioingeniør. 5 uker felles undervisning med bachelorstudiene i vernepleie og sosialt arbeid. De siste 6 ukene er det profesjonsspesifikk undervisning
Undervisningen vil bli gitt i seminarer og forelesninger og arbeid i mindre grupper som forutsetter aktiv deltakelse fra studentene.
Tema B:
Egenstudier. Arbeid i basisgruppe. Seminarer. Veiledning. Forelesninger. Gjennomføring av prosjektarbeid basert på egne innsamlede data. Framlegg i seminargruppe.
Praksis
Én dag forberedelse til ekstern praksis i vårsemesteret 3. studieår i emnet HSBVP30207 Praksis 3 - Barneverntiltak (15 studiepoeng).Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Tema A:
Fellesdel av emnet:
- Gruppeoppgave på 2500 ord. Innlevering og skriftlig tilbakemelding i Fronter.
- To oppgaver i gruppe med presentasjon og tilbakemelding fra opponentgruppe og seminarledere i seminar.
Profesjonsspesifikk del av emnet:
- En individuell oppgave i form av utarbeidelse av en barnevernfaglig rapport på inntil 3000 ord.
- Deltakelse på ferdighetstrening.
Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen. Ved ikke godkjent kan arbeidskravene omarbeides 1 gang.
Se også Utfyllende bestemmelser for bachelorutdanningene i barnevernspedagog, sosialt arbeid og vernepleie.
Tema B:
- Gjennomføring av prosjektarbeid basert på egne innsamlede data som legges fram i seminargruppe. Vurderes til godkjent/ikke godkjent. Fagartikkel på maks 2000 ord. Artikkelen kan omarbeides 1 gang. Deltakelse i obligatorisk undervisning.Manglende deltakelse i obligatorisk undervisning medfører innlevering av individuell fagartikkel på maks 2000 ord.
- Deltakelse i basisgruppeveiledning.
Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
6 timer individuell skriftlig skoleeksamen. Ingen tillatte hjelpemidler.
Vurderes med bokstavkarakterer (A-F). Interne sensorer.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- Skriftlig sluttevaluering
- Referansegruppe
- Resultatene behandles i studieretningsmøte og på kullets time
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 26.08.2011
Tema A:
305.8 Br
Brochmann, G (2002). "Velferdsstat, integrasjon og majoritetens legitimitet" i Brochmann, G, Borchgrevink, T og J. Rogstad (red), Sand i maskineriet. Makt og demokrati i det flerkulturelle Norge. Oslo: Gyldendal Akademisk (s. 27 - 55)
(28 sider)
Artikkel i tidsskrift
Dybvik, K. A. og G. V. Hansen (2009) Betydningen av tilrettelagt arbeid for funksjonshemmedes tilfredshet med deres dagligliv i forhold til andre livskvalitetsområder. SOR-rapport nr 2 2009 s 8-25
http://www.samordningsradet.no
(17 sider)
Artikkel i tidsskrift
Evensen, Ø. (2009) Ikke-vestlig minoritetsungdom og kriminalitet. Tidsskrift for ungdomsforskning, nr 2 2009, s 63-89. (26 sider).
364 Kr
Finstad, L. & C. Høigård (red.) Kriminologi (2007) Pax. Oslo 336s
Kap. 1: "Hva er kriminologi?". Cecilie Høigård. s. 13
Kap. 5: "Sosial kontroll". Nils Christie. s. 91-98.
Kap. 6: "Kjønn og kriminalitet". Berit Vegheim. s. 99-115.
Kap. 11: "Vold". Hedda Giertsen. s. 178-198 (56s)
Garsjø, O. (2008). Institusjon som hjem og arbeidsplass- et arbeidstaker- og brukerperspektiv, Oslo: Gyldendal Akademisk, 262 s
361.65 Ma
Kapittel i bok
Hatland, A. (2003). Skjønn i gammel og ny sosialpolitikk.
I: Benum, E. et al. (red.), Den mangfoldige velferden. S. 227-237. (11 sider)
361.6 Ha
Haug, E. & K. M. Paulsen (2006). Mellom fag, forvaltning og politikk i helse- og sosialtjenesten. Oslo: Universitetsforlaget ISBN 82-15-00919-0.
Innledning + kapittel 1- 4 og kapittel 6 (56 sider)
365.66 Hj
Hjelmeland, I. (2007). Miljøterapi i forvaringsanstalter: en kvalitativ empirisk analyse av miljøterapeuters erfaringer med miljøterapi i forvaringsanstalter. Oslo: HIO. (100 sider)
362.10685 Hv
Hvordan holde orden i eget hus: internkontroll i Sosial- og helsetjenesten (2004)
34 s. Oslo: Sosial- og helsedirektoratet ISBN 82-8081-043-9 (IS-1183)
www.shdir.no
658.4 Ir
Irgens, E. J. (2007). Profesjon og organisasjon: å arbeide som profesjonsutdannet, 237. Bergen Fagbokforlaget 978-82-450-0528-8 224 s
Del 1: Å lede seg selv s. 13 - 90
Del 3: Å arbeide i en organisert virksomhet s. 149 - 221 (149 sider)
362.10685 Og
-og bedre skal det bli! : nasjonal strategi for kvalitetsforbedring I Sosial- og helsetjenesten (2005)
49 s. Oslo: Sosial- og helsedirektoratet 978-82-8081-072-4 (IS-1162)
www.shdir.no
362.10685 Og
Hvordan kommer vi fra visjoner til handling? Og bedre skal det bli! Praksisfeltets anbefalinger for å oppnå god kvalitet på tjenestene i sosial- og helsetjenesten (2007) 56 s. Oslo: Sosial- og helsedirektoratet 978-82-8081-096-0 (IS-1162)
www.shdir.no
..og bedre skal det bli, ved å involvere brukerne og gi dem innflytelse (2008). "Metode for kvalitetsforbedring" 68 s. Oslo: Kunnskapssenteret.
www.kunnskapssenteret.no
361.3 Du
Repstad, P. (red) (2004). Dugnadsånd og forsvarsverker: Tverretatlig samarbeid i teori og praksis. (2.utg.) Oslo: Universitetsforlaget. Kap 1 og 2 (s 19-112) (93 sider)
361.65 Rø
Rønning, R. & L. J. Solheim (1998). Hjelp på egne premisser? : om brukermedvirkning i velferdssektoren, 181 s. Oslo: Universitetsforlaget ISBN 82-00-12710-9. (79 sider)
Kap. 5: Hjelpeapparatet som et trehodet troll s. 94-123
Kap. 6: Brukermedvirkning som politisk krav s. 124-149
Kap. 7: Brukeren i sentrum s. 150-167
Kap. 8: Vil vi ha brukermedvirkning? s. 168-173
361.32 So
Solheim, L. J. & B. Øvrelid (2001). Samhandling i velferdsyrke, 247 s. Bergen: Fagbokforlaget ISBN 82-7674-445-1. (48 sider)
Kap. 6: Klienten: aktør eller produkt? s. 107-129
Kap. 7: Makt og medverknad s. 131-155
338.6 Ra
Ramsdal, H. & E, J. Skorstad (2004). Privatisering fra innsiden, om sammensmeltning av offentlig og privat organisering. Fagbokforlaget. Bergen.
Kap. 1: Mot et nytt arbeidsliv s. 13 - 29
Kap. 2: Modernisering av offentlig sektor s. 31 - 44
Kap. 7: Kommunene fra komplekse samfunnsinstitusjoner til tjenesteytende miniorganisasjoner s. 119 - 140 (50 sider)
362.10685 Kv
Sosial- og helsedirektoratet (2004). Kvalitet i pleie- og omsorgstjenestene, 42 s. Oslo. En veileder.
ISBN 82-8081-054-4
www.helsedirektoratet.no
Artikkel i tidsskrift:
Ørstavik, Sunniva (2008). Tid for endring i kunnskap, makt og kultur. Tidsskrift for psykisk helsearbeid nr 2 2008 s. 112-119 (7sider)
362.3 Ek
Øverland, S & E. Revis (2009) Utviklingshemming og kriminalitet. I: Eknes, J og Jon Løkke (red). Utviklingshemming og habilitering: innspill til habiliteringsprosessen. Oslo: Universitetsforlaget.
ISBN 978-82-15-01342-8
Kapittel 23 s. 266 - 283. (17 sider)
Artikkel i tidsskrift:
Aamodt, Laila Granli (2003) Sosialt arbeid og anerkjennelse. En problematisering av grunnlagstenkningen i sosialt arbeid. Nordisk sosialt arbeid nr. 3 2003 s. 155 – 161 (7 sider)
Lover
Lov om forbud mot diskriminering på grunn av etnisitet, religion mv. (diskrimineringsloven).
Sum pensum 1267 sider
Fagspesifikt pensum
Arner, E & Tellgren, B. Barns syn på vuxna, 140 s. Studentlitteratur. ISBN 91-44-04345-7
(123 sider) Kap 1- 9.
362.7 Ba
Bartley, K. (1998). Barnpolitik och barnets rättigheter, 289 s. Göteborg: Göteborgs universitet. (Avhandling doktorgrad) ISBN91-628-3037-6 (48 sider)
Kap. 3-5
362.733 Bu
Bunkholdt, V. (2005) Fosterhjemsarbeid: fra rekruttering til tilbakeføring, 239 s. Oslo:
Gyldendal akademisk ISBN 978-82-05-33181-5 (65 sider)
Kap. 6: Samvær og kontakt (28 sider)
Kap. 8: Ungdommer i fosterhjem (18 sider)
Kap. 9: Adopsjon (6 sider)
Kap. 10: Tilbakeføring (13 sider)
346.017 Li
Lindboe, K. (2008) Barnevernrett. Oslo: Universitetsforlaget.
ISBN: 978-82-15-01332-9, ib. Utgave: 5. utg. (121 sider)
Kap. 14 Adopsjon
Kap. 15 Tiltak for barn og unge med alvorlige atferdsvansker
Kap. 16 Enslige mindreårige asylsøkere s. 133-154
Kap. 18 Ettervern ut over 18 år
Kap. 19 Akuttvedtak s. 159-169
Kap. 26 Rettslig overprøving i barnevernssaker
Kap. 27 Parter i retten og saksbehandlingen
Kap. 28 Fosterhjem, fosterforeldre og fosterbarn
Kap. 29 Institusjoner. Rettigheter under opphold s. 211-256
Kap. 31 EMK og FN' s barnekonvensjon
Kap. 32 Barnevernets erstatningsansvar for feil og forsømmelser
Kap. 33 Strafferett og barnevern
Kap. 34 Internasjonal barnebortføring og menneskehandel
Kap. 35 Fri rettshjelp i barnevernssaker s. 261-296
341.48572 Ba
Høstmælingen, N., E. S. Kjørholt & K. Sandberg (red.) (2008) Barnekonvensjonen: barns rettigheter i Norge. Oslo: Universitetsforlaget ISBN: 978-82-15-01193-6, ib. (123 sider)
Kap. 3 Hensynet til barnets beste s. 46-62
Kap. 5 Barns rett til å bli hørt s. 77-96
Kap. 6 Sivile rettigheter og friheter s. 97-115
Kap. 8 Barns rett til familie etc. s. 131-153
Kap. 11 Retten til materiell velferd s. 190-204
Kap. 13 Retten til lek og fritid s. 219-231
Kap. 15 Rett til beskyttelse mot vold etc. s. 254-276
362.73 An
Andreassen, T. (2003). Behandling av ungdom i institusjoner: hva sier forskningen? Oslo: Kommuneforlaget. ISBN: 82-446-0989-3, h. Sidetall: 373 s. (232 s)
Kap. 1. del 1.3 Atferdsvansker, del 1.4 Institusjoner s. 26-60 (34 s)
Kap. 3 Problemstillinger i institusjonsbehandling s. 117-158 (41 s)
Kap. 4 Hvilken betydning har trekk ved ungdommene? s. 159-174 (15 s)
Kap 5 Hva kjennetegner god institusjonsbehandling? s. 175-234 (59 s)
Kap. 6 Hva virker for hvem? s. 235-270 (35 s)
Kap. 7 Forhindring av behandlingssammenbrudd s. 271-304 (25 s)
Kap. 8 Opprettholdelse av atferdsforandring s. 305-328 (23 s)
371.93 At
Nordahl, T. et al. (2005). Atferdsproblemer blant barn og unge : teoretiske og praktiske tilnærminger, 296 s. Bergen: Fagbokforlaget. ISBN 978-82-450-0119-8 (22 sider)
Kap. 1: Atferdsproblemer: interaksjonen mellom individ og kontekst
Sagberg, S. & Steinsholt, K. Barnet. Konstruksjoner av barn og barndom, 258 sider. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN 82-15-00385-0 (97 sider) Del I Konstruksjoner av barn og barndom i pedagogisk virksomhet - veiledende eller villedende?
362.7083 St
Storø, J. (2001). På begge sider av atten: om ungdom, barnevern og ettervern, 227 s. Oslo: Universitetsforl. ISBN 82-518-4040-6 (212 sider)
344.03 Kj
Syse, A. & A. Kjønstad (2008). Velferdsrett II: Barnevern og sosiale tjenester,
464 s. (3. utg). Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 978-82-05-34911-7. (111 s)
Kap. 2: Forvaltningslovens bestemmelser, særlig om saksbehandlingen i første instans s. 61
98 (37 s)
Kap. 3: Klage over tildelingsvedtak etter tjenestelovgivningen s. 99-138 (39 s)
Kap. 8: Menneskerettigheter og diskrimineringsvern s. 309-344 (35 s)
Holm Hansen, T, Haaland, T og Trine Myrvold (2007) Flerkulturelt barnevern. En kunnskapsoversikt. NIBR Rapport 2007:10 Oslo: NIBR
Kap. 6 Tiltak og metoder for flerkulturelt barnevern- oversikt og vurdering av forskningen 137-225
Kap. 11 Konklusjoner og anbefalinger s 296 - 318
(totalt 110 s.)
Forskrift:
Forskrift om krav til kvalitet og internkontroll i barneverninstitusjoner
BLD (Barne og likestillingsdepartementet) FOR-2008-06-10-580
Tema B:
300.72 Ja
Jacobsen, D.I. (2010). Forståelse, beskrivelse og forklaring. Innføring i metode for helse- og sosialfagene. 280 s. (2utg). Kristiansand:
Høyskoleforlaget ISBN 978-82-7634-857-6