HSBVP20107 Sosialpedagogisk arbeid (Høst 2011)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
20
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse og velferd
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i bachelorstudiet i barnevern.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Bestått alle emner i første studiår.

Undervisningssemester

3. semester (høst).

Innhold

Emnet er konsentrert rundt barn og unges psykologiske utvikling. Miljøarbeid i og utenfor institusjon vil bli behandlet og i den sammenhengen også aktuelle risikofaktorer. Når det gjelder tiltaksutvikling vil vi konsentrere oss om det som i enkelte sammenhenger betegnes som evidensbaserte tiltak. Tiltaksutvikling innbefatter også spesialpedagogiske tiltak med utarbeidelse av individuell opplæringsplan. Aktiviteter og bruk av disse i miljøarbeid vil være sentrale i dette emnet. I sammenheng med dette vil motivasjon og mestring stå sentralt. Siden alle barn og unge har rett og plikt til opplæring vil vi også se hvordan opplæringsloven legger føringer for tilpasset opplæring, herunder spesialpedagogiske tiltak.

Grunnleggende prinsipper for saksbehandling i barnevernet er et sentralt tema i emnet.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, seminarer, veiledning og ferdighetstrening.

I dette emnet vil ulike former for seminarer være hovedundervisningsform.


Fronter brukes i undervisningen og det forutsettes at studentene er aktive brukere av læringplattformen.

Det er 8 timer obligatorisk basisgruppeveiledning i emnet. Studentene skriver en veiledningslogg i gruppe som leveres i Fronter innen en gitt frist.

Praksis

Én dag praksisforberedelse til emnet HSBVP20207 Praksis 2 - Sosialpedagogisk arbeid med barn og unge.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Planlegging og gjennomføring av en aktivitet med barn eller ungdom. Prosessen skal dokumenteres gjennom en gruppeoppgave på maks 2000 ord. Vurderes til godkjent/ikke godkjent.
  • En individuell oppgave på maks 2000 ord hvor det skal fattes enkeltvedtak. Skriftlig tilbakemelding fra basisgruppeveileder. Vurderes til godkjent/ikke godkjent.
  • En individuell oppgave på maks 2500 ord med problemstilling fra emnet. Skriftlig tilbakemelding fra basisgruppeveileder. Vurderes til godkjent/ikke godkjent.
  • Deltakelse i basisgruppeveiledning
  • Innlevering av veiledningslogg
  • Gjennomført ferdighetstrening

Arbeidskravene kan omarbeides én gang.

Godkjente arbeidskrav er gyldig i samme periode som Studieplanen.
Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

4 timers individuell eksamen. Ingen tillatte hjelpemidler.

 

Eksamen vurderes etter karakterskala A - F. Interne sensorer.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- Skriftlig sluttevaluering
- Resultatene behandles i studieretningsmøte og på kullets time

Litteratur

305.23 Ar
Arner, E. & B. Tellgren (2006). Barns syn på vuxna: att komma nära barns perspektiv. Lund: Studentlitteratur ISBN 91-44-04345-7 (132 sider) Hele boka

305.2309 Bl
Blom, K. (2004). Norsk barndom gjennom 150 år. Bergen: Fagbokforlaget ISBN 82-450-0069-8 Hele boka (147 sider)

155.92 Bo
Borge, A. I. H. (2003). Resiliens: risiko og sunn utvikling. Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 978-82-05-31460-3 (127 sider) Hele boka

362.7 Bu
Bunkholdt, V. & M. Sandbæk (2008). Praktisk barnevernsarbeid. 5. utg. Oslo: Universitetsforlaget ISBN 82-00-42968-7. (152 sider) Kap. 2-9

372.19 En
Engelsen, B. U. (2006). Kan læring planlegges? : arbeid med læreplaner - hva, hvordan, hvorfor. 5. utg. Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 978-82-05-35596-5 Kap.5, 8

155.4 Op
Gulbrandsen, L. M. (red.) (2006) Oppvekst og psykologisk utvikling, 371 s. Oslo: Universitetsforlaget ISBN 978-82-15-00950-6 (156 sider) Kap. 2,3, 5, 6, 7, 8 og 9

616.89144 Ha
Halvorsen, T. (2006). Miljøarbeid: teori og praksis. 2. utg. 167 s. Bergen: Fagbokforlaget ISBN 82-7674-691-8. (150 sider) s. 11-161

Heltne, U. P. Ø. Steinsvåg (red) (2011). Barn som lever med vold i familien. Oslo: Universitetsforlaget ISBN 978-82-15-01637-5.

362.88 Is
Isdal, Per (2000). Meningen med volden, 294 s. Oslo: Kommuneforlaget. ISBN 82-446-0571-5

346.017 Li
Lindboe, Knut (2008) Barnevernrett. 5. utg. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN: 978-82-15-01332-9, ib. (totalt 357 s.) Kap 6, 7, 9, 20, 21 (36 s.)

371.93 At
Nordahl, T. et al. (red.) (2005). Atferdsproblemer blant barn og unge. Bergen: Fagbokforlaget ISBN 978-82-450-0119-8 (50 sider) Kap. 2 og 4

362.7 Ny
Schjelderup, L. & C. Omre, E. Martinsen (red.) (2005). Nye metoder i et moderne barnevern. Bergen: Fagbokforlaget ISBN 978-82-7674-979-3 (283 sider) Hele boka

305.23 Fr
Säfvenbom, R. (red.) (2005). Fritid og aktiviteter i moderne oppvekst: grunnbok i aktivitetsfag. Oslo: Universitetsforlaget ISBN 82-15-0609-4; (72 sider) Kap. 10, 11, 12 og 13

155.4136 Øv
Øvreeide, H. (2009). Samtaler med barn: metodiske samtaler med barn i vanskelige livssituasjoner. 3. utg.. Kristiansand: Høyskoleforlaget ISBN 82-7634-282-5. (250 sider)
Hele boka

Anbefalt tidsskrift:

Children & Society

Journal of Applied Developmental Psychology

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:35:52