HSVPL20307 Miljøarbeid og rehabilitering i forhold til mennesker med ulike funksjonsnedsettelser (Vår 2010)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
30
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse og velferd
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i bachelorstudiet i vernepleie, heltid.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Bestått eksamen i emnet HSVPL20109 Kropp, sykdom, rehabilitering, livskvalitet.

Undervisningssemester

4. semester (vår).

Innhold

Følgende temaer dekkes gjennom seminar, forelesning og ferdighetstrening:

  • Kjennetegn på, forekomst av og årsaker til funksjonsnedsettelser.
  • Sentrale utviklingsforstyrrelser og syndromer.
  • Sjeldne syndromer.
  • Ulike grader av utviklingshemming
  • Psykiske lidelser/sykdommer i et livsløpsperspektiv.
  • Lov om vergemål for umyndige, Lov om etablering og gjennomføring av psykisk helsevern.
  • Aktuelle politiske styringsdokumenter.
  • Rusmisbruk.
  • Barn av rusmisbrukere.
  • Omsorgssvikt, incest og overgrep.
  • Funksjonsnedsettelse og seksualitet.
  • Sorgreaksjoner.
  • Familiesamarbeid.
  • Verdsetting av sosial rolle.
  • Sentrale kartleggingsmetoder i miljøarbeid.
  • Funksjonelle forklaringer og intensjonelle forklaringer.
  • Opplæringsmetoder.
  • Tidligintervensjon.
  • Økologisk tilrettelegging.
  • Kapittel 4A i Lov om sosiale tjenester m.v.
  • Biologisk grunnlag for læring.
  • Økologiske og somatiske forhold som påvirker atferd.
  • Vurdering av tiltakets effekt.
  • Individuelle planer.
  • Paternalismeproblemer.
  • Prinsipper for kommunikasjon og samhandling.
  • Veiledning.
  • Kommunikasjon og samhandling.

Undervisnings- og læringsformer

Seminarer, forelesninger, ferdighetstrening, veiledning og selvstudier. I tillegg vil caseseminarer utgjøre en sentral del av arbeidsformen i emnet.  

Studentene skal i løpet av emnet arbeide med 8 caseoppgaver. Til hver av casene skal det leveres en oppgave på maks 2000 ord. Oppgavene leveres i Blackboard til fastsatte datoer. Veiledning og feedback gis i caseseminarer.

 

Det er 12 timer obligatorisk basisgruppeveiledning i emnet. Studentene skriver en veiledningslogg i gruppe som leveres i Blackboard innen en gitt frist.

Praksis

Det er ingen praksis i emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Alle arbeidskrav må være godkjent. Ikke godkjente arbeidskrav må omarbeides. Godkjent læringsmappe er gyldig ett semester. Øvrige arbeidskrav er gyldig i samme periode som studieplanen. Se Utfyllende bestemmelser til eksamensforskriften for nærmere bestemmelser vedrørende arbeidskrav.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Muntlig individuell eksamen (ca. 40 minutter).
Ved muntlig eksamen taes det utgangspunkt i to av de innleverte caseoppgavene. Høgskolen velger oppgavene. De innleverte skriftlige oppgavene vurderes ikke. Det er den muntlige presentasjonen og prestasjonen som vurderes med bokstavkarakterer.

Det benyttes karakterskala A - F.
Intern og ekstern sensor.

Den muntlige eksamen skal dokumentere at studenten (a) har og kan anvende kunnskaper om problemområder som kjennetegner ulike klient-/brukergrupper som profesjonen arbeider med, og (b) kan redegjøre for og beskrive sentrale arbeidsmetoder/prosedyrer/tiltak som profesjonen anvender i forhold til disse gruppene, og (c) kan vurdere og begrunne hvordan man går fram i det systematiske arbeidet  for å utvikle og tilrettelegge tiltak, samt hvordan man arbeider direkte med den enkelte klient/bruker/tjenestemottaker 3 basert på (a) og (b).

Litteratur

362.3 Di
Aune K.E. og E. Saur (2007). Dialogiske perspektiver når vi er
forskjellige. Universitetsforlaget
Fra side 11- 83
Fra side 109 - 133
96 sider

361.322 De
DeJong P. & I. K. Berg (2002). Løsningsskapende samtaler.
Gyldendal akademisk
Kap1: Fra problemløsning til løsningsskaping
Kap 2: Løsningsskaping: De grunnleggende ferdighetene
Kap 3: Kunsten å ikke vite
Kap 4: Å komme i gang: Hvordan ha oppmerksomheten på klientens ønske
Kap 5: Å utdype klientens ønske: Mirakelspørsmålet
Kap 6: Å utforske unntakene: Å bygge videre på klientens sterke sider og vellykkede forsøk
Kap 7: Å formulere tilbakemeldinger til klientene
Kap 8: Senere klientsamtaler: å oppdage, utvide og måle klienters framgang
179 sider

616.89142 An
Eikeseth, S. & F. Svartdal (red.) (2003). Anvendt atferdsanalyse: teori og praksis, 464 s.
Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 82-05-30181-6.
Kap. 3: Motivasjon s. 63-82
Kap. 6: Nevrobiologi og læring s. 133-152
Kap. 8: Betraktninger om etikk s. 179-206
Kap. 9: Valg av atferdsanalyse og måter og bruke den på s. 207-221
Kap. 13: Trening av sosial kompetanse s. 293-320
Kap. 16: Anvendelse av atferdsmedisin ved kronisk sykdom s. 358-381

362.3 Ek
Eknes, J & Løkke, J. A. (red.)(2009). Utviklingshemming og habilitering.
Kap. 9: Håvard Grøttland: Utviklingshemming og syn - en tilnærming i habiliteringsarbeidet i forståelse av ulike funksjoners og faktorers betydning for kommunikasjon og samspill s. 102-109
Kap. 14: Gunnar Salthe: Negativ frihet og evne til selvbestemmelse s. 153-160
Kap. 21: Jim Åge Nøttestad og Erik Søndenaa: Utagering - utfordrende atferd s. 233-244
Kap. 22: Jon A. Løkke og Gunn E. H. Løkke: Selvskading hos mennesker med alvorlig og dyp grad av utviklingshemming s. 245-253


Artikkel i tidsskrift
Flood, W. A. et al (2002). Peer-mediated reinforcement plus prompting as treatment for off-task behavior in children with attention deficit hyperactivity disorder.
I: Journal of Applied Behavior Analysis, vol. 35, nr. 2, s. 199-204.
Tilgjengelig i fulltekst i AtoZ på bibliotekets hjemmeside

616.8982 Gi
Gillberg, C. & T. Peeters (2003). Autism : medicinska och pedagogiska aspekter, 131 s. Stockholm : Cura ISBN 91-89091-25-6. (58 sider)
Kap. 1: Autism som ett hyperrealistisk syndrom s. 10-14 (7 sider)
Kap. 2: Autism som en störning i utvecklingen s. 17-35 (19 sider)
Kap. 3: Medicinsk diagnostikk för autism och störningar innom autismspektrumet s. 36-50 (15 sider)
Kap. 4: De biologiske grunderna för autism s. 51-57 (7 sider)
Kap. 5: Pedagogikk och vägledning för människor med autism s. 58-65 (10 sider)

616.8982 Gi
Gillberg, C. (1998). Barn, ungdom og voksne med Asperger syndrom: normale, geniale, nerder?, 162 s. Oslo: Ad notam Gyldendal ISBN 82-417-0941-2. (33 sider)
Kap. 1: Innledning s. 13-17 (4 sider)
Kap. 2: Definisjoner s. 18-31 (14 sider)
Kap. 6: Andre problemer s. 72-76 (5 sider)
Kap. 7: Sterke sider s. 77-81 (5 sider)
Kap. 8: Bakgrunnsfaktorer s. 82-87 (5 sider)

Artikkel i tidsskrift
Gitlesen, J. P. (2003). Små barn med Downs syndrom: kjennetegn, opplæring, og praktiske erfaringer.
I: Diskriminanten, vol. 30, nr. 4, s. 21-41
www.atferd.no/nta/artikler.html

616.8 Hj
Gjærum, B. & B. Ellertsen (red.) (2002). Hjerne og atferd: utviklingsforstyrrelser hos barn og ungdom i et nevrobiologisk perspektiv - et skritt videre, 659 s. (2. utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk
ISBN 82-05-30434-3. (133 sider)
Kap. 7: Psykisk utviklingshemning - mental retardasjon s. 209-246 (37 sider)
Kap. 11: Det føtale alkohol syndrom - FAS s. 333-347 (14 sider)
Kap. 12: Hodeskader s. 351-375 (24 sider)

Artikkel i tidsskrift
Hansen, F. A. (1998). Hjelp til barn i familier med rusmiddelmisbruk.
I: Norges barnevern, vol. 75, nr. 4, s. 5-13. (8 sider)

Artikkel i tidsskrift
Heck, A., J. Collins & L. Peterson (2001). Decreasing children's risk taking on the playground.
I: Journal of Applied Behavior Analysis, vol. 34, nr. 3, s. 349-352.
Tilgjengelig i fulltekst i AtoZ på bibliotekets hjemmeside


Forskrift
Helse- og omsorgsdepartementet (2004). Forskrift om individuell plan etter helselovgivningen og sosialtjenesteloven. FOR 2004-12-23
www.lovdata.no

362.2918 Be
Helsedepartementet (2004). Bedre behandlingstilbud til rusmiddelmisbrukere: perspektiver og strategier, 56 s. Oslo: Helsedepartementet. s. 9-47 (Strateginotat)
www.regjeringen.no

Artikkel i tidsskrift
Holden, B. (2004). Non-kontingent forsterkning: en kortfattet, oppdatert fremstilling.
I: Diskriminanten, vol. 31, nr. 1 og 2, s. 3-14
www.atferd.no/nta/artikler.html

362.3 Ho
Holden, B. (2008). Psykiske lidelser og utviklingshemming: atferdsanalytisk forståelse og behandling. s. 56-254. Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN 9788205384798.

362.3 Ho
Holden, B. (2009) Utfordrende atferd og utviklingshemming Atferdsanalytisk forståelse og behandling 245 s. Oslo: Gyldendal Akademisk ISBN 978-82-05-39069-0. s. 32 -245.

Horgen, T. 2006 Det nære språket språkmiljø for mennesker med
multifunksjonshemming, 167 s. Oslo: Universitetsforlaget
ISBN-82-15-00920-4 (86 sider)
Del 1 Menneskene, utfordringer og forståelse s. 11 - 37
Del 2 Utvidende perspektiv - nyttige i møtet med de største hindringene s. 39 - 100

616.89142 Ho
Horne, H. & B. Øyen (2006). Målrettet miljøarbeid: del 2 : opplæringsteknikker.
(2. utg.) Oslo: G.R.D. forlag
Kap. 3: Tegnøkonomi s. 37-48
Kap. 4: Å etablere ny atferd s. 50-67
Kap. 5: Etablering av stimuluskontroll og opprettholdelse av atferd s. 69-80

Artikkel
Johnsen, V. & Vardeberg, K. (2002) Seksualitet og funksjonshemming - til
glede og
besvær. (9 sider)
http://www.sunnaas.no/modules/module_123/proxy.asp?iInfoId=2975&iCategoryId=224&iDisplayType=2

616.89142 Ka
Kazdin, A. E. (2001). Behavior modification in applied settings, 512 s. (6th ed.). Belmont: Wadsworth/Thomson Learning ISBN 0-534-34899-8.
Kap. 2: Principles of Operant Conditioning s. 34-64
Kap. 5: How to evaluate a Behavior Modification Program s. 124-155
Kap. 6: Positive and negative reinforcement s. 158-199
Kap. 7: Punishment s. 204-240
Kap. 8: Extinction s. 244-263
Kap. 9: Special technique variations to enhance performance s. 268-280
Kap. 12: Response maintenance and transfer of training s. 370-392

362.76 Kv
Kvello, Ø (2007). Utredning av atferdsvansker, omsorgssvikt og mishandling. Oslo
Preludium: Et skarpere blikk og en styrket handlekraft s. 11-16
Kap. 1: Transaksjonsmodellen for utvikling s. 17-34
Kap. 2: Omsorgskvalitet s. 35-52
Kap. 3: Diagnostisering og predikering s. 53-62
Kap. 7: Familier som omsorgsbase for barn og unge s. 165-196
Kap. 8: Foreldre med psykiske lidelser s. 197-245
Kap. 9: Rusmiddelmisbruk hos foreldre s. 246-255


Artikkel i tidsskrift
Lindsley, O. (1992). Precision teaching: discoveries and effects
I: Journal of Applied Behavior Analysis, vol. 25, nr. 1, s. 51-57.
Tilgjengelig i fulltekst i AtoZ på bibliotekets hjemmeside

Artikkel i tidsskrift
Løkke, G. & J. A. Løkke (2006). Etablering av ballettdans ved hjelp av Presisjonsopplæring (Precision Teaching). I: Norsk Tidsskrift for atferdsanalyse, vol. 33, nr. 3, s. 111-118
www.atferd.no/nta/artikler.html

616.89 Pe
Løkke, J. A. B. Karlsson & S. Haugsgjerd (2009). Perspektiver på psykisk lidelse: å forstå, beskrive og behandle, 374 s. (3. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 82-05-29914-5.
Kap. 1: Å arbeide med psykisk helse - En introduksjon s. 13-34
Kap. 3: Det psykiatriske perspektivet s. 66-134
Kap. 5: Det psykodynamiske perspektivet s. 182-238
Kap. 9: Evidens eller empirisk støttede terapiformer i klinisk psykisk helsearbeid s. 353-373

371.928 Lø
Løvaas, O.I. (2003). Opplæring av mennesker med forsinket utvikling: grunnleggende prinsipper. Gyldendal akademisk.
Kap. 6: Selvstimulerende atferd s. 55-59
Kap. 8: Oppmerksomhetsproblemer s. 69-71
Kap.10 Oppsummering av grunnleggende trinn i opplæringen, s 89-98
Kap.13 Ikke-verbal imitasjon, s 115 - 134
Kap.14 Innføring I språkprogrammer, s 135-139
Kap.15 Tidlig reseptivt språk, s 141- 150
Kap.16 Diskriminasjonslæring, s 153 - 166
Kap.17 Reseptiv identifikasjon av objekter, s 167 - 173
Kap.18 Reseptiv identifikasjon av handlinger, 175 - 179
Kap.19 Tidlige lekeferdigheter, s 181 - 192
Kap.21 Selvhjelpsferdigheter, s 211 - 225
Kap.30 PECS: Kommunikasjonsstrategier for visuelt sterke barn, s 361-375
Kap.33 Innsamling av data, s 385 - 395
Kap.35 Hvordan tilrettelegge for tidligintervensjon i Norge, s 409-416

153.85 Ma
Martin, G. & J. Pear (2005). Behavior modification: what it is and how to do it, 473 s. (8th ed.).
Upper Saddle River : Prentice Hall ISBN 978-0-13-194227-1
Kap. 24: Planning, Applying and Evaluation a treatment program s. 312-322

Artikkel i tidsskrift
Millichap, D. et al. (2003). Descriptive functional analysis of behavioral excesses shown by adults with Down syndrome and dementia.
I: International journal of Geriatric Psychiatry, vol. 18, nr. 9, s. 844-854.
Tilgjengelig i fulltekst i AtoZ på bibliotekets hjemmeside

615.1 Ol
Olsen, I. (2001). Farmakologi for sykepleiere og vernepleiere, 331 s. Oslo: Universitetsforl.
ISBN 82-518-4041-4
Psykofarmaka s. 231-240
Antiepileptika s. 249-254

371.4 Pe
Pettersen, R. C. & J. A. Løkke (2004). Veiledning i praksis: grunnleggende ferdigheter, 278 s. Oslo: Universitetsforl. ISBN 82-15-00494-6.

DEL 2: PRAKTISKE VEILEDNINGSFERDIGHETER
Innledning s. 139-141
Kap. 7: Praktiske arbeidsmodeller og veiledningens indre struktur s. 143-149
Kap. 8: Veiledning og kommunikasjon s. 153-161
Kap. 9: Veiledningstimen begynner s. 163-176
Kap. 10: Å forstå den veilededes perspektiv s. 178-184
Kap. 11: Begrunnelser, forslag og råd s. 187-196
Kap. 12: Veiledningens alfa og omega s. 198-209
Kap. 13: Løsningsfokuserte veiledningsstrategier s. 214-227

616.8589 Rø
Rønhovde, L. I. (2004). Kan de ikke bare ta seg sammen: om barn og unge med ADHD og Tourette syndrom, 308 s. (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 82-05-32992-3. (90 sider)
Kap. 2: Diagnostisering og diagnosekriterier s. 44-52 (8 sider)
Kap. 3: Fra småbarnsalder til ung voksen: kjennetegn på ADHD og Tourette syndrom s. 65-83 (18 sider)
Kap. 5: Forskning, teori og føringer for praksis s. 120-150 (30 sider)
Kap. 6: Medikamentell behandling s. 154-165 (11 sider)
Kap. 9: Kan de ikke bare ta seg sammen? : atferdsvansker og konfliktløsning s. 243-267 (23 sider)

Artikkel i tidsskrift
Salthe, G. (2004). Frihet og ansvar for personer med mentale handikap.
I: SOR rapport, vol. 50, nr. 4, s. 38-53.
www.sor-nett.no

Artikkel i tidsskrift
Salthe, G. (2004). Personer med mentale handikap: deltakere og objekter: del 1.
I: SOR rapport, vol. 50, nr. 2, s. 17-25.
www.sor-nett.no

Artikkel i tidsskrift
Salthe, G. (2004). Personer med mentale handikap: deltakere og objekter: del 2.
I: SOR rapport, vol. 50, nr. 3, s. 25-33.
www.sor-nett.no
362.3 Ek
Salthe, G. (2009). Negativ frihet og evne til selvbestemmelse. I: Eknes, J.
og Løkke, J. (red.) Utviklingshemming og habilitering, Oslo:
Universitetsforlaget. S 100 - 115.
616.8914 Se
Seikkula, J. & T. E. Arnkil (2007). Nettverksdialoger.
Universitetsforlaget
Fra kap. 1 t.o.m kap 7 = 112 sider.
Kap 1: Nettverk og dialog
Kap 2: Dialoger i grenselandet mellom og innefor profesjonelle og personlige nettverk
Kap 3: Frustrerende nettverksmøter
Kap 4: Åpne samtaler bed krisearbeid
Kap 5: Foregripende dialoger reduserer bekymringer
Kap 6: Like, men forskjellige
Kap 7: Dialogens helbredende faktorer

361.2 Ve
Sosial- og helsedirektoratet (2007). Individuell plan 2007: veileder til forskrift om individuell plan, 56 s. Oslo: Sosial- og helsedirektoratet ISBN 82-8081-067-6
www.helsedirektoratet.no

362.3 St
Stubrud, L.H. (2001). Utviklingshemning i et økologisk perspektiv, 155 s. Oslo: Universitetsforlaget
ISBN 82-15-00001-0.
s. 100-136

371.914 Te
von Tetzchner, S. & H. Martinsen (2002). Alternativ og supplerende kommunikasjon: en innføring i tegnspråksopplæring og bruk av kommunikasjonshjelpemidler for mennesker med språk- og kommunikasjonsvansker, 379 s. (2. utg). Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 82-05-30444-0.
Kap. 1: Alternativ og supplerende kommunikasjon s. 7-33
Kap. 2: Kommunikasjonshjelpemidler s. 35-64

158.1 Wa
Watson, D. L. & R. G. Tharp (2002). Self-directed behavior: self-modification for personal adjustment, 343 s. (8th ed.). Belmont: Wadsworth/Thomson Learning ISBN 0-534-52736-1.
Kap. 4: The Principles of Self-Regulation s. 105-129
Kap. 5: Antecedents s. 131-158
Kap. 6: Behaviors: Actions, Thoughts and Feelings s. 159-196
Kap. 7: Consequences s. 198-237
Kap. 8: Developing a Successful Plan s. 238-262

Artikkel i tidsskrift
Øyen, B. (2002). Tidlig intervensjon og høydosetiltak for barn med store hjerneskader.
I: Diskriminanten, vol. 29, nr. 1, s. 35-45
http://www.atferd.no/nta/artikler.html

Lover
Lov om sosiale tjenester mv (Sosialtjenesteloven). .
Kap. 6: Særlige tiltak overfor rusmisbrukere
www.lovdata.no

346.0138 Lo
Lov om sosiale tjenester kapittel 4A: rettsikkerhet ved bruk av tvang og makt overfor enkelte personer med psykisk utviklingshemming (2004). , 91 s. Oslo: Sosial- og helsedirektoratet (Rundskriv IS 10/2004)
ISBN 82-8081-049-8
www.helsedirektoratet.no

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:36:11