HSVPL10307 Innføring i psykologi og innføring i miljøarbeid (Vår 2010)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse og velferd
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i bachelorstudiet i vernepleie, heltid.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Ingen.

Undervisningssemester

2. semester (vår).

Innhold

Tema A Innføring i psykologi:

  • Innføring i psykologi er en generell innføring i psykologisk teori og anvendelse. Innføringen gir oversikt over seks teoretiske perspektiver på psykologi. I tillegg undervises det i psykologiens forskningsmetoder.
  • Det legges i undervisningen vekt på kjernen i psykologien. Studenten må derfor aktivt studere deler av pensum selvstendig. Undervisningen vektlegger både klassiske og nyere studier. Det er fire hovedmål for temaet og mellom fire til 10 delmål for hver uke.
  • Emnet kan gjenfinnes i dette emnets tema B, i emnene i høstsemesteret og vårsemesteret i andre studieår og emner på tredje studieår. Emnet skal ha progresjon gjennom studiet med tanke på teoretisk kompleksitet og anvendelse i form av øvelser og praktisering.
  • Internasjonale aspekter er integrert i emnet ved engelskspråklig pensum. Temaet kan tilbys felles for norske og utenlandske, engelskspråklige studenter. Undervisningen er forskningsbasert og vektlegger kritisk tenkning.

Tema B Innføring i miljøarbeid:

  • Kartlegging og dokumentasjon
  • Mål og målvalgsarbeid
  • Tiltaks- og evalueringsarbeid
  • Miljøtilrettelegging og hjelpemidler
  • Aktiviteter for personer med lett og moderat utviklingshemming
  • Praktisk bistand for hjelp til: Personlig hygiene, tann- og munnstell, negle og fotstell, servering av mat
  • Refleksjon og bevisstgjøring av egen handling i miljøarbeid
  • Taushetsregler
  • Forberedelse til praksis
  • Førstehjelp
  • Ferdighetstrening:
  • Ernæring, herunder: Tilrettelegge og gjennomføre måltider, bruk av hjelpemidler

                  

Undervisnings- og læringsformer

Tema A. Innføring i psykologi:
Temaet er organisert med ulikt tema for hver uke. Undervisningen vil bestå av forelesninger, gruppearbeid - og veiledning, arbeids- og øvelsesseminar, demonstrasjoner, tester og ressurstimer/muligheter for diskusjon i klasserom eller på læringsplattform. Undervisningen forutsetter at studentene førleser pensum og formulerer egne læringsmål

 

Tema B. Innføring i miljøarbeid:
Forelesninger, selvstudier, obligatorisk deltakelse i seminargrupper, veiledning, ulike former for ferdighetstrening og test av ferdigheter i helsefaglige omsorgsoppgaver for vernepleiere jf. egne kriterier

Vernepleierstudenter skal tilegne seg kunnskaper og ferdigheter i en rekke pleie- og omsorgsprosedyrer under tema helsefaglige emner. Undervisning og veiledning gis i de prosedyrer som studentene testes i. I emnet testes minst 60 % av studentene. Disse trekkes ut tilfeldig. Studenter med fravær under treningen vil også bli testet.

Innleveringer: 4 innleverte notater basert på anvendelse av vernepleiefaglig arbeidsmodell ved tilrettelegging av et konkret tiltak under innsatsområde ADL gitt i situasjonsbeskrivelse. Tilsammen skal ikke notatene overstige 3000 ord, Minimum 500 ord i hvert notat.

Notat 1: Kartlegging/analyse (nærmere beskrivelse i informasjonen om emnet i Blackboard).
Notat 2: Målvalg (nærmere beskrivelse i informasjonen om emnet i Blackboard).
Notat 3: Tiltaksarbeid (nærmere beskrivelse i informasjonen om emnet i Blackboard).
Notat 4: Evaluering (nærmere beskrivelse i informasjonen om emnet i Blackboard).

Ferdighetstrening:
Personlig hygiene:
- Sengebad flatt leie
- Sengebad i høyt sengeleie (Fowlers leie)
- Barbering
- Hårvask
- Munn og tannstell
- Negle- og fotstell


Ernæring:
- Tilrettelegge og gjennomføre måltider
- Hjelpemidler

 

Det er 7 timer obligatorisk basisgruppeveiledning i emnet (3 i tema A og 4 i tema B).

Blackboard brukes i undervisningen og det forutsettes at studentene er aktive brukere av læringsplattformen.

Praksis

Det er ingen praksis i emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Tema A:

  • Skriftlig individuell notatsamling med mellom 5 til 20 besvarte notater fra hele pensum - antallet notater angis nærmere ved oppstart av emnet. Studentene jobber med slike notater gjennom hele emnet. En viss andel av notatene må være besvart pr. uke og leveres til fastsatt frist i Blackboard. Arbeidskravet vurderes til godkjent/ikke godkjent ved at notatene er levert.  Arbeidskravet kan omarbeides en gang.

 Tema B:

  • Innlevering av fire notater, se pkt Organisering og læringsformer.
  • Ferdighetstest (se utfyllende bestemmelser angående ferdighetstrening, testing og vurdering). Studentene kan bli testet i oppgavene som kommer fram under ferdighetstrening under Organisering, undervisnings- og læreformer over. Ved ikke godkjent vil studenten måtte gå opp til ny test. Testen kan tas inntil 3 ganger.

 

Tema A og B

  • Veiledningsloggen må være levert til fastsatt frist
  • Deltakelse i basisgruppeveiledning
  • Gjennomført ferdighetstrening med test

 

Godkjente arbeidskrav er gyldig i samme periode som studieplanen. Se Utfyllende bestemmelser til eksamensforskriften, arbeidskrav.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen. 

Eksamen

4 timers individuell skriftlig eksamen. Ingen hjelpemidler tillatt.
Vurderes med karakteren A - F. Intern og ekstern sensor.

Litteratur

Tema A:

Fellespensum psykologi:
150 Pa
Passer, M. W. & R. E. Smith et al* (2009, 2008 el 2007). Psychology: The science of mind and behaviour. London el. Boston: McGraw-Hill. Kapitler i utgaven fra 2007 i (x), kapitler i utgaven fra 2008 i [x] (fourth edition). Utgaven fra 2009 kan selvfølgelig også brukes; står angitt først.

Chapter 1 (1) [1]: Psychology: The Science of Psychology (ca 25 sider)
Chapter 2 (2) [2]: Studying behaviour scientifically (25 sider)
Chapter 4 (3) [3]: Biological Foundations of Behavior: Evolution, genetics and the brain (ca 45 sider)
Chapter 7 (6) [7]: Learning and Adaption: The Role of Experience (ca 40 sider)
Chapter 11 (10) [11]: Motivation and Emotion s. 514-517 (4 sider)
Chapter 12 & 13 (11) [12]: Development Over the Life Span (ca 40 sider og litt mer i 2009)
Chapter 15 (12) [13]: Personality (ca 45 sider)
Chapter 14 (16) [17]: Social thinking and Behavior (ca 40 sider)
Chapter 16 i 2009: Health psychology: adjusting to life (ca 50 sider) - tilsvarende kapittel i 2008/2007
* Flere forfattere i 2009 utgaven.

Artikkel i tidskrift:

Izard, C. (1993). Four Systems for Emotion Activation: Cognitive and Noncognitive Processes. Psychological Review, 1, 68-90.
s.80-84

Fischer, A. H., & Manstead, A. S. R. (2008). Social functions of emotion. In M. Lewis, J. Haviland, & L. Feldman Barrett (Eds.), Handbook of emotions (3rd edn.). New York: Guilford Press.
s.456-465

Gausel, N., Vignoles, V. L., & Leach, C. W. (2009). What if people find out? The role of shame and rejection in response to immorality and its exposure. Submitted manuscript.

Løkke, G. & J. A. Løkke (2006) Barneoppdragelse basert på anvendt atferdsanalyse. I: Norsk tidsskrift for atferdsanalyse, vol. 33, nr. 1, s. 15-25
www.atferd.no/nta/artikler.html

Major, B., & O'Brien, L. (2005). The social psychology of stigma. Annual Review of Psychology, 56, 393-421.


TEMA B:

Artikkel i tidsskrift
Gjerstad, L. E. Taubøll Hva er epilepsi? (3 sider)
http://www.tidsskriftet.no/index.php?seks_id=811508

362.3 Ho
Holden, B. (2008) Psykiske lidelser og utviklingshemming Atferdsanalytisk forståelse og behandling 254 s. Oslo: Gyldendal Akademisk ISBN 978-82-05-38479-8 (27 sider)
Kap. 1 Hva er psykisk utviklingshemning? s. 19-35
Kap. 2 Funksjonelle analyser av atferd s. 35-56

362.3 Ho
Holden, B. (2009) Utfordrende atferd og utviklingshemming Atferdsanalytisk forståelse og behandling 245 s. Oslo: Gyldendal Akademisk ISBN 978-82-05-39069-0 (13 sider)
Kap. 1 En kort innføring i utviklingshemning? s. 19-32

616.89142 Ka
Kazdin, A. E. (2001). Behavior modification in applied settings, 512 s. (6th ed.). Belmont: Wadsworth/Thomson Learning ISBN 0-534-34899-8. (97 sider)
Chapt. 1: Introduction s. 2-30
Chapt. 3: How to identify, define and assess behavior s. 67-97
Chapt. 4: Functional analysis

344.03 Kj
Kjønstad, A. & A. Syse (2008). Velferdsrett II. Barnevern og sosiale tjenester, 420 s. Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 978-82-05-34911-7 (6 sider). Kap. 7.4 Vergemål og hjelpevergemål s.281-286
Internett

Lofterød, B. (2006) Down syndrom - mulighetenes syndrom
www.downsyndrom.no/om_down_syndrom/ (Lesedato: 10.05.2007)

Artikkel i tidsskrift
Løkke, J.A. & G. Løkke (2004). Kunnskaper om utforming av konkrete mål: hvor kom kunnskapene fra og med hvilket badevann forsvant de? I: Diskriminanten, vol. 31, nr. 3/4, s. 31-52. (ca 9 sider)
www.atferd.no/nta/artikler.html

362.3 Ek
Løkke, J.A. & Eknes, J. (2009). Utviklinghemming og habilitering. Innspill til habiliteringsprosessen, 283 s. Oslo: Universitetsforlaget ISBN 978-82-15-01342-8 (42 sider)
Kap. 1: Perspektiver på helse og habilitering s. 19-30
Kap. 2: Livskvalitet s. 31-44
Kap. 3: Nettverkskartlegging s. 45-53
Kap. 7: Fysisk aktivitet, kropp og bevegelse s. 87-94

616.89 Pe
Løkke, J. A. B. Karlsson & S. Haugsgjerd (2009). Perspektiver på psykisk lidelse: å forstå, beskrive og behandle, 374 s. (3. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 82-05-29914-5.
Kap. 8: Organiseringen av arbeidet med mennesker med psykiske lidelser s. 332-351 (25 sider)

372.21 Lø
Løkken, G. & F. Søbstad (2006). Observasjon og intervju i barnehagen, 155 s. (3. utg.). Oslo: Universitetsforlaget ISBN 978-82-15-00941-4 (71 sider)
Kap. 1: Innledning s. 10-23
Kap. 2: Vitenskapsteoretisk bakgrunn s. 24-40
Kap. 3: Generelt om observasjon s. 42-65
Kap. 6: Intervju s. 116-135

344.04 Mo
Molven, O. (2006). Helse og jus, 339 s. (5. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 978-82-05-35171-4. (36 sider)
Kap. 14: Krav om forsvarlig yrkesutøvelse og virksomhet s. 183-199
Kap. 18: Taushetsplikt og samarbeid s. 251-271

616.0252 No
Norsk førstehjelpsråd & Norsk resuscitasjonsråd (2006). Norsk grunnkurs i førstehjelp, 35 s. (5.utg). Stavanger: Åsmund S. Lærdal AS ISBN 82-91823-56-1. (31 sider)
s. 5-35

Artikkel i tidsskrift
Oftedal, G Hva kjennetegner cerebral parese? (4 sider)
http://www.cp.no/index.asp?id=23535

362.3 Se
Selboe, A. L. Bollingmo & K. E. Ellingsen (2005). Selvbestemmelse for tjenestenytere, 200 s. Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 82-05-34274-1. (79 sider)
Kap. 4: Selvbestemmelse, visjoner og målvalg
Kap. 5: Kvaliteter ved samhandling
Kap. 6: Omstillinger innenfor miljøarbeid - fra instruks til samhandling

371.93 St
Stubrud, L. H. (2005). Økologisk bistandsmodell i arbeidet med mennesker med autisme, utviklingshemming og utfordrende atferd, 57 s. Oslo: Autismeenheten, Nasjonalt kompetansesenter for autisme ISBN 82-8075-018-5. (50 sider)
www.isp.uio.no/autisme/rapport.html

371.9043 Tu
Tuntland, H. (2006). En innføring i ADL: teori og intervensjon, 276 s. Kristiansand: Høyskoleforlaget ISBN 978-82-7634-661-9 (166 sider)
Kap. 1: Grunnleggende forståelse s. 17-41
Kap. 4: ADL-vurdering s. 77-109
Kap. 5: En oppgaveorientert tilnærming s. 111-133
Kap. 6: Aktivitetsanalyse og tilrettelegging s. 135-161
Kap. 7: ADL-trening og tilrettelegging s. 163-226

Lover
Lov om umyndiggjørelse 28. november 1898
Lov om vergemål for umyndige 22. april 1927 nr. 23
Lov om helsepersonell mv (helsepersonelloven) 2. juli 1999 nr. 64.
www.lovdata.no

Praktiske prosedyrer i sykepleietjenesten. .
Personlig hygiene: Vask og stell, munnstell
Ernæring: Servering av mat
www.ppsnett.no

Bettum, T. & Nilsson, B. (2004) Fritid? Funksjonshemmet ungdom og fritid, Frambu (22 sider) http://www.frambu.no/trykksak/trykksak_list.asp?mids=a187a534a&Trykksaktype=Temaer

Sykehuset Østfold Organiserte fritidsaktiviteter i Østfold. For barn, unge og voksne med
Funksjonshemning
http://www.sykehuset-
ostfold.no/modules/module_123/proxy.asp?D=2&C=1724&I=7713&mids=682a1713

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:36:11