HSTFS40308 Vitenskapsteori og metode (Vår 2010–Høst 2010)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse og velferd
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i masterstudiet i tverrfaglig samarbeid i helse- og sosialsektoren (120 studiepoeng).

Undervisningssemester

Fra midten av 2. semester til midten av 3. semester (vår og høst).

Innhold

Emnet vil gi studentene en innføring i:

  • Vitenskapsteori/metodologi
  • Forutsetninger for utvikling av kunnskap
  • Objektivitet, subjektivitet, årsaksforklaring, validitet, reliabilitet, menneske og virkeligheten
  • Ulike forskningsstrategier
  • Ulike varianter av studier innenfor både kvalitativ og kvantitativ tradisjon
  • Deskriptiv og slutningsstatistikk
  • Statistiske programpakker

Emnet vil også inneholde et masteroppgaveforberedende kurs som skal gi studentene hjelp til å forberede masteroppgaveskrivingen. I løpet av kurset skal studentene utvikle en prosjektplan. Prosjektplanen danner grunnlag for høgskolens tildeling av veileder.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet vil bli gjennomført i løpet av to halve semestre. Emnet gjennomføres i form av 3 samlinger à 3 dagers varighet. Som undervisnings- og læringsform er problembaserte læringsprinsipper lagt til grunn. Undervisningen gis som forelesninger, seminarer og grupper. Det vil bli gitt undervisning i IKT-basert læring. IKT-basert læring muliggjør samhandling mellom undervisningssamlingene.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • 80 % deltakelse i undervisning.
  • Framlegg i seminar. Framlegget er relatert til arbeidet med masteroppgaven. Faglærer godkjenner fremlegget.

Arbeidskrav må godkjennes før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell prosjektplan (2000 ord +/- 10 %) for masteroppgaven.

Prosjektplanen blir vurdert til Bestått/Ikke bestått.

Besvarelser utenfor oppgitt lengde vurderes til ”ikke bestått”.

Litteratur

Alvesson, M. og Sköldberg, K. (2006): Tolkning och reflektion: vetenskapsfilosofi och kvalitativ metod.

Lund: Studentlitteratur, s. 11 – 46, 67 – 79, 81 – 122, 127 – 187, 193 – 285, 287 -322, 325 – 384, 389 – 400, 477 – 486, 530 -554.

 

Askheim, O.P.: Empowerment – ulike tilnærminger.

I: Askheim, O. P. & Starrin, B. (red.) (2007): Empowerment i teori og praksis.

Gyldendal, Oslo. s. 21 – 33.*

 

Elgesem, D. og Jenssen, T. (reds) (1999).

Den Nasjonale forskningsetiske komité for samfunnsvitenskap og humaniora (1999): Forskningsetiske retningslinjer for samfunnsvitenskap, jus og humaniora: vedtatt av Den nasjonale forskningsetiske komité for samfunnsvitenskap og humaniora 15. februar 1999. Oslo: Komitéen.

 

Johannesen, A., Tufte, P. A. & Kristoffersen, L. (2006): Introduksjon til samfunnsvitenskapelig metode.

3. utg. Oslo: Abstrakt forlag. s. 205 - 321.

 

Kalleberg, R.: Om samfunnsvitenskapelig feltforskning.

I: Hammersley, M. og Atkinson, P.: Feltmetodikk. Grunnlaget for feltarbeid og felltforskning.

Gyldendal Norsk Forlag, Oslo, 1987, s. 5 – 17.*

 

Kalleberg, R.: Forskningsopplegget og samfunnsforskningens dobbeltdialog.

I: Holter, H. og Kalleberg, R (red.) (1996): Kvalitative metoder i samfunnsforskning.

2. utg. Oslo: Universitetsforlaget, s. 26 – 72. *

 

Kvale, S. (1997): Det kvalitative intervju.

Oslo: Ad notam Gyldendal, s. 121 – 177. *

 

Starrin, B.: Empowerment som forskningsstrategi – Eksempelet deltaakerbasert forskning.

I: Askheim, O. P. & Starrin, B. (red.) (2007): Empowerment i teori og praksis.

Gyldendal, Oslo. s. 154 – 164. *

 

Skjervheim, H.: Deltakar og tilskodar.

I: Skjervheim (1976): Deltakar og tilskodar og andre essays.

Aschehoug. Oslo 1976, s. 71 - 85.*

 

 

Skjervheim, H.: Psykologien og mennesket si sjølvfortolking.

I: Skjervheim (1976): Deltakar og tilskodar og andre essays.

Aschehoug. Oslo 1976, s. 186 -. 199. *

 

* = Kompendium.

 

 

Anbefalt litteratur:

 

Hallberg L. H-M. (2002): Qualitative Methods in Public Health Research: Theoretical Foundations and Practical Examples.

Studentlitteratur, Lund.

 

Hellevik, O. (2002): Forskningsmetode i sosiologi og statsvitenskap.

7. utg. Oslo: Universitetsforlaget.

 

Jacobsen, D. I. (2005): Hvordan gjennomføre undersøkelser?: innføring i samfunnsvitenskapelig metode.

2. utg. Kristiansand: Høyskoleforlaget.

 

Johannesen, A. (2004): Introduksjon til SPSS: basismodulen, versjon 11 og 12.

2. utg. Oslo: Abstrakt forlag.

 

Løvås, G.G. (2004): Statistikk for universiteter og høgskoler.

2. utg. Oslo: Universitetsforlaget.

 

Robson, C. (2002): Real World Research.

2. ed. Blackwell Publishing. Malden. USA.

 

Shadish, W.R., Cook, T.D. og Campell, D.T. (2002): Experimental and quasi-experimental designs for generalized causal inference.

Boston: Houghton Mifflin.

 

Silvermann, D. (2005): Doing qualitative research: a practical handbook.

2. utg. London: Sage.

 

Wadel, C. (1991): Feltarbeid i egen kultur.  

Flekkefjord: SEEK Forlag. Flekkefjord.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 19. juli 2024 02:35:55