HSTFS40308 Vitenskapsteori og metode (Vår 2010–Høst 2010)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse og velferd
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i masterstudiet i tverrfaglig samarbeid i helse- og sosialsektoren (120 studiepoeng).
Undervisningssemester
Fra midten av 2. semester til midten av 3. semester (vår og høst).
Innhold
Emnet vil gi studentene en innføring i:
- Vitenskapsteori/metodologi
- Forutsetninger for utvikling av kunnskap
- Objektivitet, subjektivitet, årsaksforklaring, validitet, reliabilitet, menneske og virkeligheten
- Ulike forskningsstrategier
- Ulike varianter av studier innenfor både kvalitativ og kvantitativ tradisjon
- Deskriptiv og slutningsstatistikk
- Statistiske programpakker
Emnet vil også inneholde et masteroppgaveforberedende kurs som skal gi studentene hjelp til å forberede masteroppgaveskrivingen. I løpet av kurset skal studentene utvikle en prosjektplan. Prosjektplanen danner grunnlag for høgskolens tildeling av veileder.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet vil bli gjennomført i løpet av to halve semestre. Emnet gjennomføres i form av 3 samlinger à 3 dagers varighet. Som undervisnings- og læringsform er problembaserte læringsprinsipper lagt til grunn. Undervisningen gis som forelesninger, seminarer og grupper. Det vil bli gitt undervisning i IKT-basert læring. IKT-basert læring muliggjør samhandling mellom undervisningssamlingene.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- 80 % deltakelse i undervisning.
- Framlegg i seminar. Framlegget er relatert til arbeidet med masteroppgaven. Faglærer godkjenner fremlegget.
Arbeidskrav må godkjennes før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell prosjektplan (2000 ord +/- 10 %) for masteroppgaven.
Prosjektplanen blir vurdert til Bestått/Ikke bestått.
Besvarelser utenfor oppgitt lengde vurderes til ikke bestått.
Litteratur
Alvesson, M. og Sköldberg, K. (2006): Tolkning och reflektion: vetenskapsfilosofi och kvalitativ metod.
Lund: Studentlitteratur, s. 11 46, 67 79, 81 122, 127 187, 193 285, 287 -322, 325 384, 389 400, 477 486, 530 -554.
Askheim, O.P.: Empowerment ulike tilnærminger.
I: Askheim, O. P. & Starrin, B. (red.) (2007): Empowerment i teori og praksis.
Gyldendal, Oslo. s. 21 33.*
Elgesem, D. og Jenssen, T. (reds) (1999).
Den Nasjonale forskningsetiske komité for samfunnsvitenskap og humaniora (1999): Forskningsetiske retningslinjer for samfunnsvitenskap, jus og humaniora: vedtatt av Den nasjonale forskningsetiske komité for samfunnsvitenskap og humaniora 15. februar 1999. Oslo: Komitéen.
Johannesen, A., Tufte, P. A. & Kristoffersen, L. (2006): Introduksjon til samfunnsvitenskapelig metode.
3. utg. Oslo: Abstrakt forlag. s. 205 - 321.
Kalleberg, R.: Om samfunnsvitenskapelig feltforskning.
I: Hammersley, M. og Atkinson, P.: Feltmetodikk. Grunnlaget for feltarbeid og felltforskning.
Gyldendal Norsk Forlag, Oslo, 1987, s. 5 17.*
Kalleberg, R.: Forskningsopplegget og samfunnsforskningens dobbeltdialog.
I: Holter, H. og Kalleberg, R (red.) (1996): Kvalitative metoder i samfunnsforskning.
2. utg. Oslo: Universitetsforlaget, s. 26 72. *
Kvale, S. (1997): Det kvalitative intervju.
Oslo: Ad notam Gyldendal, s. 121 177. *
Starrin, B.: Empowerment som forskningsstrategi Eksempelet deltaakerbasert forskning.
I: Askheim, O. P. & Starrin, B. (red.) (2007): Empowerment i teori og praksis.
Gyldendal, Oslo. s. 154 164. *
Skjervheim, H.: Deltakar og tilskodar.
I: Skjervheim (1976): Deltakar og tilskodar og andre essays.
Aschehoug. Oslo 1976, s. 71 - 85.*
Skjervheim, H.: Psykologien og mennesket si sjølvfortolking.
I: Skjervheim (1976): Deltakar og tilskodar og andre essays.
Aschehoug. Oslo 1976, s. 186 -. 199. *
* = Kompendium.
Anbefalt litteratur:
Hallberg L. H-M. (2002): Qualitative Methods in Public Health Research: Theoretical Foundations and Practical Examples.
Studentlitteratur, Lund.
Hellevik, O. (2002): Forskningsmetode i sosiologi og statsvitenskap.
7. utg. Oslo: Universitetsforlaget.
Jacobsen, D. I. (2005): Hvordan gjennomføre undersøkelser?: innføring i samfunnsvitenskapelig metode.
2. utg. Kristiansand: Høyskoleforlaget.
Johannesen, A. (2004): Introduksjon til SPSS: basismodulen, versjon 11 og 12.
2. utg. Oslo: Abstrakt forlag.
Løvås, G.G. (2004): Statistikk for universiteter og høgskoler.
2. utg. Oslo: Universitetsforlaget.
Robson, C. (2002): Real World Research.
2. ed. Blackwell Publishing. Malden. USA.
Shadish, W.R., Cook, T.D. og Campell, D.T. (2002): Experimental and quasi-experimental designs for generalized causal inference.
Boston: Houghton Mifflin.
Silvermann, D. (2005): Doing qualitative research: a practical handbook.
2. utg. London: Sage.
Wadel, C. (1991): Feltarbeid i egen kultur.
Flekkefjord: SEEK Forlag. Flekkefjord.