HSTFS40208 Etiske perspektiver på brukermedvirkning og tverrfaglig samarbeid (Vår 2010)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse og velferd
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Masterstudium i tverrfaglig samarbeid i helse- og sosialsektoren (120 studiepoeng).
Undervisningssemester
2. semester (vår).
Innhold
Emnet vil gi studentene en innføring i:
- Etisk handlingskompetanse
- Ulike menneske- og kunnskapssyn
- Positivismen
- Utfordringer innen tverrfaglig samarbeid og brukermedvirkning
- Distinksjonen mellom allmenn etikk og yrkesetikk
- Etikk som interaksjon i den konkrete virkelighet
Undervisnings- og læringsformer
Emnet vil bli gjennomført i løpet av ett semester. Emnet gjennomføres i form av 3 samlinger à 3 dagers varighet. Som undervisnings-/læringsform er problembaserte læringsprinsipper lagt til grunn, og undervisningen gis som forelesninger, seminarer og grupper. Det vil bli gitt opplæring i IKT-basert læring. Denne undervisningsformen vil danne grunnlaget for veiledning mellom undervisningssamlingene.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- 80 % deltakelse i undervisning.
- Gruppearbeid: fremstilling av video og manus til den. Fremstillingen godkjennes av faglærer.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Et individuelt refleksjonsnotat på 1500 (+/- 10 %), knyttet til prosessen i gruppen, egen fremtreden i gruppen og fremtreden på video. Besvarelsen blir vurdert til Bestått/Ikke bestått.
Litteratur
@ = finnes i kompendium
Bengtsson, J. 2001. Sammanflätningar: Husserls och Merleau-Pontys fenomenologi. Gøteborg: Daidalos. href="https://www.hiof.no/neted/admin/44 sider.
Bubeck, D. 1998. Ethic of Care and Feminist Ethics. I Women?s Philosophy Review, (18): 22-50
Christoffersen, S.A. (red.). 2005. Profesjonsetikk. Oslo: Universitetsforlaget. 138 sider.
@ Connell, R.W. 1995. The Science of Masculinity. I Connell, R.W.: Masculinities. Cambridge: Polity Press. S. 3 - 44.
@ Humerfelt, Kristin. 2001. Begrepene brukermedvirkning og brukerperspektiv ? honnørord med lavt presisjonsnivå. I Elisabeth Willumsen (red.): Brukenes Medvirkning! S. 15 - 33
@ Kvalnes, Ø. 2008. Sokrates og Gorillaen. I Kvalnes, Ø.: SeGorillaen! Etikk i arbeid. Oslo: Universitetsforlaget. S. 23-42
Pausewang, E.A. 2001. Syk og frisk, yter og nyter - likhetsdilemmaer i et helsefremmendefellesskap. I Lien, M.E., Lidén, H. og Vike, H. (red.): Likhetens paradokser: antropologiske undersøkelser i det moderne Norge. Oslo: Universitetsforlaget. S. 170 - 190.
Skærbæk, E. 2003. Anerkendelse, frihed og faglighed: en forskningsrapport. Del av serien Rapport (Høgskolen i Østfold). Bind nr: 2003:5. Halden: Høgskolen i Østfold. (135 s)
@ Skærbæk, E. 2007. Who's Afraid of...Ethical Dilemmas in Qualitative Research I NORA, 15 (1): 64-74
@ Skærbæk, E. 2008/2009. On Equal Terms? I Heterotopic Citizen. Vandenhoeck & Ruprecht
@ Tranøy, K.E. 1998. God moral i går, dårlig moral i dag? I Tranøy, K.E.: Det åpne sinn: moral og etikk mot et nytt årtusen. Oslo: Universitetsforlaget. S. 163 - 183.
Vike, H. 2001. Likhetens Kjønn. I Lien, M.E., Lidén, H. og Vike, H. (red.): Likhetens paradokser: antropologiske undersøkelser i det moderne Norge. Oslo: Universitetsforlaget. S. 145 - 168.
@ Wackerhausen, S. 1998. Accounting for and changing Practice. Aarhus: Institut for Filosofi, Center for Sundhed, Menneske og Kultur. 20 sider.
Wackerhausen, S. 2002. Humanisme, Professionsidentitet og uddannelse i sundhedsområdet. Hans Reitzel: København. 93 sider.
@ Walker, M.U. 1998. The Subject of Moral Philosophy. I Walker, M.U.: Moral understandings: a feminist study in ethics. New York: Routledge.S. 3 - 28.