HSSPL403B08 Sykepleie til somatisk syke II (kir. avd.) (Vår 2010)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
20
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse og velferd
Emneansvarlig:
Tove Lisbeth Holmsen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i bachelorstudiet i sykepleie, klasse A.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Bestått eksamen i følgende emner:
- HSSPL10108 Grunnleggende sykepleiekunnskap (20 studiepoeng)
- HSFEL08 Innføring i profesjonell kommunikasjon, tverrprofesjonell samhandling og etikk (10 studiepoeng)
- HSSPL40109 Grunnleggende sykepleie - praksis (15 studiepoeng)
- HSSPL10208 Sykepleie - helse, sykdom og lidelse I (15 studiepoeng)
- HSSPL402A08 Sykepleie til somatisk syke I (med.savd.) (15 studiepoeng)
- HSSPL20108 Sykepleie - helse, sykdom og lidelse II (10 studiepoeng) 

Undervisningssemester

Bachelorstudiet i sykepleie: 4. semester (vår) for klasse A.

Innhold

1:
Sykepleiens historie, tradisjon og yrkesetikk
-      Anvendelse av yrkesetiske retningslinjer          

Sykepleiens vitenskapsteoretiske grunnlag, fagutvikling og forskning i sykepleie
-     Dokumentasjon av sykepleie i pasientjournal 
-
     Veiledende behandlingsplaner

Etikk
-     Etiske utfordringer i praksis

2:
Sykepleierens funksjon og oppgaver i spesialisthelsetjenesten
-     Sykepleie til pasienter
-     -     som gjennomgår kirurgisk behandling
      -     med karsykdom
      -     med brudd og hodeskader
      -     brannskader
      -     med gynekologiske lidelser
-     Pre- og postoperativ sykepleie
-     Sykepleie til pasienter med akutte smerter
-     Svangerskaps- og barselomsorg
-     Sykepleie til barn

3:
Anatomi, fysiologi og biokjemi
-     Smertefysiologi

Sykdomslære
-     Sykdom og behandling i kirurgisk avdeling
-     Karsykdommer
-     Brudd / ortopedi
-     Hodeskader
-     Brannskader
-     Gynekologi
-    Pediatri

Mikrobiologi, infeksjonssykdommer og hygiene
-     Infeksjonsforebygging     

4:
Psykologi og pedagogikk
-     Undervisning og veiledning av pasienter og pårørende
-     Å møte det syke barnet

Kommunikasjon, samhandling og konfliktløsning
-     Samhandling med pasient

Stats- og kommunalkunnskap, helse- og sosialpolitikk
-     Anvendelse av lovverk
-     Pasientrettighetsloven:
      -     Barns særlige rettigheter (kap.6)
-     Forskrift om barns opphold i helseinstitusjon

Undervisnings- og læringsformer

Aktuelle læringsformer: formidlingsundervisning, seminar, veiledning individuelt og i gruppe, selvstudier, arbeid med oppgaver, klinisk veiledning med praksisveileder. Praksisstudiene organiseres i samsvar med mål for praksisstudier og studenten presenterer plan for egen læring i arbeidsplan og ukeplaner. I tillegg utarbeider studenten minimum fire refleksjonsnotat som grunnlag for veiledning med praksisveileder og ett som presenteres i refleksjonsgruppe med praksislærer.

Praksis

  • 9 uker: Én uke PSH. 8 uker praksisstudier i spesialisthelsetjenesten (kirurgisk avdeling).
  • 2 uker observasjonspraksis.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell skriftlig skoleeksamen og vurdert praksis 
Individuell skriftlig skoleeksamen (1 time) i Blackboard. Ingen hjelpemidler til eksamen. Besvarelsen vurderes til bestått/ikke bestått.

Praksisperioden vurderes til Bestått/Ikke bestått. Se Utfyllende bestemmelser og retningslinjer og praktiske opplysninger for eksamen for bachelorutdanningen i sykepleie.
 
Ved ikke bestått vurdering av praksisperioden blir ikke individuell skriftlig eksamen vurdert.
Både individuell skriftlig eksamen og praksisperiode må være vurdert til bestått for å få karakter i emnet. Det gis en samlet karakter.


Litteratur

Selvvalgt pensum, relatert til pasientgruppe ved praksissted og relevant for sykepleie, ca 20 sider

1. SYKEPLEIENS FAGLIGE OG VITENSKAPELIGE GRUNNLAG

174.2 Yr
Norsk sykepleierforbund. 2007. Yrkesetiske retningslinjer for sykepleiere : ICNs etiske regler. (Rev. Utg.) 44 s. Oslo : Norsk sykepleierforbund.
Fulltekst, gratis: https://www.sykepleierforbundet.no/ikbViewer/Content/143292/Yrkesetiske_retningslinjer.PDF

PPS. Praktiske prosedyrer i sykepleietjenesten
Oslo : Akribe forlag.
www.ppsnett.no
ICNs etiske regler for sykepleiere (4 s.)
NSFs yrkesetiske retningslinjer for sykepleiere (4 s.)

2: SYKEPLEIEFAGET OG YRKESGRUNNLAGET

610.73 Kl
Almås, H. (red.) 2001. Klinisk sykepleie, bind 1 (3. utg.). Oslo : Gyldendal akademisk ISBN 978-82-05-28764-8, 82-05-28764-3
Kap. 8, 10, 11, 19 (85 s.)

610.73 Kl
Almås, H. (red.) 2001. Klinisk sykepleie, bind 2 (3. utg .). Oslo : Gyldendal akademisk ISBN 978-82-05-28765-5, 82-05-28765-1
Kap 30, 31, 33, 43, 44 (ss. 1012 - 1024, 1039-1042, s.1053-1070) (130 s.)

618.9200231 Gr
Grønseth, R., T. Markestad & A. M. Markestad (2005). Pediatri og pediatrisk sykepleie, 343 s. (2. utg.). Bergen : Fagbokforlaget ISBN 82-450-0193-7. Kap 1- 17 s. 9- 177 (168 s.)

618.2 Ny
Holan,S (red,) 2009. Det nye livet. Fagbokforlaget, Bergen
Kap. 2, 3, 5, 7, 16, 17, 18, 19, 25 (75)

Kapittel i bok
610.73 Sy
Rustøen, T og A. Stubhaug. 2006. Smerter. I: Knutstad, U. og B. K. Nielsen (red.) Sykepleieboken 2.
Teoretisk-metodisk grunnlag for klinisk sykepleie. Oslo: Akribe 978-82-7950-111-4 (39 s.)
Tilgjengelig på: http://www.akribe.no/_upl/filer/smertekapitell.pdf

3. MEDISINSKE OG NATURVITENSKAPELIGE EMNER

616.07 Ri
Ringstad, Ø. 2008. Arbeidsbok til det syke mennesket. Oslo: Akribe. ISBN 978-82-79-50124-4

Artikkel i tidsskrift
Simon, D. A., F. P. Dix & C. N. McCollum 2004. Management of venous leg ulcers. BMJ (Clinical research
ed.
), 328 (7452): 1358-1362 (4 s.)
Tilgjengelig i fulltekst i AtoZ på bibliotekets hjemmeside
http://www.bmj.com/cgi/reprint/328/7452/1358

615.1 Si
Simonsen, T. R. L. & J. Aarbakke 2004. Illustrert farmakologi, bind 2 (2. utg.) Bergen : Fagbokforlaget
ISBN 82-7674-949-6
Kap. 4 (17 s.)

616.07 Wy
Wyller, V. B., P. A. Brodal & K. C. Toverud (2005). Det friske og det syke mennesket Oslo: Akribe.
Det friske mennesket bind V: Kap 21, bind VI: kap. 22 (60 s.)

Det syke mennesket
Bind I: Kap. 2.10
Bind II: Kap. 6
Bind IV: Kap. 13.6.1, 13.6.2, 16.1-16.2.4, 16.3-16.11.
Bind V: Kap. 17.5.2, 20 (s 149-177), Kap 21.2.8. 21.2.19
Bind VI:Kap. 22
(239 s.)

4: SAMFUNNSVITENSKAPELIGE EMNER

Artikkel i tidsskrift
Grønnestad B.K. & A. Blystad 2004. Pasienters opplevelse av informasjon i forbindelse med en operasjon - en kvalitativ studie. Vård i Norden, 24 (4): 4-8 (4 s.)

Artikkel i tidsskrift
Alasad, J. & M. Ahmad 2005. Communication with critically ill patients. Journal of advanced nursing, 50 (4):
356-362 ISBN 0309-2402. (7 s.)
Tilgjengelig i fulltekst i AtoZ på bibliotekets hjemmeside
http://atoz.ebsco.com/home.asp?Id=1558

Artikkel i tidsskrift
Smedsrud, M. K., E. Hem & Ø Ekeberg 2005. Psykologisk intervensjon etter traumer - gjør det vondt verre?
Tidsskrift for Den norske lægeforening, 125 (13):1828-1830 (2 s.)
http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/pa_lt.visSeksjon?vp_SEKS_ID=1222447

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:36:09