HSSPL403B08 Sykepleie til somatisk syke II (kir. avd.) (Vår 2010)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 20
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse og velferd
- Emneansvarlig:
- Tove Lisbeth Holmsen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i bachelorstudiet i sykepleie, klasse A.
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Bestått eksamen i følgende emner:
- HSSPL10108 Grunnleggende sykepleiekunnskap (20 studiepoeng)
- HSFEL08 Innføring i profesjonell kommunikasjon, tverrprofesjonell samhandling og etikk (10 studiepoeng)
- HSSPL40109 Grunnleggende sykepleie - praksis (15 studiepoeng)
- HSSPL10208 Sykepleie - helse, sykdom og lidelse I (15 studiepoeng)
- HSSPL402A08 Sykepleie til somatisk syke I (med.savd.) (15 studiepoeng)
- HSSPL20108 Sykepleie - helse, sykdom og lidelse II (10 studiepoeng)
Undervisningssemester
Bachelorstudiet i sykepleie: 4. semester (vår) for klasse A.
Innhold
1:
Sykepleiens historie, tradisjon og yrkesetikk
- Anvendelse av yrkesetiske retningslinjer
Sykepleiens vitenskapsteoretiske grunnlag, fagutvikling og forskning i sykepleie
- Dokumentasjon av sykepleie i pasientjournal
- Veiledende behandlingsplaner
Etikk
- Etiske utfordringer i praksis
2:
Sykepleierens funksjon og oppgaver i spesialisthelsetjenesten
- Sykepleie til pasienter
- - som gjennomgår kirurgisk behandling
- med karsykdom
- med brudd og hodeskader
- brannskader
- med gynekologiske lidelser
- Pre- og postoperativ sykepleie
- Sykepleie til pasienter med akutte smerter
- Svangerskaps- og barselomsorg
- Sykepleie til barn
3:
Anatomi, fysiologi og biokjemi
- Smertefysiologi
Sykdomslære
- Sykdom og behandling i kirurgisk avdeling
- Karsykdommer
- Brudd / ortopedi
- Hodeskader
- Brannskader
- Gynekologi
- Pediatri
Mikrobiologi, infeksjonssykdommer og hygiene
- Infeksjonsforebygging
4:
Psykologi og pedagogikk
- Undervisning og veiledning av pasienter og pårørende
- Å møte det syke barnet
Kommunikasjon, samhandling og konfliktløsning
- Samhandling med pasient
Stats- og kommunalkunnskap, helse- og sosialpolitikk
- Anvendelse av lovverk
- Pasientrettighetsloven:
- Barns særlige rettigheter (kap.6)
- Forskrift om barns opphold i helseinstitusjon
Undervisnings- og læringsformer
Aktuelle læringsformer: formidlingsundervisning, seminar, veiledning individuelt og i gruppe, selvstudier, arbeid med oppgaver, klinisk veiledning med praksisveileder. Praksisstudiene organiseres i samsvar med mål for praksisstudier og studenten presenterer plan for egen læring i arbeidsplan og ukeplaner. I tillegg utarbeider studenten minimum fire refleksjonsnotat som grunnlag for veiledning med praksisveileder og ett som presenteres i refleksjonsgruppe med praksislærer.
Praksis
- 9 uker: Én uke PSH. 8 uker praksisstudier i spesialisthelsetjenesten (kirurgisk avdeling).
- 2 uker observasjonspraksis.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Obligatorisk oppmøte, jf Utfyllende bestemmelser og retningslinjer og praktiske opplysninger for eksamen for bachelorustudiet i sykepleie.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell skriftlig skoleeksamen og vurdert praksis
Individuell skriftlig skoleeksamen (1 time) i Blackboard. Ingen hjelpemidler til eksamen. Besvarelsen vurderes til bestått/ikke bestått.
Praksisperioden vurderes til Bestått/Ikke bestått. Se Utfyllende bestemmelser og retningslinjer og praktiske opplysninger for eksamen for bachelorutdanningen i sykepleie.
Ved ikke bestått vurdering av praksisperioden blir ikke individuell skriftlig eksamen vurdert.
Både individuell skriftlig eksamen og praksisperiode må være vurdert til bestått for å få karakter i emnet. Det gis en samlet karakter.
Litteratur
Selvvalgt pensum, relatert til pasientgruppe ved praksissted og relevant for sykepleie, ca 20 sider
1. SYKEPLEIENS FAGLIGE OG VITENSKAPELIGE GRUNNLAG
174.2 Yr
Norsk sykepleierforbund. 2007. Yrkesetiske retningslinjer for sykepleiere : ICNs etiske regler. (Rev. Utg.) 44 s. Oslo : Norsk sykepleierforbund.
Fulltekst, gratis: https://www.sykepleierforbundet.no/ikbViewer/Content/143292/Yrkesetiske_retningslinjer.PDF
PPS. Praktiske prosedyrer i sykepleietjenesten
Oslo : Akribe forlag.
www.ppsnett.no
ICNs etiske regler for sykepleiere (4 s.)
NSFs yrkesetiske retningslinjer for sykepleiere (4 s.)
2: SYKEPLEIEFAGET OG YRKESGRUNNLAGET
610.73 Kl
Almås, H. (red.) 2001. Klinisk sykepleie, bind 1 (3. utg.). Oslo : Gyldendal akademisk ISBN 978-82-05-28764-8, 82-05-28764-3
Kap. 8, 10, 11, 19 (85 s.)
610.73 Kl
Almås, H. (red.) 2001. Klinisk sykepleie, bind 2 (3. utg .). Oslo : Gyldendal akademisk ISBN 978-82-05-28765-5, 82-05-28765-1
Kap 30, 31, 33, 43, 44 (ss. 1012 - 1024, 1039-1042, s.1053-1070) (130 s.)
618.9200231 Gr
Grønseth, R., T. Markestad & A. M. Markestad (2005). Pediatri og pediatrisk sykepleie, 343 s. (2. utg.). Bergen : Fagbokforlaget ISBN 82-450-0193-7. Kap 1- 17 s. 9- 177 (168 s.)
618.2 Ny
Holan,S (red,) 2009. Det nye livet. Fagbokforlaget, Bergen
Kap. 2, 3, 5, 7, 16, 17, 18, 19, 25 (75)
Kapittel i bok
610.73 Sy
Rustøen, T og A. Stubhaug. 2006. Smerter. I: Knutstad, U. og B. K. Nielsen (red.) Sykepleieboken 2.
Teoretisk-metodisk grunnlag for klinisk sykepleie. Oslo: Akribe 978-82-7950-111-4 (39 s.)
Tilgjengelig på: http://www.akribe.no/_upl/filer/smertekapitell.pdf
3. MEDISINSKE OG NATURVITENSKAPELIGE EMNER
616.07 Ri
Ringstad, Ø. 2008. Arbeidsbok til det syke mennesket. Oslo: Akribe. ISBN 978-82-79-50124-4
Artikkel i tidsskrift
Simon, D. A., F. P. Dix & C. N. McCollum 2004. Management of venous leg ulcers. BMJ (Clinical research
ed.), 328 (7452): 1358-1362 (4 s.)
Tilgjengelig i fulltekst i AtoZ på bibliotekets hjemmeside
http://www.bmj.com/cgi/reprint/328/7452/1358
615.1 Si
Simonsen, T. R. L. & J. Aarbakke 2004. Illustrert farmakologi, bind 2 (2. utg.) Bergen : Fagbokforlaget
ISBN 82-7674-949-6
Kap. 4 (17 s.)
616.07 Wy
Wyller, V. B., P. A. Brodal & K. C. Toverud (2005). Det friske og det syke mennesket Oslo: Akribe.
Det friske mennesket bind V: Kap 21, bind VI: kap. 22 (60 s.)
Det syke mennesket
Bind I: Kap. 2.10
Bind II: Kap. 6
Bind IV: Kap. 13.6.1, 13.6.2, 16.1-16.2.4, 16.3-16.11.
Bind V: Kap. 17.5.2, 20 (s 149-177), Kap 21.2.8. 21.2.19
Bind VI:Kap. 22
(239 s.)
4: SAMFUNNSVITENSKAPELIGE EMNER
Artikkel i tidsskrift
Grønnestad B.K. & A. Blystad 2004. Pasienters opplevelse av informasjon i forbindelse med en operasjon - en kvalitativ studie. Vård i Norden, 24 (4): 4-8 (4 s.)
Artikkel i tidsskrift
Alasad, J. & M. Ahmad 2005. Communication with critically ill patients. Journal of advanced nursing, 50 (4):
356-362 ISBN 0309-2402. (7 s.)
Tilgjengelig i fulltekst i AtoZ på bibliotekets hjemmeside
http://atoz.ebsco.com/home.asp?Id=1558
Artikkel i tidsskrift
Smedsrud, M. K., E. Hem & Ø Ekeberg 2005. Psykologisk intervensjon etter traumer - gjør det vondt verre?
Tidsskrift for Den norske lægeforening, 125 (13):1828-1830 (2 s.)
http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/pa_lt.visSeksjon?vp_SEKS_ID=1222447