HSSPL402B08 Sykepleie til somatisk syke I (med. avd.) (Vår 2010)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 20
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse og velferd
- Emneansvarlig:
- Tove Lisbeth Holmsen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i bachelorstudiet i sykepleie, klasse B.
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Bestått eksamen i følgende emner:
- HSSPL10108 Grunnleggende sykepleiekunnskap (20 studiepoeng)
- HSFEL08 Innføring i profesjonell samhandling og etikk (10 studiepoeng)
- HSSPL40109 Grunnleggende sykepleie - praksis (15 studiepoeng)
- HSSPL10208 Sykepleie - helse, sykdom og lidelse I (15 studiepoeng)
- HSSPL403A08 Sykepleie til somatisk syke II (kir.avd) (15 studiepoeng)
- HSSPL20108 Sykepleie - helse, sykdom og ledelse II (10 studiepoeng)
Undervisningssemester
Bachelorstudiet i sykepleie: 4. semester (vår) for klasse B.
Innhold
1:
Sykepleiens historie, tradisjon og yrkesetikk
- Yrkesetiske retningslinjer
Sykepleiens vitenskapsteoretiske grunnlag, fagutvikling og forskning i sykepleie
- Dokumentasjon av sykepleie i pasientjournal
- Veiledende behandlingsplaner
Etikk
- Etiske utfordringer i praksis
2:
Sykepleierens funksjon og oppgaver i spesialisthelsetjenesten
- Innleggelse og utskrivelse av pasient i institusjon
- Sykepleie til pasienter
- - med indremedisinske sykdommer
- med hjertesykdom (se også emne HSSPL10208)
- med blodsykdom
- Sykepleie ved ernæringsproblemer ved sykdom
- Sykepleie ved kvalme
- Svangerskaps- og barselomsorg
- Sykepleie til barn
3:
Sykdomslære
- Sykdom og behandling i medisinsk avdeling
- Hjertesykdommer (se også emne HSSPL10208)
- Blodsykdommer
- Pediatri
Mikrobiologi, infeksjonssykdommer og hygiene
- Infeksjonsforebygging
4:
Psykologi og pedagogikk
- Undervisning og veiledning av pasienter og pårørende
- Å møte det syke barnet
Kommunikasjon, samhandling og konfliktløsning
- Samarbeid med pasient
Stats- og kommunalkunnskap, helse- og sosialpolitikk
- Anvendelse av lovverk
- Pasientrettighetsloven:
- Barns særlige rettigheter (kap.6)
- Forskrift om barns opphold i helseinstitusjon
Undervisnings- og læringsformer
Aktuelle læringsformer: formidlingsundervisning, seminar, veiledning individuelt og i gruppe, selvstudier, arbeid med oppgaver, klinisk veiledning med praksisveileder. Praksisstudiene organiseres i samsvar med mål for praksisstudier og denne presenteres av studenten i arbeidsplan og ukeplaner. I tillegg utarbeider studenten minimum fire refleksjonsnotat som grunnlag for veiledning med praksisveileder og minimum ett som presenteres i refleksjonsgruppe.
Praksis
- 9 uker: Én uke PSH samt 8 uker praksisstudier i spesialisthelsetjenesten (medisinsk avdeling).
- 2 uker observasjonspraksis.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Obligatorisk oppmøte, jf Utfyllende bestemmelser og retningslinjer og praktiske opplysninger for eksamen for bachelorustudiet i sykepleie.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell skriftlig hjemmeeksamen og vurdert praksis
Individuell skriftlig hjemmeeksamen (maks. 2500 ord). Besvarelsen vurderes etter gradert skala, A - F.
Praksisperioden vurderes til Bestått/Ikke bestått. Se Utfyllende bestemmelser og retningslinjer og praktiske opplysninger for eksamen for bachelorutdanningen i sykepleie.
Ved ikke bestått vurdering av praksisperioden blir ikke individuell skriftlig eksamen vurdert.
Både individuell skriftlig eksamen og praksisperiode må være vurdert til bestått for å få karakter i emnet. Det gis en samlet karakter.
Litteratur
Selvvalgt pensum, relatert til pasientgruppe ved praksissted og relevant for sykepleie, ca 20 sider
1: SYKEPLEIENS FAGLIGE OG VITENSKAPELIGE GRUNNLAG
174.2 Et
Brinchmann, B. S. (red.) 2005. Etikk i sykepleien, 212 s. Oslo : Gyldendal akademisk. ISBN: 82-05-34083-8
Kap. 2, 5, 6, 9, 10 (70 s.)
610.7302 Mo
Moen, A., R. Hellesø & A. Berge. 2008. Sykepleieres journalføring. Dokumentasjon og informasjonshåndtering, 285 s. Oslo: Akribe. ISBN 978-82-7950-118-3.
Kap. 4 (18 s.)
174.2 Yr
Norsk sykepleierforbund. 2007. Yrkesetiske retningslinjer for sykepleiere : ICNs etiske regler. (Rev. Utg.) 44 s. Oslo : Norsk sykepleierforbund.
Fulltekst, gratis: https://www.sykepleierforbundet.no/ikbViewer/Content/143292/Yrkesetiske_retningslinjer.PDF
PPS. Praktiske prosedyrer i sykepleietjenesten
Oslo : Akribe forlag.
www.ppsnett.no
ICNs etiske regler for sykepleiere (4 s.)
NSFs yrkesetiske retningslinjer for sykepleiere (4 s.)
Dokumentasjon: Beslutningsstøtte - et hjelpemiddel (2 s.)
2: SYKEPLEIEFAGET OG YRKESGRUNNLAGET
610.73 Kl
Almås, H. (red.) 2001. Klinisk sykepleie, bind 1 (3. utg.). Oslo : Gyldendal akademisk
ISBN 978-82-05-28764-8, 82-05-28764-3
Kap. 2, 6, 20, 21 (68 s.)
618.9200231 Gr
Grønseth, R., T. Markestad & A. M. Markestad (2005). Pediatri og pediatrisk sykepleie, 343 s.
(2. utg.). Bergen : Fagbokforlaget ISBN 82-450-0193-7.
Kap 1- 17 s. 9- 177 (168 s.)
618.2 Ny
Holan,S (red,) 2009. Det nye livet. Fagbokforlaget, Bergen
Kap. 2, 3, 5, 7, 16, 17, 18, 19, 25 (75 s.)
613.2 So
Sortland, K. 2007. Ernæring : mer enn mat og drikke, 350 s. (3. utg.). Bergen : Fagbokforlaget ISBN 978-82-450-0606-3.
Kap. 12 s. 173-184, kap. 14 s. 227-273, kap. 15 s. 277-311, kap. 16 s. 313-325, kap 17 s. 327-332 (108 s.)
Artikkel i tidsskrift
Williams, T. A. & G. D. Leslie (2004). A review of the nursing care of enteral feeding tubes in critically ill adults: part I. I: Intensive &
Critical Care Nursing: The Official Journal Of The British Association Of Critical Care Nurses, vol. 20, nr. 6, s. 330-343 (14 s.)
Artikkel I tidsskrift
Williams, T. A. & G. D. Leslie (2005). A review of the nursing care of enteral feeding tubes in critically ill adults: part II. I: Intensive &
Critical Care Nursing: The Official Journal Of The British Association Of Critical Care Nurses, vol. 21, nr. 1, s. 5-15 (11 s.)
Artikkel i tidsskrift
Aagaard, H. 1998. Ernæring og sykepleiekunnskap. Vård i Norden, 18 (4): 22-26 (4s.)
3: MEDISINSKE OG NATURVITENSKAPELIGE EMNER
Anatomi, fysiologi og biokjemi
Generell patologi, sykdomslære og farmakologi
Mikrobiologi, infeksjonssykdommer og hygiene
616.07 Ri
Ringstad, Ø. 2008. Arbeidsbok til det syke mennesket. Oslo: Akribe. ISBN 978-82-79-50124-4
615.1 Si
Simonsen, T. R. L. & J. Aarbakke 2004. Illustrert farmakologi, bind 2 (2. utg.) Bergen : Fagbokforlaget
ISBN 82-7674-949-6
Kap. 9 s. 193-195, Kap. 10 (16 s.)
616.07 Wy
Wyller, V. B., P. A. Brodal & K. C. Toverud 2005. Det friske og det syke mennesket: cellebiologi, anatomi, fysiologi : mikrobiologi, patofysiologi, farmakologi, klinisk medisin. Oslo : Akribe. ISBN 82-7950-095-2.
612 Wy
Det friske menneske bind V: Kap 21, bind VI: kap. 22 (60 s.)
Det syke mennesket
Bind II, kap. 5, kap. 7 s. 82-98, bind V: Kap 21.2.8. 21.2.19, bind VI: Kap. 22 (128 s.)
HOVEDEMNE 4: SAMFUNNSVITENSKAPELIGE EMNER
610.730699 An
Andersen, K. L. 2000. Pasientinformasjon : en sykepleieintervensjon som bidrar til å redusere opplevelsen
av usikkerhet og fremme hensiktsmessig mestring, 115 s. Oslo : Universitetet i Oslo.
Kap. 3 s. 33-45 (12 s.)
610.730699 Ei
Eide, H. & T. Eide 2007. Kommunikasjon i relasjoner : samhandling, konfliktløsning, etikk, 291 s. (2. utg.)
Oslo : Gyldendal Akademisk ISBN 978-82-05-32689-7; 82-05-32689-7.
Kap. 4 (30 s.)