HSBVP10307 Innføring i psykologi og innføring i miljøarbeid (Vår 2010)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse og velferd
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i bachelorstudiet i barnevern.

Undervisningssemester

2. semester (vår).

Innhold

Tema A: 
Innføring i psykologi er en generell innføring i psykologisk teori og anvendelse. Innføringen gir oversikt over seks teoretiske perspektiver på psykologi. I tillegg undervises det i psykologiens forskningsmetoder.

Det legges i undervisningen vekt på kjernen i psykologien. Studenten må derfor aktivt studere deler av pensum selvstendig. Undervisningen vektlegger både klassiske og nyere studier. Det er fire hovedmål for temaet og mellom fire til 10 delmål for hver uke.

Emnet kan gjenfinnes i dette emnets tema B, i emnene i høstsemesteret og vårsemesteret i andre studieår og emner på tredje studieår. Emnet skal ha progresjon gjennom studiet med tanke på teoretisk kompleksitet og anvendelse i form av øvelser og praktisering.

Internasjonale aspekter er integrert i emnet ved engelskspråklig pensum. Temaet kan tilbys felles for norske og utenlandske, engelskspråklige studenter. Undervisningen er forskningsbasert og vektlegger kritisk tenkning.

Tema B:
Risikofaktorer, individuelle og miljømessige. Forebyggende tiltak. Pedagogisk teori: Vygotski, Piaget, Atkinson m.fl.. Validitet. Reliabilitet. Observasjon. Intervju. Spørreundersøkelser. Den systematiske arbeidsmodellen. Didaktiske planleggingsmodeller. Forvaltningsloven og lov om barnevern. Ulike former for lek. Aktivitetsanalyse. Ulike fritidsaktiviteter. Selvutvikling.

Undervisnings- og læringsformer

Tema A:

Tema A er organisert med ulikt tema for hver uke. Undervisningen vil bestå av forelesninger, gruppearbeid - og veiledning, arbeids- og øvelsesseminar, demonstrasjoner, tester og ressurstimer/muligheter for diskusjon i klasserom eller på læringsplattform. Undervisningen forutsetter at studentene førleser pensum og formulerer egne læringsmål. 

Tema B:

Forelesninger, seminarer, arbeid i basisgrupper med og uten veiledning og ferdighetstrening

 

Tema A og B:

Det er 7 timer obligatorisk basisgruppeveiledning i emnet (3 i tema A og 4 i tema B) . Studentene skriver en veiledningslogg i gruppe som leveres i Blackboard innen en gitt frist.

Blackboard brukes i undervisningen og det forutsettes at studentene er aktive brukere av læringsplattformen.

Praksis

Praksisstripe med besøk på praksisstedet 3 dager. Studentene skriver et kort refleksjonsnotat (maks 750 ord) som leveres i Blackboard til fastsatt frist.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Tema A:

  • Skriftlig individuell notatsamling med mellom 5 til 20 besvarte notater fra hele pensum - antallet notater angis nærmere ved oppstart av emnet. Studentene jobber med slike notater gjennom hele emnet. En viss andel av notatene må være besvart pr. uke og leveres til fastsatt frist i Blackboard. Arbeidskravet vurderes til godkjent/ikke godkjent ved at notatene er levert.  Arbeidskravet kan omarbeides en gang.

 Tema B:

  • Studentene skriver en gruppeoppgave på 3000 ord tilknyttet temaene i emnets tema B. Oppgaven leveres til fastsatt frist og vurderes til godkjent/ikke godkjent.  Arbeidskravet kan omarbeides én gang.
  • Presentasjon av aktivitetsfaget i seminar. Godkjent framlegg forutsetter deltakelse og presentasjon i seminaret.
  • Gjennomført ferdighetstrening (se egne regler om fravær fra ferdighetstrening)

 

Tema A og B:

  • Innlevering av refleksjonsnotat til fastsatt frist.
  • Innlevering av veiledningslogg til fastsatt frist.

Godkjente arbeidskrav er gyldig i samme periode som studieplanen. Se Utfyllende bestemmelser til eksamensforskriften, arbeidskrav for nærmere bestemmelser vedrørende arbeidskrav.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

4 timers individuell eksamen. Ingen hjelpemidler tillatt.
Vurderes etter karakterskala A - F.
Intern og ekstern sensor.

Litteratur

Tema A:
Fellespensum psykologi:

150 Pa
Passer, M. W. & R. E. Smith et al* (2009, 2008 el 2007). Psychology: The science of mind and behaviour. London el. Boston: McGraw-Hill. Kapitler i utgaven fra 2007 i (x), kapitler i utgaven fra 2008 i [x] (fourth edition). Utgaven fra 2009 kan selvfølgelig også brukes; står angitt først.

Chapter 1 (1) [1]: Psychology: The Science of Psychology (ca 25 sider)
Chapter 2 (2) [2]: Studying behaviour scientifically (25 sider)
Chapter 4 (3) [3]: Biological Foundations of Behavior: Evolution, genetics and the brain (ca 45 sider)
Chapter 7 (6) [7]: Learning and Adaption: The Role of Experience (ca 40 sider)
Chapter 11 (10) [11]: Motivation and Emotion s. 514-517 (4 sider)
Chapter 12 & 13 (11) [12]: Development Over the Life Span (ca 40 sider og litt mer i 2009)
Chapter 15 (12) [13]: Personality (ca 45 sider)
Chapter 14 (16) [17]: Social thinking and Behavior (ca 40 sider)
Chapter 16 i 2009: Health psychology: adjusting to life (ca 50 sider) - tilsvarende kapittel i 2008/2007
* Flere forfattere i 2009 utgaven.

Artikkel i tidskrift:

Izard, C. (1993). Four Systems for Emotion Activation: Cognitive and Noncognitive Processes. Psychological Review, 1, 68-90.
s.80-84

Fischer, A. H., & Manstead, A. S. R. (2008). Social functions of emotion. In M. Lewis, J. Haviland, & L. Feldman Barrett (Eds.), Handbook of emotions (3rd edn.). New York: Guilford Press.
s.456-465

Gausel, N., Vignoles, V. L., & Leach, C. W. (2009). What if people find out? The role of shame and rejection in response to immorality and its exposure. Submitted manuscript.

Løkke, G. & J. A. Løkke (2006) Barneoppdragelse basert på anvendt atferdsanalyse. I: Norsk tidsskrift for atferdsanalyse, vol. 33, nr. 1, s. 15-25
www.atferd.no/nta/artikler.html

Major, B., & O'Brien, L. (2005). The social psychology of stigma. Annual Review of Psychology, 56, 393-421.

Tema B:
305.23 Bø
Bø, I. (21). Barnet og de andre: nettverk som pedagogisk og sosial ressurs, 387 s. (3. utg ). Oslo: Universitetsforl. ISBN 82-518-3911-4. (120 sider)
Kap. 1, 3, 4, 5 og 6

372.19 En
Engelsen, B. U. (2006). Kan læring planlegges? : arbeid med læreplaner - hva, hvordan, hvorfor, 278 s. (5. utg ). Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 978-82-05-35596-5. (19 sider)
Kap. 5: Mål for opplæringen (s. 98-117)

370.15 Im
Imsen, Gunn (2005) Elevens verden, 536 s. (4. utg). Oslo: Universitetsforlaget ISBN 978-82-15-00737-3
Kap 10,11 og 15 (84 sider)

306.43 Gj
Gjertsen, P.-Å. (2003). Sosialpedagogikk: grunnlagstenkning, kunnskaper og refleksjon, 265 s. Bergen: Fagbokforlaget ISBN 82-7674-893-7. (123 sider) s. 15-138

616.89022 Me
Gjærum, B. & B. Grøholt og H. Sommerschild (red.) (1998). Mestring som mulighet i møte med barn, ungdom og foreldre, 361 s. Oslo: Tano Aschehoug ISBN 82-518-3558-5 (45 sider)
Del 1: Det teoretiske perspektivet s. 19-64

362.7 Gr
Grønvold, E. (2003). Den systematiske arbeidsmodellen: (noen stoppesteder i en reflektert arbeidsprosess), 48 s. (2. utg ). Oslo: Høgskolen i Oslo. (28 sider) s. 28-56

300.72 Kv
Holter, H. & R. Kalleberg (red.) (1996). Kvalitative metoder i samfunnsforskning, 294 s. (2. utg.). Oslo: Universitetsforl. ISBN 82-00-22535-6
Kap. 1: Fra kvalitative metoder til kvalitativ samfunnsforskning s. 9-25 (16 sider)
Kap. 5: Erfaringer fra feltarbeid s. 130-145 (15 sider)

616.89142 Ka
Kazdin, A. E. (2001). Behavior modification in applied settings, 512 s. (6th ed.). Belmont: Wadsworth/Thomson Learning ISBN 0-534-34899-8. (57 sider)
Chapter 1: Introduction s. 2-30
Chapter 3: How to identify, define and assess behavior s. 67-97

362.76 Kv
Kvello, Ø. (2007). Utredning av atferdsvansker, omsorgssvikt og mishandling, 455 s. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-00923-0
Kap 1. s.17-34 (17sider)

616.89144 La
Larsen, Erik (2004). Miljøterapi med barn og unge: organisasjonen som terapeut, 181 s. Oslo: Universitetsforlaget ISBN 82-15-00510-1. (170 sider)

150 Pa
Passer, Michael W. & Ronald E. Smith (2004). Psychology: the science of mind and behavior, 631, [96] s. (2nd ed.). Boston, Mass.: McGraw-Hill ISBN 0-07-256330-3. (35 sider)
Kap. 2

362.7 Ny
Schjelderup, L. & C. Omre, E. Martinsen (red.) (2005). Nye metoder i et moderne barnevern, 283 s. Bergen: Fagbokforlaget ISBN 978-82-7674-979-3
Kap. 6: Marte Meo-metoden (21 sider)
Kap. 8: PMTO (Parent management training - Oregonmodellen) - en modell for positivt samspill mellom barn og foreldre (18 sider)
Kap. 9: MST - multisystemisk behandling (20 sider)
Kap. 10: Den mest effektive behandlingsmetode i institusjon for ungdom med antisosial atferd s. 215-229 (14 sider)
Kap. 11: Gullkorn i sanden s. 232-246 (14 sider)
Kap. 12: Pride s. 248-266 (18 sider)

306.43 St
Storø, J. (2008): Sosialpedagogisk praksis: det handler om hva du gjør. 193 s.. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-01270-4

305.23 Fr
Säfvenbom, Reidar (2005). Fritid og aktiviteter i moderne oppvekst: grunnbok i aktivitetsfag. Oslo: Universitetsforlaget ISBN 82-15-0609-4; 82-15-00609-4 (105 Sider)
Kap. 4, 6, 7, 8 og 9

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:36:06