HSVPL30107 Vernepleieren i spenningsfeltet mellom individ og samfunn (Høst 2010)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 25
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse og velferd
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i bachelorstudiet i vernepleie, deltid.
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Bestått eksamen i emnet HSVPL20307 Miljøarbeid og rehabilitering i forhold til mennesker med ulike funksjonsnedsettelser (30 studiepoeng).
Undervisningssemester
Bachelorstudiet i vernepleie, deltid: 7. semester (høst).
Innhold
- Profesjonenes rolle og oppdrag i samfunnet
- Sosioøkonomiske forhold. Selvoppfyllende profetier, samfunnsendringer
- Makt i kraft av rolle, profesjon og systemmakt. Makt, avmakt og motmakt i arbeidslivet. Makt, avmakt og motmakt i brukermedvirkning/brukerinvolvering. Brukererfaringenes konsekvenser for organisering av tjenestetilbud og profesjonell tjenesteutøvelse
- Fordeler og ulemper ved bruk av ulike beslutningsmodeller
- Samhandling i institusjoner, roller, relasjoner, struktur, kultur og nettverk
- Anvende yrkesetikken og elementene i Nasjonal kvalitetsstrategi
- Identifisere og diskutere ulike dilemmaer som oppstår i et flerkulturelt samfunn i forhold til identitetspolitikk, sosial integrasjon, inkludering og deltagelse.
- Ulike kriminologiske forklaringer
- Forskningens konsekvenser for styringssignaler og brukergrupper
- Politiske styringssignaler og politiske prioriteringer; Nasjonalbudsjett, statsbudsjett, styringshjulet, St. meldinger, NOUer, lover, forskrifter, retningslinjer, veiledere, kommuneplaner og budsjetter. Økonomiske overføringer fra staten, egenandeler skatter og avgifter. Organisering, planlegging og finansiering. Sosialøkonomi. Kommuneloven, plan- og bygningsloven, forvaltningsloven, særlovene, antidiskrimineringsloven
- Rutiner, generell saksbehandling og tjenestevei
- Institusjon som hjem og arbeidsplass
- Politiske prioriteringers påvirkning på tjenesteytingen og de konsekvensene dette får for brukere
- Kvalitetssikring, kvalitetsutvikling, dokumentasjon og brukerinvolvering
- Profesjonenes faglige forpliktelser
- Ulike organisasjonsmodeller og reformer i ny offentlig styring
- EU, Europarådet, WHO, Nordisk Råd, Nordisk Ministerråd, FN etc.
- Tjenestetilbud i kommune og stat
- Saksbehandling i forhold til enkeltvedtak på tjenester
- Saksbehandling i forholdt til bruk av tvang og makt overfor enkelte personer med utviklingshemming og personer med demens
- Vernepleierens utfordringer i rollen som brukerens advokat og del av forvaltningen
- Arbeids- og velferdsforvaltningens mandat og rolle (NAV)
- Kartleggingsverktøy/arbeidsevnevurderinger brukt i arbeids- og velferdsforvaltningen (NAV)
Undervisnings- og læringsformer
Undervisning i emnet er organisert i fem studieuker i løpet av høstsemesteret. Undervisningen vil bli gitt i seminarer, ferdighetstrening, forelesningeren, i basisgrupper og i mindre grupper med 3 - 4 studenter. Arbeidet forutsetter aktiv deltakelse fra studentene. Undervisning i seminar og ferdighetstrening er obligatorisk.
Praksis
Det er ikke praksis i emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Gruppeoppgave på 2500 ord. Innlevering og skriftlig tilbakemelding i Fronter.
- To oppgaver i gruppe med presentasjon og tilbakemelding fra opponentgruppe og seminarledere i seminar
- En gruppeoppgave som presenteres og vurderes som test i ferdighetstrening. Presentasjonen er knyttet til saksbehandling i forhold til enkeltvedtak på tjenester. Test i ferdighetstrening vurderes til godkjent/ikke godkjent.
- En gruppeoppgave er knyttet til saksbehandling ved bruk av tvang og makt overfor mennesker med psykisk utviklingshemming. Oppgaven danner grunnlag for seminar. For å få godkjent emnet må alle gruppemedlemmene skriftlig dokumentere å ha deltatt i hele saksbehandlingsprosessen og i seminar om saksbehandling ved bruk av tvang og makt. Skriftlig vedtak leveres og vurderes til godkjent/ikke godkjent.
Arbeidskravene må være godkjent for å gå opp til eksamen i emnet. Ved ikke godkjent kan arbeidskravene omarbeides én gang.
Se også Utfyllende bestemmelser for bachelorutdanningene i barnevernspedagog, sosialt arbeid og vernepleie.
Eksamen
Hjemmeeksamen over 4 dager. Skriftlig gruppeoppgave på maks 3000 ord som leveres til fastsatt tid. Oppgaven vurderes med karakter A - F.
Høgskolen setter sammen gruppene til eksamen. Hver gruppe består av 2-3 studenter. Interne sensorer.
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 25.06.2010, det kan forekomme endringer i litteraturlista før studiestart.
Tema A:
305.8 Br
Brochmann, G (2002). "Velferdsstat, integrasjon og majoritetens legitimitet" i Brochmann, G, Borchgrevink, T og J. Rogstad (red), Sand i maskineriet. Makt og demokrati i det flerkulturelle Norge. Oslo: Gyldendal Akademisk (s. 27 - 55)
(28 sider)
Artikkel i tidsskrift
Dybvik, K. A. og G. V. Hansen (2009) Betydningen av tilrettelagt arbeid for funksjonshemmedes tilfredshet med deres dagligliv i forhold til andre livskvalitetsområder. SOR-rapport nr 2 2009 s 8-25
http://www.samordningsradet.no
(17 sider)
Artikkel i tidsskrift
Evensen, Ø. (2009) Ikke-vestlig minoritetsungdom og kriminalitet. Tidsskrift for ungdomsforskning, nr 2 2009, s 63-89. (26 sider).
364 Kr
Finstad, L. & C. Høigård (red.) Kriminologi (2007) Pax. Oslo 336s
Kap. 1: "Hva er kriminologi?". Cecilie Høigård. s. 13
Kap. 5: "Sosial kontroll". Nils Christie. s. 91-98.
Kap. 6: "Kjønn og kriminalitet". Berit Vegheim. s. 99-115.
Kap. 11: "Vold". Hedda Giertsen. s. 178-198 (56s)
362.16 Ga
Garsjø, O. (2008). Institusjonssosiologi, -perspektiver på helse- og omsorgsinstitusjoner, Oslo: Gyldendal Akademisk, 224 s
Kap. 1-5: s. 18-88
Kap. 6: s. 90 - 101
Kap.8: s. 115-141
Kap. 13: s. 115-141
Kap. 14-16: s. 177-224 (196 sider)
361.65 Ma
Kapittel i bok
Hatland, A. (2003). Skjønn i gammel og ny sosialpolitikk.
I: Benum, E. et al. (red.), Den mangfoldige velferden. S. 227-237. (11 sider)
361.6 Ha
Haug, E. & K. M. Paulsen (2006). Mellom fag, forvaltning og politikk i helse- og sosialtjenesten. Oslo: Universitetsforlaget ISBN 82-15-00919-0.
Innledning + kapittel 1- 4 og kapittel 6 (56 sider)
361.3 So
Kapittel i bok
Haugland, R. (2001). Det profesjonelle medmenneske på Utvær.
I: Tronvoll,I. M. & E. Marthinsen (red.), Sosialt arbeid - refleksjoner og nyere forskning. Trondheim. Tapir Akademisk forlag s. 185-197. (12 sider)
365.66 Hj
Hjelmeland, I. (2007). Miljøterapi i forvaringsanstalter: en kvalitativ empirisk analyse av miljøterapeuters erfaringer med miljøterapi i forvaringsanstalter. Oslo: HIO. (100 sider)
362.10685 Hv
Hvordan holde orden i eget hus: internkontroll i Sosial- og helsetjenesten (2004)
34 s. Oslo: Sosial- og helsedirektoratet ISBN 82-8081-043-9 (IS-1183)
www.shdir.no
658.4 Ir
Irgens, E. J. (2007). Profesjon og organisasjon: å arbeide som profesjonsutdannet, 237. Bergen Fagbokforlaget 978-82-450-0528-8 224 s
Del 1: Å lede seg selv s. 13 - 90
Del 3: Å arbeide i en organisert virkesomhet s. 149 - 221 (149 sider)
NOU 2003:19
Makt og demokrati: sluttrapport fra Makt- og demokratiutredningen (2003)., 100 s. Oslo: Statens forvaltningstjeneste, Informasjonsforvaltning (NOU 2003:19) ISBN 82-583-0719-3
www.regjeringen.no
362.10685 Og
-og bedre skal det bli! : nasjonal strategi for kvalitetsforbedring I Sosial- og helsetjenesten (2005)
49 s. Oslo: Sosial- og helsedirektoratet 978-82-8081-072-4 (IS-1162)
www.shdir.no
362.10685 Og
Hvordan kommer vi fra visjoner til handling? Og bedre skal det bli! Praksisfeltets anbefalinger for å oppnå god kvalitet på tjenestene i sosial- og helsetjenesten (2007) 56 s. Oslo: Sosial- og helsedirektoratet 978-82-8081-096-0 (IS-1162)
www.shdir.no
..og bedre skal det bli, ved å involvere brukerne og gi dem innflytelse (2008). "Metode for kvalitetsforbedring" 68 s. Oslo: Kunnskapssenteret.
www.kunnskapssenteret.no
361.3 Du
Repstad, P. (red) (2004). Dugnadsånd og forsvarsverker: Tverretatlig samarbeid i teori og praksis. (2.utg.) Oslo: Universitetsforlaget. Kap 1 og 2 (s 19-112) (93 sider)
361.65 Rø
Rønning, R. & L. J. Solheim (1998). Hjelp på egne premisser? : om brukermedvirkning i velferdssektoren, 181 s. Oslo: Universitetsforlaget ISBN 82-00-12710-9. (79 sider)
Kap. 5: Hjelpeapparatet som et trehodet troll s. 94-123
Kap. 6: Brukermedvirkning som politisk krav s. 124-149
Kap. 7: Brukeren i sentrum s. 150-167
Kap. 8: Vil vi ha brukermedvrikning? s. 168-173
362.3 Se
Selboe, A., L. Bollingmo & K. E. Ellingsen (2005). Selvbestemmelse for tjenestenytere, 200 s. Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 82-05-34274-1
Kapittel 3: Tjenesteyting i velferdsstaten - omsorg, interaksjon og meningsdannelse s. 72 - 99
(27 sider)
361.32 So
Solheim, L. J. & B. Øvrelid (2001). Samhandling i velferdsyrke, 247 s. Bergen: Fagbokforlaget ISBN 82-7674-445-1. (48 sider)
Kap. 6: Klienten: aktør eller produkt? s. 107-129
Kap. 7: Makt og medverknad s. 131-155
338.6 Ra
Ramsdal, H. & E, J. Skorstad (2004). Privatisering fra innsiden, om sammensmeltning av offentlig og privat organisering. Fagbokforlaget. Bergen.
Kap. 1: Mot et nytt arbeidsliv s. 13 - 29
Kap. 2: Modernisering av offentlig sektor s. 31 - 44
Kap. 7: Kommunene fra komplekse samfunnsinstitusjoner til tjenesteytende miniorganisasjoner s. 119 - 140 (50 sider)
362.10685 Kv
Sosial- og helsedirektoratet (2004). Kvalitet i pleie- og omsorgstjenestene, 42 s. Oslo. En veileder.
ISBN 82-8081-054-4
www.helsedirektoratet.no
362.3 Ek
Øverland, S & E. Revis (2009) Utviklingshemming og kriminalitet. I: Eknes, J og Jon Løkke (red). Utviklingshemming og habilitering: innspill til habiliteringsprosessen. Oslo: Universitetsforlaget.
ISBN 978-82-15-01342-8
Kapittel 23 s. 266 - 283. (17 sider)
Lover
Lov om forbud mot diskriminering på grunn av etnisitet, religion mv. (diskrimineringsloven).
Sum pensum 1314 sider
Utdanningsspesifikk pensumliste vernepleierutdanningen:
Arbeids- og velferdsdirektoratet og Sosial- og helsedirektoratet (2008): Arbeidsevnevurderinger i NAV: sluttrapport. (50 sider)
http://www.attforingsbedriftene.no/nyhetsarkiv-1.aspx?M=News&PID=9&NewsID=214
(lesedato: 08.06.2010)
362.14 Ar
Arbeidsmiljø i hjemmetjenesten: en veileder (2006). 79 s. Oslo: Sosial- og helsedirektoratet (IS-0183)
www.helsedirektoratet.no
362.483 As
Askheim, O. P. (2006). Å leve er mer enn å overleve: funksjonshemmede med brukerstyrt personlig assistanse forteller, 199 s. Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 978-82-05-35857-7
344.03 Be
Begg, I. S. (2007). Anbefalinger til saksbehandlingsprosessen. Lov om sosiale tjenester § 4-2. 24 s.
Oslo: Sosial- og helsedirektoratet
IS-1382
361.6 Ha
Haug, E. & K, M. Paulsen (2007): Mellom fag, forvaltning og politikk, En problembasert introduksjon for studenter. (157 s) Oslo: Universitetsforlaget.
Kapittel 5: Saksbehandling s. 105 - 149 (44 sider)
344.04 Lo
Helsedirektoratet (2008). Lov om pasientrettigheter kapittel 4 A. Rundskriv IS-10/2008
www.helsedirektoratet.no
361.2 So
Helsetilsynet (2008) Avlastning og støttekontakt - tjenester med betydning for et bedre liv!
Rapport fra Helsetilsynet 4/2008
www.helsetilsynet.no
344.03 Kj
Kjønstad, A. & A. Syse (2005). Velferdsrett I, 521 s. (3. utg ). Oslo: Gyldendal akademisk
ISBN 82-05-34225-3. (86 sider)
Kap. 5.4: Rett til nødvendige spesialisthelsetjenester s. 202-222
Kap. 10: Tvangshjemler og tvangsbruk i velferdsretten s. 379-392, 428-477
Syse, A. & A. Kjønstad (2008). Velferdsrett II: de sosiale tjenestene, 383 s. (2. utg ).
Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 82-05-30592-7. (149 sider)
Kap. 2: Forvaltningslovens bestemmelser, særlig om saksbehandlingen i første instans. s. 61-95
Kap. 3: Klage over tildelingsvedtak etter tjenestelovgivningen s. 99-119
Kap. 4: Taushetsplikt s. 139 - 179
Kap. 7: samtykkekompetanse, integritetsvern og tvangsbruk s. 267-305
362.16 Om
Sosial- og helsedepartementet (1997) Omsorgsbolig: en veileder, 28 s. Oslo: Sosial- og helsedepartementet : Kommunal- og arbeidsdepartementet. (Rundskriv I - 29/97, H - 24/97 B) www.regjeringen.no
344.03 So
Sosial- og helsedepartementet (1998). Tilleggsrundskriv til Rundskriv I-1/93 til lov om sosiale tjenester m v: Omsorgslønn, 13 s. (Rundskriv I-42/98)
www.regjeringen.no
344.04 Lo
Sosial- og helsedirektoratet (2004). Lov om pasientrettigheter , 59 s. Oslo: Sosial- og helsedirektoratet
(Rundskriv / Sosial- og helsedirektoratet; 15-12/2004)
www.helsedirektoratet.no
346.0138 Lo
Sosial- og helsedirektoratet (2004). Lov om sosiale tjenester kapittel 4A, 91 s. Oslo: Sosial- og helsedirektoratet
(Rundskriv IS-10/2004) ISBN 82-8081-049-8.
www.helsedirektoratet.no
344.03 So
Sosial- og helsedirektoratet (2006). Saksbehandling og dokumentasjon for pleie- og omsorgstjenester 87 s. Veileder IS-1080
344.03 So
Sosialdepartementet (1992). Lov om sosiale tjenester mv. Oslo: Sosialdepartementet
(Rundskriv I-1/93)
362.483 So
Sosialdepartementet (2000). Brukerstyrt personlig assistanse, 11 s. Oslo: Departementet.
(Rundskriv I-20/2000)
www.regjeringen.no
362.4 Fu
Tøssebro, J. (red.) (2009). Funksjonshemming: politikk, hverdagsliv og arbeidsliv, 263 s. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-01439-5 (74 sider)
Del 1 POLITIKK, FORSTÅELSE OG DEFINISJONER
Kap. 2: Definisjoner av funksjonshemming i empirisk forskning s. 38-54
Kap. 3: Meningsbrytninger i begrepet "funksjonshemming" s. 55-67
DEL II ARBEIDSLIV OG MARGINALISERING
Kap. 4: Identitet, funksjonshemming og arbeid s. 71-86
Kap. 5: Når politikken rettes mot arbeidslivet s. 87-103
DEL III: FAMILIE, OPPVEKST OG HJELPEAPPARATET
Kap. 9: Livsløp i familier med funksjonshemmede barn s. 149-164
Lover
Kommuneloven
Offentlighetsloven
Ombudsmannsloven
Plan- og bygningsloven
Forvaltningsloven
Pasientrettighetsloven
Helsepersonelloven
Kommunehelsetjenesteloven
Lov om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen
Lov om arbeids- og velferdsforvaltningen
Lov om sosiale tjenester m.v
Forskrift om internkontroll i sosial- og helsetjenesten.
www.lovdata.no
Orientering om endringer i sosialtjenesteloven som følge av rusreformen. (Rundskriv U-1/2004)
www.regjeringen.no
Sum pensum 921 sider
Tema B:
300.72 Ja
Jacobsen, D.I. (2005). Hvordan gjennomføre undersøkelser?: Innføring i samfunnsvitenskapelig metode, 400 s. (2utg). Kristiansand: Høyskoleforlaget ISBN 82-7634-663-4