HSVPL20109 Kropp, sykdom, rehabilitering, livskvalitet (Høst 2010)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse og velferd
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i bachelorstudiet i vernepleie, heltid.
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Bestått eksamen i følgende emner:
- HSBVS10208 Innføring i sosialpolitikk, jus, sosiologi og sosialantropologi (15 studiepoeng)
- HSFEL08 Innføring i profesjonell kommunikasjon, tverrprofesjonell samhandling og etikk (10 studiepoeng)
- HSVPL10107 Vernepleieren - faget og yrket: en introduksjon til studiet (10 studiepoeng)
- HSVPL10307 Innføring i psykologi og innføring i miljøarbeid (15 studiepoeng)
- HSVPL10407 Praksis 1: Miljøarbeid i praksis
Undervisningssemester
3. semester (høst).
Innhold
Emnet inneholder følgende sentrale fagområder:
- Anatomi og fysiologi, med spesiell vekt på nervesystemet, bevegelsesapparatet og sanseapparatet.
- Aktuelle observasjoner: Fysisk tilstand, måling av blodsukker, blodtrykk og temperatur, observasjon av puls, respirasjon, huden, urin og avføring, oppkast/brekninger, vekt, pupiller/øyne, ansiktsuttrykk, verbale uttrykk og motorikk.
- Årsaker til medfødte og/eller ervervede funksjonsnedsettelser og rehabilitering av disse: Cerebral parese, epilepsi
- Sykdomslære med spesiell vekt på sykdommer hos vernepleiernes målgrupper
- Hvordan kjønn som faktor påvirker symptomer og behandling av fysiske sykdommer
- Kulturelle faktorer i synet på fysiske sykdommer og rehabilitering av disse
- Generell farmakologi: Farmakokinetikk og farmakodynamikk.
- Spesiell farmakologi i forhold til sentrale sykdommer/lidelser
- Medikamenthåndtering
- Medikamentregning
- Førstehjelp
- Jus med spesiell vekt på Lov om helsepersonell og Lov om pasientrettigheter
- Praktiske ferdigheter i pleie og omsorg: Stell i seng, injeksjoner, sårstell, kateterisering av urinveiene og bruk av ernæringssonder.
- Mikrobiologi
- Hygiene
- Kartlegging, observasjon, behandling, dokumentasjon og rehabilitering i forhold til aktuelle sykdommer.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet er organisert gjennom forelesninger, seminarer, ferdighetstrening og veiledning i basisgrupper.
Vernepleierstudenter skal tilegne seg kunnskaper og ferdigheter i en rekke pleie og omsorgsprosedyrer under tema helsefaglige emner. Undervisning og veiledning gis i de prosedyrer som studentene testes i. I emnet må alle avlegge ferdighetstest.
Aktuelle ferdigheter for trening og test:
- Sengereiing
- Observasjoner: Puls, blodtrykk, temperatur, måling av blodsukker og respirasjon
- Sårbehandling
- Injeksjoner
- Førstehjelp
- Kateterisering av urinveiene
- Stell og bruk av ernæringssonde
Det er 7 timer obligatorisk basisgruppeveiledning i emnet. Studentene skriver en veiledningslogg i gruppe som leveres i Fronter innen en gitt frist.
PPS (praktiske prosedyrer i sykepleie) brukes som en aktiv del av undervisningen.
Praksis
Det er ingen praksis i emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Deltakelse i basisgruppeveiledning
- Innlevering av veiledningslogg
- PBL - oppgave som skal løses i basisgruppe og legges fram muntlig og drøftes i seminar. Tilbakemelding gis muntlig i seminaret og skriftlig innen 1 uke etter avholdt seminar. Arbeidskravet vurderes til godkjent/ikke godkjent av seminarleder etter gitte kriterier.
- Skriftlig prøve i medikamentregning med krav til 100 % rett besvarelse
- Ferdighetstest innenfor pleie og omsorg. Alle studentene testes i en fedighet.Testen vurderes til godkjent/ikke godkjent etter gitte kriterier. Studentene kan bli testet i oppgaver som fremkommer under 'Ferdighetstrening' i Organisering, undervisnings- og læreformer.
Se også utfyllende bestemmelser angående ferdighetstrening, testing og vurdering.
Det er anledning til å ta den enkelte prøve/levere de skiftlige innleveringene totalt 3 ganger, en ordinær og to nye/utsatte prøver.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
3 timers skriftlig eksamen. Ingen hjelpemidler tillatt.
Vurderes med karakteren A-F. Interne sensorer.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- Skriftlig sluttevaluering
- Referansegruppe
- Resultatene behandles i studieretningsmøte og på kullets time
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 25.06.2010, det kan forekomme endringer i litteraturlista før studiestart.
615.1 Bi
Bielecki, T. & B. Børdahl (2008). Legemiddelhåndtering. Oslo: Gyldendal Akademisk
ISBN 978-82-05-37420-1. Kap. 1, 2, 3, 4, 5 (110 sider)
155.937 Bø
Bøckmann, S. (2008). Utviklingshemning og sorg, 207 s. Oslo: Cappelen Akademisk
ISBN 978-82-02-28377-3. s. 35-60 og 164-198 (61 sider)
616.07 Sy
Jacobsen, D. (2009). Sykdomslære: indremedisin, kirurgi og anestesi. (2.utg.) Oslo:
Gyldendal Akademisk. ISBN: 978 - 82 - 05 - 39041 - 6
Sider: 46- 52, 65- 74, 93-99, 109- 116,
135- 139, 146- 150, 151- 152, 179- 181, 235- 250, 265- 271, 277, 291- 298, 327- 329,
368- 371, 390- 396, 397- 398.(86 sider)
618.970231 Ge
Kirkevold, M., K. Brodtkorb & A. H. Ranhoff (red) (2008): Geriatrisk sykepleie: god omsorg til den gamle pasienten. Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 978-82-02-24659-4
Kap. 2, 7, 19, 20, 22, 26, 28, 31, 33, 34 og 35. (64 sider)
361.007 Ma
Martinsen, A.-K. (2003). Helsefagene i vernepleierutdanningen: en historisk, profesjonssosiologisk og empirisk analyse, 113 s. Oslo: A-K. Martinsen. (20 sider) (deles ut)
344.04 Mo
Molven, O. (2009): Helse og jus. (6.utg.)
Oslo: Gyldendal Akademisk. Kap. 11 og 12, side 161- 195 (34 sider).
615.1 Le
Nordeng, H. & O. Spigset (red.) (2007). Legemidler og bruken av dem, 488 s. Oslo: Gyldendal Akademisk. ISBN 978 - 82 - 05 - 32365 - 0
s. 47-102, 120-141, 169-187, 206-211,222- 227, 231- 237, 244-252, 297-302 (130 sider)
616.0252 No
Norsk grunnkurs i bruk av halvautomatisk hjertestarter/Norsk resuscitasjonsråd i samarbeid med Norsk Førstehjelpsråd. (2006) (5.rev.utg.) Stavanger: Åsmund S. Lærdal AS. ISBN 82-91823-58-8
(39 sider)
615.1 Ol
Olsen, L. A. (2007). Praktisk medikamentregning, 142 s. (2. utg.) Oslo: Cappelen akademisk
ISBN 978-82-02-26986-9. (90 sider)
s. 11-87, 104-128
612 Me
Sand, O. et al. (2006). Menneskekroppen: fysiologi og anatomi, 544 s. (2. utg.) Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 978-82-05-34807-3. (235 sider)
s. 104-145, 148-178, 216-224, 236-252, 268-278, 284-308, 334-352, 356-376, 380-420, 452- 478.
610.7302 Sa
Sandvand, E. & G. Vabo (2007). Dokumentasjon i sykepleien: en basisbok i faglig og juridisk forsvarlig dokumentasjon. Kristiansand: Høyskoleforlaget ISBN 978-82-7634-729-6
Kap. 2, 4, 5. (79 sider).
610.730699 St
Støvring, T & J. Støvring, (1998): Pasientobservasjon - en lærebok for sykepleiestudenter, Bergen-Sandviken: Fagbokforl. ISBN 82-7674-347-1. (122 sider)
s. 29- 151
616.9041 Tj
Tjade, T. (2008). Medisinsk mikrobiologi og infeksjonssykdommer, 267 s. (3. utg.). Bergen: Fagbokforl. ISBN 978-82-450-0736-7. (85 sider)
Side 22- 41, 43- 55, 56- 73, 75- 93, 94- 119 (96 sider)
362.1786 Læ
Wekre, L. L. & K. Vardeberg (red.) (2004) Lærebok i rehabilitering: når livet blir annerledes, 258 s. Bergen: Fagbokforlaget ISBN 82-7674-746-9
s.15-22, 35-39, 41-45. 47-56, 57-63, 89-93, 95-101 (47 sider)
Aagaard, K.E. (1999): Cerebral parese hos barn. En veileder med vekt på lærevansker og psykologfaglige utfordringer.
http://www.statped.no (lesedato: 08.06.2010)
Praktiske prosedyrer i sykepleietjenesten.
Re seng: Tom seng, sideskift med pasient
Forflytning av pasient: Forflytning i forhold til daglig stell, forflytning i forhold til ulike situasjoner i dagliglivet
Observasjoner: Puls, blodtrykk, temperatur og respirasjon
Sårbehandling
Kateterisering av urinveiene
Injeksjoner
Blodsukkermåling
Førstehjelp
Ernæring og sonder
www.ppsnett.no