HSSPL40310 Sykepleie til somatisk syke II (kir. avd.) (Høst 2010)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse og velferd
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i bachelorstudiet i sykepleie, heltid.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Bestått eksamen i følgende emner:
- HSSPL10108 Grunnleggende sykepleiekunnskap (20 studiepoeng)
- HSFEL08 Innføring i profesjonell kommunikasjon, tverrprofesjonell samhandling og etikk (10 studiepoeng)
- HSSPL40109/HSSPL40110 Grunnleggende sykepleie - praksis (15 studiepoeng)
- HSSPL10208 Sykepleie - helse, sykdom og lidelse I (15 studiepoeng) 

Undervisningssemester

Bachelorstudiet i sykepleie: 

- 3. semester (høst) klasse B
- 4. semester (tidlig vår ) klasse D
- 4. semester (sein vår) klasse A
- 5. semester (høst) klasse C

Innhold

1:
Sykepleiens historie, tradisjon og yrkesetikk
-      Anvendelse av yrkesetiske retningslinjer          

Sykepleiens vitenskapsteoretiske grunnlag, fagutvikling og forskning i sykepleie
-     Dokumentasjon av sykepleie i elektronisk pasientjournal  (EPJ)
-     Veiledende behandlingsplaner

Etikk
-     Etiske utfordringer i praksis

2:
Sykepleierens funksjon og oppgaver i spesialisthelsetjenesten
-     Sykepleie til pasienter
-     -     som gjennomgår kirurgisk behandling
      -     med brudd og hodeskader
      -     brannskader
      -     med gynekologiske lidelser
-     Pre- og postoperativ sykepleie
-     Sykepleie til pasienter med akutte smerter

3:
Anatomi, fysiologi og biokjemi
-     Smertefysiologi

Sykdomslære
-     Sykdom og behandling i kirurgisk avdeling
-     Brudd / ortopedi
-     Hodeskader
-     Brannskader
-     Gynekologi

Mikrobiologi, infeksjonssykdommer og hygiene
-     Infeksjonsforebygging     

4:
Psykologi og pedagogikk
-     Undervisning og veiledning av pasienter og pårørende

Kommunikasjon, samhandling og konfliktløsning
-     Samhandling med pasient 

Stats- og kommunalkunnskap, helse- og sosialpolitikk
-     Anvendelse av lovverk

Undervisnings- og læringsformer

Aktuelle læringsformer: formidlingsundervisning, seminar, veiledning individuelt og i gruppe, selvstudier, arbeid med oppgaver, klinisk veiledning med praksisveileder. Praksisstudiene organiseres i samsvar med mål for praksisstudier og denne presenteres av studenten i arbeidsplan og ukeplaner. Studenten møter forberedt til veiledning ved å ha utarbeidet veiledningsgrunnlag, evt i form av refleksjonsnotat. Til refleksjonsgruppe medbringes refleksjonsnotat.

Praksis

9 uker: Én uke PSH. 8 uker praksisstudier i spesialisthelsetjenesten (kirurgisk avdeling). 

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell skriftlig skoleeksamen og vurdert praksis 
Individuell skriftlig skoleeksamen (1 time) i Fronter. Ingen hjelpemidler tillatt.
Besvarelsen vurderes til Bestått/Ikke bestått.

Praksisperioden vurderes til Bestått/Ikke bestått. Se Utfyllende bestemmelser og retningslinjer og praktiske opplysninger for eksamen for bachelorutdanningen i sykepleie.

Ved ikke bestått vurdering av praksisperioden blir ikke individuell skriftlig eksamen vurdert.
Både individuell skriftlig eksamen og praksisperiode må være vurdert til bestått for å få karakter i emnet. Det gis en samlet karakter.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

·     Underveisevaluering

·     Sluttevaluering

Resultatene behandles i:

·     Lærergruppe

·     Programråd

Litteratur

Selvvalgt pensum, relatert til pasientgruppe ved praksissted og relevant for sykepleie, ca 20 sider

1.

174.2 Yr
Norsk sykepleierforbund. 2007. Yrkesetiske retningslinjer for sykepleiere : ICNs etiske regler. (Rev. Utg.) 44 s. Oslo : Norsk sykepleierforbund.
https://www.sykepleierforbundet.no/ikbViewer/Content/304808/Yrkesetiske%20retningslinjer.pdf
PPS. Praktiske prosedyrer i sykepleietjenesten
Oslo : Akribe forlag.
www.ppsnett.no
ICNs etiske regler for sykepleiere (4 s.)
NSFs yrkesetiske retningslinjer for sykepleiere (4 s.)


2.

610.73 Kl
Almås, H. (red.) 2001. Klinisk sykepleie, bind 1 (3. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk
ISBN 978-82-05-28764-8, 82-05-28764-3 (Kommer ny utgave i august 2010)
Kap. 8, 10, 11, 19
(85 s.)
Ny utgave kommer i august 2010

610.73 Kl
Almås, H. (red.) 2001. Klinisk sykepleie, bind 2 (3. utg .). Oslo : Gyldendal akademisk
ISBN 978-82-05-28765-5, 82-05-28765-1 (Kommer ny utgave i august 2010)
Kap 30, 31, 33, 43, 44 (ss. 1012 - 1024, 1039-1042, s.1053-1070)
(130 s.)
Ny utgave kommer i august 2010

Kapittel i bok
610.73 Sy
Rustøen, T og A. Stubhaug. 2006. Smerter. I: U. Knutstad & B. K. Nielsen (red.) Sykepleieboken 2.:
teoretisk-metodisk grunnlag for klinisk sykepleie. Oslo: Akribe 978-82-7950-111-4 (39 s.)
http://www.akribe.no/_upl/filer/smertekapitell.pdf

3.
616.07 Ri
Ringstad, Ø. 2008. Arbeidsbok til det syke mennesket. Oslo: Akribe. ISBN 978-82-79-50124-4
Artikkel i tidsskrift
Simon, D. A., F. P. Dix & C. N. McCollum 2004. Management of venous leg ulcers. I: BMJ. Vol. 328, nr. 452, s. 1358-1362 (4 s.)
http://www.bmj.com/cgi/reprint/328/7452/1358

615.1 Si
Simonsen, T. R. L. & J. Aarbakke 2004. Illustrert farmakologi, bind 2 (2. utg.) Bergen: Fagbokforlaget
ISBN 82-7674-949-6
Kap. 4
(17 s.)

616.07 Wy
Wyller, V. B., P. A. Brodal & K. C. Toverud 2009. Det friske
og det syke mennesket Oslo: Akribe.
Det syke mennesket
Bind I, kap. 2.10
Bind II, Kap. 6
Bind IV, Kap. 13.6.1, 13.6.2, 16.1-16.2.4, 16.3-16.11.
Bind V, Kap. 17.5.2, 20 (s 151-179)
(150 s.)

4.

Artikkel i tidsskrift
Alasad, J. & M. Ahmad 2005. Communication with critically ill patients. I: Journal of advanced nursing, Vol. 50, nr. 4, s. 356 - 362
356-362 ISBN 0309-2402. (7 s.)
Tilgjengelig i fulltekst i AtoZ på bibliotekets hjemmeside
http://atoz.ebsco.com/home.asp?Id=1558
Artikkel i tidsskrift
Grønnestad B.K. & A. Blystad 2004. Pasienters opplevelse av informasjon i forbindelse med en operasjon - en kvalitativ studie. I: Vård i Norden. Vol. 24, nr. 4, s. 4-8 (4 s.)

Artikkel i tidsskrift
Smedsrud, M. K., E. Hem & Ø Ekeberg 2005. Psykologisk intervensjon etter traumer - gjør det vondt verre? I: Tidsskrift for Den norske lægeforening. Vol. 125, nr. 3, s. 828-1830 (2 s.)
http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/pa_lt.visSeksjon?vp_SEKS_ID=1222447
 

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:36:03