HSSPL402A08 Sykepleie til somatisk syke I (med. avd.) (Høst 2010)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse og velferd
- Emneansvarlig:
- Tove Lisbeth Holmsen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i bachelorstudiet i sykepleie, heltid.
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Bestått 1. og 2. studieår.
Undervisningssemester
Bachelorstudiet i sykepleie, heltid: 5. semester (høst) for klasse D.
Innhold
1:
Sykepleiens historie, tradisjon og yrkesetikk
- Yrkesetiske retningslinjer
Sykepleiens vitenskapsteoretiske grunnlag, fagutvikling og forskning i sykepleie
- Dokumentasjon av sykepleie i elektronisk pasientjournal (EPJ)
- Veiledende behandlingsplaner
Etikk
- Etiske utfordringer i praksis
2:
Sykepleierens funksjon og oppgaver i spesialisthelsetjenesten
- Innleggelse og utskrivelse av pasient i institusjon
- Sykepleie til pasienter
- - med indremedisinske sykdommer
- med hjertesykdom (se også emne HSSPL10208)
- med blodsykdom
- Sykepleie ved ernæringsproblemer ved sykdom
- Sykepleie ved kvalme
3:
Sykdomslære
- Sykdom og behandling i medisinsk avdeling
- Hjertesykdommer (se også emne HSSPL10208)
- Blodsykdommer
Mikrobiologi, infeksjonssykdommer og hygiene
- Infeksjonsforebygging
4:
Psykologi og pedagogikk
- Undervisning og veiledning av pasienter og pårørende
Kommunikasjon, samhandling og konfliktløsning
- Samarbeid med pasient
Stats- og kommunalkunnskap, helse- og sosialpolitikk
- Anvendelse av lovverk
Undervisnings- og læringsformer
Aktuelle læringsformer: formidlingsundervisning, seminar, veiledning individuelt og i gruppe, selvstudier, arbeid med oppgaver, klinisk veiledning med praksisveileder. Praksisstudiene organiseres i samsvar med mål for praksisstudier og denne presenteres av studenten i arbeidsplan og ukeplaner. Studenten møter forberedt til veiledning ved å ha utarbeidet veiledningsgrunnlag, evt i form av refleksjonsnotat. Til refleksjonsgruppe medbringes refleksjonsnotat.
Praksis
9 uker: Én uke PSH samt 8 uker praksisstudier i spesialisthelsetjenesten (medisinsk avdeling).
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Obligatorisk oppmøte, jf Utfyllende bestemmelser og retningslinjer og praktiske opplysninger for eksamen for bachelorustudiet i sykepleie.
- Individuell skriftlig oppgave. Maks. 2500 ord. Besvarelsen vurderes til godkjent/ikke godkjent. Oppgaven kan bearbeides en (1) gang.
- Gjennomføre prosjekt basert på egne innsamlete data. Prosjektet gjennomføres i gruppe. Prosjektrapport vurderes til godkjent/ikke godkjent. Dette arbeidet blir introdusert og presentert i emne HSSPL30108. (Klasse D).
Arbeidskrav må være godkjent for å få eksamensresultat registrert.
Eksamen
Vurdert praksis
Praksisperioden vurderes til Bestått/Ikke bestått. Se Utfyllende bestemmelser og retningslinjer og praktiske opplysninger for eksamen for bachelorutdanningen i sykepleie.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- Underveisevaluering
- Sluttevaluering
Resultatene behandles i:
- Lærergruppe
- Programråd
Litteratur
Selvvalgt pensum, relatert til pasientgruppe ved praksissted og relevant for sykepleie, ca 20 sider
1.
174.2 Et
Brinchmann, B. S. (red.) 2005. Etikk i sykepleien. Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN: 82-05-34083-8
Kap. 2, 5, 6, 9, 10 (70 s.)
610.7302 Mo
Moen, A., R. Hellesø & A. Berge. 2008. Sykepleieres journalføring : dokumentasjon og informasjonshåndtering. Oslo: Akribe. ISBN 978-82-7950-118-3.
Kap. 4 (18 s.)
174.2 Yr
Norsk sykepleierforbund. 2007. Yrkesetiske retningslinjer for sykepleiere : ICNs etiske regler. (Rev. Utg.) 44 s. Oslo: Norsk sykepleierforbund.
https://www.sykepleierforbundet.no/ikbViewer/Content/304808/Yrkesetiske retningslinjer.pdf
PPS. Praktiske prosedyrer i sykepleietjenesten
Oslo : Akribe forlag.
www.ppsnett.no
ICNs etiske regler for sykepleiere (4 s.)
NSFs yrkesetiske retningslinjer for sykepleiere (4 s.)
Dokumentasjon: Beslutningsstøtte - et hjelpemiddel (2 s.)
2.
610.73 Kl
Almås, H. (red.) 2001. Klinisk sykepleie, bind 1 (3. utg.). Oslo : Gyldendal akademisk
ISBN 978-82-05-28764-8, 82-05-28764-3 (Kommer ny utgave i august 2010)
Kap. 2, 6, 20, 21
(68 s.)
Ny utgave kommer i august 2010
613.2 Na
Guttormsen, A. B. 2009. Nasjonale faglige retningslinjer for forebygging
og behandling av underernæring. Oslo: Helsedirektoratet.
http://www.helsedirektoratet.no/vp/multimedia/archive/00277/Nasjonale_faglige_r_277739a.PDF
s.7-31 og s.40-43
(29 s).
613.2 So
Sortland, K. 2007. Ernæring : mer enn mat og drikke. (3. utg.). Bergen: Fagbokforlaget
ISBN 978-82-450-0606-3.
Kap. 12 s. 173-184, Kap. 14 s. 227-273, Kap. 15 s. 277-311, Kap. 16 s. 313-325, Kap 17 s. 327-332 (108 s.)
Artikkel i tidsskrift
Aagaard, H. 1998. Ernæring og sykepleiekunnskap. I: Vård i Norden. Vol. 18, nr. 4, s. 22-26 (4s.)
3.
616.07 Ri
Ringstad, Ø. 2008. Arbeidsbok til det syke mennesket. Oslo: Akribe. ISBN 978-82-79-50124-4
615.1 Si
Simonsen, T. R. L. & J. Aarbakke 2004. Illustrert farmakologi, bind 2 (2. utg.) Bergen: Fagbokforlaget
ISBN 82-7674-949-6
Kap. 9 s. 193-195, Kap. 10 (16 s.)
616.07 Wy
Wyller, V. B., P. A. Brodal & K. C. Toverud 2005. Det friske og det syke mennesket:
cellebiologi, anatomi, fysiologi : mikrobiologi, patofysiologi, farmakologi, klinisk
medisin. Oslo: Akribe. ISBN 82-7950-095-2.
Det syke mennesket
Bind II, Kap. 5, Kap. 7 s. 82-98 (39 s.)
4.
610.730699 An
Andersen, K. L. 2000. Pasientinformasjon : en sykepleieintervensjon som bidrar til å redusere opplevelsen av usikkerhet og fremme hensiktsmessig mestring. Oslo: Universitetet i Oslo.
Kap. 3 s. 33-45
(12 s.)
610.730699 Ei
Eide, H. & T. Eide 2007. Kommunikasjon i relasjoner : samhandling, konfliktløsning, etikk. (2. utg.)
Oslo: Gyldendal Akademisk ISBN 978-82-05-32689-7; 82-05-32689-7.
Kap. 4
(30 s.)