HSSPL30108 Sykepleie- forskning og samfunn (Høst 2010–Vår 2011)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse og velferd
Studiested:
Fredrikstad.
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i bachelorstudiet i sykepleie, heltid, for alle klassene.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Bestått samtlige emner i 1. og 2. studieår.

Undervisningssemester

5. og 6. semester (høst og vår).

Innhold

1:
Sykepleiens historie, tradisjon og yrkesetikk
-     Spenningsfeltet mellom teori og praksis i sykepleie
-     Etiske dilemmaer i utøvelse av sykepleie

Sykepleiens vitenskapsteoretiske grunnlag, fagutvikling og forskning i sykepleie
-     Forskning og fagutvikling i praksis

Vitenskapsteori og forskningsmetode*
-     Forskningsprosessen
-    Vitenskapsteori
-    Design og validitet
-    Datainnsamling
-    Bearbeiding av data
-    Litteratursøk

Etikk*
-     Forskning i et etisk perspektiv

2:
Sykepleiens funksjon og oppgaver i spesialist- og kommunehelsetjenesten 
-     Helse, sykdom, og sykepleie i et samfunnsperspektiv
-     e-helse

4: Sosiologi og sosialantropologi
-     Sykdom i et sosiologisk perspektiv
-     Sosial systemer - nettverk
      -     nettverksmobilisering i sykepleie
-     Pasientkulturen
-     Makt / avmakt i pasientrollen
-     Brukermedvirkning
-     Organisasjoner - profesjonelle byråkratier
-     Profesjonssosiologi

Stats- og kommunalkunnskap, helse- og sosialpolitikk
-     Prioriteringer og mål for helsetjenesten
-     Sentrale helsepolitiske målsettinger og virkemidler
-     Forholdet mellom offentlig og privat omsorg
-     Profesjonaliseringen i helsetjenesten
-     Brukermedvirkning i et kritisk perspektiv
-     Aktørene innen helse og sosialtjenesten
-     Helse- og sosialsektoren på kommunalt, regionalt og statlig nivå

-     Helsepersonelloven: 
      -     Krav til helsepersonells yrkesutøvelse 
      -     Faglig forsvarlighet (kap.2)
-     Kvalitetsutvikling - Forskrift om intern kontroll i sosial- og helsetjenesten

* Temaene inngår i felles innholdsdel for helse- og sosialfagutdanninger, - fellesundervisning med øvrige bachelorutdanninger ved avdelingen

Undervisnings- og læringsformer

I dette emnet er undervisningen organisert både som profesjonsspesifikk undervisning for sykepleiestudentene og som fellesundervisning for bachelorstudentene ved Avdeling for helse- og sosialfag.

De første og siste ukene av emnet er profesjonsspesifikke, tre av ukene er felles for bachelorstudentene i sykepleie, barnevern, sosialt arbeid, vernepleie og bioingeniør.

Aktuelle læringsformer: formidlingsundervisning, seminar, veiledning individuelt og i gruppe, ferdighetstrening, selvstudier, arbeid med oppgaver, gjennomføring av prosjektarbeid basert på egne innsamlede data, framlegg i seminargruppe, deltakelse i diskusjonsfora (Fronter), etterlesninger.

Praksis

Det er ingen praksis i emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Gjennomføring av prosjektarbeid basert på egne innsamlede data som legges fram i seminargruppe. Vurderes til godkjent/ikke godkjent. Godkjent framlegg forutsetter tilstedeværelse i seminaret. Ved "ikke godkjent" er det anledning til å avlegge presentasjonen på nytt inntil 2 ganger.
  • Prosjektrapport på maks 2000 ord. Rapporten kan omarbeides én gang.
  • Deltakelse i basisgruppeveiledning.
    Dette arbeidskrav er knyttet til felles innholdsdel for helse- og sosialfagutdanninger. Se * under Innhold/oppbygging. 
  • Obligatorisk oppmøte, jf Utfyllende bestemmelser og retningslinjer og praktiske opplysninger for eksamen for bachelorustudiet i sykepleie.

Arbeidskrav må være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen i emnet.

Eksamen

Individuell skriftlig eksamen og individuell hjemmeoppgave 

  • Individuell skriftlig eksamen (4 timer). Ingen hjelpemidler tillatt.
  • Individuell hjemmeoppgave (maks 1500 ord) som leveres på skriftlig eksamen.

Det gis en samlet vurdering etter karakterskala A - F.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

·     Underveisevaluering

·     Sluttevaluering

Resultatene behandles i:

·     Lærergruppe

·     Programråd

Litteratur

1.

300.72 Ja
Jacobsen, D. I. (2010). Forståelse, beskrivelse og forklaring : innføring i metode for helse- og sosialfagene. (2. utg.) Kristiansand: Høyskoleforlaget.

*Selvvalgt litteratur knyttet til arbeidskravet i emnet (prosjektarbeid i grupper)

4.
303.482 Ma
Magelsen, R. (2008). Kultursensitivitet: om å finne likhetene i forskjellene. Oslo: Akribe Forlag
Kap. 5

302.5 Fy
Fyrand, L. (2005). Sosialt nettverk: teori og praksis. Oslo: Tano
Kap. 2 og 5

302.35 Re
Repstad, P. (2004). Sosiologiske perspektiver for helse- og sosialarbeidere. Oslo: Tano Aschehoug Kap. 8

306.461 Sv
Svensson, R. (2002). Samfunn, medisin, sykepleie. Oslo: Ad notam Gyldendal   
Kap. 2, 4 og 6: s. 151-164

Artikkel i tidsskrift:
Sørby, L. W. (1999). Å leve med en som snart skal dø. I:  Sykepleien. Vol. 87, nr. 1, s. 49-53.

Artikkel i tidsskrift:
Dysvik, E. (2000). Når en i familien ønsker å få dø hjemme. I:Omsorg. Vol. 17, nr. 1, s. 32-34.

Artikkel i tidsskrift:
Saunders, M.M. (2003). Family Caregivers Need Support With Heart Failure Patients. I: Holistic Nursing Practice. Vol. 17, nr, 3, s. 136-142. (7 s.)

362.1 Ha
Hallandvik, J. E. (2004). Helsetjeneste og helsepolitikk. Oslo: Universitetsforlaget.                      
Kap. 3-9

658.4 Fl
Flermoen, S. (2001). Søkelys på organisasjon og ledelse. Bergen: Fagbokforlaget     
Kap. 3-4 og 8
(59 s.)

344.04 Kj
Kjønstad, A. (2007). Helserett: pasienters og helsearbeidere. Oslo: Gyldendal akademisk
ISBN 978-82-05-38071-4    
Del IV Kap. 1-5

344.04 Mo
Molven, O. (2009). Helse og jus - en innføring for helsepersonell. Oslo: Gyldendal Akademisk
ISBN 978-82-05-39430-8
Kap. 16

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:36:03