HSSPL30108 Sykepleie- forskning og samfunn (Høst 2010–Vår 2011)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse og velferd
- Studiested:
- Fredrikstad.
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i bachelorstudiet i sykepleie, heltid, for alle klassene.
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Bestått samtlige emner i 1. og 2. studieår.
Undervisningssemester
5. og 6. semester (høst og vår).
Innhold
1:
Sykepleiens historie, tradisjon og yrkesetikk
- Spenningsfeltet mellom teori og praksis i sykepleie
- Etiske dilemmaer i utøvelse av sykepleie
Sykepleiens vitenskapsteoretiske grunnlag, fagutvikling og forskning i sykepleie
- Forskning og fagutvikling i praksis
Vitenskapsteori og forskningsmetode*
- Forskningsprosessen
- Vitenskapsteori
- Design og validitet
- Datainnsamling
- Bearbeiding av data
- Litteratursøk
Etikk*
- Forskning i et etisk perspektiv
2:
Sykepleiens funksjon og oppgaver i spesialist- og kommunehelsetjenesten
- Helse, sykdom, og sykepleie i et samfunnsperspektiv
- e-helse
4: Sosiologi og sosialantropologi
- Sykdom i et sosiologisk perspektiv
- Sosial systemer - nettverk
- nettverksmobilisering i sykepleie
- Pasientkulturen
- Makt / avmakt i pasientrollen
- Brukermedvirkning
- Organisasjoner - profesjonelle byråkratier
- Profesjonssosiologi
Stats- og kommunalkunnskap, helse- og sosialpolitikk
- Prioriteringer og mål for helsetjenesten
- Sentrale helsepolitiske målsettinger og virkemidler
- Forholdet mellom offentlig og privat omsorg
- Profesjonaliseringen i helsetjenesten
- Brukermedvirkning i et kritisk perspektiv
- Aktørene innen helse og sosialtjenesten
- Helse- og sosialsektoren på kommunalt, regionalt og statlig nivå
- Helsepersonelloven:
- Krav til helsepersonells yrkesutøvelse
- Faglig forsvarlighet (kap.2)
- Kvalitetsutvikling - Forskrift om intern kontroll i sosial- og helsetjenesten
* Temaene inngår i felles innholdsdel for helse- og sosialfagutdanninger, - fellesundervisning med øvrige bachelorutdanninger ved avdelingen
Undervisnings- og læringsformer
I dette emnet er undervisningen organisert både som profesjonsspesifikk undervisning for sykepleiestudentene og som fellesundervisning for bachelorstudentene ved Avdeling for helse- og sosialfag.
De første og siste ukene av emnet er profesjonsspesifikke, tre av ukene er felles for bachelorstudentene i sykepleie, barnevern, sosialt arbeid, vernepleie og bioingeniør.
Aktuelle læringsformer: formidlingsundervisning, seminar, veiledning individuelt og i gruppe, ferdighetstrening, selvstudier, arbeid med oppgaver, gjennomføring av prosjektarbeid basert på egne innsamlede data, framlegg i seminargruppe, deltakelse i diskusjonsfora (Fronter), etterlesninger.
Praksis
Det er ingen praksis i emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Gjennomføring av prosjektarbeid basert på egne innsamlede data som legges fram i seminargruppe. Vurderes til godkjent/ikke godkjent. Godkjent framlegg forutsetter tilstedeværelse i seminaret. Ved "ikke godkjent" er det anledning til å avlegge presentasjonen på nytt inntil 2 ganger.
- Prosjektrapport på maks 2000 ord. Rapporten kan omarbeides én gang.
- Deltakelse i basisgruppeveiledning.
Dette arbeidskrav er knyttet til felles innholdsdel for helse- og sosialfagutdanninger. Se * under Innhold/oppbygging. - Obligatorisk oppmøte, jf Utfyllende bestemmelser og retningslinjer og praktiske opplysninger for eksamen for bachelorustudiet i sykepleie.
Arbeidskrav må være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen i emnet.
Eksamen
Individuell skriftlig eksamen og individuell hjemmeoppgave
- Individuell skriftlig eksamen (4 timer). Ingen hjelpemidler tillatt.
- Individuell hjemmeoppgave (maks 1500 ord) som leveres på skriftlig eksamen.
Det gis en samlet vurdering etter karakterskala A - F.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
· Underveisevaluering
· Sluttevaluering
Resultatene behandles i:
· Lærergruppe
· Programråd
Litteratur
1.
300.72 Ja
Jacobsen, D. I. (2010). Forståelse, beskrivelse og forklaring : innføring i metode for helse- og sosialfagene. (2. utg.) Kristiansand: Høyskoleforlaget.
*Selvvalgt litteratur knyttet til arbeidskravet i emnet (prosjektarbeid i grupper)
4.
303.482 Ma
Magelsen, R. (2008). Kultursensitivitet: om å finne likhetene i forskjellene. Oslo: Akribe Forlag
Kap. 5
302.5 Fy
Fyrand, L. (2005). Sosialt nettverk: teori og praksis. Oslo: Tano
Kap. 2 og 5
302.35 Re
Repstad, P. (2004). Sosiologiske perspektiver for helse- og sosialarbeidere. Oslo: Tano Aschehoug Kap. 8
306.461 Sv
Svensson, R. (2002). Samfunn, medisin, sykepleie. Oslo: Ad notam Gyldendal
Kap. 2, 4 og 6: s. 151-164
Artikkel i tidsskrift:
Sørby, L. W. (1999). Å leve med en som snart skal dø. I: Sykepleien. Vol. 87, nr. 1, s. 49-53.
Artikkel i tidsskrift:
Dysvik, E. (2000). Når en i familien ønsker å få dø hjemme. I:Omsorg. Vol. 17, nr. 1, s. 32-34.
Artikkel i tidsskrift:
Saunders, M.M. (2003). Family Caregivers Need Support With Heart Failure Patients. I: Holistic Nursing Practice. Vol. 17, nr, 3, s. 136-142. (7 s.)
362.1 Ha
Hallandvik, J. E. (2004). Helsetjeneste og helsepolitikk. Oslo: Universitetsforlaget.
Kap. 3-9
658.4 Fl
Flermoen, S. (2001). Søkelys på organisasjon og ledelse. Bergen: Fagbokforlaget
Kap. 3-4 og 8
(59 s.)
344.04 Kj
Kjønstad, A. (2007). Helserett: pasienters og helsearbeidere. Oslo: Gyldendal akademisk
ISBN 978-82-05-38071-4
Del IV Kap. 1-5
344.04 Mo
Molven, O. (2009). Helse og jus - en innføring for helsepersonell. Oslo: Gyldendal Akademisk
ISBN 978-82-05-39430-8
Kap. 16