HSSPL20110 Sykepleie- helse, sykdom og lidelse II (Høst 2010)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse og velferd
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i bachelorstudiet i sykepleie, heltid for alle klassene.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Bestått eksamen i følgende emner:
- HSSPL10108 Grunnleggende sykepleiekunnskap (20 studiepoeng)
- HSFEL08 Innføring i profesjonell kommunikasjon, tverrprofesjonell samhandling og etikk (10 studiepoeng)
- HSSPL40109/HSSPL40110 Grunnleggende sykepleie - praksis (15 studiepoeng)
- HSSPL10208 Sykepleie - helse, sykdom og lidelse I (15 studiepoeng) 

Bestått praksisstudier høst 2010.

Undervisningssemester

3. semester (høst) for alle klassene.

Innhold

1:
Sykepleiens vitenskapsteoretiske grunnlag, fagutvikling og forskning i sykepleie
- Fenomenet
  - lidelse
  - håp

2:
Sykepleierens funksjon og oppgaver i spesialist- og kommunehelsetjenesten
- Helse, sykdom og sykepleie i et kulturelt perspektiv
- Å være kronisk syk
- Sykepleie til mennesker:
   - med kroniske sykdommer
   - hjerneslag
   - med cancer, inkludert sviktende immunforsvar
   - som er terminalt syke
   - med sykdommer i fordøyelsessystemet
   - med sykdommer i det endokrine system (se emne HSSPL10208)
   - med revmatiske sykdommer
   - med hudsykdommer
   - med kroniske smerter
- Svangerskaps- og barselomsorg
- Sykepleie til barn
- Sykepleie til eldre med atferdsmessige og psykiske symptomer ved demens, depresjon og delir
- Lindrende omsorg
- Sykepleierens funksjon og oppgaver ved hjertestans i sykehus
- Ledelse og organisering av sykepleietjenesten på avdelingsnivå

3:
Generell patologi, sykdomslære og farmakologi
-     Epidemiologi
-     Apoplexia cerebri
-     Cancer
-     Sykdommer i fordøyelsessystemet
-     Endokrine sykdommer (se emne HSSPL10208)
-     Revmatiske sykdommer
-     Hudsykdommer
-     Alderspsykiatri med vekt på atferdsmessige og psykiske symptomer ved demens, depresjon og delir
-     Pediatri
-     Psykiske lidelser hos barn (Asberger syndrom, ADHD og autisme)
-     Hjerte- og Lunge Redning med bruk av halvautomatisk hjertestarter (DHLR)

Mikrobiologi, infeksjonssykdommer og hygiene
-     Sykehusinfeksjoner
-     Smitteregimer
-     Infeksjonsutsatte pasienter
-     Pasienter med svekket immunforsvar
-     Infeksjonsforebygging i samfunnet

4:
Psykologi og pedagogikk
-     Kriser
-     Sorg
-     Å møte det syke barnet

Sosiologi og sosialantropologi
-     Sykdom i et sosialantropologisk perspektiv
-     Kultur og helse
-     Totale institusjoner
-     Hospitalisering - depersonalisering og institusjonsalisering
-     Rolleteoriens nøkkelbegreper
      -     pasientrollen

Stats- og kommunalkunnskap, helse- og sosialpolitikk
-     Pasientrettighetsloven
      - Barns særegne rettigheter (kap. 6)
-     Forskrift om barns rettigheter i helseinstitusjon

Undervisnings- og læringsformer

Aktuelle læringsformer: formidlingsundervisning, seminar, veiledning individuelt og i gruppe, selvstudier, arbeid med oppgaver.

Praksis

2 uker observasjonspraksis.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Arbeidskraveene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen i emnet.

Eksamen

Individuell skriftlig eksamen (4 timer).
Ingen hjelpemidler tillatt.
Besvarelsen vurderes etter gradert skala A - F.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

·     Underveisevaluering

·     Sluttevaluering

Resultatene behandles i:

·     Lærergruppe

·     Programråd

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert  21. oktober 2010.

1.
610.73 Gr
Kristoffersen, N. J., F. Nortvedt & E. A. Skaug (red.) 2005. Grunnleggende sykepleie. Oslo: Gyldendal akademisk. 82-05-31605-8
Bind 3 Kap. 20
(49 s.)

2.
610.73 Kl
Almås, H. (red.) 2001. Klinisk sykepleie, bind 1 (3. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk
ISBN 978-82-05-28764-8, 82-05-28764-3
Kap. 5: s. 107-114, Kap.12, Kap. 23:s. 530-544, Kap.29: s 629-644, 658-662, Kap. 32 s. 711-743, Kap. 34, Kap.45:s. 1076-1091 og 1099-1103

618.9200231 Gr
Grønseth, R., T. Markestad & A. M. Markestad (2005). Pediatri og pediatrisk sykepleie, 343 s. (2. utg.). Bergen: Fagbokforlaget ISBN 82-450-0193-7.
Kap 1- 17 s. 9- 177 (168 s.)


618.2 Ny
Holan, S. & M. Hagtvedt(red.) 2010. Det nye livet: svangerskap, fødsel og barseltid. (2. utg.). Bergen: Fagbokforlaget. ISBN 978-82-450-0671-1
Kap. 3, 7, 8, 18, 19, 20, 21 (84 s.)


610.73 Gr
Kristoffersen, N. J., F. Nortvedt & E. A. Skaug (red.) 2005. Grunnleggende sykepleie. Oslo: Gyldendal akademisk. 82-05-31605-8
Bind 3, Kap. 21, s.206-270
Bind 4, Kap.26, s.184-189 og 196-206

610.73068 Or
Orvik, A. 2004. Organisatorisk kompetanse - i sykepleie og helsefaglig samarbeid. Oslo: Cappelen Akademisk forlag. 978-82-02-22650-3
Del I, Kap. 3 s. 70- 92


616.9940231 Kr
Reitan, A. M. & T. K. Schjølberg (red.) 2004. Kreftsykepleie : pasient - utfordring - handling. (2. utg.). Oslo: Akribe ISBN 82-7950-083-9. (Kommer i ny utgave juli/august 2010)
s. 90-100, 205-215, 325-331, 428-433, 489-499


3.
618.9200231 Gr
Grønseth, R., T. Markestad & A. M. Markestad (2005). Pediatri og pediatrisk sykepleie, 343 s. (2. utg.). Bergen: Fagbokforlaget ISBN 82-450-0193-7.
Kap 1- 17 s. 9- 177 (168 s.)

Artikkel i tidsskrift
Gustafson, Y. et al. 2002. Delirium hos gamla människor kan förebyggas och behandlas. I: Tidsskrift for den Norske lægeforening, 122 (8): 810-814
http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/pa_lt.visSeksjon?vp_SEKS_ID=513576
(5 s.)


613.04 Mæ
Mæland, J. G. 2005. Forebyggende helsearbeid. Oslo: Tano Aschehoug. ISBN 978-82-15-00825-7, h., 82-15-00825-9, h.
s. 28-29, 36-47, 157-171
(29 s.)


616.0252 No
Norsk resucitasjonsråd 2006. Norsk grunnkurs i bruk av halvautomatisk hjertestarter. (5 rev. utg.). Stavanger : Åsmund S. Lærdal A/S ISBN 82-91823-58-8
(39 s.)


616.07 Ri
Ringstad, Ø. 2008. Arbeidsbok til det syke mennesket. Oslo: Akribe. ISBN 978-82-79-50124-4


615.1 Si
Simonsen, T., R. L. & J. Aarbakke 2004. Illustrert farmakologi, bind 2 (2. utg.). Bergen: Fagbokforlaget. ISBN 82-7674-949-6
Bind 1, Kap. 14
Bind 2, Kap.5, 6, 9,11:s. 215-227 og 231-237, kap. 12, 13
(84 s.)


616.89 Sn
Snoek, J. E. & K. Engedal 2008. Psykiatri : kunnskap, forståelse, utfordringer. (3. utg.). Oslo: Akribe
ISBN 978-82-7950-131-2.
Kap. 12, 13: s. 172-184, 193-199, 204-210
(45 s.)


613.028 St
Stordalen, J. 2009. Den usynlige fare: lærebok i hygiene. (3. utg.). Bergen: Fagbokforlaget
ISBN 978-82-0890-6.
Kap. 5, 6, 8 s. 102-106, 11, 12
(40 s.)


616.07 Wy
Wyller, V. B., P. A. Brodal & K. C. Toverud 2009. Det friske og det syke mennesket: cellebiologi, anatomi, fysiologi : mikrobiologi, patofysiologi, farmakologi, klinisk medisin. Oslo: Akribe ISBN 82-7950-129-9.
Det friske mennesket
Bind V Kap 21
Bind VI Kap 22
Det syke mennesket
Bind III Kap. 9, s.13-98, Kap 10, s. 101-137
Bind IV, Kap. 12, s.15-40, Kap. 13 s. 60-78, 102-110, 122-125, Kap. 16.2.5-16.2.10.
Bind V, Kap. 17 s. 13-58, s. 65-70, Kap. 18.3, kap 21.2.8 s. 219-220, kap. 21.2.19 s. 229-231
Bind VI, Kap. 22, 23.7.7-23.7.8, 24.3.3, 24.4.1-24.4.3
(306 s.)

4.
150 Hå
Håkonsen, K. M. 2009. Innføring i psykologi. (4. utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk.
ISBN 978-82-05-39070-6
Kap. 15


155.93 Fa
Falk, B. & A.-M. Smith 1999. Å være der du er: samtaler med kriserammede. Bergen: Fagbokforlaget ISBN 82-7674-510-5.
Kap. 2 s. 17-57


610.73089 He
Helgesen, A. K. 2005. "Det gjelder å finne et felles ståsted": norske sykepleieres erfaringer fra samhandling med eldre fremmedkulturelle pasienter på sykehjem.
Oslo: Ann Karin Helgesen.
s. 19-30, s. 67-86


303.482 Ma
Magelssen, R. 2008. Kultursensitivitet: om å finne likhetene i forskjellene, Oslo: Akribe ISBN 978-82-7950-109-1
Kap. 1, 3, 4


306.462 Sv
Svensson, R., N. 1998. Samfunn, medisin, sykepleie Oslo: Ad notam Gyldendal ISBN 82-417-0944-7
Kap. 6:136 - 151


302.5 Fy
Fyrand, L. 2005. Sosialt nettverk: teori og praksis. Oslo: Tano ISBN 978-82-15-00747-2
Kap.1 s. 40-45


302.5 Re
Repstad, P. 2004. Sosiologiske perspektiver for helse- og sosialarbeidere. Oslo: Tano Aschehoug ISBN 978-82-15-00382-5
Kap.4 s.47-81
Kap 7 s.139-142
Kap 9 s.171-175

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:36:03