HSSOS30108 Sosialt arbeid i spenningsfeltet mellom individ og samfunn (Høst 2010)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
30
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse og velferd
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne for bachelorstudiet i sosialt arbeid.

Tema B gjennomføres med felles undervisning og med tverrfaglige grupper (Bachelorstudiene i bioingeniørfag, barnevern, sosialt arbeid, sykepleie, heltid og vernepleie, heltid).

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Bestått eksamen i emne HSSOS20308 Psykisk helse, barnevern og familiearbeid (30 studiepoeng).

Undervisningssemester

Bachelor i sosialt arbeid: 5. semester (høst).

Innhold

Tema A:

1. Profesjonenes rolle og oppdrag i samfunnet
2. Sosioøkonomiske forhold. Selvoppfyllende profetier, samfunnsendringer
3. Makt i kraft av rolle, profesjon og systemmakt. Makt, avmakt og motmakt i arbeidslivet. Makt, avmakt og motmakt i brukermedvirkning/brukerinvolvering. Brukererfaringenes konsekvenser for organisering av tjenestetilbud og profesjonell tjenesteutøvelse
4. Fordeler og ulemper ved bruk av ulike beslutningsmodeller
5. Samhandling i institusjoner, roller, relasjoner, struktur, kultur og nettverk
6. Anvende yrkesetikken og elementene i Nasjonal kvalitetsstrategi
7. Identifisere og diskutere ulike dilemmaer som oppstår i et flerkulturelt samfunn i forhold til identitetspolitikk, sosial integrasjon, inkludering og deltagelse.
8. Ulike kriminologiske forklaringer
9. Forskningens konsekvenser for styringssignaler og brukergrupper
10. Politiske styringssignaler og politiske prioriteringer; Nasjonalbudsjett, statsbudsjett, styringshjulet, St. meldinger, NOUer, lover, forskrifter, retningslinjer, veiledere, kommuneplaner og budsjetter. Økonomiske overføringer fra staten, egenandeler skatter og avgifter. Organisering, planlegging og finansiering. Sosialøkonomi. Kommuneloven, plan- og bygningsloven, forvaltningsloven, særlovene, antidiskrimineringsloven
11. Rutiner, generell saksbehandling og tjenestevei
12. Institusjon som hjem og arbeidsplass
13. Politiske prioriteringers påvirkning på tjenesteytingen og de konsekvensene dette får for brukere
14. Kvalitetssikring, kvalitetsutvikling, dokumentasjon og brukerinvolvering
15. Profesjonenes faglige forpliktelser
16. Ulike organisasjonsmodeller og reformer i ny offentlig styring
17. EU, Europarådet, WHO, Nordisk Råd, Nordisk Ministerråd, FN etc.
18. Prosjektorganisering
19. Ferdighetstrening i ledelse av prosesser i arbeidet med prosjektarbeidet
20. Samfunnsarbeid som tilnærming i sosialt arbeid
21. Levekårsindikatorer som lønn og materielle goder, boforhold, arbeidsforhold, helse, sysselsetting, sosial kontakt, sikkerhet, fritidsbruk
22. Gruppearbeid som en del av sosionomens kunnskaper og ferdigheter, og kjennetegn ved gruppeprosesser
23. Dialogbasert undervisning/ferdighetstrening
24. Menneskerettigheter med spesiell vekt på ytringsfrihet
25. Sosialarbeiderens mandat på samfunnsnivå, institusjonsnivå og yrkesspesifikt nivå (herunder yrkesetikken og faget sosialt arbeid)

Tema B:

  • Forskningsprosessen
  • Vitenskapsteori
  • Forskning i et etisk perspektiv
  • Design og validitet
  • Datainnsamling
  • Bearbeide data
  • Litteratursøk

Undervisnings- og læringsformer

Tema A:

I dette emnet er undervisningen organisert både som profesjonsspesifikk undervisning for sosionomutdanningen og som felles undervisning for bachelorstudenten ved helse-og sosialfag.

De 3 første ukene av emnet er profesjonsspesifikke, de tre neste ukene er felles for bachelorstudentene i barnevern, sosialt arbeid, vernepleie - (heltid), sykepleie (heltid) og bioingeniør. De neste 5 ukene er det felles undervisning med bachelorstudentene i barnevern og vernepleie (heltid). De siste 6 ukene er profesjonsspesifikke for sosialt arbeid.


Temaene vil bli lagt opp med forelesninger, seminarer og mye gruppearbeid.

Veiledning vil bli gitt i seminarer.

Tema B:

Egenstudier. Arbeid i basisgruppe. Seminarer. Veiledning. Forelesninger. Gjennomføring av prosjektarbeid basert på egne innsamlede data. Framlegg i seminargruppe.


Praksis

Det er ingen praksis i emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Tema A:

Fellesdel av emnet:

  • Gruppeoppgave på 2500 ord. Innlevering og skriftlig tilbakemelding i Fronter.
  • To oppgaver i gruppe med presentasjon og tilbakemelding fra opponentgruppe og seminarledere i seminar

Profesjonsspesifikk del av emnet:

  • Individuelt notat på 750 ord
  • Prosjektrapport i gruppe, maks 5000 ord

Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.  Ved ikke godkjent kan arbeidskravene omarbeides 1 gang.

Tema B: 

  • Gjennomføring av prosjektarbeid basert på egne innsamlede data som legges fram i seminargruppe. Vurderes til godkjent/ikke godkjent. Godkjent framlegg forutsetter tilstedeværelse i seminaret. Ved "ikke godkjent" er det anledning til å avlegge presentasjonen på nytt en gang.
  • Prosjektrapport på maks 2000 ord. Rapporten kan omarbeides én gang.
  • Deltakelse i basisgruppeveiledning.

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Hjemmeeksamen over 4 dager. Skriftlig gruppeoppgave på maks 3000 ord som skal leveres til fastsatt tid.

Det benyttes bokstavkarakterer (A-F).

Høgskolen setter sammen gruppene til eksamen. Hver gruppe består av 2-3 studenter. Interne sensorer.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- Skriftlig sluttevaluering
- Referansegruppe
- Resultatene behandles i studieretningsmøte og på kullets time

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 25.06.2010, det kan forekomme endringer i litteraturlista før studiestart.

Tema A:
305.8 Br
Brochmann, G (2002). "Velferdsstat, integrasjon og majoritetens legitimitet" i Brochmann, G, Borchgrevink, T og J. Rogstad (red), Sand i
maskineriet. Makt og demokrati i det flerkulturelle Norge. Oslo: Gyldendal Akademisk (s. 27 - 55)
(28 sider)

Dybvik, K. A. og G. V. Hansen (2009) Betydningen av tilrettelagt arbeid for funksjonshemmedes tilfredshet med deres dagligliv i forhold til andre livskvalitetsområder. SOR-rapport nr 2 2009 s 8-25
http://www.samordningsradet.no
(17 sider)

Evensen, Ø. (2009) Ikke-vestlig minoritetsungdom og kriminalitet. Tidsskrift for ungdomsforskning,
nr 2 2009, s 63-89. (26 sider).

364 Kr
Finstad, L. og C. Høigård (red.) Kriminologi (2007) Pax. Oslo 336s
Kap. 1: "Hva er kriminologi?". Cecilie Høigård. s. 13
Kap. 5: "Sosial kontroll". Nils Christie. s. 91-98.
Kap. 6: "Kjønn og kriminalitet". Berit Vegheim. s. 99-115.
Kap. 11: "Vold". Hedda Giertsen. s. 178-198 (56s)

362.16 Ga
Garsjø, O. (2008). Institusjonssosiologi, -perspektiver på helse- og omsorgsinstitusjoner, Oslo: Gyldendal Akademisk, 224 s
Kap. 1-5: s. 18-88
Kap. 6: s. 90 - 101
Kap.8: s. 115-141
Kap. 13: s. 115-141
Kap. 14-16: s. 177-224 (196 sider)

361.65 Ma
Kapittel i bok
Hatland, A. (2003). Skjønn i gammel og ny sosialpolitikk.
I: Benum, E. et al. (red.), Den mangfoldige velferden. S. 227-237. (11 sider)

361.6 Ha
Haug, E. & K. M. Paulsen (2006). Mellom fag, forvaltning og politikk i helse- og sosialtjenesten. Oslo: Universitetsforlaget ISBN 82-15-00919-0. (160 sider)
Innledning + kapittel 1- 4 og kapittel 6 (56 sider)

361.3 So
Kapittel i bok
Haugland, R. (2001). Det profesjonelle medmenneske på Utvær.
I: Tronvoll,I. M. & E. Marthinsen (red.), Sosialt arbeid - refleksjoner og nyere forskning. Trondheim. Tapir Akademisk forlag s. 185-197. (12 sider)

365.66 Hj
Hjelmeland, I. (2007). Miljøterapi i forvaringsanstalter: en kvalitativ empirisk analyse av miljøterapeuters erfaringer med miljøterapi i forvaringsanstalter. Oslo: HIO. (100 sider)

362.10685 Hv
Hvordan holde orden i eget hus: internkontroll i Sosial- og helsetjenesten (2004)
34 s. Oslo: Sosial- og helsedirektoratet ISBN 82-8081-043-9 (IS-1183)
www.shdir.no

Ife, Jim. 1999. Rethinking Social Work. Towards critical practice. South
Melbourne: Longman. Competing discourses of human services. Kap. 2, s.
39-61, 22 s.*

658.4 Ir
Irgens, E. J. (2007). Profesjon og organisasjon: å arbeide som profesjonsutdannet, 237. Bergen Fagbokforlaget 978-82-450-0528-8 224s
Del 1: Å lede seg selv s. 13 - 90
Del 3: Å arbeide i en organisert virkesomhet s. 149 - 221 (149s)

NOU 2003:19
Makt og demokrati: sluttrapport fra Makt- og demokratiutredningen (2003)., 100 s. Oslo: Statens forvaltningstjeneste, Informasjonsforvaltning (NOU 2003:19) ISBN 82-583-0719-3
www.regjeringen.no

362.10685 Og
- og bedre skal det bli! : nasjonal strategi for kvalitetsforbedring I Sosial- og helsetjenesten (2005)
49 s. Oslo: Sosial- og helsedirektoratet 978-82-8081-072-4 (IS-1162)
www.shdir.no

362.10685 Og
Hvordan kommer vi fra visjoner til handling? Og bedre skal det bli! Praksisfeltets anbefalinger for å oppnå god kvalitet på tjenestene i sosial- og helsetjenesten (2007) 56 s. Oslo: Sosial- og helsedirektoratet 978-82-8081-096-0 (IS-1162)
www.shdir.no

..og bedre skal det bli, ved å involvere brukerne og gi dem innflytelse (2008). "Metode for kvalitetsforbedring" 68 s. Oslo: Kunnskapssenteret.
www.kunnskapssenteret.no

361.3 Du
Repstad, P. (red) (2004). Dugnadsånd og forsvarsverker: Tverretatlig samarbeid i teori og praksis. (2.utg.) Oslo: Universitetsforlaget. Kap 1 og 2 (s 19-112) (93s)

361.65 Rø
Rønning, R. & L. J. Solheim (1998). Hjelp på egne premisser? : om brukermedvirkning i velferdssektoren, 181 s. Oslo: Universitetsforlaget ISBN 82-00-12710-9. (79 sider)
Kap. 5: Hjelpeapparatet som et trehodet troll s. 94-123
Kap. 6: Brukermedvirkning som politisk krav s. 124-149
Kap. 7: Brukeren i sentrum s. 150-167
Kap. 8: Vil vi ha brukermedvrikning? s. 168-173

362.3 Se
Selboe, A., L. Bollingmo & K. E. Ellingsen (2005). Selvbestemmelse for tjenestenytere, 200 s. Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 82-05-34274-1 Kapittel 3: Tjenesteyting i velferdsstaten - omsorg, interaksjon og meningsdannelse s. 72 - 99 (27 sider)

361.32 So
Solheim, L. J. & B. Øvrelid (2001). Samhandling i velferdsyrke, 247 s. Bergen: Fagbokforlaget ISBN 82-7674-445-1. (48 sider)
Kap. 6: Klienten: aktør eller produkt? s. 107-129
Kap. 7: Makt og medverknad s. 131-155

338.6 Ra
Ramsdal, H. og E, J. Skorstad (2004): Privatisering fra innsiden, om sammensmeltning av offentlig og privat organisering. Fagbokforlaget. Bergen.
Kap. 1: Mot et nytt arbeidsliv s. 13 - 29
Kap. 2: Modernisering av offentlig sektor s. 31 - 44
Kap. 7: Kommunene fra komplekse samfunnsinstitusjoner til tjenesteytende miniorganisasjoner s. 119 - 140 (50 sider)

362.10685 Kv
Sosial- og helsedirektoratet (2004). Kvalitet i pleie- og omsorgstjenestene, 42 s. Oslo. En veileder.
ISBN 82-8081-054-4
www.helsedirektoratet.no

365.3 Ek
Øverland, S og E. Revis (2009) Utviklingshemming og kriminalitet. I: Eknes, J og Jon Løkke (red). Utviklingshemming og habilitering: innspill til habiliteringsprosessen. Oslo: Universitetsforlaget.
ISBN 978-82-15-01342-8
Kapittel 23 s. 266 - 283. (17 sider)

Lover
Lov om forbud mot diskriminering på grunn av etnisitet, religion mv. (diskrimineringsloven).

Sum pensum 1314 sider

Profesjonsspesifikt pensum for Bachelor i sosialt arbeid:

361.3 Hu
Hutchinson, Gunn Strand (2010). Samfunnsarbeid: mobilisering og deltakelse i sosialfaglig arbeid, 174 s. (3. utg ). Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 978-82-05398-85-6


658.404 Je
Jessen, Svein Arne (2008). Prosjektledelse trinn for trinn: en håndbok i ledelse av små og mellomstore prosjekter Oslo: Universitetsforlaget
ISBN: 978-82-15-01365-7,h (194 sider)

344.04 Kj
Kjellevold, Alice (2009). Retten til individuell plan, 112 s. (3. utg). Bergen: Fagbokforl.
ISBN 978-82-450-0893-7

Artikkel i tidsskrift
Nyhus, A. (2003). Det personlige motet: om varslingsansvar og disiplinering.
I: Embla, vol. 8, nr. 4, s. 20-27. (10 sider)

361.65
Stamsø, M. A. (red) 2009: Velferdsstaten i endring. Norsk helse- og sosialpolitikk ved starten av et nytt århundre, Oslo; Gyldendal Akademiske (165s)
Kap. 10: Familien og det sivile samfunn - sentrale velferdsarenaer s. 272 - 295
Kap. 11: Forebygging - vakker tanke eller fornuftig handling s. 299 - 322
Kap. 12: Internasjonale perspektiver på sosialpolitikk s. 283 - 302

362.5 Fa
Harsløf, Ivan og Sissel Seim (2008). Fattigdommens dynamikk. Perspektiver på marginalisering i det norske samfunnet, Oslo, Universitetsforlaget ISBN: 978-82-15-01344-2,h (277 sider)
363.5 Bo
Thyness, Paul A. (2004). Boligsosialt arbeid, 330 s. Oslo: Kommuneforlaget ISBN 82-446-1061-1. (149 sider)

Boligsosialt arbeid - perspektiver og rammer
Tjenester i hjemmet for de som trenger det
Kommunenes utfordringer i det boligsosiale arbeid
Botilbud med oppfølging
Kontakt og konflikt i et flerkulturelt bomiljø
Flerkulturelle bomiljøer - hva har vi lært?
Funksjonshemmet på boligmarkedet - hvordan virker og oppleves hjelpeordningene?
Den problematiske taushetsplikten
Bokvalitet og bomiljø i store boligprosjekter
Det vil bli lagt inn litterautur om nyere føringer fra aktuelle departement ved studieårets oppstart

Sentrale dokumenter

St.prp.nr.1 Statsbudsjettet
St.meld.nr.9 (2006-2007) Arbeid, velferd og inkludering


Tema B:

300.72 Ja
Jacobsen, D.I. (2005). Hvordan gjennomføre undersøkelser?: Innføring i samfunnsvitenskapelig metode, 400 s. (2utg). Kristiansand: Høyskoleforlaget ISBN 82-7634-663-4

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 02:35:42