HSRUS10110 Flerfaglig grunnlagsforståelse av rus- og avhengighetsspørsmål (Høst 2010)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse og velferd
Emneansvarlig:
Ragnhild Fugletveit
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i videreutdanningen Rusproblematikk 1 (30 studiepoeng).
Emnet kan inngå som valgfritt emne i Masterstudium i tverrfaglig samarbeid i helse- og sosialsektoren (120 studiepoeng).

Undervisningssemester

Rusproblematikk 1, videreutdanning: 1. semester (høst).

Masterstudium i tverrfaglig samarbeid i helse- og sosialsektoren: 1., 3., 5. eller 7. semester (høst).

Innhold

Sentrale tema er:

  • Grunnlagsforståelse av rus- og avhengighetsbegrepet i et flerfaglig perspektiv
  • Lovgrunnlaget for rusomsorgen
  • Forståelsen av rus og psykiske lidelser
  • Brukermedvirknig og profesjonell yrkesutøvelse
  • Betydningen av kjønns-, alders- og kulturperspektiv i rusfeltet
  • Bruken av rusmidler i en historisk kontekst
  • Omfang og utbredelse av rusmidler nasjonalt og internasjonalt

Undervisnings- og læringsformer

Som undervisnings-/læringsform er problembaserte læringsprinsipper lagt til grunn og undervisningen vil både være gruppebasert og felles. Det vil bli gitt opplæring i IKT- basert læring. Denne undervisningsformen vil danne grunnlaget for veiledning mellom undervisningssamlingene.

Studentene vil i tillegg ha krav på to veiledningstimer koblet til eksamensoppgaven som skal leveres til fastsatt tid i dette semesteret.

Praksis

Ingen praksis i emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Studentene skal i løpet av semesteret legge frem foreløpig eksamensoppgave muntlig for de andre studentene til en avtalt dato.
  • Innlevering av 1 gruppeoppgave med et omfang mellom 2000 og 3000 ord

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen. Godkjente arbeidskrav er gyldig så lenge studieplanen er gyldig.

Eksamen

Individuell prosjektoppgave på 3000 ord (+/- 10 %). Oppgaven skal være koblet til problemstillinger innenfor forståelse og forklaringer av rusbegrepet. Prosjektoppgaven vil bli vurdert til bestått/ikke bestått 

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres med en sluttevaluering og resultatene behandles i koordinatormøter for studiet.

Litteratur

Oppdatert 22. juni 2010

Askheim: Brukermedvirkning - kun for verdige trengende? Om brukermedvirkning på rusfeltet. I: Tidsskrift for psykisk helsearbeid , 2009, Nr 01 s: 52-59.

Berg, Elin(2004) Sønn, far og mann- det er jeg. I: Nordisk alkohol- & narkotikatidsskrift. VOL.21 2004 34-55. (Fåes i opptrykk)

Berg, John (1994) Ressursorientert (re)habilitering av misbrukere, Universitetsforlaget. kap. 3 s. 29-75, 46 s (Fåes i opptrykk)

Duckert m.flere (2008) Kvinner og alkohol. Universitetsforlaget 9- 80.

Fekjær, Hans Olav (2009) Rus: Bruk, motiver, skader. Gyldendal akademisk. 3. utgave, 1. opplag. Del 1, 2, 3, 4 s: 23 - 235.

Hauge, Ragnar (2009) Rus og rusmidler gjennom tidene. Universitetsforlaget

Humerfelt, Kristin: Begrepene brukermedvirkning og brukerperspektiv - honnørord med lavt presisjonsnivå. S: 15- 31. I: Willumsen, Elisabeth (red.) Brukernes medvirkning! Kvalitet og legitimitet i velferdstjenestene. Universitetsforlaget 2005.

Humerfelt, Kristin: Verdige historier, men uverdig bruk? - Brukere med rusmiddelproblemer som offentliggjør sine egenerfarte historier. S: 75- 92. . I: Willumsen, Elisabeth (red.) Brukernes medvirkning! Kvalitet og legitimitet i velferdstjenestene. Universitetsforlaget 2005.

Kjellevold, Alice: Hensynet til brukeren - idealet om brukerorientering i helse- og sosialtjenesten. S: 49- 71. I: Willumsen, Elisabeth (red.) Brukernes medvirkning! Kvalitet og legitimitet i velferdstjenestene. Universitetsforlaget 2005.

Nordlund, Sturla (2008) What is alcohol abuse? Changes in Norwegians perceptions of drinking practices since 1960s. I: Addiction Research and Theory 2008 16: 85-94 (Fåes i opptrykk)

Nyttingnes, Olav (2007) Vet fagfolk best? Klienten som kunnskapskilde om veier til endring. Gyldendal I: Henriksen m. flere Klienten - den glemte terapeut. S: 166- 181.s: 64- 77.

Pedersen Bittersøtt 2. utgave (2006) Universitetsforlaget. Kap.1, 2, 3, 4, s: 11- 104.

Perala, Riikka: Hur narkotikabrukare tolkar sine egna problem och ser på social- och halsovårdens tjanster. I: Nordisk for alkohol- og narkotikatidsskrift. VOL 24. 2007 s: 481-503.

Room, Robin: Effects og Alcohol controls: Lessons from a half - century of Nordic Social Experimentation. Drug and alcohol Review 23, 43 - 53.

Sandberg, Sveinung, C.Viland og W. Pedersen (2007) Joint, Joine, dele, være sammen. Hasjmarkedets konsekvenser for bruk, risiko og avhengighet. Sosiologisk tidsskrift: VOL 15, 317 - 336. (Fåes i opptrykk)

Sandberg, Sveinung og W. Pedersen (2005) Rett fra pikerommet, med ransel på ryggen? - Om ungdom som oppholdt seg rundt plata. NOVA Rapport nr: 6/05. s. 2-95. (Fåes som PDF fil)

Sundfær, Aase (2005) Bill. Merk "Hemmelig" Hemmeligholdelse som strategi i familier med rusproblemer I: Tidskrift for psykisk helsearbeid 2005 Nr: 02. (Fåes som PDF fil)

Ulvestad m. flere (2007) I skyggen av elfenbenstårnet. S:20-27 I: Ulvestad m. flere Klienten - den glemte terapeut. Gyldendal .

Wormnes, Elin og A. Skutle( 2005) Pandoras boks: Kvinner, kjærlighet til rus, og håpet, Stiftelsen Bergensklinikkene. 46 s.

Obligatorisk pensum utgjør ca. 1000 sider.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:36:01