HSPBU10309 Organisering og samordning av tjenestetilbudet til barn, ungdom og unge voksne (Høst 2010)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse og velferd
Emneansvarlig:
Petter Andre Arvesen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i videreutdanningen Tverrfaglig psykososialt arbeid med barn og unge (60 studiepoeng).

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Bestått emnene HSPBU10109 Psykisk helse hos barn, ungdom og unge voksne (15 studiepoeng) og HSRVP10109 Tverrfaglige perspektiver innen rusproblematikk, psykisk helsearbeid og psykososialt arbeid med barn og unge.

Undervisningssemester

2. semester (vår).

Innhold

Hovedtema i emnet er;

-         Barnets beste?

-         Utvikling av helhetlige tjenester til barn og unge

-         Overordnede konvensjoner, lover og forskrifter

-         Individuelle planer og brukermedvirkning

-         Tverrfaglig samarbeid

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen er organisert som 3-4 samlinger á 2-4 dagers varighet (tilsammen ca. 8-10 dager). Undervisningen foregår på dagtid og er basert både på forelesninger og deltakelse i studie- og veiledningsgrupper. Fokus på bruken av erfaringer fra praksis og problembaserte læringsprinsipper vil benyttes. Som undervisnings-/læringsform er problembaserte læringsprinsipper lagt til grunn. Denne undervisningsformen vil danne grunnlaget for veiledning mellom undervisningssamlingene

Praksis

Emnet er basert på praksis på godkjent praksissted. Praksisstudienes omfang er på 30 timer pr uke i 8 uker.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Notat med målsettinger for egen praksis. Ved vurdering til 'ikke godkjent' kan notatet omarbeides inntil to ganger.
  • Minimum 80 % tilstedeværelse i praksis

Alle arbeidskrav må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen.

Eksamen

Skisse til individuell prosjektoppgave som omfatter 3000 ord (+/- 10 %). Skissen vil være koblet til sentrale problemstillinger i emnet og til egen praksis. Oppgaven blir vurdert til bestått/ikke bestått.

Litteratur

Litteraturlista sist oppdatert 14. juni 2010.

Glavin, K. og Erdal, B., 2. utg. (2007): Tverrfaglig samarbeid i praksis - til beste for barn og unge i Kommune-Norge. Oslo: Kommuneforlaget.

Willumsen, E. (red.) (2009): Tverrprofesjonelt samarbeid i praksis og utdanning. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 4, 5 og 7.

Berg, N. B. J (2005).: Elev og menneske. Psykisk helse i skolen. Oslo: Gyldendal Akademisk.
Kap. 2 - 5

FNs barnekonvensjon

Taushetsplikt og samhandling i kommunalt arbeid for barn - ungdom - familier (2008), KS: Veileder. Oslo (50 s) (Nettutgave:http://www.ks.no/upload/110911/074004Taushetsplikt%20-%20veileder%20A4.pdf)

St.meld. nr. 47 Samhandlingsreformen

San Martin-Rodriguez, L., M-D. Beaulieu, D. D'Amour, M. Ferrada-Videla (2005): The determinants of successfull collaboration: A review of theoretical and empirical studies, Journal of Interprofessional Care (May 2005) Supplement 1: 132- 147.

Ramsdal, Helge: Psykisk helsearbeid i lokalsamfunnet. Noen organisasjonsteoretiske synspunkter. Tidsskrift for psykisk helsearbeid, Vol 1. nr. 2, Universitetsforlaget 2004.

Wisløff, N.F. (2005): Fra stykkevis til helt: en sammenhengende helsetjeneste: innstilling fra et utvalg oppnevnt ved kongelig resolusjon av 17. oktober 2003: avgitt til Helse-og omsorgsdepartementet 1. februar 2005. NOU 2005:3. Oslo: Statens forvaltningstjeneste, Informasjonsforvaltning. Sammendrag.

Haugland, Rønning Lenchow (2006): Evaluering av forsøk med familiesentere i Norge 2002 - 2004. RBUP Nord og UiT. Tromsø.

 

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:36:01