HSTFS40208 Etiske perspektiver på brukermedvirkning og tverrfaglig samarbeid (Vår 2009)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse og velferd
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Masterstudiumi tverrfaglig samarbeid i helse- og sosialsektoren (120 studiepoeng).

Undervisningssemester

2. semester (vår). Gjelder kun for studenter med opptak høsten 2008.

Innhold

Emnet vil gi studentene en innføring i:

  • Etisk handlingskompetanse
  • Ulike menneske- og kunnskapssyn
  • Positivismen
  • Utfordringer innen tverrfaglig samarbeid og brukermedvirkning
  • Distinksjonen mellom allmenn etikk og yrkesetikk
  • Etikk som interaksjon i den konkrete virkelighet

Undervisnings- og læringsformer

Emnet vil bli gjennomført i løpet av ett semester. Emnet gjennomføres i form av 3 samlinger à 3 dagers varighet. Som undervisnings-/læringsform er problembaserte læringsprinsipper lagt til grunn, og undervisningen gis som forelesninger, seminarer og grupper. Det vil bli gitt opplæring i IKT-basert læring. Denne undervisningsformen vil danne grunnlaget for veiledning mellom undervisningssamlingene.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • 80 % deltakelse i undervisning.
  • Gruppearbeid: fremstilling av video og manus til den. Fremstillingen godkjennes av faglærer.

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Et individuelt refleksjonsnotat på 1500 (+/- 10 %), knyttet til prosessen i gruppen, egen fremtreden i gruppen og fremtreden på video. Besvarelsen blir vurdert til bestått/ikke bestått.

Litteratur

@ = finnes i kompendium

Bengtsson, J. 2001.  Sammanflätningar: Husserls och Merleau-Pontys fenomenologi.  Gøteborg: Daidalos. href="https://www.hiof.no/neted/admin/44 sider.

Bubeck, D. 1998. Ethic of Care and Feminist Ethics. I Women?s Philosophy Review,  (18): 22-50

Christoffersen, S.A. (red.). 2005. Profesjonsetikk. Oslo: Universitetsforlaget. 138 sider.

@ Connell, R.W. 1995. The Science of Masculinity. I Connell, R.W.: Masculinities. Cambridge: Polity Press. S. 3 - 44.

@ Humerfelt, Kristin. 2001. Begrepene brukermedvirkning og brukerperspektiv ? honnørord med lavt presisjonsnivå. I Elisabeth Willumsen (red.): Brukenes Medvirkning! S. 15 - 33

@ Kvalnes, Ø. 2008. Sokrates og Gorillaen. I Kvalnes, Ø.: SeGorillaen! Etikk i arbeid. Oslo: Universitetsforlaget. S. 23-42

Pausewang, E.A. 2001. Syk og frisk, yter og nyter - likhetsdilemmaer i et helsefremmendefellesskap. I Lien, M.E., Lidén, H. og Vike, H. (red.): Likhetens paradokser: antropologiske undersøkelser i det moderne Norge.  Oslo: Universitetsforlaget. S. 170 - 190.

Skærbæk, E. 2003. Anerkendelse, frihed og faglighed: en forskningsrapport. Del av serien Rapport (Høgskolen i Østfold). Bind nr: 2003:5. Halden: Høgskolen i Østfold. (135 s)

@ Skærbæk, E. 2007. Who's Afraid of...Ethical Dilemmas in Qualitative Research I NORA, 15 (1): 64-74

@ Skærbæk, E. 2008/2009. On Equal Terms? I Heterotopic Citizen. Vandenhoeck & Ruprecht

@ Tranøy, K.E. 1998. God moral i går, dårlig moral i dag? I Tranøy, K.E.: Det åpne sinn: moral og etikk mot et nytt årtusen. Oslo: Universitetsforlaget. S. 163 - 183.

Vike, H. 2001. Likhetens Kjønn. I Lien, M.E., Lidén, H. og Vike, H. (red.): Likhetens paradokser: antropologiske undersøkelser i det moderne Norge. Oslo: Universitetsforlaget. S. 145 - 168.

@ Wackerhausen, S. 1998. Accounting for and changing Practice. Aarhus: Institut for Filosofi, Center for Sundhed, Menneske og Kultur. 20 sider.

Wackerhausen, S. 2002. Humanisme, Professionsidentitet og uddannelse i sundhedsområdet. Hans Reitzel: København. 93 sider.

@ Walker, M.U. 1998. The Subject of Moral Philosophy. I Walker, M.U.: Moral understandings: a feminist study in ethics.  New York: Routledge.S. 3 - 28.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:35:56