HSSPL40108 Grunnleggende sykepleie- praksis (Vår 2009)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse og velferd
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i bachelorstudiet i sykepleie for alle klassene.Forkunnskapskrav utover opptakskrav
- Godkjent arbeidskrav for emne HSSPL10108 Grunnleggende sykepleiekunnskap (20 studiepoeng).
- Gjennomført studiesamtale
Undervisningssemester
2. semester (vår) for alle klassene.Innhold
1:
Sykepleiens historie, tradisjon og yrkesetikk
- Yrkesetiske retningslinjer
- Etiske utfordringer i praksis
Sykepleiens vitenskapsteoretiske grunnlag, fagutvikling og forskning i sykepleie
- Dokumentasjon av sykepleie i pasientjournal
Vitenskapsteori og forskningsmetode
- Innføring i forskningsprosessen
- Formulering av problemstillinger
- Innhenting og bearbeiding av kvalitative data
Etikk
- Forskningsetikk
2:
Sykepleierens funksjon og oppgaver i spesialist- og kommunehelsetjenesten
- Ivaretakelse av pasientens grunnleggende behov. Aktivitet - forebygging og behandling av komplikasjoner relatert til inaktivitet
- Stell av døde
3:
Anatomi, fysiologi og biokjemi
- Immunsystemet
- Bevegelsesapparatet
Mikrobiologi, infeksjonssykdommer og hygiene
- Skylleromsarbeid
- Infeksjonssykdommer (urinveisinfeksjon (UVI), pneumoni)
4:
Psykologi og pedagogikk
- Persepsjon
- Holdninger
Kommunikasjon, samhandling og konfliktløsning
- Å møte "den andre"
Stats- og kommunalkunnskap, helse- og sosialpolitikk
- Grunnprinsipper i helserett
- Forskrift om kvalitet i pleie- og omsorgstjenesten
- Helsepersonelloven:
- Lovens formål, virkeområde og definisjoner (kap. 1)
- Taushetsplikt og opplysningsrett (kap. 5)
Innføring i:
- Læringsaktiviteter i praksisstudier
Undervisnings- og læringsformer
Aktuelle læringsformer: formidlingsundervisning, seminar, veiledning individuelt og i gruppe, selvstudier, arbeid med oppgaver, prosjektarbeid, klinisk veiledning med praksisveileder. Praksisstudiene organiseres i samsvar med mål for praksisstudier og studenten presenterer plan for egen læring i arbeidsplan og ukeplaner. I tillegg utarbeider studenten minimum fire refleksjonsnotat som grunnlag for veiledning med praksisveileder og minimum ett som presenteres i refleksjonsgruppe.
I praksisperioden skal studenten dokumentere datasamling, sykepleiediagnose(r), mål og tiltak for primærpasient (utforme sykepleieplan). Veiledning på oppgaven gis av praksislærer. Pleieplanen skal medbringes til eksamen for vurdering og er utgangspunkt for deler av eksamensoppgavene.
Praksis
9 uker: Én uke PSH samt 8 uker veiledet praksis i sykehjem/omsorgsbolig.Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Deltakelse i praksisstudier. Se Utfyllende bestemmelser og retningslinjer og praktiske opplysninger for eksamen for bachelorutdanningen i sykepleie. Arbeidskravet må være innfridd for å få eksamensresultat registrert, se Utfyllende bestemmelser og retningslinjer og praktiske opplysninger for eksamen for bachelorutdanningen i sykepleie.
- Gjennomføre prosjekt i gruppe. Prosjektrapporten (maks 2500 ord) vurderes til godkjent/ikke godkjent.Arbeidskravet kan innleveres for vurdering tre ganger. Arbeidskravet må være godkjent for å få eksamensresultat registrert.
Se Utfyllende bestemmelser til eksamensforskriften for nærmere bestemmelser vedrørende arbeidskrav.
Eksamen
Individuell skriftlig eksamen og veiledet praksis
Det er to deleksamener i emnet. Ved karakteren Ikke bestått på én av deleksamenene, er det tilstrekkelig å avlegge utsatt/ny eksamen i den eksamensdelen som ikke er bestått. Det gis én samlet karakter i emnet.
Individuell skriftlig eksamen (2 timer). Til eksamen medbringes pleieplan utarbeidet for primærpasient. Eksamensoppgaven er delvis basert på pleieplanen. Øvrige hjelpemidler er ikke tillatt.
Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått.
Veiledet praksis vurderes til bestått/ikke bestått. For å få praksis vurdert til bestått, må begge arbeidskrav være godkjent. Dersom ett eller begge arbeidskrav ikke er godkjent, må emnet gjennomføres på nytt.
Litteratur
1:
Artikkel i tidsskrift
Gastmans, C. 1998. Meals in nursing homes. Scandinavian journal of caring sciences, 12 (4): 231-237
(6 s.)
Tilgjengelig i fulltekst i AtoZ på bibliotekets hjemmeside
http://atoz.ebsco.com/home.asp?Id=1558
300.72 Ja
Jacobsen, D. 2005. Hvordan gjennomføre undersøkelser? : innføring i samfunnsvitenskapelig metode, 400 s. (2. utg .). Kristiansand : Høyskoleforl. ISBN 82-7634-663-4.
s. 44-52, 68-84, 129-132, 141-152, 185-199
(52 s.)
174.2 Yr
Norsk sykepleierforbund 2007. Yrkesetiske retningslinjer for sykepleiere : ICNs etiske regler, 44 s.
(rev. utg.) Oslo : Norsk Sykepleierforbund
http://www.sykepleierforbundet.no/getfile.php/www.sykepleierforbundet.no/Etikk/SE%20-%20Yrkesetiske%20retningslinjer%20-%20revidert%2009_04_2008_36559.PDF
(44 s.)
Artikkel i tidsskrift
Proot, I. et al. 1998. Autonomy in the rehabilitation of stroke patients in nursing homes. A concept analysis. Scandinavian journal of caring sciences, 12 (3): 139-145 (6 s.)
Tilgjengelig i fulltekst i AtoZ på bibliotekets hjemmeside
http://atoz.ebsco.com/home.asp?Id=1558
PPS. Praktiske prosedyrer i sykepleietjenesten
Oslo : Akribe forlag.
www.ppsnett.no
Sykepleierens plikt til å føre pasientjournal (2 s.)
Sykepleierens journalføring. Situasjonen avgjør dokumentasjonen (4 s.)
Faglige krav til innholdet i pasientjournalen (3 s.)
Sykepleierens journalføring. Hvordan ser dokumentasjonen ut? (2 s.)
Prosess og struktur. Innkomstnotat, plan intervensjoner og tiltak (4 s.)
Stell av døde
Stell av døde i institusjon. Gjennomføring (4,5 s.)
2.
618.970231 Ge
Kirkevold, M., K. Brodtkorb & A. H. Ranhoff 2008. Geriatrisk sykepleie : god omsorg for den gamle pasienten, 519 s. Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN 978-82-05-35776-1
Kap. 13, 18, 20, 21, 22, 23, 25
(93 s.)
610.73 Gr
Kristoffersen, N. J., F. Nortvedt & E. A. Skaug (red.) 2005. Grunnleggende sykepleie. Oslo : Gyldendal akademisk.
Bind 1, kap. 5
Bind 2, kap. 14
Bind 3, kap. 22 s. 300-318
(91 s.)
3.
615.1 Si
Simonsen, T., R. Lysaa & J. Aarbakke 2004. Illustrert farmakologi, bind 2 (2. utg.). Bergen : Fagbokforlaget
Kap. 5: s. 71-81
(10 s.)
616.07 Wy
Wyller, V. B., P. A. Brodal & K. C. Toverud 2005. Det friske og det syke mennesket : cellebiologi,
anatomi, fysiologi : mikrobiologi, patofysiologi, farmakologi, klinisk medisin. Oslo : Akribe
ISBN 82-7950-095-2.
Det friske mennesket.
Bind I Bind IV Kap. 16 s. 131-196
Bind II s. 128-134
Bind III s. 152-155, 175-177
(73 s.)
4.
150 Hå
Håkonsen, K. M. 2003. Innføring i psykologi, 340 s. Oslo : Gyldendal Norsk Forlag ISBN 82-05-31485-3
Kap. 5 s. 81-92, kap. 13 s. 223-227, kap. 15 s. 259-266
(23 s.)
344.04 Kj
Kjønstad, A. 2007. Helserett : pasienters og helsearbeideres rettsstilling, 387 s. (2. utg.). Oslo : Gyldendal akademisk ISBN 978-82-05-38071-4.
Del V. Kap. 1-7
(37 s.)
344.04 Mo
Molven, O. 2006. Helse og jus: en innføring for helsepersonell, 391 s. (5. utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk
ISBN 978-82-05-35171-4; 82-05-35171-6
Kap. 1-3
(30 s.)
Lover og alternative kilder:
Helsepersonell-loven
Pasientrettighetsloven