HSSOS20307 Psykisk helse, barnevern og familiearbeid (Vår 2009)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 30
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse og velferd
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne for bachelor i sosialt arbeid.Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Bestått eksamen i emne HSSOS20107 Sosialt arbeid i velferdstjenestene (20 studiepoeng).Undervisningssemester
Bachelor i sosialt arbeid: 4 semester (vår).Innhold
Emnet er en innføring i psykisk helsearbeid og ulike livsbelastninger og barnevernsfaglig arbeid. Emnet vil både gi kunnskaper om, men legger også opp til seminarer og øvingssituasjoner hvor studentene skal tilegne seg praktisk anvendelse av kunnskapen.
Undervisningen starter med en innføring i ulike sentrale styringsdokumenter relatert til tilbudet til de brukergrupper emnet omfatter.
Videre vil det gis undervisning i helsetilbudets oppbygging til personer med rusproblemer og/eller og psykiske lidelser.
Det vil videre undervises i praktisk lovanvendelse og saksbehandling i forhold til vedtak etter barnevernloven.
Studentene vil få en innføring i ulike metoder som benyttes som tilbud for barn, ungdom og familier som har behov for hjelp.
Temaer som vil bli behandlet:
· Psykiske lidelser/sykdommer
· Ulike utviklingsforstyrrelser
· Rus - dobbeldiagnoser, ungdom og rus
· Sorg- og kriseteori
· Seksualitet - seksuelle avvik og reaksjoner etter seksuelle overgrep
· Pediatri
· Vold som samfunnsproblem, reaksjoner etter vold mot barn og kvinner.
· Mobbing
· Mestring og recilienceforskning
· Praktisk barnevernsarbeid
· Undersøkelse og omsorgsvurderinger
· Oppfølging av tiltak
· Tverrfaglig arbeid
· Makt-konflikt
· Ansvarsgruppe møter og bruk av nettverk
· Forvaltningsretten som grunnlag for saksbehandling i barnevernssaker
· Undersøkelse og dokumentasjon i barnevernssaker
· Saksforberedelse for fylkesnemnd
· Saksbehandling/prosedyre i fylkesnemnd
· Forholdet mellom frivillige hjelpetiltak og tvangstiltak i barnevernsloven
· Barn og unges rettsstilling i forhold til menneskerettigheter og konvensjoner
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen er organisert i forelesninger, studentaktive seminarer, studentstyrt basisgruppeundervisning og ferdighetstrening i grupper samt bibliotekundervisning.
Studentene skal i løpet av emnet arbeide med 7 case. Til hvert av casene skal det leveres en oppgave på maks 2000 ord. Oppgavene leveres i Blackboard til fastsatte datoer. Veiledning og feedback gies i caseseminarer.
Blackboard brukes i undervisningen og det forutsettes at studentene er aktive brukere av læringsplattformen.
Det er 12 timer obligatorisk basisgruppeveiledning i emnet. Studentene skriver en veiledningslogg i gruppe som leveres i Blackboard innen en gitt frist.
Praksis
Det er ingen praksis i emnet.Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Følgende arbeidskrav må være vurdert til godkjent etter nærmere beskrevne kriterier for å kunne gå opp til eksamen:
- Alle innleveringer må være levert til fastsatt dato.
- Studenten skal ha en komplett læringsmappe (7 oppgaver) 14 dager før eksamen.
- Én oppgave i gruppe - barnevernsfaglig undersøkelse med vedtak og tiltaksplan. Vurderes til godkjent/ikke godkjent. Arbeidskravet kan omarbeides 2 ganger.
- Ferdighetstrening
- Veiledningsloggen må være levert til fastsatt tid
- Deltakelse i basisgruppeveiledning
Se Utfyllende bestemmelser til eksamensforskriften for nærmere bestemmelser vedrørende arbeidskrav.
Eksamen
Muntlig individuell eksamen (ca. 45minutter).
Ved muntlig eksamen taes det utgangspunkt i to av oppgavene i læringsmappa. Høgskolen velger oppgavene. De innleverte skriftlige oppgavene vurderes ikke. Det er den muntlige presentasjonen og prestasjonen som vurderes med bokstavkarakterer A-F.
Den muntlige eksamen skal dokumentere at studenten
(a) har og kan anvende kunnskaper om problemområder som kjennetegner ulike klient-/brukergrupper som profesjonen arbeider med, og
(b) kan redegjøre for og beskrive sentrale arbeidsmetoder/prosedyrer/tiltak som profesjonen anvender i forhold til disse gruppene, og
(c) kan vurdere og begrunne hvordan man går fram i det systematiske arbeidet for å utvikle og tilrettelegge tiltak, samt hvordan man arbeider direkte med den enkelte klient/bruker/tjenestemottaker - basert på (a) og (b).
Interne og eksterne sensorer.Litteratur
361.32 As
Askeland, G. A. & O. Molven (2006). Dokument i klientarbeid : journalar, sosialrapportar og saksframstillingar i sosialt arbeid, 209 s. (5. utg.). Oslo : Gyldendal akademisk ISBN 978-82-05-35379-4
(150 sider)
362.73 Ba
Backe-Hansen, E. (2003). Barn utenfor hjemmet : flytting i barnevernets regi, 261 s. Oslo : Gyldendal akademisk ISBN 82-05-30174-3. (91 sider)
Kap. 4-7 og Kap. 9
362.7 Ba
Backe-Hansen, E. (2004). God nok omsorg : riktige beslutninger i barnevernet, 266 s. Oslo :
Kommuneforlaget ISBN 82-446-0912-5
(230 sider)
362.7 Bu
Bunkholdt, V. & M. Sandbæk (1998). Praktisk barnevernsarbeid, 291 s. (4. rev. utg ). Oslo : Universitetsforlaget ISBN 82-00-42968-7. (152 sider)
Kap. 2-9
362.29 Fe
Fekjær, H. O. (2004). Rus : bruk, motiver, skader, behandling, forebygging, historie, 382 s. (2. utg.).
Oslo : Gyldendal Akademisk. ISBN 978-82-05-33869-2
616.89022 Gr
Grøholt, B. I. Garløv & H. Sommerschild (2001). Lærebok i barnepsykiatri, 567 s. (3. utg ).
Oslo : Universitetsforl. ISBN 82-518-4048-1. (41 sider)
Kap. 2: (Del av kapittelet) Familieperspektivet s. 77-83
Kap. 12: Tics og Tourettes syndrom
Kap. 13: Forstyrret vekst og søvn hos barn
Kap. 14: Spiseforstyrrelser
Kap. 15: Somatoforme tilstander
Kap. 17: Psykiske lidelser ved kroniske somatiske lidelser
Kap. 18: Spesifikke utviklingsforstyrrelser
362.88 Is
Isdal, Per (2000). Meningen med volden, 294 s. Oslo : Kommuneforlaget. ISBN 82-446-0571-5
362.2913 Så
Killén, K. & M. Olofsson (2003). Det sårbare barnet : barn, foreldre og rusmiddelproblemer, 201 s. Oslo : Kommuneforl. ISBN 82-446-0883-8. (170 sider) Hele boka
362.76 Ki
Killén, K. (2004). Sveket : omsorgssvikt er alles ansvar, 595 s. (3. utg ). Oslo : Kommuneforl.
ISBN 82-446-0881-1. (160 sider)
Kap. 2: Hva er omsorgssvikt?
Kap. 3: Vårt forhold til omsorgssvikt
Kap. 4: Teorietisk grunnlag og arbeidsmodell
Kap. 5: Barnet i omsorgssviktsituasjoner
Kap. 6: Foreldre i omsorgssviktsituasjoner
344.03 Kj
Kjønstad, A. & A. Syse (2008). Velferdsrett I, 521 s. (4. utg ). Oslo : Gyldendal akademisk
ISBN 978-82-05-34225-5.
Kap. 10.7: Tvangshjemler overfor rusmisbrukere etter sosialtjenesteloven
362.7 Kl
Klefbeck, J. & T. Ogden (2003). Nettverk og økologi : problemløsende arbeid med barn og unge,
304 s. (2. utg ). Oslo : Universitetsforl. ISBN 82-15-112-6. (136 sider)
Kap. 1: Barnas utvikling - reiseruter og veikryss
Kap. 2: Teorier om sosiale systemer : sosialøkologi, sosial nettverksteori og systemteori
Kap. 3: Fra teori til praksis
362.76 Kv
Kvello, Ø. (2007). Utredning av atferdsvansker, omsorgssvikt og mishandling, 455 s. Oslo : Universitetsforlaget ISBN 978-82-15-00923-0
158.1 Le
Leira, H. K. (2003). Det gode nærvær : kulturens psykologiske betydning, 224 s. Bergen :
Fagbokforl. ISBN 82-7674-909-7. (58 sider)
Del III: Fra tabuisert traume til anerkjennelse og erkjennelse
346.017 Li
Lindboe, K. (2003). Barnevernrett, 390 s. (4. utg ). Oslo : Universitetsforl.
ISBN 82-15-00400-8
Kap. 6, 7, 10, 18, 19, 22, 23
616.89 Pe
Løkke, J. A., B. Karlsson & S. Haugsgjerd (2002). Perspektiver på psykisk lidelse : å forstå, beskrive og behandle, 374 s. (2. utg ). Oslo : Gyldendal akademisk ISBN 82-05-29914-5. (31 sider)
Kap. 2: Fra filosofi til fagteori i psykisk helsearbeid s. 31-63
362.7 Ny
Nygren, P (1997). Profesjonelt barnevern som barneomsorg : fra teori til verktøy, 312 s. (2. utg).
Oslo : Ad notam Gyldendal ISBN 82-417-0789-4. (64 sider)
Kap. 5: Barnevern som barneomsorg
Kap. 6: Fire ideologiske prinsipper
Kap. 17: Barnevernsfaglig diagnostikk og utredningsarbeid
362.29083 Pe
Pedersen, W. (2006). Bittersøtt : ungdom, sosialisering, rusmidler, 216 s. (2. utg.) Oslo : Universitetsforl. ISBN 978-82-15-01057-1. (111 sider)
s. 9-120
616.8589 Sm
Smith, L. (2004). Barn med atferdsvansker : en utviklingspsykopatologisk tilnærmingsmåte, 270 s.
Kristiansand : Høyskoleforlaget ISBN 82-7634-472-0 (200 sider)
616.89 Sn
Snoek, J. E. & K. Engedal (2008). Psykiatri : kunnskap, forståelse, utfordringer, 254 s.
(3. utg ). Oslo : Akribe ISBN 978-82-7950-131-2. (112 sider)
Kap. 1-9
362.76 Se
Sosial- og helsedirektoratet & Barne- og familiedepartementet (2003). Seksuelle overgrep mot barn : en veileder for hjelpeapparatet, 62 s. Oslo : Sosial- og helsedirektoratet i samarbeid med Barne- og familiedepartementet ISBN 82-8081-028-5. (IS-1060) (62 sider)
http://www.shdir.no
155.4136 Øv
Øvreeide, H. (21). Samtaler med barn : metodiske samtaler med barn i vanskelige livssituasjoner, 161 s. (2. utg ). Kristiansand : Høyskoleforl. ISBN 82-7634-282-5; (150 sider)
Aktuelle dokumenter
NOU 21:12
Befring, E. (21). Barnevernet i Norge : tilstandsvurderinger, nye perspektiver og forslag til reformer, 265 s. Oslo : Statens forvaltningstjeneste, Informasjonsforvaltning (NOU 21:12)
ISBN 82-583-0523-9. (31 sider)
DEL III: Barnevernet som forvaltningssystem
Kap. 8: Beslutningsprosesser i barnevernet
Kap. 9: Barnevernets samhandling med barn og familier
www.regjeringen.no
362.2918 Be
Helsedepartementet (2004). Bedre behandlingstilbud til rusmiddelmisbrukere : perspektiver og strategier,
56 s. Oslo : Helsedepartementet. (56 sider) (Strateginotat)
www.regjeringen.no
344.0446 He
Helsedepartementet (2004). Rusreformen : pasientrettigheter og endringer i spesialhelsetjenesteloven, 31 s. Oslo : Helsedepartementet. Rundskriv I-8/2004 (36 sider)
www.regjeringen.no
362.29 Re
Regjeringen & Arbeids- og sosialdepartementet (2005). Regjeringens handlingsplan mot rusmiddelproblemer 2006-2008, 16 s. Oslo : Arbeids- og sosialdepartementet. (16 sider)
www.regjeringen.no
Stortingsmelding
Sosial- og helsedepartementet (1997). Åpenhet og helhet : Om Psykiske Lidelser og Tjenestetilbudene, 165 s. Oslo : Departementet (St. meld. nr 25 1996-97)
www.regjeringen.no
Kap 6 i LOST
Til sammen: 2020 s.