HSVPL20109 Kropp, sykdom, rehabilitering, livskvalitet (Høst 2009)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse og velferd
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i bachelorstudiet i vernepleie, heltid.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Bestått eksamen i følgende emner:
- HSBVS10208 Innføring i sosialpolitikk, jus, sosiologi og sosialantropologi (15 studiepoeng)
- HSFEL08 Innføring i profesjonell kommunikasjon, tverrprofesjonell samhandling og etikk (10 studiepoeng)
- HSVPL10107 Vernepleieren - faget og yrket: en introduksjon til studiet (10 studiepoeng)
- HSVPL10307 Innføring i psykologi og innføring i miljøarbeid (15 studiepoeng)
- HSVPL10407 Praksis 1: Miljøarbeid i praksis

Undervisningssemester

3. semester (høst).

Innhold

Emnet inneholder følgende sentrale fagområder:

  • Anatomi og fysiologi, med spesiell vekt på nervesystemet, bevegelsesapparatet og sanseapparatet.  
  • Aktuelle observasjoner: Fysisk tilstand, måling av blodsukker, blodtrykk og temperatur, observasjon av puls, respirasjon, huden, urin og avføring, oppkast/brekninger, vekt, pupiller/øyne, ansiktsuttrykk, verbale uttrykk og motorikk.
  • Årsaker til medfødte og/eller ervervede funksjonsnedsettelser og rehabilitering av disse: Cerebral parese, epilepsi
  • Sykdomslære med spesiell vekt på sykdommer hos vernepleiernes målgrupper
  • Hvordan kjønn som faktor påvirker symptomer og behandling av fysiske sykdommer
  • Kulturelle faktorer i synet på fysiske sykdommer og rehabilitering av disse
  • Generell farmakologi: Farmakokinetikk og farmakodynamikk.
  • Spesiell farmakologi i forhold til sentrale sykdommer/lidelser
  • Medikamenthåndtering
  • Medikamentregning
  • Førstehjelp
  • Jus med spesiell vekt på Lov om helsepersonell og Lov om pasientrettigheter
  • Praktiske ferdigheter i pleie og omsorg: Stell i seng, injeksjoner, sårstell, kateterisering av urinveiene og bruk av ernæringssonder.               
  • Mikrobiologi
  • Hygiene
  • Kartlegging, observasjon, behandling, dokumentasjon og rehabilitering i forhold til aktuelle sykdommer.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er organisert gjennom forelesninger, seminarer, ferdighetstrening og veiledning i basisgrupper.
Vernepleierstudenter skal tilegne seg kunnskaper og ferdigheter i en rekke pleie og omsorgsprosedyrer under tema helsefaglige emner. Undervisning og veiledning gis i de prosedyrer som studentene testes i. I emnet må alle avlegge ferdighetstest.

Aktuelle ferdigheter for trening og test:

  • Sengereiing
  • Observasjoner: Puls, blodtrykk, temperatur, måling av blodsukker og respirasjon
  • Sårbehandling
  • Injeksjoner
  • Førstehjelp

Aktuelle ferdigheter kun for undervisning og demonstrasjon:

  • Kateterisering av urinveiene
  • Stell og bruk av ernæringssonde

 

Det er 7 timer obligatorisk basisgruppeveiledning i emnet. Studentene skriver en veiledningslogg i gruppe som leveres i Blackboard innen en gitt frist.

PPS (praktiske prosedyrer i sykepleie) brukes som en aktiv del av undervisningen.

Praksis

Det er ingen praksis i emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Deltakelse i basisgruppeveiledning
  • Innlevering av veiledningslogg
  • PBL - oppgave som skal løses i basisgruppe og legges fram muntlig og drøftes i seminar. Tilbakemelding gis muntlig i seminaret og skriftlig innen 1 uke etter avholdt seminar. Arbeidskravet vurderes til godkjent/ikke godkjent av seminarleder etter gitte kriterier.
  • Skriftlig prøve i medikamentregning med krav til 100 % rett besvarelse
  • Ferdighetstest innenfor pleie og omsorg. Alle studentene testes i en fedighet.Testen vurderes til godkjent/ikke godkjent etter gitte kriterier. Studentene kan bli testet i oppgaver som fremkommer under 'Ferdighetstrening' i Organisering, undervisnings- og læreformer.

Se også utfyllende bestemmelser angående ferdighetstrening, testing og vurdering.

Det er anledning til å ta den enkelte prøve/levere de skiftlige innleveringene totalt 3 ganger, en ordinær og to nye/utsatte prøver.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

3 timers skriftlig eksamen. Ingen hjelpemidler tillatt.
Vurderes med karakteren A-F. Interne sensorer.

Litteratur

615.1 Bi
Bielecki, T. & Børdahl, B. (2008). Legemiddelhåndtering. Oslo: Gyldendal Akademisk ISBN 978-82-05-37420-1. Kap. 1, 2, 3, 4, 5 (110 sider)

155.937 Bø
Bøckmann, S. (2008). Utviklingshemning og sorg, 207 s. Oslo: Cappelen Akademisk ISBN 978-82-02-28377-3. s. 35-60 og 164-198 (61 sider)

616.07 Sy
Jacobsen, D. (2001). Sykdomslære: indremedisin, kirurgi og anestesi, 703 s. Oslo : Gyldendal akademisk ISBN 82-00-42441-3. (97 sider)
s. 46-52, 66-74, 96-99, 114-118, 121-124, 136-149, 153-158, 239-242, 246-248, 251-259, 284-291,
311-318, 351-353, 412-415, 419-421, 422-425, 438-439

618.970231 Ge
Kirkevold, M., K. Brodtkorb & A. H. Ranhoff (red) (2008): Geriatrisk sykepleie: god omsorg til den gamle pasienten. Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 978-82-02-24659-4
Kap. 2, 7, 19, 20, 22, 26, 28, 31, 33, 34 og 35. (64 sider)

361.007 Ma
Martinsen, A.-K. (2003). Helsefagene i vernepleierutdanningen: en historisk, profesjonssosiologisk og empirisk analyse, 113 s. Oslo: A-K. Martinsen. (20 sider) (deles ut)

344.04 Mo
Molven, O. (2006). Helse og jus, 339 s. (5. utg ). Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 978-82-05-35171-4. (65 sider)
s. 143-172.

615.1 Le
Nordeng, H. & O. Spigset (red.) (2007). Legemidler og bruken av dem, 488 s. Oslo: Gyldendal Akademisk. ISBN 978- 82-05-32365-0
s. 47-102, 120-141, 169-187, 206-211,222- 227, 231- 237, 244-252, 297-302 (130 sider)

615.1 Ol
Olsen, L. A. (2007). Praktisk medikamentregning, 142 s. (2. utg.) Oslo: Cappelen akademisk ISBN 978-82-02-26986-9. (90 sider)
s. 11-87, 104-128

612 Me
Sand, O. et al. (2006). Menneskekroppen: fysiologi og anatomi, 544 s. (2. utg.) Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 978-82-05-34807-3. (235 sider)
s. 104-145, 148-178, 216-224, 236-252, 268-278, 280, 284-308, 334-352, 356-376, 380-420, 452- 478.

610.7302 Sa
Sandvand, E. & G. Vabo (2007): Dokumentasjon i sykepleien: en basisbok i faglig og juridisk forsvarlig dokumentasjon. Kristiansand: Høyskoleforlaget ISBN 978-82-7634-729-6
Kap. 2, 4, 5. (79 sider).

610.730699 St
Støvring, T & Støvring, J.(1998): Pasientobservasjon - en lærebok for sykepleiestudenter, Bergen-Sandviken: Fagbokforl. ISBN 82-7674-347-1. (122 sider)
s. 29- 151

616.01 Tj
Tjade, T. (2008). Medisinsk mikrobiologi og infeksjonssykdommer, 267 s. (3. utg.). Bergen: Fagbokforl. ISBN 978-82-450-0736-7. (85 sider)
Side 22- 41, 43- 55, 56- 73, 75- 93, 94- 119 (96 sider)

362.1786 Læ
Wekre, L. L. & K. Vardeberg (red.) (2004) Lærebok i rehabilitering: når livet blir annerledes, 258 s. Bergen: Fagbokforlaget ISBN 82-7674-746-9
s.15-22, 35-39, 41-45. 47-56, 57-63, 89-93, 95-101 (47 sider)

Praktiske prosedyrer i sykepleietjenesten.
Re seng: Tom seng, sideskift med pasient
Forflytning av pasient: Forflytning i forhold til daglig stell, forflytning i forhold til ulike situasjoner i dagliglivet
Observasjoner: Puls, blodtrykk, temperatur og respirasjon
Sårbehandling
Kateterisering av urinveiene
Injeksjoner
Blodsukkermåling
Førstehjelp
Ernæring og sonder
www.ppsnett.no
Sum: 1247 sider

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:35:52