HSSPL10108 Grunnleggende sykepleiekunnskap (Høst 2009)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
20
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse og velferd
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i bachelorstudiet i sykepleie.

Undervisningssemester

1. semester (høst) for alle klassene.

Innhold

1: Sykepleiens historie, tradisjon og yrkesetikk
- Omsorg for det hjelpetrengende mennesket og utvikling av kunnskap om kropp og sykdom i historisk perspektiv

Sykepleiens vitenskapsteoretiske grunnlag, fagutvikling og forskning i sykepleie
- Sykepleie som fag og yrke
- Grunnleggende behov -ressurser -mestring -livskvalitet -helse
- Virginia Hendersons -og Joyce Travelbees sykepleietenkning
- Sykepleieprosess og dokumentasjon i sykepleie
 - datasamling, sykepleiediagnose, mål, tiltak, evaluering
 - samhandling
- Dokumentasjon av sykepleie i pasientjournalen

2: Sykepleierens funksjon og oppgaver i spesialist-og kommunehelsetjenesten
- Sykepleie for å ivareta pasientens grunnleggende behov for:
  - å være ren og velstelt
  - luft
  - sirkulasjon
  - ernæring
  - utskillelse av avfallsstoffer
  - en jevn kroppstemperatur
  - hvile og søvn
  - seksualitet
  - samvær med andre og å være alene
  - å utvikle og bevare sin identitet
  - trygghet og sikkerhet
  - tro og mening
- Sykepleieferdigheter og prosedyrer
- Livets sluttfase
- Forflytning

3: Anatomi, fysiologi og biokjemi
- Celler, vev og organer
- Organsystemer: oppbygning og funksjon
  - nervesystemet
  - bevegelsesapparatet (se også emne HSSPL40108)
  - benvev: Oppbygning og biokjemi
  - muskelvev: Oppbygning og funksjon
  - sansene (øre og øye -se emne HSSPL405A08/HSSPL405B08)
  - hormonsystemet
  - hematologi
  - sirkulasjonssystemet
  - respirasjonssystemet
  - fordøyelsessystemet
  - urinveissystemet
  - forplantningssystemet og seksualfysiologi
  - immunsystemet
- Syre-base-regulering
- Temperaturregulering
- Biokjemi:
  - regulering av cellens indre miljø
  - cellens energiomsetning
  - celledeling
  - DNA
  - proteinsyntese
  - enzymer
  - arv
- Grunnkurs i førstehjelp
  - å være førstehjelper
  - Basal Hjerte-og Lungeredning (BHLR)

Mikrobiologi, infeksjonssykdommer og hygiene
Mikrobiologi og hygiene: (se også emne HSSPL40108)
- bakteriers og virus' oppbygning og egenskaper
- sopp og parasitter
- eksponering, smitte, invasjon og mekanismer celleskade
- kort om antibiotika og resistens
- smittesirkelen og teoretisk grunnlag for smitteforebygging
- de vanligste bakteriene i klinisk praksis

4: Psykologi og pedagogikk
- Utviklingspsykologi
- Kognitive funksjoner
- Sosialpsykologi: Grupper
- Pedagogisk verktøy for planlegging og gjennomføring av undervisning og veiledning -en introduksjon

Innføring i:
- Utdanningens syn på læring -studentaktive metoder
- Studentrollen -forventninger, krav og mestring
- Akademisk skriving
- IKT -høyskolens systemer
- Bibliotektjenester -Bibsys og andre databaser

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen er organisert ift tema grunnleggende behov.

Aktuelle læringsformer: formidlingsundervisning, seminar, veiledning individuelt og i gruppe,ferdighetstrening, selvstudier og arbeid med oppgaver.

Praksis

2 uker PSH: Praktiske ferdigheter for å ivareta grunnleggende behov.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Gjennomføringen vurderes til godkjent/ikke godkjent. Prøvene kan avlegges tre ganger.

Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen i emnet. Se Utfyllende bestemmelser til eksamensforskriften for nærmere bestemmelser vedrørende arbeidskrav.

Eksamen

To skriftlige deleksamener
Det er to deleksamener i emnet. Begge eksamener vurderes etter karakterskalaen A - F. Karakterene fra de ulike deleksamener slås sammen og vektes likt i den endelige karakteren på emnet. Ved karakteren F på én av deleksamenene, er det tilstrekkelig å avlegge utsatt/ny eksamen i den eksamensdelen som ikke er bestått.

1. Skriftlig eksamen (4 timer) i anatomi, fysiologi, biokjemi, mikrobiologi og hygiene. Ingen hjelpemidler tillatt.
Besvarelsen vurderes etter gradert skala, A -F.

2. Skriftlig eksamen (4 timer) i sykepleiens kunnskapsområde.
Besvarelsen vurderes etter gradert skala, A -F.

Litteratur

1.
610.73 Gr
Kristoffersen, N.J., F. Nortvedt og E.A. Skaug (red.) 2005. Grunnleggende sykepleie. Oslo : Gyldendal akademisk
Bind 1 Kap. 1, kap. 2:s. 32-52, kap. 6, kap. 7:s. 215-251
Bind 3 Kap 21:s. 212-227
Bind 4 Kap. 23 s. 25-38, s. 76-83, kap. 24: s. 100-107, 110-114
(148 s.)

610.7309 Ma
Mathisen, J. 2006. Sykepleiehistorie, 264 s. (2. utg.). Oslo : Gyldendal akademisk. ISBN 82-05-34951-7.
Kap. 1-3 s.13-84
Kap. 4 s. 89-96 s. 160-175
(93 s.)

PPS. Praktiske prosedyrer i sykepleietjenesten
  Oslo : Akribe forlag.
  http://www.ppsnett.no/
  Sykepleierens journalføring:
       Pasientjournalen (2 s.)
       Pasientens rolle og rettigheter (2 s.)
       Sykepleieplanen (3 s.)
  Dokumentasjon i EPJ: Dokumentasjon - prosess og struktur (9 s.)

2.
Aagaard, H. & S. Roel 2004. Utvikling av ernæringsjournal : beskrivelse av ernæringsjournalen og dens praktiske gjennomføring foretatt av sykepleiestudenter, 41 s. Halden : Høgskolen i Østfold ISBN 82-7825-161-4.
http://fulltekst.bibsys.no/hiof/arbeidsrapport/2004/hefte8-04.pdf

610.73 Gr
Kristoffersen, N. J., F. Nortvedt & E. A. Skaug (red.) 2005. Grunnleggende sykepleie. Oslo : Gyldendal akademisk.
Bind 1 Kap. 4
Bind 2 Kap. 8-10, 12, 13:s. 216-232, 240-273, 15
Bind 3 Kap. 16-20, 22:s. 271-300
(478 s.)

610.73069 Lu
Lunde, P. 2003. Forflytningskunnskap : aktivisering, hjelp og trening ved forflytning, 200 s. (3. utg.). Oslo :
Gyldendal akademisk ISBN 82-05-30204-9
S. 26-39, 41-43, 53-55, 63-85, 123-157
(80 s.)

Artikkel i tidsskrift
Melheim, BG. Pasientopplevelser av måltidsfellesskap i sykehjem, Klinisk sygepleje, 2007; 21 årgang (2): 26-34 (8 s.)

PPS. Praktiske prosedyrer i sykepleietjenesten
Oslo : Akribe forlag.
http://www.ppsnett.no/

Aktivitet
  Leiring i seng - sideleie. Gjennomføring (2 s)
  Leiring i seng - flatt ryggleie. Gjennomføring (2 s.)
  Høyt ryggleie - Fowlers leie. Gjennomføring (2 s.)

Ernæring
  Servering av mat. Gjennomføring (3 s.)
  Mating av pasient. Gjennomføring (4 s.)

Eliminasjon
  Bruk av bekken (2 s.)
  Bruk av spissbekken (1,5 s.)
  Bruk av toalettstol (1,5 s.)
  Bruk av urinflaske (2 s.)

Infeksjonsforebygging
  Desinfeksjon
     Instrumenter og utstyr: Arbeid på desinfeksjonsrom: Gjennomføring (1 s)
  Aseptikk
     Ren prosedyre: Gjennomføring (1 s.)
  Håndhygiene
     Håndvask. Gjennomføring (1 s.)
     Hånddesinfeksjon. Gjennomføring (1 s.)
     Hanskebruk
  Rene engangs beskyttelseshansker. Gjennomføring (1 s.)

Hud og vev: Personlig hygiene
Sengebad i flatt leie (4 s.)
Sengebad i høyt sengeleie (4 s.)
Nedentilvask av kvinne og jente (2 s.)
Nedentilvask av mann og gutt (2 s.)
Tannpuss (2 s.)
Stell av tannproteser (3 s.)
Spesielt munnstell (2 s.)
Sengereing med pasient i seng - fra side til side. Gjennomføring (2 s.)

Respirasjon/Sirkulasjon: Vitale tegn
Auskultatorisk måling av blodtrykk på overarm. Gjennomføring (2 s.)
Ordinær pulstelling. Gjennomføring (1 s.)
Rektal temperaturmåling. Gjennomføring (1 s.)
Oral temperaturmåling. Gjennomføring (1 s.)
Aksillær temperaturmåling. Gjennomføring (1 s.)
Tympanisk temperaturmåling. Gjennomføring (1 s.
Respirasjonstelling. Gjennomføring (1 s.)

Søvn
Tilrettelegging for nattesøvn i institusjon. Gjennomføring (1 s.)

613.2 So
Sortland, K. 2007. Ernæring : mer enn mat og drikke, 350 s. (3. utg.). Bergen : Fagbokforlaget ISBN 978-82-450-0606-3.
Kap. 1-8, kap 11, kap 13, kap 14 s. 223-234 og s.254-258, kap 15 s. 275-276
(168 s.)


3.
616.0252 No
Norges røde kors Norsk førstehjelpsråd & Norsk resuscitasjonsråd 2006. Norsk grunnkurs i førstehjelp, 35 s. (5. utg.). Stavanger : Åsmund S. Lærdal AS ISBN 82-91823-56-1

613.028 St
Stordalen, J. 2005. Den usynlige fare: lærebok i hygiene, 200 s. (3. utg.). Bergen: Fagbokforlaget ISBN 82-450-0269-0
s. 9-51, 67-97, 100-101, 107-122, 137-157
(107 s.)

Artikkel i tidsskrift
Wisnes, C. 2001. Urinprøvetaking - kunnskapsbasert eller tilfeldig? Sykepleien, 90 (6): 58-61. (3 s.)

616.07 Wy
Wyller, V. B., P. A. Brodal & K. C. Toverud 2009. Det friske og det syke mennesket : cellebiologi, anatomi, fysiologi : mikrobiologi, patofysiologi, farmakologi, klinisk medisin. 2. utg. Oslo : Akribe ISBN 82-7950-095-2.
Det friske mennesket.
Bind I s. 27-126
Bind II s. 9-104
Bind III s. 9- 46, 69-110
Bind IV s. 9-99, 131-198
Bind V s. 9- 100
Bind VI s. 9-92
(600 s.)

ELLER:

612 Me
Sand, O. et al. 2006. Menneskekroppen : fysiologi og anatomi, 544 s. (2. utg.). Oslo : Gyldendal akademisk ISBN 978-82-05-34807-3
S. 30-100, 102-158, 180-519.
(460s)

616.07 Wy
Wyller, V. B., P. A. Brodal & K. C. Toverud 2009. Det friske og det syke mennesket : cellebiologi, anatomi, fysiologi : mikrobiologi, patofysiologi, farmakologi, klinisk medisin. 2. utg. Oslo : Akribe ISBN 82-7950-095-2.
Det syke mennesket
Bind I s. 80 - 109, 151-154, 251-259
(40 s.)


4.
616.890231 Hu
Hummelvoll, J K. et al. 2004. Helt - ikke stykkevis og delt : psykiatrisk sykepleie og psykisk helse, 614 s.
(6. utg.) Oslo : Gyldendal akademisk ISBN 82-05-31629-5
Kap. 15
(19 s.)

150 Hå
Håkonsen, K. M. 2009. Innføring i psykologi. 456 s. Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN 978-82-05-39070-6, h.
Kap 5, 8, 9, 2, 11 og 14

371.39 Pe
Pettersen, R. C. 2005. PBL for studenten : en introduksjon til PBL for studenter og lærere, 186 s.
(2. utg.). Oslo : Universitetsforlaget ISBN 82-15-00750-3; 978-82-15-00750-2.
kap. 6. s. 141-146, kap. 7. s. 148-166
(23 s)

808.066 Pe
Pettersen, R. C. 2008. Oppgaveskrivingens ABC : veileder og førstehjelp for høgskolestudenter, 128 s. Oslo
: Universitetsforlaget ISBN 978-82-15-01302-2

610.7307 Tv
Tveiten, S. 2008. Pedagogikk i sykepleiepraksis, 294 s. Bergen : Fagbokforlaget
ISBN 978-82-450-0670-4,.
Kap. 4 s. 50-56, Kap. 5 s. 57-78,

 

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:35:50