HSSOS30107 Sosialt arbeid i spenningsfeltet mellom individ og samfunn (Høst 2009)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
25
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse og velferd
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne for bachelorstudiet i sosialt arbeid.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Bestått eksamen i emne HSSOS20307 Psykisk helse, barnvern og familiearbeid (30 studiepoeng).

Undervisningssemester

Bachelor i sosialt arbeid: 5. semester (høst).

Innhold

  1. Profesjonenes rolle og oppdrag i samfunnet
  2. Sosioøkonomiske forhold. Selvoppfyllende profetier, samfunnsendringer
  3. Makt i kraft av rolle, profesjon og systemmakt. Makt, avmakt og motmakt i arbeidslivet. Makt, avmakt og motmakt i brukermedvirkning/brukerinvolvering. Brukererfaringenes konsekvenser for organisering av tjenestetilbud og profesjonell tjenesteutøvelse
  4. Fordeler og ulemper ved bruk av ulike beslutningsmodeller
  5. Samhandling i institusjoner, roller, relasjoner, struktur, kultur og nettverk
  6. Anvende yrkesetikken og elementene i Nasjonal kvalitetsstrategi
  7. Identifisere og diskutere ulike dilemmaer som oppstår i et flerkulturelt samfunn i forhold til identitetspolitikk, sosial integrasjon, inkludering og deltagelse.
  8. Ulike kriminologiske forklaringer
  9. Forskningens konsekvenser for styringssignaler og brukergrupper
  10. Politiske styringssignaler og politiske prioriteringer; Nasjonalbudsjett, statsbudsjett, styringshjulet, St. meldinger, NOUer, lover, forskrifter, retningslinjer, veiledere, kommuneplaner og budsjetter. Økonomiske overføringer fra staten, egenandeler skatter og avgifter.  Organisering, planlegging og finansiering. Sosialøkonomi. Kommuneloven, plan- og bygningsloven, forvaltningsloven, særlovene, antidiskrimineringsloven
  11. Rutiner, generell saksbehandling og tjenestevei
  12. Institusjon som hjem og arbeidsplass
  13. Politiske prioriteringers påvirkning på tjenesteytingen og de konsekvensene dette får for brukere
  14. Kvalitetssikring, kvalitetsutvikling, dokumentasjon og brukerinvolvering
  15. Profesjonenes faglige forpliktelser
  16. Ulike organisasjonsmodeller og reformer i ny offentlig styring
  17. EU, Europarådet, WHO, Nordisk Råd, Nordisk Ministerråd, FN etc.
  18. Prosjektorganisering
  19. Ferdighetstrening i ledelse av prosesser i arbeidet med prosjektarbeidet
  20. Samfunnsarbeid som tilnærming i sosialt arbeid
  21. Levekårsindikatorer som lønn og materielle goder, boforhold, arbeidsforhold, helse, sysselsetting, sosial kontakt, sikkerhet, fritidsbruk
  22. Gruppearbeid som en del av sosionomens kunnskaper og ferdigheter, og kjennetegn ved gruppeprosesser
  23. Dialogbasert undervisning/ferdighetstrening
  24. Menneskerettigheter med spesiell vekt på ytringsfrihet
  25. Sosialarbeiderens mandat  på samfunnsnivå, institusjonsnivå og yrkesspesifikt nivå (herunder yrkesetikken og faget sosialt arbeid)

Undervisnings- og læringsformer

De første 8 ukene i emnet er felles med bachelor i barnevern og vernepleie. Andre del av emnet er profesjonspesifikt.

Undervisningen vil bli gitt i seminarer og forelesninger og arbeid i mindre grupper og forutsetter aktiv deltakelse fra studentene.

I temaets andre del er det hovedvekt på arbeid i grupper og seminar og det forutsettes høy studentaktivitet. 

 

Veiledning vil bli gitt i seminarer.

Praksis

Det er ingen praksis i emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Fellesdel av emnet

  • Gruppeoppgave på 2500 ord. Innlevering og skriftlig tilbakemelding i Blackboard.
  • To oppgaver i gruppe med presentasjon og tilbakemelding fra opponentgruppe og seminarledere i seminar

Profesjonsspesifikk del av emnet

  • Individuelt notat på 750 ord
  • Prosjektrapport i gruppe, maks 5000 ord

Arbeidskravene må være godkjent for å gå opp til eksamen i emnet.  Ved ikke godkjent kan arbeidskravene omarbeides 1 gang.

Se Utfyllende bestemmelser til eksamensforskriften for nærmere bestemmelser vedrørende arbeidskrav.

Eksamen

Hjemmeeksamen over 4 dager. Skriftlig gruppeoppgave på maks 3000 ord som leveres til fastsatt tid. Oppgaven vurderes med karakter A - F.

Høgskolen setter sammen grupper til eksamen. Interne sensorer.

Litteratur

Dybvik, Kjell Arne og Gunnar V. Hansen (2009) Betydningen av tilrettelagt arbeid for funksjonshemmedes tilfredshet med deres dagligliv i forhold til andre livskvalitetsområder SOR-rapport nr 2 2009 s 8-25 17s

361.3 Du
Repstad, Pål (red) (2004). Dugnadsånd og forsvarsverker: Tverretatlig samarbeid i teori og praksis. (2.utg.) Oslo: Universitetsforlaget. Kap 1 og 2 (s 19-112) (93s)

305.8 Br
Brochmann, G (2002), "Velferdsstat, integrasjon og majoritetens legitimitet" i Brochmann, G, Borchgrevink, T og J. Rogstad (red). Sand i
maskineriet. Makt og demokrati i det flerkulturelle Norge. Oslo: Gyldendal Akademisk (s. 27 - 55) (28s)

305.8 Br
Borchgrevink, T (2002), "Likestilling - det flerkulturelle demokratiets hodepine" i Brochmann, G, Borchgrevink, T og J. Rogstad (red), Sand i
maskineriet. Makt og demokrati i det flerkulturelle Norge. Oslo: Gyldendal Akademisk (s. 146 - 173) (26s)

362.16 Ga
Garsjø, Olav (2008): Institusjonssosiologi, -perspektiver på helse- og omsorgsinstitusjoner, Oslo: Gyldendal Akademisk, 224 s
Kap. 1-5: s.18-88
Kap. 6: s. 90-101
Kap.8: s.115-141
Kap. 13: s.115-141
Kap. 14-16: s.177-224 (196s)

364 Kr
Finstad, Liv og Cecilie Høigård (red.) Kriminologi (2007) Pax. Oslo 336s
Kap. 1: "Hva er kriminologi?". Cecilie Høigård. s. 13
Kap. 5: "Sosial kontroll". Nils Christie. s. 91-98.
Kap. 6: "Kjønn og kriminalitet". Berit Vegheim. s. 99-115.
Kap. 11: "Vold". Hedda Giertsen. s. 178-198
Kap. 12: "Seksualisert vold". Ragnhild Hennum og Rachel Paul. s. 199-218
Kap. 15: "Psykiatri". Jane Dullum. s. 249-260. (Totalt 91 sider)

361.65 Ma
Kapittel i bok
Hatland, A. (2003). Skjønn i gammel og ny sosialpolitikk.  I: Benum, E. et al. (red.), Den mangfoldige velferden. S. 227-237. (11 sider)

361.6 Ha
Haug, E. & K. M. Paulsen (2006). Mellom fag, forvaltning og politikk i helse- og sosialtjenesten. Oslo: Universitetsforlaget ISBN 82-15-00919-0. (160 sider)
Innledning + kapittel 1-5 og kapittel 6 (96 sider)

362.10685 Hv
Hvordan holde orden i eget hus: internkontroll i Sosial- og helsetjenesten (2004) 34 s. Oslo: Sosial- og helsedirektoratet ISBN 82-8081-043-9 (IS-1183)
www.shdir.no

362.10685 Kå
Kaasa, K. (2004). Kvalitet i helse- og sosialtjenesten: det er menneskene det kommer an på, 184 s. Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 82-05-29859-9. (184 sider)

361.3 So
Kapittel i bok
Haugland, R. (2001). Det profesjonelle medmenneske på Utvær. I: Tronvoll,I. M. & E. Marthinsen (red.), Sosialt arbeid - refleksjoner og nyere forskning. Trondheim. Tapir Akademisk forlag s. 185-197. (12 sider)

658.4 Ir
Irgens, E. J. (2007). Profesjon og organisasjon: å arbeide som profesjonsutdannet, 237. Bergen Fagbokforlaget 978-82-450-0528-8 224s
Del 1: Å lede seg selv s. 13 - 90
Del 3: Å arbeide i en organisert virkesomhet s. 149 - 221 (149s)

361.65 No
Kapittel i bok
Kuhnle, S.(2001). Velferdsstatens idegrunnlag i perspektiv. I: Hatland,A., S. Kuhnle, & T. I. Romøren (red.), Den norske velferdsstaten. Oslo. Gyldendal Akademisk. S. 9-31. (22 sider)

NOU 2003:19
Makt og demokrati: sluttrapport fra Makt- og demokratiutredningen (2003)., 100 s. Oslo: Statens forvaltningstjeneste, Informasjonsforvaltning (NOU 2003:19) ISBN 82-583-0719-3
www.regjeringen.no

362.10685 Og
-og bedre skal det bli! : nasjonal strategi for kvalitetsforbedring I Sosial- og helsetjenesten (2005)
49 s. Oslo: Sosial- og helsedirektoratet 978-82-8081-072-4 (IS-1162)
www.shdir.no

Hvordan kommer vi fra visjoner til handling? og bedre skal det bli! Praksisfeltets anbefalinger for å oppnå god kvalitet på tjenestene i sosial- og helsetjenesten (2007) 50 s. Oslo: Sosial- og helsedirektoratet 978-82-8081-096-0 (IS-1162)
www.shdir.no

361.65 Rø
Rønning, R. & L. J. Solheim (1998). Hjelp på egne premisser? : om brukermedvirkning i velferdssektoren, 181 s. Oslo: Universitetsforlaget ISBN 82-00-12710-9. (79 sider)
Kap. 5: Hjelpeapparatet som et trehodet troll s. 94-123
Kap. 6: Brukermedvirkning som politisk krav s. 124-149
Kap. 7: Brukeren i sentrum s. 150-167
Kap. 8: Vil vi ha brukermedvrikning? s. 168-173

362.3 Se
Selboe, A., L. Bollingmo & K. E. Ellingsen (2005). Selvbestemmelse for tjenestenytere, 200 s. Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 82-05-34274-1 Kapittel 3: Tjenesteyting i velferdsstaten - omsorg, interaksjon og meningsdannelse s. 72 - 99 (27s)

361.32 So
Solheim, L. J. & B. Øvrelid (2001). Samhandling i velferdsyrke, 247 s. Bergen: Fagbokforlaget ISBN 82-7674-445-1. (48 sider)
Kap. 6: Klienten: aktør eller produkt? s. 107-129
Kap. 7: Makt og medverknad s. 131-155

Ramsdal, H. og Egil, J. Skorstad(2004): Privatisering fra innsiden, om sammensmeltning av offentlig og privat organisering. Fagbokforlaget. Bergen. Kap. 1: Mot et nytt arbeidsliv s. 13 - 29
Kap. 2: Modernisering av offentlig sektor s. 31 - 44
Kap. 7: Kommunene fra komplekse samfunnsinstitusjoner til tjenesteytende miniorganisasjoner s. 119 - 140 (50 sider)

362.10685 Kv
Sosial- og helsedirektoratet (2004). Kvalitet i pleie- og omsorgstjenestene, 42 s. Oslo. En veileder.
ISBN 82-8081-054-4
www.shdir.no

Lover
Lov om forbud mot diskriminering på grunn av etnisitet, religion mv. (diskrimineringsloven).

Sum pensum bøker og artikler 1222 sider


Profesjonsspesifikt emne for Bachelor i Sosialt arbeid:

361.3 Hu
Hutchinson, Gunn Strand (2003). Samfunnsarbeid i sosialt arbeid, 168 s. (2. utg ). Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 82-05-32358-5

658.404 Je
Jessen, Svein Arne (2008). Prosjektledelse trinn for trinn: en håndbok i ledelse av små og mellomstore prosjekter Oslo: Universitetsforlaget
ASBN: 978-82-15-01365-7,h

344.04 Kj
Kjellevold, Alice (2005). Retten til individuell plan, 114 s. (2. utg ). Bergen: Fagbokforl. ISBN 82-450-0181-3

Artikkel i tidsskrift
Nyhus, A. (2003). Det personlige motet: om varslingsansvar og disiplinering.
I: Embla, vol. 8, nr. 4, s. 20-27. (10 sider)

613.04 Lo
Røiseland, Asbjørn (1999). Lokalsamfunn og helse: forebyggende arbeid i en brytningstid, 144 s. Bergen
Fagbokforlaget ISBN 82-7674-374-9. (140 sider)

361.3 Th
Thyness, Paul A. (1999). Sosialt arbeid - lokal organisering og selvhjelp: en innføring for helse- og sosialarbeidere, 175 s. Oslo: Tano Aschehoug ISBN 82-518-3863-0. (175 sider)

363.5 Bo
Thyness, Paul A. (2004). Boligsosialt arbeid, 330 s. Oslo: Kommuneforlaget ISBN 82-446-1061-1. (149 sider)

Boligsosialt arbeid - perspektiver og rammer
Tjenester i hjemmet for de som trenger det
Kommunenes utfordringer i det boligsosiale arbeid
Botilbud med oppfølging
Kontakt og konflikt i et flerkulturelt bomiljø
Flerkulturelle bomiljøer - hva har vi lært?
Funksjonshemmet på boligmarkedet - hvordan virker og oppleves hjelpeordningene?
Den problematiske taushetsplikten
Bokvalitet og bomiljø i store boligprosjekter
Det vil bli lagt inn litterautur om nyere føringer fra aktuelle departement ved studieårets oppstart

Sentrale dokumenter

St.prp.nr.1 Statsbudsjettet
St.meld.nr.9 (2006-2007) Arbeid, velferd og inkludering

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 02:35:31