HSPBU10109 Psykisk helse hos barn, ungdom og unge voksne (Høst 2009)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse og velferd
- Emneansvarlig:
- Petter Andre Arvesen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i videreutdanningen Tverrfaglig psykososialt arbeid med barn og unge (60 studiepoeng).
Emnet kan inngå som valgfritt emne i Masterstudium i tverrfaglig samarbeid i helse- og sosialsektoren (120 studiepoeng).
Undervisningssemester
Tverrfaglig psykososialt arbeid med barn og unge, videreutdanning: 1. semester (høst).
Masterstudium i tverrfaglig samarbeid i helse- og sosialsektoren:
3. semester (høst) for kull med oppstart 2008
1., 3., 5. eller 7. semester for kull med oppstart 2009
Innhold
Hovedtema i emnet er:
- Barns og unges psykiske helse
- Ulike risikofaktorer for utvikling av psykososiale problemer
- Tegn på psykososiale problemer og psykisk uhelse hos barn og unge
- Perspektiver på barndom, ungdom og kultur
- Den samfunnsskapte uhelsen
- Trivsel og forhold som fremmer god psykisk helse
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen er organisert som 3-4 samlinger á 2-4 dagers varighet (tilsammen ca. 8-10 dager). Undervisningen foregår på dagtid og er basert både på tradisjonell undervisning og deltakelse i studie- og veiledningsgrupper. Fokus på bruken av erfaringer fra praksis og problembaserte læringsprinsipper vil benyttes. Som undervisnings-/læringsform er problembaserte læringsprinsipper lagt til grunn. Det vil bli gitt opplæring i IKT- basert læring. Denne undervisningsformen vil danne grunnlaget for veiledning mellom undervisningssamlingene.
Praksis
Det er ingen praksis knyttet til dette emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Godkjent refleksjon over eget kunnksapsbehov i et omfang av 1500 ord ( /- 10%)
Skriftlige arbeidskrav må leveres innen nærmere fastsatte frister. Skriftlige arbeidskrav som vurderes til "ikke godkjent" kan omarbeides inntil to ganger. Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell artikkel med et omfang på 3000 ord (+/- 10 %). Besvarelsen vurderes etter karakterskala A - F.
Litteratur
Antonofsky, Aron (2003): Hälsans Mysterium. Natur och kultur (utdrag).
Broberg, Anders & K. Almqvist, T. Tjus (2006): Klinisk barnepsykologi. Utvikling på avveier. Fagbokforlaget. (275s.).
Ekland, Tor-Johan (2003): Ein diagnose av psykiatridiagnoser I: Impuls nr. 1 %3 2003. (9s.).
Frønes, Ivar (2003): Moderne barndom. Cappelen akademisk forlag. (157s.).
Kirkengen, Anna Luise (2005): Hvordan krenkede barn blir syke voksne. Universitetsforlaget. (194s.).
Lagerberg, Dagmar & C. Sundeling (2003): Risk och prognos i socialt arbete med barn. Forskningsmetoder og resultat. Gothia. (utdrag).
Mevik, Kate & B. E. Trybom (2002): Når foreldre er psykisk syke. Universitetsforlaget. (122s.).
Norvoll Reidun (red.) (2002): Samfunn og psykiske lidelser. Samfunnsvitenskapelige perspektiver %3 en introduksjon. Gyldendal. (kap. 2, 27s.).
Sandberg, Sveinung og W. Pedersen (2005): Rett fra pikerommet, med ransel på ryggen? - Om ungdom som oppholdt seg rundt plata. NOVA Rapport nr: 6/05. www.nova.no (95s.).
I tillegg kommer 200-300 sider selvvalgt litteratur %3 ca 1000 sider pensum.