HSBVP30107 Tiltaksarbeid og organisering i barnevernet (Høst 2009)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
25
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse og velferd
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i bachelorstudiet i barnevern.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Bestått eksamen i emnet HSBVP20307 Psykisk helse, barnvern og familiarbeid (30 studiepoeng).

Undervisningssemester

5. semester (høst).

Innhold

  1. Profesjonenes rolle og oppdrag i samfunnet
  2. Sosioøkonomiske forhold. Selvoppfyllende profetier, samfunnsendringer
  3. Makt i kraft av rolle, profesjon og systemmakt. Makt, avmakt og motmakt i arbeidslivet. Makt, avmakt og motmakt i brukermedvirkning/brukerinvolvering. Brukererfaringenes konsekvenser for organisering av tjenestetilbud og profesjonell tjenesteutøvelse
  4. Fordeler og ulemper ved bruk av ulike beslutningsmodeller
  5. Samhandling i institusjoner, roller, relasjoner, struktur, kultur og nettverk
  6. Anvende yrkesetikken og elementene i Nasjonal kvalitetsstrategi
  7. Identifisere og diskutere ulike dilemmaer som oppstår i et flerkulturelt samfunn i forhold til identitetspolitikk, sosial integrasjon, inkludering og deltagelse.
  8. Ulike kriminologiske forklaringer
  9. Forskningens konsekvenser for styringssignaler og brukergrupper
  10. Politiske styringssignaler og politiske prioriteringer; Nasjonalbudsjett, statsbudsjett, styringshjulet, St. meldinger, NOUer, lover, forskrifter, retningslinjer, veiledere, kommuneplaner og budsjetter. Økonomiske overføringer fra staten, egenandeler skatter og avgifter.  Organisering, planlegging og finansiering. Sosialøkonomi. Kommuneloven, plan- og bygningsloven, forvaltningsloven, særlovene, antidiskrimineringsloven
  11. Rutiner, generell saksbehandling og tjenestevei
  12. Institusjon som hjem og arbeidsplass
  13. Politiske prioriteringers påvirkning på tjenesteytingen og de konsekvensene dette får for brukere
  14. Kvalitetssikring, kvalitetsutvikling, dokumentasjon og brukerinvolvering
  15. Profesjonenes faglige forpliktelser
  16. Ulike organisasjonsmodeller og reformer i ny offentlig styring
  17. EU, Europarådet, WHO, Nordisk Råd, Nordisk Ministerråd, FN etc.
  18. Oppfølging av tiltak etter barnevernloven
  19. Plasseringer og samværsordninger i henhold til barnevernloven
  20. Metoder og teknikker i miljøarbeid i barnevernstiltak
  21. Barns rettigheter under opphold i barnevernsinstitusjon
  22. Barnevernets ansvar for enslige mindreårige asylsøkere etter barnevernloven kap 5a
  23. Akuttplasseringer etter barnevernloven
  24. Tiltak for barn og unge med alvorlige atferdsvansker, barnevernloven §§ 4-24 til 4-27
  25. Fosterhjemplasseringer og adopsjon etter barnevernloven
  26. Ettervern i barnevernet
  27. Planlegging og gjennomføring av aktiviteter overfor barn og unge
  28. Utvikling av egenferdigheter i forhold til aktivisering
  29. Konvensjoner og lovverk som omhandler barns rettigheter
  30. Strafferettslige og straffeprosessuelle særordninger for barn og unge
  31. Rettslig overprøving av barnevernets vedtak

Undervisnings- og læringsformer

De første 8 ukene i emnet er felles med bachelor i barnevern og vernepleie. De resterende 6 ukene av emnet  er profesjonsspesifikt.

Undervisningen vil bli gitt i seminarer og forelesninger og arbeid i mindre grupper og forutsetter aktiv deltakelse fra studentene.

I tillegg kommer et studentbasert aktivitetsseminar. Studentene må også påregne å bruke betydelig tid til selvstudier. Forelesningene vil legge vekt på oversikt og grunnleggende kunnskap om temaene. Seminarer og ferdighetstrening vil vektlegge oppøvelse av evne til analyse og problemløsning, samt innlæring av grunnleggende ferdigheter hos den enkelte student.

Veiledning vil bli gitt i seminarer.

Praksis

Én dag forberedelse til ekstern praksis i vårsemesteret 3. studieår i emnet HSBVP30207 Praksis 3 - Barneverntiltak (15 studiepoeng).

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Fellesdel av emnet

  • Gruppeoppgave på 2500 ord. Innlevering og skriftlig tilbakemelding i Blackboard.
  • To oppgaver i gruppe med presentasjon og tilbakemelding fra opponentgruppe og seminarledere i seminar

Profesjonsspesifikk del av emnet

  • En individuell oppgave i form av utarbeidelse av en barnevernfaglig rapport på inntil 3000 ord.
  • Deltakelse på ferdighetstrening

Arbeidskravene må være godkjent for å gå opp til eksamen i emnet.  Ved ikke godkjent kan arbeidskravene omarbeides 1 gang.

Se også Utfyllende bestemmelser for bachelorutdanningene i barnevernspedagog, sosialt arbeid og vernepleie.

Eksamen

6 timer individuell skriftlig eksamen. Vurderes med bokstavkarakterer (A - F). Interne sensorer.

Litteratur

Dybvik, Kjell Arne og Gunnar V. Hansen (2009) Betydningen av tilrettelagt arbeid for funksjonshemmedes tilfredshet med deres dagligliv i forhold til andre livskvalitetsområder SOR-rapport nr 2 2009 s 8-25 17s

361.3 Du
Repstad, Pål (red) (2004). Dugnadsånd og forsvarsverker: Tverretatlig samarbeid i teori og praksis. (2.utg.) Oslo: Universitetsforlaget. Kap 1 og 2 (s 19-112) (93s)

305.8 Br
Brochmann, G (2002), "Velferdsstat, integrasjon og majoritetens legitimitet" i Brochmann, G, Borchgrevink, T og J. Rogstad (red), Sand i
maskineriet. Makt og demokrati i det flerkulturelle Norge. Oslo: Gyldendal Akademisk (s. 27 - 55) (28s)

305.8 Br
Borchgrevink, T (2002), "Likestilling - det flerkulturelle demokratiets hodepine" i Brochmann, G, Borchgrevink, T og J. Rogstad (red), Sand i
maskineriet. Makt og demokrati i det flerkulturelle Norge. Oslo: Gyldendal Akademisk (s. 146 - 173) (26s)

362.16 Ga
Garsjø, Olav (2008): Institusjonssosiologi, -perspektiver på helse- og omsorgsinstitusjoner, Oslo: Gyldendal Akademisk, 224 s
Kap. 1-5: s. 18-88
Kap. 6: s. 90 - 101
Kap.8: s. 115-141
Kap. 13: s. 115-141
Kap. 14-16: s. 177-224 (196s)

364 Kr
Finstad, Liv og Cecilie Høigård (red.) Kriminologi (2007) Pax. Oslo 336s
Kap. 1: "Hva er kriminologi?". Cecilie Høigård. s. 13
Kap. 5: "Sosial kontroll". Nils Christie. s. 91-98.
Kap. 6: "Kjønn og kriminalitet". Berit Vegheim. s. 99-115.
Kap. 11: "Vold". Hedda Giertsen. s. 178-198
Kap. 12: "Seksualisert vold". Ragnhild Hennum og Rachel Paul. s. 199-218
Kap. 15: "Psykiatri". Jane Dullum. s. 249-260. (Totalt 91 sider)

361.65 Ma
Kapittel i bok
Hatland, A. (2003). Skjønn i gammel og ny sosialpolitikk.
I: Benum, E. et al. (red.), Den mangfoldige velferden. S. 227-237. (11 sider)

361.6 Ha
Haug, E. & K. M. Paulsen (2006). Mellom fag, forvaltning og politikk i helse- og sosialtjenesten. Oslo: Universitetsforlaget ISBN 82-15-00919-0. (160 sider)
Innledning + kapittel 1-5 og kapittel 6 (96 sider)

362.10685 Hv
Hvordan holde orden i eget hus: internkontroll i Sosial- og helsetjenesten (2004)
34 s. Oslo: Sosial- og helsedirektoratet ISBN 82-8081-043-9 (IS-1183)
www.shdir.no

362.10685 Kå
Kaasa, K. (2004). Kvalitet i helse- og sosialtjenesten: det er menneskene det kommer an på, 184 s. Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 82-05-29859-9. (184 sider)

361.3 So
Kapittel i bok
Haugland, R. (2001). Det profesjonelle medmenneske på Utvær.
I: Tronvoll,I. M. & E. Marthinsen (red.), Sosialt arbeid - refleksjoner og nyere forskning. Trondheim. Tapir Akademisk forlag s. 185-197. (12 sider)

658.4 Ir
Irgens, E. J. (2007). Profesjon og organisasjon: å arbeide som profesjonsutdannet, 237. Bergen Fagbokforlaget 978-82-450-0528-8 224s
Del 1: Å lede seg selv s. 13 - 90
Del 3: Å arbeide i en organisert virkesomhet s. 149 - 221 (149s)

361.65 No
Kapittel i bok
Kuhnle, S.(2001). Velferdsstatens idegrunnlag i perspektiv.
I: Hatland,A., S. Kuhnle, & T. I. Romøren (red.), Den norske velferdsstaten. Oslo. Gyldendal Akademisk. S. 9-31. (22 sider)

NOU 2003:19
Makt og demokrati: sluttrapport fra Makt- og demokratiutredningen (2003)., 100 s. Oslo: Statens forvaltningstjeneste, Informasjonsforvaltning (NOU 2003:19) ISBN 82-583-0719-3
www.regjeringen.no

362.10685 Og
-og bedre skal det bli! : nasjonal strategi for kvalitetsforbedring I Sosial- og helsetjenesten (2005)
49 s. Oslo: Sosial- og helsedirektoratet 978-82-8081-072-4 (IS-1162)
www.shdir.no

Hvordan kommer vi fra visjoner til handling? Og bedre skal det bli! Praksisfeltets anbefalinger for å oppnå god kvalitet på tjenestene i sosial- og helsetjenesten (2007) 50 s. Oslo: Sosial- og helsedirektoratet 978-82-8081-096-0 (IS-1162)
www.shdir.no

361.65 Rø
Rønning, R. & L. J. Solheim (1998). Hjelp på egne premisser? : om brukermedvirkning i velferdssektoren, 181 s. Oslo: Universitetsforlaget ISBN 82-00-12710-9. (79 sider)
Kap. 5: Hjelpeapparatet som et trehodet troll s. 94-123
Kap. 6: Brukermedvirkning som politisk krav s. 124-149
Kap. 7: Brukeren i sentrum s. 150-167
Kap. 8: Vil vi ha brukermedvrikning? s. 168-173

362.3 Se
Selboe, A., L. Bollingmo & K. E. Ellingsen (2005). Selvbestemmelse for tjenestenytere, 200 s. Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 82-05-34274-1 Kapittel 3: Tjenesteyting i velferdsstaten - omsorg, interaksjon og meningsdannelse s. 72 - 99 (27s)

361.32 So
Solheim, L. J. & B. Øvrelid (2001). Samhandling i velferdsyrke, 247 s. Bergen: Fagbokforlaget ISBN 82-7674-445-1. (48 sider)
Kap. 6: Klienten: aktør eller produkt? s. 107-129
Kap. 7: Makt og medverknad s. 131-155

Ramsdal, H. og Egil, J. Skorstad(2004): Privatisering fra innsiden, om sammensmeltning av offentlig og privat organisering. Fagbokforlaget. Bergen. Kap. 1: Mot et nytt arbeidsliv s. 13 - 29
Kap. 2: Modernisering av offentlig sektor s. 31 - 44
Kap. 7: Kommunene fra komplekse samfunnsinstitusjoner til tjenesteytende miniorganisasjoner s. 119 - 140 (50sider)

362.10685 Kv
Sosial- og helsedirektoratet (2004). Kvalitet i pleie- og omsorgstjenestene, 42 s. Oslo. En veileder.
ISBN 82-8081-054-4
www.shdir.no

Lover
Lov om forbud mot diskriminering på grunn av etnisitet, religion mv. (diskrimineringsloven).

Sum pensum bøker og artikler 1222 sider

Spesielt pensum emne 301 bvp

Arner, E & Tellgren, B. Barns syn på vuxna, 140 s. Studentlitteratur. ISBN 91-44-04345-7
(123 sider) Kap 1- 9.

362.7 Ba
Bartley, K. (1998). Barnpolitik och barnets rättigheter, 289 s. Göteborg: Göteborgs universitet. (Avhandling doktorgrad) ISBN91-628-3037-6 (48 sider)
Kap. 3-5

362.733 Bu
Bunkholdt, V. (2005) Fosterhjemsarbeid: fra rekruttering til tilbakeføring, 239 s. Oslo:
Gyldendal akademisk ISBN 978-82-05-33181-5 (65 sider)
Kap. 6: Samvær og kontakt (28 sider)
Kap. 8: Ungdommer i fosterhjem (18 sider)
Kap. 9: Adopsjon (6 sider)
Kap. 10: Tilbakeføring (13 sider)

346.017 Li
Lindboe, K. (2008) Barnevernrett. Oslo: Universitetsforlaget.
ISBN: 978-82-15-01332-9, ib. Utgave: 5. utg. (121 sider)
Kap. 14 Adopsjon
Kap. 15 Tiltak for barn og unge med alvorlige atferdsvansker
Kap. 16 Enslige mindreårige asylsøkere s. 133-154
Kap. 18 Ettervern ut over 18 år
Kap. 19 Akuttvedtak s. 159-169
Kap. 26 Rettslig overprøving i barnevernssaker
Kap. 27 Parter i retten og saksbehandlingen
Kap. 28 Fosterhjem, fosterforeldre og fosterbarn
Kap. 29 Institusjoner. Rettigheter under opphold s. 211-256
Kap. 31 EMK og FN' s barnekonvensjon
Kap. 32 Barnevernets erstatningsansvar for feil og forsømmelser
Kap. 33 Strafferett og barnevern
Kap. 34 Internasjonal barnebortføring og menneskehandel
Kap. 35 Fri rettshjelp i barnevernssaker s. 261-296

341.48572 Ba
Høstmælingen, N., E. S. Kjørholt & K. Sandberg (red.) (2008) Barnekonvensjonen: barns rettigheter i Norge. Oslo: Universitetsforlaget ISBN: 978-82-15-01193-6, ib. (123 sider)
Kap. 3 Hensynet til barnets beste s. 46-62
Kap. 5 Barns rett til å bli hørt s. 77-96
Kap. 6 Sivile rettigheter og friheter s. 97-115
Kap. 8 Barns rett til familie etc. s. 131-153
Kap. 11 Retten til materiell velferd s. 190-204
Kap. 13 Retten til lek og fritid s. 219-231
Kap. 15 Rett til beskyttelse mot vold etc. s. 254-276

362.73 An
Andreassen, T. (2003). Behandling av ungdom i institusjoner: hva sier forskningen? Oslo: Kommuneforlaget. ISBN: 82-446-0989-3, h. Sidetall: 373 s. (232 s)
Kap 1. del 1.3 Atferdsvansker, del 1.4 Institusjoner s. 26-60 (34 s)
Kap. 3 Problemstillinger i institusjonsbehandling s. 117-158 (41 s)
Kap. 4 Hvilken betydning har trekk ved ungdommene? s. 159-174 (15 s)
Kap 5 Hva kjennetegner god institusjonsbehandling? s. 175-234 (59 s)
Kap. 6 Hva virker for hvem? s. 235-270 (35 s)
Kap. 7 Forhindring av behandlingsammenbrudd s. 271-304 (25 s)
Kap 8 Opprettholdelse av atferdsforandring s. 305-328 (23 s)

371.93 At
Nordahl, T. et al. (2005). Atferdsproblemer blant barn og unge : teoretiske og praktiske tilnærminger, 296 s. Bergen: Fagbokforlaget. ISBN 978-82-450-0119-8 (22 sider)
Kap. 1: Atferdsproblemer: interaksjonen mellom individ og kontekst

Sagberg, S. & Steinsholt, K. Barnet. Konstruksjoner av barn og barndom, 258 sider. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN 82-15-00385-0 (97 sider) Del I Konstruksjoner av barn og barndom i pedagogisk virksomhet - veiledende eller villedende?

362.7083 St
Storø, J. (2001). På begge sider av atten: om ungdom, barnevern og ettervern, 227 s. Oslo: Universitetsforl. ISBN 82-518-4040-6 (212 sider)

344.03 Kj
Syse, A. & A. Kjønstad (2008). Velferdsrett II: Barnevern og sosiale tjenester,
464 s. (3. utg). Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 978-82-05-34911-7. (111 s)
Kap. 2: Forvaltningslovens bestemmelser, særlig om saksbehandlingen i første instans s. 61
98 (37 s)
Kap. 3: Klage over tildelingsvedtak etter tjenestelovgivningen s. 99-138 (39 s)
Kap. 8: Menneskerettigheter og diskrimineringsvern s. 309-344 (35 s) 

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:35:47