HSBVP10107 Barnevernspedagogen, faget og yrket (Høst 2009)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse og velferd
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i bachelorstudiet i barnevern.

Undervisningssemester

1. semester (høst).

Innhold

  • Barndommens historie
  • Barnevernets historie og faglige utvikling
  • Barnevernsloven
  • Samfunnsmandatet
  • Introduksjon til yrkesrollen
  • Barnevernpedagogens arbeidsarenaer.
  • Aktivitetsfag
  • Yrkesetisk grunnlagsdokument IFSW (International Federation of Social Workers)
  • Problembasert læring (PBL)
  • Innføring i høgskolen læringsplattform
  • Generell IT innføring
  • Bibliotekundervisning med datasøk
  • Akademisk skriving

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er organisert etter prinsippene i problembasert læring som innebærer selvstudier, forelesninger, seminarer, veiledning og ferdighetstrening.

Blackboard brukes i undervisningen og det forutsettes at studentene er aktive brukere av læringplattformen.

Det er fire timer obligatorisk basisgruppeveiledning i emnet. Studentene skriver en veiledningslogg i gruppe som leveres i Blackboard innen en gitt frist.

Praksis

Det er ingen praksis i emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Deltakelse i basisgruppeveiledning 
  • Dokumentasjon og gjennomføring av en planlagt aktivitet i gruppe.
  • Innlevering av veiledningslogg innen fastsatt tid.
  • Notat på 1000 ord tilknyttet begrepene omsorg, oppdragelse og behandling. Arbeidskravet vurderes til godkjent ikke/godkjent og kan omarbeides 1 gang.
  • Notat om PBL på maks 750 ord. Tilbakemelding gis i seminar.

Arbeidskravene er gyldig i ett semester etter at de er godkjent. Se Utfyllende bestemmelser til eksamensforskriften for nærmere bestemmelser vedrørende arbeidskrav.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

3 timer skriftlig eksamen. Ingen hjelpemidler tillatt.
Emnet vurderes etter karakterskalaen A - F. Det benyttes to interne sensorer.

Litteratur

NOU 2009:8
Befring, E. (2009). Kompetanseutvikling i barnevernet. 147 s, Oslo: Statens forvaltningstjeneste, (NOU 2009:8)
www.regjeringen.no

NOU 2000:12
Befring, E. (2000). Barnevernet i Norge: tilstandsvurderinger, nye perspektiver og forslag til reformer, 265 s. Oslo: Statens forvaltningstjeneste, (NOU 2000:12) ISBN 82-583-0523-9. (35 sider) Kap. 3, 6 og 7
www.regjeringen.no

362.7 Bu
Bunkholdt, V. & M. Sandbæk (2008). Praktisk barnevernsarbeid, 352 s. (5. utg). Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 978-82-05-38345-6. (24 sider)
Kap. 1: s. 16-40

362.747 Gj
Gjertsen, P-Å (2007) red: Forebyggende barnevern. Samarbeid for barnets beste. 216 s. Bergen: Fagforlaget. ISBN 978-82-450-0401-4

Fellesorganisasjonen for barnevernpedagoger, sosionomer og vernepleiere (FO) (2002). Yrkesetisk grunnlagsdokument for barnevernpedagoger, sosionomer og vernepleiere (FO).
http://www.fobsv.no

362.7 Gr
Grønvold, E. (2003). Den systematiske arbeidsmodellen: (noen stoppesteder i en reflektert arbeidsprosess), 48 s. (2. utg). Oslo: Høgskolen i Oslo. (28 sider) s. 1-28

616.89144 Kv
Kvaran, I. (1996). Miljøterapi: institusjonsarbeid med barn og ungdom, 148 s. Kristiansand: Høyskoleforlaget ISBN 82-7634-062-8. (51 sider)
Del 1, Kap. 1-5: s. 12-63

155.418 Li
Lillemyr, O. F. (2001). Lek på alvor: førskolebarn og lek - en spennende utfordring, 223 s. (2. rev. utg.). Oslo: Universitetsforlaget ISBN 82-15-00137-8. (30 sider) Kap. 11 og 12

346.017 Li
Lindboe, K. (2008). Barnevernrett, 357 s. (5. utg ). Oslo: Universitetsforlaget ISBN 978-82-15-01332-9
Kap. 1-5, s. 19-43 (24 sider)

370.15 Ny
Nybø, L. (1999). Aktiviteter og aktivisering: i sosialpedagogisk arbeid, 176 s. (Ny og revidert utg). Oslo: Pedkolon ISBN 82-993173-2-0. (176 sider)

362.7 Ny
Nygren, P (1997). Profesjonelt barnevern som barneomsorg: fra teori til verktøy, 312 s. (2. utg). Oslo: Ad notam Gyldendal ISBN 82-417-0789-4. (64 sider) s. 13-68

808.066 Pe
Pettersen, R. C. (2008). Oppgaveskrivingens ABC: veileder og førstehjelp for høgskolestudenter, 128 s. Oslo: Universitetsforlaget ISBN 978-82-15-01302-2

371.39 Pe
Pettersen, R. C. (2005). PBL for studenten: en introduksjon til PBL for studenter og lærere, 186 s. (2. utg ). Oslo: Universitetsforl. ISBN 82-15-00750-3 (105 sider) s. 9-114

305.23 Ti
Tiller, P. O. (21). Studier i barndom, 149 s. Kristiansand: Høyskoleforlaget ISBN 82-7634-280-9, s. 57-73

Tiltaksplaner og omsorgsplaner i barneverntjenesten: en veileder
Veileder / Barne- og likestillingsdepartementet (2006)
Oslo: Barne- og likestillingsdepartementet, 58 s.

Rutinehåndbok for barneverntjenesten i kommunene
Rutinehåndbok / Barne- og likestillingsdepartementet (2006)
Oslo: Barne- og likestillingsdepartementet 106 s. ill

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:35:27