HSVPL10407 Praksis 1: Miljøarbeid i praksis (Vår 2008)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne for bachelor i vernepleie.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Bestått eksamen i emnene HSFELB07 Innføring i moralteori (5 studiepoeng) og HSVPL10307 Innføring i psykologi og innføring i miljøarbeid (15 studiepoeng).

Undervisningssemester

Bachelor i vernepleie heltid: 2. semester (vår).

Innhold

Utøve miljøarbeid med vekt på individuelle behov og tilrettelegginger av ulike ADL-aktiviteter i tråd med vernepleiefaglig arbeidsmodell, relevant teori og empiri.

Formulere individuelle læringsmål for praksisperioden i tråd med emnets fokusområder, praksisstedets muligheter, eget kunnskapsbehov og praksisperiodens varighet.

Undervisnings- og læringsformer

Deltakelse i praksisstedets daglige arbeid. Veiledet praksis og 7 veiledningstimer med praksisveileder.

Følgende fokusområder er gjenstand for individuelle målsettinger formulert i lærekontrakt:

  • Praksisstedets målsettinger og primæroppgaver, juridiske, organisatoriske og administrative.
  • Tjenestemottakers ønsker og behov.
  • Kommunikasjonskompetanse
  • Systematisk tiltaksarbeid
  • Dokumentasjon
  • Bistand til personlig hygiene og ernæring
  • Etiske refleksjoner over praksis

Lærekontrakten skal leveres etter 2 uker av praksis. 

Praksis vurderes av praksisveileder og skoleveileder i eget skjema etter halv tid og av praksisveileder etter hele praksisperioden. Studenten leverer evalueringsskjemaet til skoleveileder senest en uke etter praksisperioden.

Praksis

7 ukers praksis inkludert 4 undervisningsdager på høgskolen hvorav 2 undervisningsdager er frivillige.

I praksis har studentene 30 timers arbeidsuke på praksisstedet. Selvstudier kommer i tillegg til dette.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Fire notater basert på anvendelse av vernepleiefaglig arbeidsmodell ved tilrettelegging av et konkret tiltak under innsatsområde ADL. Hvert notat er på maks 750 ord:

Notat 1: Beskrive praksisstedets metodiske tilnærming, primæroppgaver, målsettinger og rammer og reflekterer over hvilke muligheter og begrensninger dette gir for miljøarbeid.

Notat 2: Presentere ett innsatsområde for tilrettelegging av ADL-tiltak og kartlegging av problemområdet. Valget begrunnes og metodens mulige svakheter beskrives.

Notat 3: Analysere kartleggingsdata ved hjelp av relevant teori, empiri og/eller egenforståelse.  

Analysen skal resultere i minst ett konkret formulert mål beskrevet ved hjelp av atferdsverb, kriterier og betingelser for måloppnåelse.

Notat 4: Beskrive et konkret tiltak ut i fra målet i forrige notat. Valgt metode skal konkretiseres teoretisk. Notatet skal inneholde studentens refleksjoner over eget arbeid.

De fire notatene vurderes samlet og vurderes til godkjent/ikke godkjent. Det er anledning til 2 omarbeideringer. Kravet om informert samtykke og lovens krav om personvern skal følges når studenten skriver notatene.

Godkjente arbeidskrav er gyldig i ett semester. Alle arbeidskrav må gjennomføres og godkjennes samme semester.

Eksamen

Praksisperioden vurderes til bestått / ikke bestått. For å få praksisperioden vurdert til bestått, må alle arbeidskrav være vurdert til godkjent. Dersom ett eller flere arbeidskrav ikke er godkjent, må emnet / praksisperioden gjennomføres på nytt.

Ved tvil om bestått praksisstudier inntrer egne rutiner, se %DUtfyllende bestemmelser for bachelorutdanningene i barnevern, sosialt arbeid og vernepleie%D.  Ved vurdering til %Dikke bestått%D, må alle arbeidskrav avlegges på nytt.

Litteratur

362.1786 De
Høium, K., L. Bollingmo & B.-E. Johnsen (red.) (2004). Det er mitt liv : brukermedvirkning og nye hjelperoller i habilitering og rehabilitering, 249 s. Oslo : Universitetsforl. ISBN 82-15-00613-2. (103 sider)
Kap. 1: Brukermedvirkning, kunnskap og handling s. 25-37
Kap. 2: Omsorgspraksis : forståelse og handling s. 38-53
Kap. 5: Deltakelse uten ord - en utfordring ... s. 90-108
Kap. 6: Det er mitt hjem! Med Snoezelen som mulighet for brukermedvirkning s. 109-122
Kap. 7: Inkludering og samspill i skolen på elevens premisser s. 123-141
Kap. 11: Tvangstiltak, etisk forsvarlighet og den enkelte tjenesteyter s. 201-225

361.32 Li
Linde, S. & I. Nordlund (2006). Innføring i profesjonelt miljøarbeid, 189 s. (2. utg.)
Oslo : Universitetsforl. ISBN 82-518-4012-0. (12 sider)
Kap. 3: Profesjonelt miljøarbeid og rammer s. 83-95

371.9043 Tu
Tuntland, H. (2006). En innføring i ADL : teori og intervensjon, 276 s. Kristiansand : Høyskoleforlaget
ISBN 978-82-7634-661-9 
Kap. 3: Teori om kumulativ sammenheng mellom ADL-ferdigheter s. 65-76 (11 sider)
Kap. 4: ADL-vurdering s. 77-109  (32 sider)

Totalt                                                                                                                                     115s

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:35:46