HSSOS10307 Innføring i psykologi, Sosialt arbeid: teori og modeller (Vår 2008)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse og velferd
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne for bachelor i sosialt arbeid.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Bestått eksamen i emne HSSOS10207 Innføring i sosialpolitikk, jus, sosiologi og sosialantropologi (15 studiepoeng).

Undervisningssemester

Bachelor i sosialt arbeid: 2. semester (vår).

Innhold

Emnet organiseres i to temaer.

Tema A: Innføring i psykologi.

Temaet går over 4 uker.

Innføring i psykologi er en generell innføring i psykologisk teori og anvendelse. Innføringen gir oversikt over seks teoretiske perspektiver på psykologi, mer spesifikt persepsjon, sosial persepsjon, kognisjon, motivasjon, emosjoner, behov og personlighet. Videre presenteres teorier og perspektiver på normalutvikling, læring og læringsmiljøer og sosial- og gruppepsykologi.

Det legges i undervisningen vekt på kjernen i psykologien. Studenten må derfor aktivt studere deler av pensum selvstendig. Det legges i undervisningen vekt på både klassiske og nyere studier. Det er fem hovedmål for temaet og mellom fire til 10 delmål for hver uke.

Ett hovedmål er eksplisitt knyttet til grunnleggende relasjonelle ferdigheter - de andre hovedmålene er teoretisk anlagte siden dette er et innføringsemne.

Emnet kan gjenfinnes i dette emnets tema B, i emnene i høstsemesteret og vårsemesteret i andre studieår og emner på tredje studieår. Emnet skal ha progresjon gjennom studiet med tanke på teoretisk kompleksitet og anvendelse i form av øvelser og praktisering.

Internasjonale aspekter er integrert i emnet ved engelskspråklig pensum. Emnebeskrivelse, mål, arbeidskrav og pensum for emne 1.5 foreligger på engelsk. Temaet kan tilbys felles for norske og utenlandske, engelskspråklige studenter.

Pensumboka integrerer et komparativt perspektiv, et genderperspektiv, kritisk tenkning og seks ulike psykologiske perspektiver. Forelesningene vil legge vekt på betydning av gender og likestilling for psykologisk forskning og anvendelse.

 

Tema B: Sosialt arbeids samfunnsmandat, teori og metoder

Temaet går over 5 uker.

Studentene arbeider med siste teoritema før de skal ut i praksis. Det vil derfor trekkes tråder fra første emne, gjennom de emnene de har arbeidet med gjennom året.

Samfunnsmandatet som er gitt utøvere av sosialt arbeid vil igjen bli presentert og teorier og det blir undervist i modeller som benyttes i faget. Studentene vil få trening i å anvende den sosialfaglige analysemodellen.  Studentene vil bli kjent med kvalitetskrav som stilles for utøvelse av faget og vil også bli kjent med hva som kjennetegner god kvalitet i praktisk sosialt arbeid.

Undervisnings- og læringsformer

Tema A:

Emne A er organisert med ulikt tema for hver uke. Undervisningen vil bestå av obligatorisk gruppearbeid - og veiledning, arbeids- og øvelsesseminarer, demonstrasjoner og forelesninger, tester og ressurstimer/muligheter i klasserom eller i Blackboard eller andre læringsplattformer. Emnet omfatter omtrent 350 sider engelskspråklig pensum. Undervisningen er basert på interteaching, og forutsetter at studentene førleser pensum og formulerer egne læringsmål.

Tema B:  

Undervisningen vil bli gitt i forelesninger, i seminarer som vil ha ulik form, veiledning og  

ferdighetstrening. Studentene må delta og skrive notater fra seminarer. Studentene vil fortløpende arbeide med en individuell oppgave som skal vurderes ved emnets avslutning.

Tema A og B:

Det er 7 timer obligatorisk basisgruppeveiledning i emnet (3 i tema A og 4 i tema B). Studentene skriver en veiledningslogg i gruppe som leveres i Blackboard innen en gitt frist.

Blackboard brukes i undervisningen og det forutsettes at studentene er aktive brukere av læringsplattformen.

Praksis

Det er ingen praksis i emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Tema A:

  • Skriftlig individuell notatsamling med 20 besvarte notater fra hele pensum. Studentene jobber med slike notater gjennom hele emnet. 20 av 30 notater må være besvart. 5 notater pr. uke leveres til fastsatt frist i Blackboard. Arbeidskravet vurderes til godkjent/ikke godkjent. Tilbakemelding gis på samlet notatsamling. Sensorveiledning lages til veiledere som skal gi tilbakemelding.

Arbeidskravet kan omarbeides 1 gang.

Tema B:

  • Individuell skriftlig oppgave på inntil 1600 ord. Vurderes til godkjent/ikke godkjent. 
  • Presentasjoner av en arbeidsprosess i sosialt arbeid på bakgrunn av ulike teoretiske perspektiver.  Vurderes til godkjent/ikke godkjent.

Arbeidskravene kan omarbeides 1 gang. 

Tema A og B

  • Ferdighetstrening
  • Veiledningsloggen må være levert til fastsatt frist
  • Deltakelse i basisgruppeveiledning
Godkjente arbeidskrav er gyldig i samme periode som studieplanen. Se Utfyllende bestemmelser til eksamensforskriften, arbeidskrav for nærmere bestemmelser vedrørende arbeidskrav.

Eksamen

4 timers skriftlig eksamen. Vurderes med karakteren A-F.

Intern og ekstern sensor.

Litteratur

TEMA A:

Fellespensum psykologi:

150 Pa
Passer, M. W. & R. E. Smith (2004). Psychology : the science of mind and behavior, 631, [96] s. (2nd ed.). Boston, Mass. : McGraw-Hill ISBN 0-07-256330-3. (342 sider)
Chapter 1 (1): Psychology: The Science of Psychology (ca 25 sider)
Chapter 3 (3): Biological Foundations of Behavior: Evolution, genetics and the brain (ca 45 sider)
Chapter 4 (4): Sensation and Perception (bare persepsjon ) (ca 20 sider)
Chapter 6 (6): Learning and Adaption: The Role of Experience (ca 40 sider)
Chapter 7 (7): Memory (ca 40 sider)
Chapter 9 (10): Motivation and Emotion (ca 45 sider)
Chapter 10 (11): Development Over the Life Span (ca 40 sider)
Chapter 11 (12): Personality (ca 45 sider)
Chapter 15 (16): Social thinking and Behavior (ca 40 sider)

Studentene kan også benytte Third Edition (2007); kapittelnummer i Third Edition står i parantes. Forskjellen mellom andre og tredje utgave er at språk, tenkning og intelligens behandles under ett i Second Edition. I Third edition behandles språk og tenkning i ett kapittel (8) og intelligens i eget kapittel (9). Dette berører ikke det pensum som er valt i blokk 1.3.

Kapittel i bok
Langfeldt, T. (1990) Early childhood and juvenile sexuality, development and problems.
I: M. E. Perry (red.). Handbook of Sexology : Bind 7 : Childhood and Adolescent Sexology. Amsterdam : Elsevier
Kap. 10: s. 179-200  (Deles ut)

Artikkel i tidsskrift
Løkke, G. & J. A. Løkke (2006) Barneoppdragelse basert på anvendt atferdsanalyse.
I: Norsk tidsskrift for atferdsanalyse, vol. 33, nr. 1, s. 15-25
www.atferd.no/nta/artikler.html

TEMA B:

616.89022 Me
Gjærum, B. & B. Grøholt og H. Sommerschild (red.) (1998). Mestring som mulighet i møte med barn, ungdom og foreldre, 361 s. Oslo : Tano Aschehoug ISBN 82-518-3558-5
Del 1: Det teoretiske perspektivet

361.1 Ha
Halvorsen, K. (2002). Sosiale problemer : en sosiologisk innføring, 336 s. Bergen : Fagbokforl.
ISBN 82-7674-700-0. (121 sider)
Kap. 1: Innledning
Kap. 2: Teoretiske perspektiver på sosiale problemer
Kap. 3: Sysselsettingsproblemer
Kap. 4: Fattigdom, ulikhet

361.3 Hu
Hutchinson, G. S. & S. Oltedal (2003). Modeller i sosialt arbeid, 237 s. (2. utg ). Oslo : Universitetsforl.
ISBN 82-15-00379-6. (210 sider)

300.72 Jo
Johannessen, A., P. A. Tufte & L. Kristoffersen (2004). Introduksjon til samfunnsvitenskapelig metode,
378 s. (2. utg ). Oslo : Abstrakt forl. ISBN 82-7935-174-4. (62 sider)
Kap. 1-6 (del 1): Metoderefleksjon s. 23-85

361.3 Ko
Kokkinn, J. (2005). Profesjonelt sosialt arbeid, 318 s. (2. utg ). Oslo : Universitetsforl.
ISBN 82-15-00739-2. (165 sider)
Kap. 3, 4, 5 og 6  

361.301 I
Lundstøl, J. (2002). I dannelsens tegn, 210 s. Oslo : Gyldendal akademisk ISBN 82-05-30447-5.
Kap. 5: Fossestøl, Bjørg. Hva er det du kan da, sånn egentlig? s. 93-109 (16 sider)
Kap. 6: Nyhus, Anne. Å lære i dialogisk praksis. s. 110-130 (20 sider)

362.10685 Og
-og bedre skal det bli! : nasjonal strategi for kvalitetsforbedring I Sosial- og helsetjenesten (2005)
49 s. Oslo : Sosial- og helsedirektoratet  978-82-8081-072-4  (IS-1162)
Kap. 3-6, s. 9-25 (16 sider)
www.shdir.no

658.31 Sk
Skau, G. M. (2005). Gode fagfolk vokser : personlig kompetanse i arbeid med mennesker, 168 s.
(3. utg.). Oslo : Cappelen akademisk forl. ISBN 82-02-24340-8 (85 sider)
Kap. 1: Personlig utvikling og forandringsarbeid
Kap. 2: Møtet mellom mennesker
Kap. 3: Personlig kompetanse - del av vår profesjonalitet

361.32 So
Solheim, L. J. & B. Øvrelid (2001). Samhandling i velferdsyrke, 247 s. Bergen : Fagbokforl.
ISBN 82-7674-445-1. (44 sider)
Kap. 5: Avvik og konformitet
Kap. 6: Klienten: aktør eller produkt?

Totalt                                                                                                                                                                  705 s.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 02:35:26