HSPBU10307 Organisering og samordning av tjenestetilbudet til barn, ungdom og unge voksne (Vår 2008)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse og velferd
Emneansvarlig:
Petter Andre Arvesen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Tverrfaglig videreutdanning i psykososialt arbeid med barn og unge.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Emnet forutsetter deltakelse i emnene HSPBU10107 Kompetanse- og tjenesteutvikling (15 studiepoeng) og HSPBU10207 Psykisk helse hos barn, ungdom og unge voksne (15 studiepoeng).

Undervisningssemester

2. semester (vår).

Innhold

Hovedtema i emnet er;

-         Barnets beste?

-         Utvikling av helhetlige tjenester til barn og unge

-         Overordnede konvensjoner, lover og forskrifter

-         Individuelle planer og brukermedvirkning

-         Tverrfaglig samarbeid

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen er organisert som 2-3 dagers samlinger. Undervisningen foregår på dagtid og er basert både på forelesninger og deltakelse i studie- og veiledningsgrupper. Fokus på bruken av erfaringer fra praksis og problembaserte læringsprinsipper vil benyttes. Som undervisnings-/læringsform er problembaserte læringsprinsipper lagt til grunn. Denne undervisningsformen vil danne grunnlaget for veiledning mellom undervisningssamlingene. 

Praksis

Det er ingen praksis knyttet til dette emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

o     Fremlegg av case i gruppe.

o     Minimum 80% deltakelse.

Eksamen

Skriftlig hjemmeeksamen som omfatter 3000 ord (+/- 10 %). Oppgaven vil være koblet til sentrale problemstillinger innen emnet. Hjemmeeksamen har en varighet på 14 dager og blir vurdert til bestått/ikke bestått.

Litteratur

Almvik, Arve og Borge, L. (red.) (2006): Psykisk helsearbeid i nye sko. Fagbokforlaget. (del 3, 90s.).

Borg, Marit og Topor A. (2007): Virksomme relasjoner. Kommuneforlaget. (124s.).

Gravin, K. og Eerdal, B. (2007): Tverrfaglig samarbeid i praksis: til beste for barn og unge i kommune-Norge. Kommuneforlaget. (200s.).

Hauge, Hans & M. B. Mittelmark (red) (2006): Helsefremmende arbeid i en brytningstid. Fra monolog til dialog? Fagbokforlaget. (utdrag).

Norvoll Reidun (red.) (2002): Samfunn og psykiske lidelser. Samfunnsvitenskapelige perspektiver - en introduksjon. Gyldendal. (kap 9 - 10, 37s.).

Regjeringens strategiplan (60s.).

von Krogh, Ichijo & Nonaka (2000): Slik skapes kunnskap. Oslo: NKS-forlaget. (295s.).

I tillegg kommer 200-300 sider selvvalgt litteratur - ca 1000 sider pensum.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 02:35:26