HSPBU10307 Organisering og samordning av tjenestetilbudet til barn, ungdom og unge voksne (Vår 2008)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse og velferd
- Emneansvarlig:
- Petter Andre Arvesen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Tverrfaglig videreutdanning i psykososialt arbeid med barn og unge.Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Emnet forutsetter deltakelse i emnene HSPBU10107 Kompetanse- og tjenesteutvikling (15 studiepoeng) og HSPBU10207 Psykisk helse hos barn, ungdom og unge voksne (15 studiepoeng).
Undervisningssemester
2. semester (vår).
Innhold
Hovedtema i emnet er;
- Barnets beste?
- Utvikling av helhetlige tjenester til barn og unge
- Overordnede konvensjoner, lover og forskrifter
- Individuelle planer og brukermedvirkning
- Tverrfaglig samarbeid
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen er organisert som 2-3 dagers samlinger. Undervisningen foregår på dagtid og er basert både på forelesninger og deltakelse i studie- og veiledningsgrupper. Fokus på bruken av erfaringer fra praksis og problembaserte læringsprinsipper vil benyttes. Som undervisnings-/læringsform er problembaserte læringsprinsipper lagt til grunn. Denne undervisningsformen vil danne grunnlaget for veiledning mellom undervisningssamlingene.
Praksis
Det er ingen praksis knyttet til dette emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
o Fremlegg av case i gruppe.
o Minimum 80% deltakelse.
Eksamen
Skriftlig hjemmeeksamen som omfatter 3000 ord (+/- 10 %). Oppgaven vil være koblet til sentrale problemstillinger innen emnet. Hjemmeeksamen har en varighet på 14 dager og blir vurdert til bestått/ikke bestått.
Litteratur
Almvik, Arve og Borge, L. (red.) (2006): Psykisk helsearbeid i nye sko. Fagbokforlaget. (del 3, 90s.).
Borg, Marit og Topor A. (2007): Virksomme relasjoner. Kommuneforlaget. (124s.).
Gravin, K. og Eerdal, B. (2007): Tverrfaglig samarbeid i praksis: til beste for barn og unge i kommune-Norge. Kommuneforlaget. (200s.).
Hauge, Hans & M. B. Mittelmark (red) (2006): Helsefremmende arbeid i en brytningstid. Fra monolog til dialog? Fagbokforlaget. (utdrag).
Norvoll Reidun (red.) (2002): Samfunn og psykiske lidelser. Samfunnsvitenskapelige perspektiver - en introduksjon. Gyldendal. (kap 9 - 10, 37s.).
Regjeringens strategiplan (60s.).
von Krogh, Ichijo & Nonaka (2000): Slik skapes kunnskap. Oslo: NKS-forlaget. (295s.).
I tillegg kommer 200-300 sider selvvalgt litteratur - ca 1000 sider pensum.