HSVPL10407 Praksis 1: Miljøarbeid i praksis (Høst 2008)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse, velferd og organisasjon
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne for bachelor i vernepleie.Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Bestått eksamen i emnene HSFELB07 Innføring i moralteori (5 studiepoeng) og HSVPL10307 Innføring i psykologi og innføring i miljøarbeid (15 studiepoeng).Undervisningssemester
Bachelor i vernepleie deltid: 3. semester (vår).
Innhold
Utøve miljøarbeid med vekt på individuelle behov og tilrettelegginger av ulike ADL-aktiviteter i tråd med vernepleiefaglig arbeidsmodell, relevant teori og empiri.
Formulere individuelle læringsmål for praksisperioden i tråd med emnets fokusområder, praksisstedets muligheter, eget kunnskapsbehov og praksisperiodens varighet.Undervisnings- og læringsformer
Deltakelse i praksisstedets daglige arbeid. Veiledet praksis og 7 veiledningstimer med praksisveileder.
Følgende fokusområder er gjenstand for individuelle målsettinger formulert i lærekontrakt:
- Praksisstedets målsettinger og primæroppgaver, juridiske, organisatoriske og administrative.
- Tjenestemottakers ønsker og behov.
- Kommunikasjonskompetanse
- Systematisk tiltaksarbeid
- Dokumentasjon
- Bistand til personlig hygiene og ernæring
- Etiske refleksjoner over praksis
Lærekontrakten skal leveres etter 2 uker av praksis.
Praksis vurderes av praksisveileder og skoleveileder i eget skjema etter halv tid og av praksisveileder etter hele praksisperioden. Studenten leverer evalueringsskjemaet til skoleveileder senest en uke etter praksisperioden.Praksis
7 ukers praksis inkludert 4 undervisningsdager på høgskolen hvorav 2 undervisningsdager er frivillige.
I praksis har studentene 30 timers arbeidsuke på praksisstedet. Selvstudier kommer i tillegg til dette.Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Fire notater basert på anvendelse av vernepleiefaglig arbeidsmodell ved tilrettelegging av et konkret tiltak under innsatsområde ADL. Hvert notat er på maks 750 ord:
Notat 1: Beskrive praksisstedets metodiske tilnærming, primæroppgaver, målsettinger og rammer og reflekterer over hvilke muligheter og begrensninger dette gir for miljøarbeid.
Notat 2: Presentere ett innsatsområde for tilrettelegging av ADL-tiltak og kartlegging av problemområdet. Valget begrunnes og metodens mulige svakheter beskrives.
Notat 3: Analysere kartleggingsdata ved hjelp av relevant teori, empiri og/eller egenforståelse.
Analysen skal resultere i minst ett konkret formulert mål beskrevet ved hjelp av atferdsverb, kriterier og betingelser for måloppnåelse.
Notat 4: Beskrive et konkret tiltak ut i fra målet i forrige notat. Valgt metode skal konkretiseres teoretisk. Notatet skal inneholde studentens refleksjoner over eget arbeid.
De fire notatene vurderes samlet og vurderes til godkjent/ikke godkjent. Det er anledning til 2 omarbeideringer. Kravet om informert samtykke og lovens krav om personvern skal følges når studenten skriver notatene.
- 7 veiledningstimer må være gjennomført.
- Studentens praksisstudier /fungering i praksis: et eget evalueringsskjema for evaluering av student i praksis(vurderes av praksisveileder og skoleveileder).
- Fravær må være innenfor godkjente grenser. For fravær: se %DUtfyllende bestemmelser for bachelorutdanningene i barnevern, sosialt arbeid og vernepleie%D
Godkjente arbeidskrav er gyldig i ett semester. Alle arbeidskrav må gjennomføres og godkjennes samme semester.
Eksamen
Praksisperioden vurderes til bestått / ikke bestått. For å få praksisperioden vurdert til bestått, må alle arbeidskrav være vurdert til godkjent. Dersom ett eller flere arbeidskrav ikke er godkjent, må emnet / praksisperioden gjennomføres på nytt.
Ved tvil om bestått praksisstudier inntrer egne rutiner, se %DUtfyllende bestemmelser for bachelorutdanningene i barnevern, sosialt arbeid og vernepleie%D. Ved vurdering til %Dikke bestått%D, må alle arbeidskrav avlegges på nytt.Litteratur
362.1786 De
Høium, K., L. Bollingmo & B.-E. Johnsen (red.) (2004). Det er mitt liv : brukermedvirkning og nye hjelperoller i habilitering og rehabilitering, 249 s. Oslo : Universitetsforl. ISBN 82-15-00613-2. (103 sider)
Kap. 1: Brukermedvirkning, kunnskap og handling s. 25-37
Kap. 2: Omsorgspraksis : forståelse og handling s. 38-53
Kap. 5: Deltakelse uten ord - en utfordring ... s. 90-108
Kap. 6: Det er mitt hjem! Med Snoezelen som mulighet for brukermedvirkning s. 109-122
Kap. 7: Inkludering og samspill i skolen på elevens premisser s. 123-141
Kap. 11: Tvangstiltak, etisk forsvarlighet og den enkelte tjenesteyter s. 201-225
361.32 Li
Linde, S. & I. Nordlund (2006). Innføring i profesjonelt miljøarbeid, 189 s. (2. utg.)
Oslo : Universitetsforl. ISBN 82-518-4012-0. (12 sider)
Kap. 3: Profesjonelt miljøarbeid og rammer s. 83-95
371.9043 Tu
Tuntland, H. (2006). En innføring i ADL : teori og intervensjon, 276 s. Kristiansand : Høyskoleforlaget
ISBN 978-82-7634-661-9
Kap. 3: Teori om kumulativ sammenheng mellom ADL-ferdigheter s. 65-76 (11 sider)
Kap. 4: ADL-vurdering s. 77-109 (32 sider)
Totalt 115s