HSKVA10107 Kvalitetsarbeid i laboratorier (Høst 2008–Vår 2009)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse og velferd
- Emneansvarlig:
- Anne-Margrethe Borg
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Kvalitetsarbeid i laboratorier, videreutdanning (15 studiepoeng).Undervisningssemester
Undervisningen går over to semestre, med studiestart sent i høstsemesteret og avslutning midt i vårsemesteret.
Innhold
- Ulike kvalitetsbegreper, definisjoner og teorier
- Brukerkrav og myndighetskrav til kvalitet
- Metoder og verktøy for problemløsing og kvalitetsforbedring
- Sentrale standarder og veiledningsdokumenter for laboratorievirksomhet
- Vurdering av klinisk nytteverdi
- Vurdering av praktisk egnethet
- Kriterier for og vurdering av analytisk kvalitet
- Valg og bruk av statistiske tester og dataverktøy
- Statistisk og ikke-statistisk kvalitetsovervåking
- Bruk av QC- validator
- Kontroll og kalibrering av laboratorieutstyr
- Kontrollfunksjoner i analyseinstrumenter
- Preanalytisk kvalitet
Emnet er delt inn i tre temaer:
Tema 1: Kvalitetsutvikling i laboratoriet. Aktuelle standarder for laboratorievirksomhet
- sentrale aspekter ved kvalitetssikring av laboratorievirksomhet
- metoder for å løse kvalitetsproblemer og iverksette endringsprosesser
- brukerkrav og myndighetskrav
- internasjonale standarder og krav til kvalitetsstyring i laboratoriet
- sertifisering og akkreditering
Tema 2: Validering og verifisering av analysemetoder
- vurdering av nytteverdi
- vurdering av praktisk egnethet
- kriterier for og vurdering av analytisk kvalitet
- valg og bruk av statistiske tester og dataverktøy
- dokumentasjon av resultater
Tema 3: Kvalitetsovervåking; preanalytisk, analytisk og postanalytisk
- statistisk overvåking, intern og ekstern
- vurdering og bruk av utvalgte statistiske tester og dataverktøy
- ikke statistisk overvåking, intern og ekstern
- kontroll og kalibrering av laboratorieutstyr
- kontrollfunksjoner i analyseinstrumenter
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen gis gjennom fire studiesamlinger av to til tre dagers varighet. Undervisnings-/læringsform er forelesninger, plenumsdiskusjon, gruppearbeid, oppgaveløsing med muntlig presentasjon, bruk av dataverktøy og litteraturstudium.
Praksis
Emnet har ingen praksisperiode.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Løsning av to oppgaver tilknyttet henholdsvis tema 2 og 3 med muntlig presentasjon av studentenes oppgaveløsning i plenum. Deltakelse i plenumspresentasjon.
- Godkjenning av selvvalgt pensum. Leveres innen nærmere fastsatt frist.
- Godkjenning av problemstilling og gruppesammensetning ifbm. prosjektarbeidet.
- Deltakelse i minimum 80% av forelesninger.
- Deltakelse i minimum 80% av gruppearbeidet.
Godkjente arbeidskrav er gyldige i samme periode som studieplanen.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Prosjektarbeid i gruppe med skriftlig prosjektrapport og muntlig presentasjon av denne. Prosjektrapporten vurderes til bestått/ikke bestått med en skriftlig tilbakemelding.
Litteratur
616.075 Ha
Halbo, L (2006). Kvalitetsstyring og måleteknikk i laboratorium, produksjon og tjenestevirksomhet. Gyldendal Akademiske ISBN 82-05-32974-5.
Heesch, B. red. (2002). Validering / verifisering av klinisk kjemiske analyser. Norsk Klinisk-Kjemisk Kvalitetssikring
616.0756 Ti
Koch, D., T. Peters (2001). Evaluation of Methods. I: C.A. Burtis & E.R. Ashwood, ed. Tietz Fundamentals of Clinical Chemistry. Philadelphia: W.B. Saunders Company
Artikkel i tidsskrift
Mørkrid, L. (1998). Statistiske vurderinger ved endring av analysemetode. Klinisk Kemi i Norden, nr. 2: 59-64
Artikkel i tidsskrift
Rustad, P. (2000). Validering av analysekvalitet, Del 1. Tester og riktighet. Klinisk Kemi i Norden, nr. 4: 21-25
Artikkel i tidsskrift
Rustad, P. (2001). Validering av analysekvalitet, Del 2. Presisjon, måleområde, usikkerhet. Klinisk Kemi i Norden, nr. 2: 12-15
362.10685 Sc
Schreiner, A. Red.(2004) Kom i gang. Kvalitetsforbedring i praksis. Oslo: Den norske lægeforening
616.0756 Ti
Westgard, J.O., G.G. Klee (2001). Quality Management. I: C.A. Burtis & E.R. Ashwood, ed. Tietz Fundamentals of Clinical Chemistry. Philadelphia: W.B. Saunders Company
616.075 We
Westgard, J.O. (2002). Basic QC Practices. Madison: Westgard Quality Corporation
616.075 We
Westgard, J.O. (2003). Basic Method Validation. Training in Analytical Quality Management for Healthcare Laboratories. Madison: Westgard Quality Corporation
Som ledd i undervisningen vil også benyttes:
ISO/EN-standarder og veiledningsdokumenter fra Norsk Akkreditering, gjeldende for ulike typer laboratorievirksomhet
Statens helsetilsyn:
- IK 2616 (1998). Kvalitetsstyrte helseorganisasjoner - til deg som medarbeider
- IK-2615 (1998). Kvalitetsstyrte helseorganisasjoner - til deg som leder
Styringsgruppe for kvalitetsutvikling i helseregionene (1999):
- Kvalitetsstyrte helseorganisasjoner - til deg som tilrettelegger
- Veileder i systemrevisjon og intern evaluering
- Dokumentstyring i sykehus
- Veileder - Utvikling av kvalitetsindikatorer i sykehus
Manualer til aktuelle dataverktøy (Analyse-it, QC Validator)