HSBVP10107 Barnevernspedagogen, faget og yrket (Høst 2007)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse og velferd
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne for bachelor i barnevern.Undervisningssemester
1. semester (høst), 5 uker.Innhold
- Utdanningens historie og stilling
- Barnevernets historie
- Oppdragelsens historie
- Barnevernpedagogens arbeidsarenaer.
- Barnevernpedagogens kompetanse og oppgave
- Aktivitetsfag
- Yrkesetisk grunnlagsdokument %3 IFSW (International Federation of Social Workers)
- Problembasert læring (PBL)
- Innføring i høgskolen læringsplattform
- Generell IT %3 innføring
- Bibliotekundervisning med datasøk
Undervisnings- og læringsformer
Forelesning, seminar, veiledning og ferdighetstrening
Blackboard brukes i undervisningen og det forutsettes at studentene er aktive brukere av læringplattformen
Det er fire timer obligatorisk basisgruppeveiledning i emnet. Studentene skriver en veiledningslogg i gruppe som leveres i Blackboard innen en gitt frist.
Det gis tilbud om trening i akademisk skriving.Praksis
Det er ingen praksis i emnet.Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Deltakelse i basisgruppeveiledning
- Dokumentasjon og gjennomføring av en planlagt aktivitet i gruppe.
- Innlevering av veiledningslogg innen fastsatt tid.
- Notat på 1000 ord tilknytta begrepene omsorg, oppdragelse og behandling. Arbeidskravet vurderes til godkjent ikke/godkjent og kan omarbeides 1 gang.
Arbeidskravene er gyldig i ett semester etter at de er godkjent. Se Utfyllende bestemmelser til eksamensforskriften for nærmere bestemmelser vedrørende arbeidskrav.
Eksamen
3 timer skriftlig eksamen. Emnet vurderes etter karakterskalaen A-F. Det benyttes to interne sensorer.Litteratur
NOU 2000:12
Befring, E. (2000). Barnevernet i Norge : tilstandsvurderinger, nye perspektiver og forslag til reformer,
265 s. Oslo : Statens forvaltningstjeneste, (NOU 2000:12)
ISBN 82-583-0523-9. (35 sider)
Kap. 3, 6 og 7
www.regjeringen.no
362.7 Bu
Bunkholdt, V. & M. Sandbæk (1998). Praktisk barnevernsarbeid, 291 s. (4. rev. utg). Oslo : Universitetsforlaget ISBN 82-00-42968-7. (24 sider)
Kap. 1: s. 16-40
362.7 Ei
Einarsson, J. H. & M. Sandbæk (1997). Forebyggende arbeid og hjelpetiltak i barneverntjenesten : med vekt på en myndiggjørende praksis, 91 s. Oslo : Norsk institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring.
(73 sider)
s. 7-80
Fellesorganisasjonen for barnevernpedagoger, sosionomer og vernepleiere (FO) (2002). Yrkesetisk grunnlagsdokument for barnevernpedagoger, sosionomer og vernepleiere (FO).
http://www.fobsv.no
362.7 Gr
Grønvold, E. (2003). Den systematiske arbeidsmodellen : (noen stoppesteder i en reflektert arbeidsprosess), 48 s. (2. utg). Oslo : Høgskolen i Oslo. (28 sider)
s. 1-28
616.89144 Kv
Kvaran, I. (1996). Miljøterapi : institusjonsarbeid med barn og ungdom, 148 s. Kristiansand : Høyskoleforlaget ISBN 82-7634-062-8. (51 sider)
Del 1, Kap. 1-5: s. 12-63
155.418 Li
Lillemyr, O. F. (2001). Lek på alvor : førskolebarn og lek - en spennende utfordring, 223 s.
(2. rev. utg.). Oslo : Universitetsforl. ISBN 82-15-00137-8. (30 sider)
Kap. 11 og 12
370.15 Ny
Nybø, L. (1999). Aktiviteter og aktivisering : i sosialpedagogisk arbeid, 176 s. (Ny og rev. utg). Oslo : Pedkolon ISBN 82-993173-2-0. (176 sider)
362.7 Ny
Nygren, P (1997). Profesjonelt barnevern som barneomsorg : fra teori til verktøy, 312 s. (2. utg).
s. 13-68
808.066 Pe
Pettersen, R. C. (2000). Oppgaveskriving : grunnbok og veileder for studenter, 128 s. Kråkerøy : Storhaugveien Publ. ISBN 82-995271-1-2. (119 sider)
Kap. 1, 2, 3, 4, 5 og 6: s. 5-124
371.39 Pe
Pettersen, R. C. (2005). PBL for studenten : en introduksjon til PBL for studenter og lærere, 186 s.
(2. utg ). Oslo : Universitetsforl. ISBN 82-15-00750-3 (105 sider)
s. 9-114
305.23 Ti
Tiller, P. O. (2000). Studier i barndom, 149 s. Kristiansand : Høyskoleforlaget
ISBN 82-7634-280-9
s. 57-73
Totalt 720 s.