Frekvens
Periodisk programevaluering skal gjennomføres for alle gradsgivende studier hvert 5.-6. år eller når minimum tre kull har fullført. Studier av kortere varighet (for eksempel årsstudier og videreutdanninger) evalueres samlet per fakultet eller institutt etter samme syklus eller sammen med studieprogram de samkjøres med. Som hovedregel evalueres nye studieprogram første gang etter at første kull er uteksaminert.
Tema
Tema for evalueringen skal være program- og undervisningskvalitet, eksempelvis:
- arbeidslivsrelevans
- faglig innhold og organisering
- gjennomføring av undervisningsaktiviteter og veiledning
- vurderingsordninger og -former
Studieprogramledelsen avgjør, i samråd med prodekan utdanning ved fakultetet / faglig ledelse ved akademiet, hvilke tema det skal settes spesielt fokus på i evalueringen.
Evalueringspanelet står i tillegg fritt til å evaluere områder de mener er av særlig betydning for utdanningskvaliteten på det aktuelle studieprogrammet. Panelet skal legge gjeldende krav i relevant lovverk og forskrifter til grunn for evalueringen, i tillegg til faglige standarder innenfor det enkelte fagområde.
Sammensetning
Prodekan utdanning ved fakultetet / faglig ledelse ved akademiet skal oppnevne et evalueringspanel med følgende sammensetning:
- 1-2 eksterne fagpersoner med minimum førstekompetanse innen relevant fagområde for studieprogrammet
- 1 vitenskapelig ansatt tilknyttet studieprogrammet (uten lederansvar)
- 1-2 studenter fra studieprogrammet
- 1-2 representanter fra aktuelt arbeids- eller næringsliv
- 1 representant fra Utdanningsavdelingen
Seksjon for kommunikasjon bidrar med sekretærfunksjon for evalueringspanelet og bistår med framhenting av dokumentasjon og praktisk gjennomføring.
Panelet skal ledes av en av de eksterne fagpersonene. Lederen av panelet må, i tillegg til å ha minimum førstekompetanse innen relevant fagområde for studieprogrammet, være ansatt ved en høyere utdanningsinstitusjon.
Panelets leder har ansvar for å organisere arbeidet med periodisk programevaluering og skal:
- gjennomgå tilsendt dokumentasjon
- vurdere tema for evalueringen og hvorvidt det er andre områder av særlig betydning for utdanningskvaliteten som bør belyses
- planlegge og gjennomføre evalueringen i samarbeid med evalueringspanelet
- lede møtene i evalueringspanelet
- sørge for at det utarbeides evalueringsrapport som oppsummerer panelets vurderinger og anbefalinger
Arbeidets omfang
Studieprogramledelsen avklarer forventet omfang på arbeidet ut fra studieprogrammets/ studieprogrammenes størrelse. Maksimalt omfang per deltaker i panelet bør ikke overstige 40 timer fordelt på følgende arbeidsoppgaver:
- gjennomgang av relevant dokumentasjon
- deltakelse i møter og eventuelt gjennomføring av intervjuer, kartlegginger etc.
- utarbeidelse av evalueringsrapport
Gjennomføring
Studieprogramledelsen har ansvar for å legge til rette for at panelet møtes og får tilgang til nødvendig informasjon og dokumentasjon. Relevant dokumentasjon skal oversendes panelet på forhånd og skal belyse tema for evalueringen. Eksempler på relevant dokumentasjon kan være:
- studieplan inkludert emnebeskrivelser
- studentevalueringer (emneevalueringer, Studiebarometeret etc.)
- kandidatundersøkelser eller annen dokumentert kontakt med arbeids- eller samfunnsliv
- kvalitetsrapporter (emnerapporter og studieprogramrapport)
- opptaks- og møtt-tall, karakterfordeling og frafall/gjennomstrømming
Panelet kan hente inn ytterligere data. Eksempelvis kan panelet intervjue aktører som er relevante for problemstillingen (ledere, undervisere, studenter, arbeidsliv etc.).
Rapportering og oppfølging
Lederen av panelet har ansvar for at evalueringspanelet utarbeider en rapport etter at evalueringen er gjennomført. Rapporten leveres til prodekan utdanning ved fakultetet / faglig ledelse ved akademiet som har ansvar for at resultatene presenteres for fakultetsstyret/seksjonsstyret og programutvalget. Prodekan utdanning skal sikre at evalueringsrapporten diskuteres og følges opp i fagmiljøet. Studieprogramansvarlig skal bruke resultatene i det videre arbeidet med å utvikle kvaliteten i studieprogrammet. Evalueringsrapporten skal arkiveres i høgskolens sak- og arkivsystem.
Se funksjonsbeskrivelse for nærmere spesifisering av ansvar og oppgaver.