Funksjonsbeskrivelse

Her er ansvar og oppgaver til de involverte i forberedelse og gjennomføring av periodisk programevaluering nærmere spesifisert utover det som står beskrevet i mandatet. Funksjonsbeskrivelsen ble godkjent av utdanningsdirektøren i juni 2024.

Prodekan utdanning / faglig ledelse ved akademiet

Oppgaver:

  • har ansvar for at det oppnevnes et evalueringspanel med sammensetning som beskrevet i mandatet
  • avgjøre, i samarbeid med studieprogramledelsen, hvilke tema det skal settes spesielt fokus på i evalueringen
  • har ansvar for at resultatene presenteres for fakultetsstyret/seksjonsstyret og programutvalget og å sikre at evalueringsrapporten diskuteres og følges opp i fagmiljøet

Studieprogramledelsen

Oppgaver:

  • bidra i arbeidet med å oppnevne et evalueringspanel
  • avgjøre, i samråd med prodekan utdanning ved fakultetet / faglig ledelse ved akademiet, hvilke tema det skal settes spesielt fokus på i evalueringen
  • avklare forventet omfang på arbeidet ut fra studieprogrammets/studieprogrammenes størrelse
  • tilrettelegge for panelets arbeid
  • bruke resultatene fra periodisk programevaluering i det videre arbeidet med å utvikle kvaliteten i studieprogrammet

Leder av panelet

Oppgaver:

  • gjennomgå tilgjengelige grunnlagsdokumenter
  • vurdere oppgitt tema for evalueringen og hvorvidt det er andre områder av særlig betydning for utdanningskvaliteten som bør belyses
  • sette opp plan for evalueringsarbeidet i samarbeid med evalueringspanelet og sekretær
  • planlegge og gjennomføre evalueringen i samarbeid med evalueringspanelet
  • lede møtene i evalueringspanelet og drive prosessen fremover
  • sørge for at det utarbeides evalueringsrapport som oppsummerer panelets vurderinger og anbefalinger
  • sende evalueringsrapport til prodekan utdanning / faglig ledelse ved akademiet for gjennomlesing før endelig ferdigstillelse

Øvrige paneldeltakere

Oppgaver:

  • gjennomgå relevante grunnlagsdokumenter
  • delta i møter, komme med innspill og utføre aktuelle oppgaver
  • bruke sin faglige kompetanse inn i analyse- og kartleggingsarbeid
  • bidra i utarbeidelse av evalueringsrapporten

Sekretærfunksjonen

Oppgaver:

  • opprette kontakt med eksterne representanter etter rutine fra Seksjon for regnskap og lønn
  • opprette Teamsrom for evalueringspanelet
  • framskaffe og dele relevante grunnlagsdokumenter* med panelets medlemmer i forkant av evalueringen og ved behov framskaffe ytterligere dokumentasjon underveis
  • sette opp plan for evalueringsarbeidet i samarbeid med panelets leder og panelet
  • fasilitere møter etter avtale med panelets leder
  • skrive referat fra møtene etter avtale med panelets leder
  • arkivere evalueringsrapporten i høgskolens sak- og arkivsystem med prodekan utdanning / faglig ledelse ved akademiet, studieprogramansvarlig og kvalitetsrådgiver for utdanning som mottaker**

 

* Grunnlagsdokumenter som deles med evalueringspanelet i forkant:

 

** Rapporten skal lagres i sak- og arkivsystemet med følgende filnavn:

Periodisk programevaluering – <Fakultet/Akademi> – <Fakultetets/akademiets forkortelse> – <Hvilket program det gjelder> – <Årstall>

 

Publisert 13. juni 2024 12:53 - Sist endret 2. juli 2024 10:10